Sida 1 av 1

530 eller 531 topp

Postat: 15 apr 2008, 08:52
av hasselgren
Har en 940 -93 116hp som behöver ny topp.

Det sitter en 530 på den just nu och undrar om en 531 går att använda och isåfall vad blir skillnaden?

Är det enbart kam som är annorlunda, är den ena 8v och den andra 16v och får jag ut 136hp med en 531 topp?

Postat: 15 apr 2008, 09:03
av patrikhörnfeldt
Båda är 8v. Kamaxlarna skiljer. 531 toppen har finare kanaler och gör den trimmvänligare, den har också lite annorlunda utformade förbränningskammare. Ska du montera en 531 topp bör du ha databoxarna till en b230fb för att vara säker på att du verkligen tar ut 136hp.



Är inte säker på alltsammans, har nyss fått lära mej allt de här så :P

Postat: 15 apr 2008, 09:42
av Marcus_89
Med en 531:a och annan kam, t ex v eller vx3-kam så får du ut runt 131hk.



Min 940 har b230fb och ska ge 131 hk. Med 531 och vx3-kam.

Postat: 15 apr 2008, 09:49
av hasselgren
Ingen databox kommer att bytas utan enbart topp då den befintliga är skev.

1. Kan jag ta en standard 531 och montera utan att göra ngt annat?

2. Kommer det att funka bra?

3. Får jag mer hp än standard 116?

4. Är det bättre att ta en 530 som sitter på?

Postat: 15 apr 2008, 10:42
av John
hasselgren skrev:Ingen databox kommer att bytas utan enbart topp då den befintliga är skev.

1. Kan jag ta en standard 531 och montera utan att göra ngt annat?

JA



2. Kommer det att funka bra?

JA



3. Får jag mer hp än standard 116?

JA, bättre flöde och annan kam ger lite annorlunda karaktär och lite effekt



4. Är det bättre att ta en 530 som sitter på?

NEJ, 531 toppen har bättre utformade kanaler


MVH, John

Postat: 15 apr 2008, 12:14
av hasselgren
Tack.



Bara till att leta reda på en topp då.



/Tomas

Postat: 16 apr 2008, 07:55
av hasselgren
Är det någon skillnad olika 530 resp 531 toppar map på ventiler o kam? Har sett att tex en topp till en turbomotor kan heta 530 precis som i min 116hp insprutare.



Behöver jag bry mig om vilken motor toppen suttit på eller kan jag ta precis vilken 530 eller 531 som helst o bara bulta på?





/Tomas

Postat: 18 apr 2008, 08:01
av hasselgren
I tillägg till ovan, vad är det för skillnad på en fb och en fd motor dvs kan jag ta en fb och rakt av sätta i min 940 som har en fd?

Postat: 18 apr 2008, 13:28
av Volvoracing
hasselgren skrev:I tillägg till ovan, vad är det för skillnad på en fb och en fd motor dvs kan jag ta en fb och rakt av sätta i min 940 som har en fd?


Det som skiljer dom är ju just topparna samt dess innehåll. FB har ju 531 topp och 131hk medans FD har 530topp och 116hk.

Postat: 18 apr 2008, 19:52
av ThaSaint
531 har lägre komp, (större förbränningsrum) vilket gör att den kan upplevas tröttare åxå :P

flödet bättre, visst, men utan byta kamaxel t.ex, så händer inte så mkt.

Det är ju inga herrejisseseffekter vi talar om.

hästkrafterna är ju desutom uppmätta på vevaxel. Du tappar en hel del ut till bakhjulen.



//Erik

Postat: 18 apr 2008, 20:56
av Tapper
531an har bara 10cfm högre flöde än 530 ;)



//Tapper

Postat: 19 apr 2008, 13:39
av Magnetikk
Så länge du inte har någon turbo så känns det som det kvittar, 530 har högre komp. men har "tråkig" kam och flödar lite, lite sämre än 531 som har roligare kam och flödar bättre men har lägre komp och kan upplevas som lite orkeslös trots att kammen är utformad för att ge mycket vrid vid låga varvtal. Annars är 531 ett givet val vid övertryck, dels på grund av flödet och dels på grund av kompet!

