Sida 1 av 2

Hur luftar man koppling?

Postat: 22 dec 2007, 01:57
av Soundrunner
hallo!



Ska lufta kopplingen, någon som orkar förklara steg för steg hur man gör... jag vet inte :)



Sen undrar jag också vilken hydralisk olja man ska ha i en 940 (1996), och det är samma behållare som för bromsarna va?



mvh



Soundrunner

Re: Hur luftar man koppling?

Postat: 22 dec 2007, 03:20
av anderzohn
Soundrunner skrev:hallo!



Ska lufta kopplingen, någon som orkar förklara steg för steg hur man gör... jag vet inte :)



Sen undrar jag också vilken hydralisk olja man ska ha i en 940 (1996), och det är samma behållare som för bromsarna va?



mvh



Soundrunner


du luftar den precis som du luftar bromsarna..alltså pumpa upp "tryck" tryck ner kopplingen i golvet öppna luftnipeln..å så gör man tills man är nöjd..å du använder bromsvätska å ja d är samma behållare

Postat: 22 dec 2007, 07:39
av _larsson_
När jag hade bytt slang till kopplingen på min 740-92 så blev det aldrig riktigt bra vid luftningen, fick tipset att köra några dagar ändå och helt riktigt så blev det snart bra, så få inte panik om pedalen inte känns perfekt direkt (måste ju givetvis koppla ur helt)...

Re: Hur luftar man koppling?

Postat: 22 dec 2007, 10:00
av Soundrunner
anderzohn skrev:
Soundrunner skrev:hallo!



Ska lufta kopplingen, någon som orkar förklara steg för steg hur man gör... jag vet inte :)



Sen undrar jag också vilken hydralisk olja man ska ha i en 940 (1996), och det är samma behållare som för bromsarna va?



mvh



Soundrunner


du luftar den precis som du luftar bromsarna..alltså pumpa upp "tryck" tryck ner kopplingen i golvet öppna luftnipeln..å så gör man tills man är nöjd..å du använder bromsvätska å ja d är samma behållare


Så jag pumpar på kopplingen tills jag tror det är lagom. Sen trycker jag ned kopplingen och öppnar nippeln. (Kommer det inte strömma ur hydralisk olja då?) eller kanske är det som är meningen.



och sen medans någon håller ned kopplingen skruvar jag dit nippeln??




_larsson_ skrev:När jag hade bytt slang till kopplingen på min 740-92 så blev det aldrig riktigt bra vid luftningen, fick tipset att köra några dagar ändå och helt riktigt så blev det snart bra, så få inte panik om pedalen inte känns perfekt direkt (måste ju givetvis koppla ur helt)...


ahh, ska tänka på det!

Re: Hur luftar man koppling?

Postat: 22 dec 2007, 11:13
av anderzohn
Soundrunner skrev:
anderzohn skrev:
Soundrunner skrev:hallo!



Ska lufta kopplingen, någon som orkar förklara steg för steg hur man gör... jag vet inte :)



Sen undrar jag också vilken hydralisk olja man ska ha i en 940 (1996), och det är samma behållare som för bromsarna va?



mvh



Soundrunner


du luftar den precis som du luftar bromsarna..alltså pumpa upp "tryck" tryck ner kopplingen i golvet öppna luftnipeln..å så gör man tills man är nöjd..å du använder bromsvätska å ja d är samma behållare


Så jag pumpar på kopplingen tills jag tror det är lagom. Sen trycker jag ned kopplingen och öppnar nippeln. (Kommer det inte strömma ur hydralisk olja då?) eller kanske är det som är meningen.



och sen medans någon håller ned kopplingen skruvar jag dit nippeln??



om du har luft i kopplingen så kommer d luft men visst d kommer bromsvätska med..



precis måste ha tryck på koppling när du skruvar tebaka nipeln annars får du luft i den igen

Re: Hur luftar man koppling?

