Vilken Bränsletryck?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
kicken
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 sep 2006, 15:46
Kör: 940 Ltt
Ort: linköping

Vilken Bränsletryck?

Inlägg av kicken »

Hej har en 940 ltt med Viking ECOMAX och ca 0.8bar i ladd nu med ska har 1,2bar snart



just nu för jag med en flextek men kör lungt med bilen bara.



Grejen är den att jag har beställt en Flextune o ska montera den men har läst att kör man med en chipad lätt/fulltryckare med flextune så kommer spridarna bottna förfort, eftersom chipet öppnar spridarna ca 90% o då är det ju bara 10% kvar för etanolen o det är ju för lite, så det borde väl funka om jag höjer mitt bränsletryck med ca 20%?



tänker jag rätt, o isåfall ska jag höja bränsletrycket till 3,6bar? (1,3*3=3,6bar)

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Spridarna kommer inte flöda 30% mer bara för att du höjer bränsletrycket med 30%. Du får nog läsa på vätskelagarna lite ;)



nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5



(Upphöjt till en halv är samma sak som roten ur)



Så om du har ett par spridare som flödar 220cc/min@3 Bar (Jag vet inte vad 940 Turbo spridarna flödar) och undrar vilket tryck som behövs för att de ska flöda 300cc/min så blir det såhär



Nytt tryck = gammalt tryck * (nya flödet / gamla flödet) ^2



3* (300/220)^2 = 5.6 Bar.



Det går ju räkna med formeln ovan så det stämmer. Du måste med andra ord höja bränsletrycket mer än till 3.6Bar för att det ska bli 30% mer.



Formel kanske är något för FAQ om den inte redan finns där.



Med vänliga hälsningar Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

kicken
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 sep 2006, 15:46
Kör: 940 Ltt
Ort: linköping

Inlägg av kicken »

okej hmm vad knöligt det blev nu! :)

spridarna ger 214cc vid 3 bars tryck.

men grejen är ju det att jag vill använda en flextune men tror mina spridare är för små :?


Hellquist skrev:Spridarna kommer inte flöda 30% mer bara för att du höjer bränsletrycket med 30%. Du får nog läsa på vätskelagarna lite ;)



nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5



(Upphöjt till en halv är samma sak som roten ur)



Så om du har ett par spridare som flödar 220cc/min@3 Bar (Jag vet inte vad 940 Turbo spridarna flödar) och undrar vilket tryck som behövs för att de ska flöda 300cc/min så blir det såhär



Nytt tryck = gammalt tryck * (nya flödet / gamla flödet) ^2



3* (300/220)^2 = 5.6 Bar.



Det går ju räkna med formeln ovan så det stämmer. Du måste med andra ord höja bränsletrycket mer än till 3.6Bar för att det ska bli 30% mer.



Formel kanske är något för FAQ om den inte redan finns där.



Med vänliga hälsningar Fredrik

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Om jag räknar rätt så flödar dina 30% mer vid 5bar som vid 3bar.



MVH Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

kicken
Övningskörning
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 sep 2006, 15:46
Kör: 940 Ltt
Ort: linköping

Re:

Inlägg av kicken »

okej så med andra ord är det bara o montera en justerbar BTR o höja trycket till 5bar? eller räcker det med bara 30% mer bränsle till en turbo bil? vill den inte ha lite mer? o hur länge orkar orginal pumpen den höga trycket?
Hellquist skrev:Om jag räknar rätt så flödar dina 30% mer vid 5bar som vid 3bar.



MVH Fredrik

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Re: Re:

Inlägg av raZZia »

kicken skrev:okej så med andra ord är det bara o montera en justerbar BTR o höja trycket till 5bar? eller räcker det med bara 30% mer bränsle till en turbo bil? vill den inte ha lite mer? o hur länge orkar orginal pumpen den höga trycket?
Hellquist skrev:Om jag räknar rätt så flödar dina 30% mer vid 5bar som vid 3bar.



MVH Fredrik
B230E motorn har en Borshpump, kommer inte ihåg märkningen på den, som producerar ett tryck på 5 eller 5,5 bar, vad jag vet så är det den starkaste pumpen utav de som satt i 200/700/900 serien. Rätta mig om jag har fel.

/Mvh Daniel

donaldf
Färsk användare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 maj 2008, 14:41
Kör: Volvo & BMW
Ort: Umeå
Kontakt:

Re:

Inlägg av donaldf »

Hellquist skrev:Spridarna kommer inte flöda 30% mer bara för att du höjer bränsletrycket med 30%. Du får nog läsa på vätskelagarna lite ;)

nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5

(Upphöjt till en halv är samma sak som roten ur)

Så om du har ett par spridare som flödar 220cc/min@3 Bar (Jag vet inte vad 940 Turbo spridarna flödar) och undrar vilket tryck som behövs för att de ska flöda 300cc/min så blir det såhär

Nytt tryck = gammalt tryck * (nya flödet / gamla flödet) ^2

3* (300/220)^2 = 5.6 Bar.

Det går ju räkna med formeln ovan så det stämmer. Du måste med andra ord höja bränsletrycket mer än till 3.6Bar för att det ska bli 30% mer.

Formel kanske är något för FAQ om den inte redan finns där.

Med vänliga hälsningar Fredrik
Det intressanta med formeln ovan är att man inte behöver veta mycket mer än ungefär vad man har för tryck från början och vilken ökning man vill ha. (De flesta insprutningssystem opererar med ca 2.8 - 3.2 bar systemtryck)

Eftersom kvoten ovan (300/220) är dimensionslös kan man ersätta den med vilken skillnad som helst, i det här fallet den önskade ökningen vilket ger uttrycket Nytt tryck = gammalt tryck * önskad ökning^2,

Med 35% ökning och 3 bar i systemtryck blir det alltså 3 * 1.35^2 = 5.5 bar i nytt systemtryck.

R
Kör en gammal Volvo 965 som numera dricker sprit. Nästa projekt: Gräsklipparen, den luktar så förbaskat illa. Min kära moppe (BMW R1200R) står den här sommaren. Navigare necesse est.

Skriv svar