740: Turbobyte till 15G?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
ander3on
Uppkörning
Inlägg: 930
Blev medlem: 11 nov 2007, 17:53
Kör: 940 T5
Ort: Uppsala
Kontakt:

740: Turbobyte till 15G?

Inlägg av ander3on »

Sitter en orginal garret turbo på min 740T -88.. Men eftersom farsan har skaffat större till sin t5:a så skall jag ta hans gamla mitshu agg 15G, Vad behöver jag tänka på ? Han är ju tvungen att använda sin wastegate då det inte följde med någon till hans så kan jag använda min orginal som satt på garret turbon till 15G eller måste jag leta en ny?Hur blir det med oljereturen och det?
Jag kommer använda ett 940 grenrör till 15 agget, men såg då att det satt en anslutning uppe i högra hörnet av röret, vad är det och hur gör jag med den?
Tacksam för all hjälp :D

//Marcus

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Re: 740: Turbobyte till 15G?

Inlägg av Kim J »

Köp en "hårdare" wastegate, exempelvis ifrån BSR eller liknande...

Sen måste du vrida avgashuset samt kompressorhuset, avgashuset sitter ju bara med klamman man ser och kompressorhuset sitter med en stoor låsring...

Börja lämpligtvis med en av delarna, när delen väl är lös får du slipa ner ett styrstift som man ser, annars går det inte att vrida...
Sitter styrstift som man får kapa både när man lossat avgashus, samt även kompressorhus...

Jag är väldigt osäker på om dina vattenrör, oljerör kommer passa i 15g`n, har nämligen för mig att det är olika storlekar på gängorna in i garretten samt in i 15g`n...

Med vänliga hälsningar Kim
Bild

ander3on
Uppkörning
Inlägg: 930
Blev medlem: 11 nov 2007, 17:53
Kör: 940 T5
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 740: Turbobyte till 15G?

Inlägg av ander3on »

Jo det där med att vrida husen har jag vetat, Men jag har ju 2rör nu orginal. olja in och retur?
Sen såg jag även att jag har 2 vatten slangar som är pluggade men 2 skruvar, Hur kan jag göra för att få på den på enklast sätt?Kan man inte plugga vatten hålen på turbon eller nått?samt så sitter det ju någon konstig anslutning på 940 grenröret uppe i vänstra hörnet, vad är det? plugga eller använda?

//Marcus

Visslaren
Van forumsanvändare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 08 mar 2004, 12:39
Ort: Sala

Re: 740: Turbobyte till 15G?

Inlägg av Visslaren »

Kontakten uppe i höger eller vänster hörn som du nämner. (Beror på hur man tittar)
Har jag för mig är kontakten till lambda mätarn.
Skulle kunna gissa på att du kan plugga den.
Volvo 740GLE -84 SÅLD!
Volvo 850GLT -93 SÅLD!
Volvo 740 Turbo -90 Inlöst. :(
Volvo 940 LTT -96 SÅLD!

Skriv svar