Postat: 22 dec 2007, 12:40
av Soundrunner
anderzohn skrev:
Soundrunner skrev:
anderzohn skrev:


du luftar den precis som du luftar bromsarna..alltså pumpa upp "tryck" tryck ner kopplingen i golvet öppna luftnipeln..å så gör man tills man är nöjd..å du använder bromsvätska å ja d är samma behållare


Så jag pumpar på kopplingen tills jag tror det är lagom. Sen trycker jag ned kopplingen och öppnar nippeln. (Kommer det inte strömma ur hydralisk olja då?) eller kanske är det som är meningen.



och sen medans någon håller ned kopplingen skruvar jag dit nippeln??



om du har luft i kopplingen så kommer d luft men visst d kommer bromsvätska med..



precis måste ha tryck på koppling när du skruvar tebaka nipeln annars får du luft i den igen




okej! då förstår jag, men jag tror det kommer forsa ut rätt mycket bromsvätska ur slangen. Kan jag tömma den först kanske? Hur mycket ska man ha i? för jag har köpt 500ml, räcker det för att fylla hela systemet?

Re: Hur luftar man koppling?

Postat: 22 dec 2007, 15:25
av anderzohn
Soundrunner skrev:
anderzohn skrev:
Soundrunner skrev:


Så jag pumpar på kopplingen tills jag tror det är lagom. Sen trycker jag ned kopplingen och öppnar nippeln. (Kommer det inte strömma ur hydralisk olja då?) eller kanske är det som är meningen.



och sen medans någon håller ned kopplingen skruvar jag dit nippeln??



om du har luft i kopplingen så kommer d luft men visst d kommer bromsvätska med..



precis måste ha tryck på koppling när du skruvar tebaka nipeln annars får du luft i den igen




okej! då förstår jag, men jag tror det kommer forsa ut rätt mycket bromsvätska ur slangen. Kan jag tömma den först kanske? Hur mycket ska man ha i? för jag har köpt 500ml, räcker det för att fylla hela systemet?


nej då d kommer inte forsa ut men visst d kommer vätska..500ml räcker gott d..men ha koll på vätskan i behållarn för slangen till kopplingen sitter rätt högt upp på burken så du hela tiden har vätska ovanför den...

Postat: 22 dec 2007, 16:27
av Soundrunner
En sak till bara... det är bara 1 nippel jag behöver öppna? det finns inget annat luftningshål eller så man måste reglera??? har någon en bild som kanske hjälper mig?

Postat: 22 dec 2007, 16:28
av anderzohn
Soundrunner skrev:En sak till bara... det är bara 1 nippel jag behöver öppna? det finns inget annat luftningshål eller så man måste reglera??? har någon en bild som kanske hjälper mig?


japp det är bara en nippel du behöver öppna..har tyvärr ingen bild men d kanske nån annan har

Postat: 22 dec 2007, 16:29
av Soundrunner
men det är den iaf som är typ i aluminium? den som ser ut som en slang fast det är i alu...



vet vilken det är då :) man behöver inte lufta bromsarna också?

Postat: 22 dec 2007, 18:38
av Marcus_89
Nej, det ska du inte behöva göra ;) Så länge du har koll på nivån i behållaren.

Postat: 23 dec 2007, 13:03
av Kardanmannen
Vill minnas att det va 7ans fattning på luftskruven.

Postat: 23 dec 2007, 14:52
av Bulan
Kardanmannen skrev:Vill minnas att det va 7ans fattning på luftskruven.


Stämmer bra det!

Postat: 23 dec 2007, 17:49
av Mockan
när jag körde me volvolådan och hydraulisk koppling så funkade det fint att bara skruva loss locket till vätskebehållaren, sätta munnen mot och blåsa så man får tryck, sen når man ner till nippel och kan öppna den, fortsätt att blås tills de kommer klar vätska, stäng sedan medans du behåller trycket med munnen över behållarn.

se bara upp för kallsupar, smakar verkligen illa.

Postat: 24 dec 2007, 13:46
av Soundrunner
Nu är det löst! Satte på ett lock med slang på oljebehållaren och drog slangen till ett däck för tryckluft :) Fungerade perfekt"

Postat: 26 dec 2007, 00:23
av ToXtreme
Okej, nu ska detta puckot fatta xD



Fixa ett lock till bromsvätskebehållaren från tex skroten?



Borra ett hål i locket, dra en slang till ett hjul (eller kompressor) och mata på med tryck, efter att man fyllt upp med bromsvätska vill säga.



Sedan så sitter en i bilen och pumpar på kopplingen tills man tycker den är bra (då med nippeln öppen?) och när man är nöjd så trycker man ner kopplingen i botten och drar åt nippeln?