Postat: 21 apr 2008, 13:33
av hasselgren
Blir till att åka o plocka bort en själv på skroten.



Hur ser man enklast om den är plan, med stållinjal eller bara lägga den på en plan yta?

Är det ngt annat jag bör titta på innan jag köper toppen?

Postat: 21 apr 2008, 14:30
av Robban67
Hej



När man plockar bort en topp bör man väl ändå alltid plana den för att vara helt säker, en 500-ing för det kan det vara värt att lägga ut...



mvh



Robban

Postat: 21 apr 2008, 15:34
av Magnetikk
Robban67 skrev:Hej



När man plockar bort en topp bör man väl ändå alltid plana den för att vara helt säker, en 500-ing för det kan det vara värt att lägga ut...



mvh



Robban


Jag håller med till viss del, det är klokt att plana toppen om man är minsta osäker men har man en bra referens att mäta mot t.ex. stållinjal, glasskiva eller något annat som är garranterat plant så ser jag inte varför man skulle plana av en gång till, går ju bara att plana en topp si och så många gånger. Dessutom är tolleranserna relativt stora: Oplanheten får vara högst 0,5 mm i längsled

och 0,25 mm i tvärled.

Toppens höjd är väl original 146,1mm

och lägsta tillåtna enligt VADIS är 145,6mm så det är ju bara 0,5mm man har att spela med så man ska inte plana en topp bara för att vara säker! Väldigt små skevheter finns alltid, det får man räkna med, därför man har packning ju :D

I övrigt är det ytterst sällan Robban67 ger ett tips som jag inte skulle ge =)

Postat: 22 apr 2008, 11:12
av Robban67
Hej



Magnetikk

I övrigt är det ytterst sällan Robban67 ger ett tips som jag inte skulle ge =)



jag får buga och tacka såååå mkt för dem orden , känns bara roligt om man kan bidra med något som gör livet enklare ibland.... :D



mvh



Robban

Postat: 23 apr 2008, 19:18
av hasselgren
Då var toppen borta. Blocket ser ut så här



Bild



Toppen ser ut såhär



Bild



och toppackningen vid cylinder 1 (som inte gått riktigt) ser ut såhär



Bild



Verkar som det finns kylkanaler i blocket men inte i toppen och det är det som på något sätt frätt på packningen.



Packningen är ju definitivt gången och skall kolla imorgon om toppen är ok eller ej.



En annan fråga, varför är ena ventilen så svart på cyl4?



Om man högerklickar på bilden o väljer "öppna länk i nytt fönster" blir bilderna större.



/Tomas

Postat: 23 apr 2008, 20:33
av Domino
ventilerna ska vara svarta, det är de som är ljusa som gått med vatten i cylindrarna med stor säkerhet

Postat: 30 apr 2008, 16:01
av wroooom
Magnetikk skrev:
Robban67 skrev:Hej



När man plockar bort en topp bör man väl ändå alltid plana den för att vara helt säker, en 500-ing för det kan det vara värt att lägga ut...



mvh



Robban


Jag håller med till viss del, det är klokt att plana toppen om man är minsta osäker men har man en bra referens att mäta mot t.ex. stållinjal, glasskiva eller något annat som är garranterat plant så ser jag inte varför man skulle plana av en gång till, går ju bara att plana en topp si och så många gånger. Dessutom är tolleranserna relativt stora: Oplanheten får vara högst 0,5 mm i längsled

och 0,25 mm i tvärled.

