Sida 1 av 1

Dump?

Postat: 05 mar 2008, 10:01
av Fox
Jag har en 940ltt ska byta agg till T18



Hur mycket klarar orginal dumpen?

kan jag ladda 1,4-1,5 eller måste jag byta till en större återcirkulerande dump? och är det nån speciel som rekomenderas? det blir en del luft som ska igenom där

Postat: 05 mar 2008, 10:07
av John
Är den inbyggd dump på 18T aggregaten?

Isåfall ska den väl klara såpass mycket som turbon i sig klarar.



Eller tänker du på orginaldumpen i bilen...som sitter i turbon som du kommer byta ut? :roll:

Postat: 05 mar 2008, 11:08
av Fox
John skrev:Är den inbyggd dump på 18T aggregaten?

Isåfall ska den väl klara såpass mycket som turbon i sig klarar.



Eller tänker du på orginaldumpen i bilen...som sitter i turbon som du kommer byta ut? :roll:


Nej den är borttagen det sitter ett dumplock/platta (T18)



Det var dumpen på org turbo (13C) misstänkar att den inte kan släppa ut tillräckligt!



tänkte därför om någon visste om det fanns någon större återcirkulerande som brukar användas

Postat: 05 mar 2008, 11:50
av John
Många andvänder sig av en vanlig Bosh dump "saab dump" dom är billiga och klarar skapligt med effekt, när du får ett kvittrande ljud så märker du att dumpen är för liten.



Bild

Postat: 05 mar 2008, 12:46
av Fox
Ok tack för svaret Jag har tänkt mig 280-300 hk, tror du att en sån skulle palla med det



Har du kanske något Bosch nummer på den?



Ska jag montera den direkt efter turbon ?



och vart ska jag leda tillbaka luften till någonstans?

Postat: 05 mar 2008, 20:29
av John
Det ska nog inte vara några problem med dom hästarna!



Har för mig att ThaSaint körde med boshdump i sin blåa, och enligt mina beräkningar så borde han ha närmat sig 300strecket (helt okvalificerad gisning på hästarna :wink: )

Postat: 11 mar 2008, 01:47
av Volvo_Johan85
250 hade hade han max längre kommar man inte utan portning av topp o fixade förbränningsrum

Postat: 12 mar 2008, 07:29
av ThaSaint
Volvo_Johan85 skrev:250 hade hade han max längre kommar man inte utan portning av topp o fixade förbränningsrum


max? jaså ;)



jag körde boschdump, plast, från nån saabmodell. funkade fint vid 1.5bar iaf.

finns även boschdumpar från nån mitsubischi som kör med plastdump tror jag, vilka modelelr vet jag inte, elelr om dom är effekttåligare.

låter iaf alldeles tillräcklingt

http://www.youtube.com/watch?v=O1YW_QRcC-M#ySq2zgwCGs8



//Erik

Postat: 12 mar 2008, 09:45
av Fox
Audi s4 97-00 med motor AGB (Bi Turbo) har en (egentligen 2 )bosch svart plast som ska ha ett förstärkt membran .



Audi art.nr: 03414710B Pris: 446:-





Mvh // Alex

Postat: 22 mar 2008, 18:14
av Virrkurt
Tänkte fråga ni som kopplat in återcirkulerade dump på era 940 vars kopplar cirkulations slangen?jag har monterat självaste ventilen på slang kroken just efter turbon i självaste skraven..???

Postat: 22 mar 2008, 22:43
av ThaSaint
Såhär med originaltryckrör på förra bilen

Bild

och likadan em mina hembyggda

Bild





//Erik

Postat: 23 mar 2008, 17:10
av Virrkurt
tja Jag ser att du har ett tryck rör ,,,Ska nog skaffa ett sådant och jag har nämligen bara 940 ltt org slang,fins de att få tag?

Postat: 26 mar 2008, 08:13
av Mockan
jag kör med 2st på min bil.

en var för lite för att evakuera all luft ur systemet, men dom börjar läka vid högre laddtryck, men runt 1bar räcker dom gott till

Postat: 27 mar 2008, 22:43
av pinnen666
bosh dumparna ska inte läcka vid högre tryck ( om det inte är extremt ) jag sköt iofosig 1 vid 1.8-1.9 bars tryck, men upp till 1.4-1.5 ska dom klara utan större bekymmer (körde med det lilla laddet ett tag innan jag trimmade vidare på min gamla s4:a, AAN), detta var ju en audi dump, förstärkt eller inte om man nu jämför mot saab eller en evo kan jag inte svara på, men däremot så finns det bara en modell av den dumpen till audi/vw, så det där med att biturbons är förstärkta är bara ett gammalt ryckte som kommer tillbaka hela tiden! men däremot så har dom inte så lång livstid på VAG då dom jobbar i för hög temperatur, sitter ungefär lika nära turbon som thasaint har monterat sin och det funkar inte så bra då det blir för hög temperatur som torkar ut membranet som till slut spricker/låser sig, tittar man på t.ex saab som sitter på den kalla sidan så har dom en mycket bättre livslängd.

Postat: 27 mar 2008, 22:59
av Bulan
Volvo_Johan85 skrev:250 hade hade han max längre kommar man inte utan portning av topp o fixade förbränningsrum


berätta gärna hur du kommit fram till det??



Jag har hört om folk som har över 500hk med orginal oportad 531 topp ;)