Plana B234F/ 16V topp....

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Plana B234F/ 16V topp....

Inlägg av Tejptomas »

Hur mkt KAN man ta?? Någon som vet ifall något o vad isåfall som tar skada?

Toppen är redan planad 0,5mm. Men mätte upp att den var 0,3mm

skev när jag lyfte toppen. Så jag måste ju ta minst det för att få toppen

plan igen.





TIPS????







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Det sägs att max bearbetning ska vara 0,3 mm men det kan tydligen variera lite mer beroende på höjden från början som är antingen 103,0mm eller 104,0mm , minimum efter bearbetning är 102,7mm...



Hur nära kanten ligger ventilerna i höjdled på avgassidan tro ?



Ligger de strax över kanten kan det bli svårt att använda samma topp igen, lite beroende på toppackningens tjocklek också samt hur mkt i kolvtopparna som de går ner då det är väldigt ont om utrymme där..



mvh



Robban
Bild

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Jo, men det är redan tagit 0,5mm. Om vi skulle planat nu så skulle ventilerna

precis tagit i fräsen. Toppen är lämnad hos en topplocksverkstad. De ska

se vad som finns att göra. Kanske blir det riktigt bra. Jag misstänker att

det som står i Haynes är när ventilerna sitter kvar..





Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Det kan tänkas att det är så menat, men om du/ verkstan mäter den så ska den inte vara mindre än 102,7mm i höjden då är det minimalt...



mvh



Robban
Bild

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Ja, men varför är det minimalt?? Varför?? Måste vara en grund till det.

Det är det jag är ute efter. Haynes är ju inte kända för att tillföra nåt för

oss som kan mer om Volvobilar än vad de kan som skriver böckerna.

Jag vill veta varför det står så i boken.....







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Det går att fräsa ner ventilsätena med mirra fräs lika mycket som du har planat toppen, samt även slipa av skaften på ventilerna (om du nu inte räknat ut att du är inom ventiltryckarnas arbetsområde, men säkrast och slipa av lika mycket som sätet är sänkt) , glöm inte att tömma alla tryckare på olja så att dom nollställs, blir inte samma höjder som dom är instampade på hur nogran du än är, och blir det mer så är det kotastrof (en gammal ventiltryckare går ogärna ihop men öka går bra), dessutom behöver du inte nummrera något (ventiler, tryckare osv) om du tömmer dom på olja, utan kan bara slänga allt i en hög.



Detta går att göra på dom flesta toppar.



Ev får du inskaffa en kamrem som är kortare.



Max planing finns bara för att en vanlig bonnmekare inte klarar av att sänka ventilerna och om man då planar mer kommer ventilerna att daska i kolvarna, kan även gå att ta ur i kolvarna.



Kanske borde säga att jag aldrig gjort detta på en sådan topp vi pratar om här så det kanske är något som begränsar vad vet jag, har bara gjort det på andra toppar och där har det fungerat.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Att det finns ett minimått har helt klart med det att göra som ToAX skriver, tycker det låter rimligt..sen beror det väl på hur mkt det finns att ta om man sänker in sätena utan att det brakar ihop..



Att haynes-böckerna inte tillför nåt mer än vad man redan vet är väl för att det inte ska bero på dom om det brakar....?



Som sagt ring och lyssna med denne man :



Huddinge topp & motor i Stockholm, han vet definitivt vad han pratar om...



mvh



Robban
Bild

fuh
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 dec 2007, 18:32

Inlägg av fuh »

plana av den dom där 0,3mm igen så den blir helt plan sen så kör du bara med dubbla packningar.



bara lite nyfiken... vad tar dom du lämnade in toppen till för enbart en planing?

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

fuh skrev:plana av den dom där 0,3mm igen så den blir helt plan sen så kör du bara med dubbla packningar.



bara lite nyfiken... vad tar dom du lämnade in toppen till för enbart en planing?
Funkar dåligt, en packning är ca 1,2mm tjock monterad, så det blir för tjockt med två st.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Hur har det gått med toppen ?



mvh



Robban
Bild

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Toppen kommer att planas och fixas. En portning kommer även att ske.

Motorn kommer med största sannolikhet att rivas och nya lager o ringar

ska monteras. Ev blir det kanske H-profilstakar med. Så när kolvarna är

av så kommer de med största sannolikhet att fräsas ned i uttagen för

ventilerna. Vevpartiet ska sen balanseras. Sen ska det nog sättas i mekaniska

tryckare med. Har ett svänghjul anpassat för 185mm koppling så en sån

måste inskaffas. KG tar ca 6300kr för denna koppling. Sen ska det monteras

annat sprut. Jag har stora förhoppningar att nå upp till närmare o gärna

över 300hk. Och detta UTAN turbo. Kommer kanske att lägga upp detta

på projektforumet senare. Ett insug från Unikracing ligger högt upp på

min allt mer växande önskelista som inte kommer överens med plånboken.