Toppens höjd är väl original 146,1mm

och lägsta tillåtna enligt VADIS är 145,6mm så det är ju bara 0,5mm man har att spela med så man ska inte plana en topp bara för att vara säker! Väldigt små skevheter finns alltid, det får man räkna med, därför man har packning ju :D

I övrigt är det ytterst sällan Robban67 ger ett tips som jag inte skulle ge =)


Om man har en topp som är 145,5mm som måste planas, är det lugnt att plana den om man byter kamrem? Om man byter remmen, hur mycket kan man ta då, som max, med orginalmåttet som utgångspunkt. Toppen är en 530 som ska i en sugis.



hoppas att det OK att jag lånar tråden lite..

Postat: 03 maj 2008, 12:07
av jonas_740
Domino skrev:ventilerna ska vara svarta, det är de som är ljusa som gått med vatten i cylindrarna med stor säkerhet


Jasså? Bytte topp på min turbo förra helgen och där var ventilerna ännu vitare (alla 8v) än vad hans var och min drog inte vatten...

Men min bilen har gått hårt ;)

Vita ventiler är ett täcken på att de har varit varma, all sot har förbrännts.

Postat: 04 maj 2008, 13:21
av hasselgren
Blev inget toppbyte. Gjorde iordning orginaltoppen ist och den var enligt expertis inte i kanonskick direkt.



Skall nu montera den och är lite fundersam på hjälpaxeldrevet. Enligt verkstadshandbok är "märkningen på hjälpaxelns drev ej kritiskt". Innebär det att det kan stå precis hur som helst och jag behöver bara ha koll på vev- och kamaxel? Tänkte jag skulle slippa o ta bort nedre delen på plastkåpan som täcker kamremmen.

Postat: 05 maj 2008, 16:10
av Domino
jonas_740 skrev:
Domino skrev:ventilerna ska vara svarta, det är de som är ljusa som gått med vatten i cylindrarna med stor säkerhet
Jasså? Bytte topp på min turbo förra helgen och där var ventilerna ännu vitare (alla 8v) än vad hans var och min drog inte vatten...

Men min bilen har gått hårt ;)

Vita ventiler är ett täcken på att de har varit varma, all sot har förbrännts.
såklart *vimsig*

var nog lite seg när jag kollade sist, ber om ursäkt till ev. lurade personer.

Postat: 05 maj 2008, 17:06
av danielicious
hasselgren skrev:Skall nu montera den och är lite fundersam på hjälpaxeldrevet. Enligt verkstadshandbok är "märkningen på hjälpaxelns drev ej kritiskt". Innebär det att det kan stå precis hur som helst och jag behöver bara ha koll på vev- och kamaxel? Tänkte jag skulle slippa o ta bort nedre delen på plastkåpan som täcker kamremmen.


Korrekt -- hur hjälpaxelns drev står spelar ingen roll i praktiken.

Re:

Postat: 09 jun 2008, 12:50
av Gilbert
jonas_740 skrev:
Domino skrev:ventilerna ska vara svarta, det är de som är ljusa som gått med vatten i cylindrarna med stor säkerhet


Jasså? Bytte topp på min turbo förra helgen och där var ventilerna ännu vitare (alla 8v) än vad hans var och min drog inte vatten...

Men min bilen har gått hårt ;)

Vita ventiler är ett täcken på att de har varit varma, all sot har förbrännts.
De är inte att den därav gått snålt då?

Re: Re:

Postat: 15 jun 2008, 20:27
av jonas_740
Gilbert skrev:
jonas_740 skrev:
Domino skrev:ventilerna ska vara svarta, det är de som är ljusa som gått med vatten i cylindrarna med stor säkerhet


Jasså? Bytte topp på min turbo förra helgen och där var ventilerna ännu vitare (alla 8v) än vad hans var och min drog inte vatten...

Men min bilen har gått hårt ;)

Vita ventiler är ett täcken på att de har varit varma, all sot har förbrännts.
De är inte att den därav gått snålt då?
Kan mycket väl har varit det.
Den var endast chippad och laddade 0,9bar med den toppen så man tycker inte
att den borde ha gått snålt, men den spikade inte iaf.