Sida 1 av 1

Mega Squrit - frågor (Hjälp behövs!!)

Postat: 27 nov 2007, 09:13
av Mattsson
Sitter och ska snart beställa ett komplett MS från http://www.glensgarage.com/.



Vad behöver jag för något? Räcker det med ett komplett kit? Isåfall VILLKET?

Till detta behöver man väl inte org LMM?



Bilen är en Volvo 745 TIC -90, så jag antar att den har LH 2.4 :lol:



//Johan

Re: Mega Squrit - frågor

Postat: 27 nov 2007, 11:03
av Turbo-Mupp
MurranBoy skrev:Sitter och ska snart beställa ett komplett MS från http://www.glensgarage.com/.



Vad behöver jag för något? Räcker det med ett komplett kit? Isåfall VILLKET?

Till detta behöver man väl inte org LMM?



Bilen är en Volvo 745 TIC -90, så jag antar att den har LH 2.4 :lol:



//Johan


Jag har för mig att MS kör med MAP-sensor.

Postat: 27 nov 2007, 18:27
av Fastmoving?
Nämen, har du oxå kommit på denna tanke...



Nå, det här kitet köpte jag:

http://www.glensgarage.com/catalog/mega ... -p-30.htmlJust för att med Extra-koden som finns kan den göra i princip samma saker som det dyrare MS2.



Om du vill vara extra säker på funktion och testa bygget under tiden du löder ihop köper du även simulatorkortet:

http://www.glensgarage.com/catalog/mega ... -p-84.html



Jag avstod dock från den, är lite snål, men tror på att om man ser till att göra ett bra jobb så klarar man sig utan simulatorn, många har byggt utan och det har gått bra för dem.



Med tanke på att du har turbo bör du tänka på att ta en större MAP-sensor, den som följer med kitet är ju bara för 1,5bar laddtryck.



Jag behöver endast komplettera med tempgivare för insugsluften och gasspjällgivare från tex 850 för att ha ett fungerande system, mest troligt gäller samma även för dig.



Jag skall inte bygga nån ny kabelhärva, utan som jag skrev i min projekt-tråd tänkte jag göra det enkelt och skarva in mig vid kontaktstyckena för orginalboxarna.

Postat: 27 nov 2007, 23:14
av Mattsson
Tack Fastmoving?



Har nu fått lite mera info på megasquirt.se om att det även finns program för lunchkontroll, så nu är det ÄNNU mera intressant att införskaffa detta :D

Fick ett mail av en kille där om priser o sådan, dock är det komplett, med allt vad jag behövde o sen va det färdigbyggt.



Det är ett alternativ, men hur mycket lödning och sånt är det om man beställer en egen sats?

Höll på mycket med kretskort och sådant i plugget så det är man ju ingen "idiot" på, men som sagt, smidigaste är ju om allt är klart från början :roll:

Det är ju inte bara motorstyrsystemet som är det enda problemet just nu :(



//Johan

Postat: 27 nov 2007, 23:31
av Fastmoving?
Ang lödningen av kortet har det tagit mig några timmar, har inte kollat noga, men 3 kvällar höll jag på ca 1,5 timme, i söndags höll jag väl på 1-2 timmar innan jag såg att jag var klar.



Har förvisso gått elektronik-utbildningen i skolan, och det var för många år sedan, men nog sitter takterna där dom skall nog.



Instruktionen på http://www.megamanual.com är den jag följt, funkar riktigt bra tycker jag, beskriver moment för moment hur du ska gå till väga. "Assembly Guide" för V3-kortet är sidan som jag menar, men eftersom endel av de prylarna är för MS2 så råder jag dig att läsa noga genom varje uppgift innan du gör den.



Och är det nått du funderar på så fråga bara på.



Tips: låt det ta tid att sätta ihop det, se det som lite tidsfördriv en stund varje kväll.

Postat: 27 nov 2007, 23:40
av Mattsson
Klart att det är värt att löda o trixa till allt själv, känns nog ganska skönt att man har gjort det mesta själv. Som visseligen e tanken med hela projektet.

Och visst, det är ~5 månader kvar innan bilen ska vara klar, så tid har man nog :lol:

Samt att bilen ska ju vara kvar i min ägo ett bra tag, med tanke på vad den kommer att kosta, samt att den är kapabel till mycket mera (Hör dock inte hemma här i denna del)



Som sagt, verkar inte finnas någon nackdel med MS som jag har kommit fram till.



Tack för informationen! Värt en hel del! Och fint att det finns "hjälp" att få :D



//Johan

Postat: 02 mar 2008, 15:28
av Mattsson
Nu i veckan beställer jag ett komplett.

Frågan är bara, vad har LH 2.4 för givare? Verkar som att dom brukar köras med Hallgivare, har inte kollat om jag har nån :oops:



Nån som kan detta?



Volvo 745 TIC -90

LH 2.4



//Johan

Postat: 02 mar 2008, 17:12
av Gilbert
du kan köra på orginal lh 2.4 givare och trigger med ditt ms

Postat: 04 mar 2008, 23:08
av Mattsson
Menar du svänghjulsgivaren? (Impulsgivaren)



Den borde väl gå att använda som trigger.

Vill inte byta tändsystem pg.a hallgivare :evil:



//Johan

Postat: 10 mar 2008, 13:41
av PJ
Låna dena lite



Det ska ochså gå att triga på 2.2. nån som vet hur?

Postat: 10 mar 2008, 17:39
av Fastmoving?
PJ skrev:Låna dena lite



Det ska ochså gå att triga på 2.2. nån som vet hur?
Antar att du menar LH2.2?

Då är det lätt, bara att använda Hall-givaren som sitter i fördelaren.

Postat: 11 mar 2008, 01:48
av PJ
skulle vara skoj om man fick vetta villka stift som är vad på fördelaren?

Postat: 11 mar 2008, 10:18
av Gilbert
MurranBoy skrev:Menar du svänghjulsgivaren? (Impulsgivaren)



Den borde väl gå att använda som trigger.

Vill inte byta tändsystem pg.a hallgivare :evil:



//Johan


precis de funkar.

Postat: 11 mar 2008, 20:50
av Mockan
jag använder volvos orginaltrigger till mitt ms.

Postat: 12 mar 2008, 23:35
av Mattsson
Tack, då har jag mera information :)



Bara o beställa nu :D



//Johan