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

Bagarn06
Övningskörning
Inlägg: 179
Blev medlem: 08 mar 2006, 16:15
Kör: 740 & 850
Ort: Stockholm

Inlägg av Bagarn06 »

Lite offtopic men ändå on.. Jag hade en 531 och den var planad 1.4 och vad jag hörde från han som planade den så var det max va man bör göra sen bör man byta till ställbart drev, har han rätt?

Jag använde den "vanliga" kamremmen för B230F..

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Japp, man bör ha ett ställbart kamdrev när man planar så mkt för remmen

kommer inte att stämma till 100% längre eftersom den har ju blivit lika

mkt längre som man planat toppen.





Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

Användarvisningsbild
simon.hermansson
Övningskörning
Inlägg: 155
Blev medlem: 30 aug 2006, 23:51
Ort: Göteborg

Inlägg av simon.hermansson »

Får inflika med en snabbfråga då:



Hur mycket planing snackar vi om innan du behöver byta till kortare kamrem? Ska plana min 530-topp för första gången nu. Vet dock inte hur skev den e.
Bild

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Vid så pass som ca 2-2,5mm planing.



När jag planade min topp 2,5mm så bytte jag till en 1kugg kortare rem, spännaren gick dock knappt ut nåt så det var gränsfall på för kort.

Men med org-remmen bottnade sträckaren innan remmen sträcktes...
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Inlägg av taz »

Ventilernas vinkel är 19 grader, de står öppna 1.5 mm på orginalmotor B234F enligt Sten Parner.



Bara o räkna :)

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

taz82 skrev:Ventilernas vinkel är 19 grader, de står öppna 1.5 mm på orginalmotor B234F enligt Sten Parner.



Bara o räkna :)
tackar, den datan åker rakt ner i "bra att veta blocket"
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Inlägg av wroooom »

Lånar tråden lite om det är ok.



Ska plana toppen på min f spis, hur mycket vågar man ta? Anta att man skaffar kortare rem och ställbart kamdrev, vad är max?



Angående själva fräsningen, hur ska ytan vara? Ganska grov yta antar jag?! Duger det att mäta in toppen med indikatorklocka när man sätter upp den i fräsen?

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

wroooom skrev:
Angående själva fräsningen, hur ska ytan vara? Ganska grov yta antar jag?!
Nix, verkligen inte.

svårt att se på bild men här är ytan på min 16v

Bild
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Nä, ytan ska verkligen inte vara grov som Domino skrev utan den ska vara som en barnrumpa, dvs alldeles len.



Så här är våran toppplanad....



Bild



Den ska ju vara så jämn som möjligt för att inget läckage ska uppstå mellan kanalerna på något sätt.....



mvh



Robban
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Ra-värdet bör inte överstiga 2,5 (antar att de flesta inte har tillgång till sådana mätmaskiner dock :roll: )

men helt enkelt jättefin





EDIT: reservation

Nu kommer säkert en massa folk skriva att det behövs inte alls, min morbros kusinsgrannes hunds bästa väns farfars farfars far gjorde inte så och det fungerar än idag :roll:

men som sagt, den bör inte vara grövre :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Domino skrev



Ra-värdet bör inte överstiga 2,5 (antar att de flesta inte har tillgång till sådana mätmaskiner dock )

men helt enkelt jättefin





Nu måste jag få veta vad detta är för maskin och vad Ra-värde är för något, fasiken - man får lära sig något nytt varje dag :wink:



mvh



Robban
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Robban67

Det är en smidig liten maskin som heter perthometer (stavning osäker)

fungerar så lätt att man lägger den på ytan som ska mätas så går den med en arm över ytan och känner av grovheten



Ra-värdet är det snitt som man får ut av det
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Okej.. verkar mkt användbar....



Domino : hur mkt jobb är det att byta styrningarna i toppen ?



mvh



Robban
Bild

wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Inlägg av wroooom »

Domino skrev:Ra-värdet bör inte överstiga 2,5 (antar att de flesta inte har tillgång till sådana mätmaskiner dock :roll: )

men helt enkelt jättefin





EDIT: reservation

Nu kommer säkert en massa folk skriva att det behövs inte alls, min morbros kusinsgrannes hunds bästa väns farfars farfars far gjorde inte så och det fungerar än idag :roll:

men som sagt, den bör inte vara grövre :wink:


Tack för svaret!

Har möjlighet att mäta både Ra och Ry, så det är inga problem. Lutar åt att jag planslipar toppen efter jag skrotat med fräsen, eller får packningen svårt att "nypa" då?



Hur mycket vågar man ta förresten?

Skriv svar