Har en kompis vars 940 -91 med en b230ft som har Turbo+paketet installerat som har lite konstiga saker för sig ibland.
anledningen att han frågade mig om hjälp var att bilen dog om man drog ur den ordentligt sen släppte gasen och frikopplade för att växla, men om man inte drar ut den helt så går det bra, då dör den inte.
sen så pyser den, när man kommer upp lite i varv så börjar det pysa någonstans, ska turbo+paketet göra så?
men å andra sidan så får han itne upp med laddtryck än hälften av det vita på orginalmätaren, ingen skillnad efter 3700rpm som de ska bli, sen ska väl den mätaren nästan bottna vid 0.9bar i ladd som turbo+ ska ge?
så till mina frågor då, varför dör den mellan växlingar när man drar ut den? har sett över slangarna till turbo+paketet, ser bra ut borde inte vara dom som läker.
hur felsöker man turbo+ paketet?
940 -91, B230FT, Turbo+, Dör mellan växlingar och pyser.
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Re: 940 -91, B230FT, Turbo+, Dör mellan växlingar och pyser.
Hej
Tycker det låter lite som vakumläck iaf någonstans , insugspackning ?
Tomgångsmotorns slangar ordentligt täta ?
mvh
Robban
Tycker det låter lite som vakumläck iaf någonstans , insugspackning ?
Tomgångsmotorns slangar ordentligt täta ?
mvh
Robban
Re: 940 -91, B230FT, Turbo+, Dör mellan växlingar och pyser.
Bytte slangen mellan insug och tomgångsmotor, den var sprucken.
bytte slangarna till turbo+ magnetventilen och vips så slutade den att dö mellan växlingarna
men då till nästa elände...
när man startar bilen får man tomgång på runt 700rpm, gasar till så den varvar upp över 2000 då fastnar tomgången där, svajar medllan 1000-2000rpm.
man rycker lös sladden till tomgångsmotorn, nere på 700 igen, stoppar in sladden och då funkar allt bra...
vad beror detta på?
sen vid typ 3000rpm börjar de pysa, tror de är från magnetventilen, den slangen som går in i luftburken, ska man höra detta?
turbo+ slår dessutom in först vid just före 5000rpm och laddtrycksspärren går i vid 5500rpm...
mera tips? tomgångsmotorn ska bytas.
bytte slangarna till turbo+ magnetventilen och vips så slutade den att dö mellan växlingarna
men då till nästa elände...
när man startar bilen får man tomgång på runt 700rpm, gasar till så den varvar upp över 2000 då fastnar tomgången där, svajar medllan 1000-2000rpm.
man rycker lös sladden till tomgångsmotorn, nere på 700 igen, stoppar in sladden och då funkar allt bra...
vad beror detta på?
sen vid typ 3000rpm börjar de pysa, tror de är från magnetventilen, den slangen som går in i luftburken, ska man höra detta?
turbo+ slår dessutom in först vid just före 5000rpm och laddtrycksspärren går i vid 5500rpm...
mera tips? tomgångsmotorn ska bytas.
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Re: 940 -91, B230FT, Turbo+, Dör mellan växlingar och pyser.
Hej
Ta loss tomgångsmotorn och spraya ren den med 5-56 och torka rent den , smörj sedan den med teflonspray el. dylikt...
mvh
Robban
Ta loss tomgångsmotorn och spraya ren den med 5-56 och torka rent den , smörj sedan den med teflonspray el. dylikt...
mvh
Robban