Är det rätt uppfattat?

Postat: 28 dec 2007, 20:21
av ToXtreme
Rätt uppfattat?



Skulle behöva veta snarast!

Postat: 29 dec 2007, 20:58
av Soundrunner
ToXtreme skrev:Okej, nu ska detta puckot fatta xD



Fixa ett lock till bromsvätskebehållaren från tex skroten?



Borra ett hål i locket, dra en slang till ett hjul (eller kompressor) och mata på med tryck, efter att man fyllt upp med bromsvätska vill säga.



Sedan så sitter en i bilen och pumpar på kopplingen tills man tycker den är bra (då med nippeln öppen?) och när man är nöjd så trycker man ner kopplingen i botten och drar åt nippeln?



Är det rätt uppfattat?


ne inte riktigt...



För det första kan du inte borra hål i ett lock och trycka ner en slang.. de kommer inte hålla för trycket. Kompressor är också för högt tryck.. kör bara med ett däck!



Du kör på med trycket tills det inte kommer några luftbubblor, ingen behöver sitta där uppe och känna.. sen är det bara dra åt nippeln när det inte kommer någon mera luft. Det är viktigt att du har en genomskinlig slang på nippeln så att du kan se när det slutar komma luft... Annars är det svårt att veta :) Kör på tills du är nöjd! för mig gick det åt aldeless för mycket olja haha :D men kostar bara 60kr/burk ungefär...



*EDIT*



Finns färdiga lock med slang till däcket på mekonomen.

Postat: 29 dec 2007, 22:21
av ToXtreme
Hmm, nu tar jag om allt då jag fortfarande är trög :P



Öppna nippeln till dass öl undertill och sen så pumpar jag på kopplingspedalen tills det slutat komma luft efter att jag har börjat mata på med luft från exempelvis ett däck, och när det slutat komma luft så skruvar jag åt nippeln, då med pedalen i botten?



Fattat rätt denna gång?

Postat: 29 dec 2007, 22:28
av Stickster
EDIT: Har inget sagt...

Postat: 30 dec 2007, 22:43
av Soundrunner
ToXtreme skrev:Hmm, nu tar jag om allt då jag fortfarande är trög :P



Öppna nippeln till dass öl undertill och sen så pumpar jag på kopplingspedalen tills det slutat komma luft efter att jag har börjat mata på med luft från exempelvis ett däck, och när det slutat komma luft så skruvar jag åt nippeln, då med pedalen i botten?



Fattat rätt denna gång?


aa egentligen ska det gå att bara trycka på kopplingspedalen några gånger och sen öppna ventilen och sen stänga till ventilen och göra så några gånger irad. Men det gick inte för mig då det var för mycket luft i systemet.

Postat: 31 dec 2007, 16:33
av ToXtreme
Hmm okej.. jag blir bara mer och mer förvirrad :?



Kan du inte säga utförligt hur du gick till väga så att min hjärna uppfattar det hela ? :P

Postat: 09 jan 2008, 16:02
av mickke_
ToXtreme skrev:Hmm, nu tar jag om allt då jag fortfarande är trög :P



Öppna nippeln till dass öl undertill och sen så pumpar jag på kopplingspedalen tills det slutat komma luft efter att jag har börjat mata på med luft från exempelvis ett däck, och när det slutat komma luft så skruvar jag åt nippeln, då med pedalen i botten?



Fattat rätt denna gång?
du pumpar först, sen håller du tryck med pedalen och först då öppnar du nippeln.. sen måste du hålla tryck tills nippeln är stängd igen

Postat: 14 jan 2008, 22:39
av ToXtreme
Okej, pumpa in luft i systemet.. pumpa på pedalen tills jag känner att den tar.. och då öppna nippeln och släpp ut luften?

Postat: 15 jan 2008, 23:42
av ThaSaint
precis, sen dra igen nippel, släpp pedalen, trampa upp tryck igen några gånger, håll nertryckt, lossa nippel, skruva igen nippel, släpp pedal.



upprepa till önskat resultat nåtts.



DOT4 är minikrav, använd INTE DOT5 då den är silikonbaserad. DOT5.1 funkar, kör med det i 940'in

finns DOT4HP (High Performance) åxå.. iaf bland bosch bromsvätska.





//Erik