Dump?
Dump?
Jag har en 940ltt ska byta agg till T18
Hur mycket klarar orginal dumpen?
kan jag ladda 1,4-1,5 eller måste jag byta till en större återcirkulerande dump? och är det nån speciel som rekomenderas? det blir en del luft som ska igenom där
Hur mycket klarar orginal dumpen?
kan jag ladda 1,4-1,5 eller måste jag byta till en större återcirkulerande dump? och är det nån speciel som rekomenderas? det blir en del luft som ska igenom där
John skrev:Är den inbyggd dump på 18T aggregaten?
Isåfall ska den väl klara såpass mycket som turbon i sig klarar.
Eller tänker du på orginaldumpen i bilen...som sitter i turbon som du kommer byta ut?
Nej den är borttagen det sitter ett dumplock/platta (T18)
Det var dumpen på org turbo (13C) misstänkar att den inte kan släppa ut tillräckligt!
tänkte därför om någon visste om det fanns någon större återcirkulerande som brukar användas
-
- Uppkörning
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 31 dec 2004, 16:30
- Ort: nånstanns
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Volvo_Johan85 skrev:250 hade hade han max längre kommar man inte utan portning av topp o fixade förbränningsrum
max? jaså
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
jag körde boschdump, plast, från nån saabmodell. funkade fint vid 1.5bar iaf.
finns även boschdumpar från nån mitsubischi som kör med plastdump tror jag, vilka modelelr vet jag inte, elelr om dom är effekttåligare.
låter iaf alldeles tillräcklingt
http://www.youtube.com/watch?v=O1YW_QRcC-M#ySq2zgwCGs8
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
bosh dumparna ska inte läcka vid högre tryck ( om det inte är extremt ) jag sköt iofosig 1 vid 1.8-1.9 bars tryck, men upp till 1.4-1.5 ska dom klara utan större bekymmer (körde med det lilla laddet ett tag innan jag trimmade vidare på min gamla s4:a, AAN), detta var ju en audi dump, förstärkt eller inte om man nu jämför mot saab eller en evo kan jag inte svara på, men däremot så finns det bara en modell av den dumpen till audi/vw, så det där med att biturbons är förstärkta är bara ett gammalt ryckte som kommer tillbaka hela tiden! men däremot så har dom inte så lång livstid på VAG då dom jobbar i för hög temperatur, sitter ungefär lika nära turbon som thasaint har monterat sin och det funkar inte så bra då det blir för hög temperatur som torkar ut membranet som till slut spricker/låser sig, tittar man på t.ex saab som sitter på den kalla sidan så har dom en mycket bättre livslängd.
945 ftt -93
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
- Kör: V70RV70T5940T740T
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Volvo_Johan85 skrev:250 hade hade han max längre kommar man inte utan portning av topp o fixade förbränningsrum
berätta gärna hur du kommit fram till det??
Jag har hört om folk som har över 500hk med orginal oportad 531 topp
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!