Sida 1 av 1

Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen

Postat: 23 apr 2008, 22:24
av Duvan
Hej!



Jag har moddat ett djupt svänghjul för 240 mm lamell och tryckplatta.

Har satt dit nytt urtrampningslager och kopplingsgaffel. Har fortfarande den

gamla kopplingen kvar och kör med (pga ekonomi). Kör med en M90 låda i

mycket bra skick.

Nu rasslar det vid motorbromsning, låter som om plåtar sitter löst och

vibrerar. När jag trampar ner kopplingen så blir det tyst vid körning.

Lamellen är oorganisk. Kan det vara tryckplattan som det låter om?

Alla förslag tages emot!!



//Duvan

Postat: 23 apr 2008, 22:40
av volvo_740_glt
inget annat som skramlar då ? värmeplåtar på kalalysator?



Hade så på min 240 lät bara när man motorbromsade

Postat: 23 apr 2008, 22:44
av Duvan
volvo_740_glt skrev:inget annat som skramlar då ? värmeplåtar på kalalysator?



Hade så på min 240 lät bara när man motorbromsade
Det sitter värmeplåtar utefter avgassystemet och den främre är lös och

skramlar när jag tar i den med handen. Men varför tystnar ljudet när jag

kopplar ur. Kan det vara den plåten i alla fall? I så fall konstigt tycker jag.



//Duvan

Postat: 23 apr 2008, 22:51
av tictac
volvo_740_glt skrev:inget annat som skramlar då ? värmeplåtar på kalalysator?



Hade så på min 240 lät bara när man motorbromsade


Nä det är ett känt problem när man modifierar koppling till M90, nästan alla får det problemet, det rasslar när motorn inte driver på, dvs i allmänhet vid långkörning och i synnerhet vid motorbromsning.

Hade själv det problemet förut och delvis därför jag kör med ZF låda nu, hade ner lådan 15-16 gånger och labborerade med två olika lameller, alla tre olika modeller av U-lager, två olika kopplings gafflar, två olika 712 plattor, 3-4st olika ombyggda svänghjul, två olika M90 lådor, och massa olika inställningar på pivåt muttern, provade även förlänga glidhylsan för U-lagret och sätta en fjäder bakom, inget av det nämda hjälpte för att få bort skrammlet.

Jag och ThaSaint misstänker att det beror på två saker, dels att man inte använder stödlager med M90 och dels att man när man bygger om kopplingen så förskjuter man lamellen ännu längre ut på växellådans ingående axel så den sviktar ännu mer.

Postat: 23 apr 2008, 22:58
av Duvan
ToAx skrev:
volvo_740_glt skrev:inget annat som skramlar då ? värmeplåtar på kalalysator?



Hade så på min 240 lät bara när man motorbromsade


Nä det är ett känt problem när man modifierar koppling till M90, nästan alla får det problemet, det rasslar när motorn inte driver på, dvs i allmänhet vid långkörning och i synnerhet vid motorbromsning.

Hade själv det problemet förut och delvis därför jag kör med ZF låda nu, hade ner lådan 15-16 gånger och labborerade med två olika lameller, alla tre olika modeller av U-lager, två olika kopplings gafflar, två olika 712 plattor, 3-4st olika ombyggda svänghjul, två olika M90 lådor, och massa olika inställningar på pivåt muttern, provade även förlänga glidhylsan för U-lagret och sätta en fjäder bakom, inget av det nämda hjälpte för att få bort skrammlet.

Jag och ThaSaint misstänker att det beror på två saker, dels att man inte använder stödlager med M90 och dels att man när man bygger om kopplingen så förskjuter man lamellen ännu längre ut på växellådans ingående axel så den sviktar ännu mer.
Tack för ett bra svar. Då är jag inte ensam om problemet. Om jag fixar en adapter till axeln så att den når in i svänghjulet så får jag först 2 lager +

svänghjulslagret. Det sägs att det inte är bra med 3 lagringar på den ingående axeln. Är väldigt irriterande ljud, men någon lösning måste väl

gå att hitta :idea:



//Duvan

Om jag fräser bort en bit av kopplingskåpan så att lådan kommer längre in, skulle det gå?



//Duvan

Postat: 23 apr 2008, 23:02
av tictac
Vad skulle det ha för baksida med tre lagringar om man får allt centrerat och i linje?

