Hej har en 940 ltt med Viking ECOMAX och ca 0.8bar i ladd nu med ska har 1,2bar snart
just nu för jag med en flextek men kör lungt med bilen bara.
Grejen är den att jag har beställt en Flextune o ska montera den men har läst att kör man med en chipad lätt/fulltryckare med flextune så kommer spridarna bottna förfort, eftersom chipet öppnar spridarna ca 90% o då är det ju bara 10% kvar för etanolen o det är ju för lite, så det borde väl funka om jag höjer mitt bränsletryck med ca 20%?
tänker jag rätt, o isåfall ska jag höja bränsletrycket till 3,6bar? (1,3*3=3,6bar)
Vilken Bränsletryck?
Spridarna kommer inte flöda 30% mer bara för att du höjer bränsletrycket med 30%. Du får nog läsa på vätskelagarna lite
nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5
(Upphöjt till en halv är samma sak som roten ur)
Så om du har ett par spridare som flödar 220cc/min@3 Bar (Jag vet inte vad 940 Turbo spridarna flödar) och undrar vilket tryck som behövs för att de ska flöda 300cc/min så blir det såhär
Nytt tryck = gammalt tryck * (nya flödet / gamla flödet) ^2
3* (300/220)^2 = 5.6 Bar.
Det går ju räkna med formeln ovan så det stämmer. Du måste med andra ord höja bränsletrycket mer än till 3.6Bar för att det ska bli 30% mer.
Formel kanske är något för FAQ om den inte redan finns där.
Med vänliga hälsningar Fredrik
nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5
(Upphöjt till en halv är samma sak som roten ur)
Så om du har ett par spridare som flödar 220cc/min@3 Bar (Jag vet inte vad 940 Turbo spridarna flödar) och undrar vilket tryck som behövs för att de ska flöda 300cc/min så blir det såhär
Nytt tryck = gammalt tryck * (nya flödet / gamla flödet) ^2
3* (300/220)^2 = 5.6 Bar.
Det går ju räkna med formeln ovan så det stämmer. Du måste med andra ord höja bränsletrycket mer än till 3.6Bar för att det ska bli 30% mer.
Formel kanske är något för FAQ om den inte redan finns där.
Med vänliga hälsningar Fredrik
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm
okej hmm vad knöligt det blev nu!
spridarna ger 214cc vid 3 bars tryck.
men grejen är ju det att jag vill använda en flextune men tror mina spridare är för små
spridarna ger 214cc vid 3 bars tryck.
men grejen är ju det att jag vill använda en flextune men tror mina spridare är för små
Hellquist skrev:Spridarna kommer inte flöda 30% mer bara för att du höjer bränsletrycket med 30%. Du får nog läsa på vätskelagarna lite
nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5
(Upphöjt till en halv är samma sak som roten ur)
Så om du har ett par spridare som flödar 220cc/min@3 Bar (Jag vet inte vad 940 Turbo spridarna flödar) och undrar vilket tryck som behövs för att de ska flöda 300cc/min så blir det såhär
Nytt tryck = gammalt tryck * (nya flödet / gamla flödet) ^2
3* (300/220)^2 = 5.6 Bar.
Det går ju räkna med formeln ovan så det stämmer. Du måste med andra ord höja bränsletrycket mer än till 3.6Bar för att det ska bli 30% mer.
Formel kanske är något för FAQ om den inte redan finns där.
Med vänliga hälsningar Fredrik
Re:
okej så med andra ord är det bara o montera en justerbar BTR o höja trycket till 5bar? eller räcker det med bara 30% mer bränsle till en turbo bil? vill den inte ha lite mer? o hur länge orkar orginal pumpen den höga trycket?
Hellquist skrev:Om jag räknar rätt så flödar dina 30% mer vid 5bar som vid 3bar.
MVH Fredrik
Re: Re:
B230E motorn har en Borshpump, kommer inte ihåg märkningen på den, som producerar ett tryck på 5 eller 5,5 bar, vad jag vet så är det den starkaste pumpen utav de som satt i 200/700/900 serien. Rätta mig om jag har fel.kicken skrev:okej så med andra ord är det bara o montera en justerbar BTR o höja trycket till 5bar? eller räcker det med bara 30% mer bränsle till en turbo bil? vill den inte ha lite mer? o hur länge orkar orginal pumpen den höga trycket?
Hellquist skrev:Om jag räknar rätt så flödar dina 30% mer vid 5bar som vid 3bar.
MVH Fredrik
/Mvh Daniel
-
- Färsk användare
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 15 maj 2008, 14:41
- Kör: Volvo & BMW
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re:
Det intressanta med formeln ovan är att man inte behöver veta mycket mer än ungefär vad man har för tryck från början och vilken ökning man vill ha. (De flesta insprutningssystem opererar med ca 2.8 - 3.2 bar systemtryck)Hellquist skrev:Spridarna kommer inte flöda 30% mer bara för att du höjer bränsletrycket med 30%. Du får nog läsa på vätskelagarna lite
nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5
(Upphöjt till en halv är samma sak som roten ur)
Så om du har ett par spridare som flödar 220cc/min@3 Bar (Jag vet inte vad 940 Turbo spridarna flödar) och undrar vilket tryck som behövs för att de ska flöda 300cc/min så blir det såhär
Nytt tryck = gammalt tryck * (nya flödet / gamla flödet) ^2
3* (300/220)^2 = 5.6 Bar.
Det går ju räkna med formeln ovan så det stämmer. Du måste med andra ord höja bränsletrycket mer än till 3.6Bar för att det ska bli 30% mer.
Formel kanske är något för FAQ om den inte redan finns där.
Med vänliga hälsningar Fredrik
Eftersom kvoten ovan (300/220) är dimensionslös kan man ersätta den med vilken skillnad som helst, i det här fallet den önskade ökningen vilket ger uttrycket Nytt tryck = gammalt tryck * önskad ökning^2,
Med 35% ökning och 3 bar i systemtryck blir det alltså 3 * 1.35^2 = 5.5 bar i nytt systemtryck.
R
Kör en gammal Volvo 965 som numera dricker sprit. Nästa projekt: Gräsklipparen, den luktar så förbaskat illa. Min kära moppe (BMW R1200R) står den här sommaren. Navigare necesse est.