Inte var man först heller, jäkla ahberg
Inte så mycket att tänka på.
Bytte koppling i helgen, såhär gick jag tillväga.
1. Palla upp hela bilen så högt du kan få det stadigt (om du inte har lyft)
2. Plocka loss främre kardan, plocka ner stödlagret och dra ur den ur splinesen (sätt tejpbitar eller liknande på axeln så att du får ihop den i samma vinkel igen!
3. Börja med att lossa växellänkaget från spaken, skruva ur låsskruven och tryck ur sprinten.
Lossa staget som sitter på ovansidan av lådan, sitter med en saxpinne.
Ta loss kontakten för backljuset när du ändå är där och pillar
4. Ta bort kopplingens slavcylinder, sitter med en låsring.
5. Lossa bultarna mot motorn, många sitter tajt så lite varierande verktyg och hylsor är att föredra.
5. Lossa växellådsbalken, stöd upp lådan på en domkraft, dra och ruska lådan bakåt tills du har den lös.
6. Skruva loss tryckplatta och koppling.
7. Se till att ha ett centrerdon redo när du ska montera tillbaka koppling och tryckplatta, annars blir det svårt att få dit lådan!
8. Montera i omvänd ordning.
Nåt i den stilen höll jag på med i helgen, nu när jag har gjort det en gång så tar det inte speciellt många timmar andra gången.
Hur du ska bete dig med lådan när du väl har den lös hade jag en bild på i bra att ha mappen
Hoppas det går bra, lycka till!
//
John