Någon ide på hur den adaptern skulle se ut och fästas?



Perssonligen hade jag gjort en hylsa som centrerar i svänghjulet och som sätts fast med svänghjulsbultarna, och adaptern håller ett lager som lådans ingående axel går in i.

Postat: 23 apr 2008, 23:04
av Duvan
ToAx skrev:Vad skulle det ha för baksida med tre lagringar om man får allt centrerat och i linje?

Någon ide på hur den adaptern skulle se ut och fästas?
Läste bara att axeln inte skulle flexa och att det finns risk för brytningar.



//Duvan

Postat: 23 apr 2008, 23:13
av tictac
Ja du får bedriva lite forskning, kan bidra med mina erfarenheter om du är intresserad, själv la jag ner M90 då jag insåg jag skulle ha mer effekt och ville då ha en låda med stödlager så det fick bli ZF.

Det possitiva är att det mot slutet bara kommer att ta dig 17,5min att ha lådan nera på backen om du har bilen på lyft, känn dig fri att försöka slå mitt rekord :)

Postat: 23 apr 2008, 23:18
av Duvan
ToAx skrev:Ja du får bedriva lite forskning, kan bidra med mina erfarenheter om du är intresserad, själv la jag ner M90 då jag insåg jag skulle ha mer effekt och ville då ha en låda med stödlager så det fick bli ZF.

Det possitiva är att det mot slutet bara kommer att ta dig 17,5min att ha lådan nera på backen om du har bilen på lyft, känn dig fri att försöka slå mitt rekord :)
Är för gammal att tävla. Förr byte man kopplingen på lunchrasten och han

även att äta. Har en 260/6 låda. Får hänga dit den till den stora motorn

samtidigt som man lägger ner massa jobb så vill jag alltid ha det perfekt.



//Duvan

Postat: 30 apr 2008, 17:22
av waldo
Då lånar jag tråden lite om det är okej?



Kör med m90 i min 745a och sen även slinterkoppling med standat tryckplatta.



När jag kommer upp i vissa hastigheter (runt 90) så börjar jag höra ett skramlande ljud ifrån min låda/koppling detta ljudet hörde jag inte innan när jag körde med orginal lamell Vad kan det bero på?



Sedan har jag även problem med att uttrampningslageret inte släpper redigt som det ska när man har växlen i neutralt och motor står på tomgång, men trampar man ner kopplingspedalen igen och släpper upp den sakta så tyssnar det, vad beror det på ? (helt nytt uttrampningslager) Kan det vara fel lager ?

Postat: 30 apr 2008, 17:37
av Duvan
waldo skrev:Då lånar jag tråden lite om det är okej?



Kör med m90 i min 745a och sen även slinterkoppling med standat tryckplatta.



När jag kommer upp i vissa hastigheter (runt 90) så börjar jag höra ett skramlande ljud ifrån min låda/koppling detta ljudet hörde jag inte innan när jag körde med orginal lamell Vad kan det bero på?



Sedan har jag även problem med att uttrampningslageret inte släpper redigt som det ska när man har växlen i neutralt och motor står på tomgång, men trampar man ner kopplingspedalen igen och släpper upp den sakta så tyssnar det, vad beror det på ? (helt nytt uttrampningslager) Kan det vara fel lager ?
Det sejs att sinterlamellen har större tendens att skramla än orginallamellen.

Vilket svänghjul har du?

Har du luftat tillräckligt så att pedalen kommer upp ordentligt. Jag brukar

öppna luftninmgsnippeln rejält och sedan blåsa i behållaren och när jag

ser att det rinner ordentligt så stänger jag nippeln och fyller på olja.

Det kan ta flera dagars körning innan allt blir som det ska.



//Duvan

Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen

Postat: 11 aug 2008, 07:26
av lindqvist33
det är inte så att ni kör med stumt svänghjul och en lamel som inte är fjädrad?

inte så konstigt att de skrammlar isf.

Mvh

Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen

Postat: 11 aug 2008, 15:08
av Duvan
lindqvist33 skrev:det är inte så att ni kör med stumt svänghjul och en lamel som inte är fjädrad?

inte så konstigt att de skrammlar isf.

Mvh
"Stumt svänghjul" Jo det är inte något dubbelmasse svänghjul utan det enkla djupa som är omsvarvat.

Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen

Postat: 12 aug 2008, 06:51
av lindqvist33
Duvan skrev:
lindqvist33 skrev:det är inte så att ni kör med stumt svänghjul och en lamel som inte är fjädrad?

inte så konstigt att de skrammlar isf.

Mvh
"Stumt svänghjul" Jo det är inte något dubbelmasse svänghjul utan det enkla djupa som är omsvarvat.
om ni då sedan kör med en sinter som offtast brukar vara ofjädrad så väsnas de endel.

Mvh

Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen

Postat: 31 aug 2008, 10:12
av tictac
Har Duvan kommit på någon lösning för kopplings skrammlet?

Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen

Postat: 12 sep 2008, 00:05
av Duvan
ToAx skrev:Har Duvan kommit på någon lösning för kopplings skrammlet?
Nä men jag har en idé om att fräsa bort 15 mm av kanten på svänghjulskåpan så att lamellen får samma avstånd som med
ett dubbelmassesvänghjul. Dock får man ju spara fästet för hydralkopplingen. Har en extralåda som jag tänker labba med, men har
inte haft tid nu när jag är nykär på ålderns höst.

Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen

Postat: 02 jan 2009, 10:49
av waldo
Nu har jag löst mina problem med skrammlande ifrån slintern.

Skit i och sätta dit brikorna imellan svänghjulet och tryckplattan.

svarvade ner tryckplattan 1.½mm så slipper man massa oljud och problemet med att utrampningslagret snurrar hela tiden.


MVH

Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen

Postat: 02 jan 2009, 14:45
av Duvan
waldo skrev:Nu har jag löst mina problem med skrammlande ifrån slintern.

Skit i och sätta dit brikorna imellan svänghjulet och tryckplattan.

svarvade ner tryckplattan 1.½mm så slipper man massa oljud och problemet med att utrampningslagret snurrar hela tiden.


MVH
Tack! Det låter bra i mina öron.
En fråga bara. Vilka brickor, är de original.
Finns väl inga brickor där?

Mvh Duvan

Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen

Postat: 04 jan 2009, 23:34
av ahberg
han har väl schimsat in tryckplattan själv för bästa tryck?

så har jag gjort iaf och jag har för mig att jag inte hade nåt ljud iaf.

Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen

Postat: 08 jan 2009, 22:55
av silverräven
Enligt getrag rekommenderas dubbelmassesvänghjul till M90 just för att få bort det "klassiska" skramlet som 3-axlade lådor kan åstakomma.

Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen

Postat: 20 jan 2009, 14:25
av waldo
Duvan skrev:
waldo skrev:Nu har jag löst mina problem med skrammlande ifrån slintern.

Skit i och sätta dit brikorna imellan svänghjulet och tryckplattan.

svarvade ner tryckplattan 1.½mm så slipper man massa oljud och problemet med att utrampningslagret snurrar hela tiden.


MVH
Tack! Det låter bra i mina öron.
En fråga bara. Vilka brickor, är de original.
Finns väl inga brickor där?

Mvh Duvan

brickorna sitter för att få rätt avstånd och det absolut bästa trycket.
ahberg skrev:han har väl schimsat in tryckplattan själv för bästa tryck?

så har jag gjort iaf och jag har för mig att jag inte hade nåt ljud iaf.

Det stämmmer.

silverräven skrev:Enligt getrag rekommenderas dubbelmassesvänghjul till M90 just för att få bort det "klassiska" skramlet som 3-axlade lådor kan åstakomma.
funkar utan att köra med dubbelmassesvänghjul till m90.
Provat både 228mm och 240 mm (svetsat) även stum lammel.
kört nersvarvad 240mm lammel till 228mm stumtsvänghjul och det har aldrig famkommit något oljud ifrån det men så fort det kommer in en slinter i bilden så börjar problemen.
Bygger åt fel håll och då kommer oljuden fram.

Så svarva ner svänghjulet och slipp problemet.

Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen

Postat: 22 jan 2009, 03:01
av Anders1984
mycket intressant det här!

jag har då orginal lamell (ofjädrad) med omsvarvat och lättat svänghjul, med 712 tryckplattan samt m90 med förlängt u-lager och har det där ljudet HELA tiden nästan..


så waldo, du vill inte förklara lite mer ingående hur du gjorde?

brickorna du skippar är alltså till insexkruvarna som håller fast tryckplattan i svänghjulet? vart svarvade du tryckplattan?