Hej!
Vad är den lättaste lösning om man vill kompsänka en b230f för att kunna turbokonvertera? Är en tjockare packning ett bra alternativ? I så fall, vart kan jag få tag på en lämplig packning som skulle sänka kompet till samma nivå som en en ft?
Turbo kolvar, eller svarva orginal är ju också ett alternativ, men jag vill hellst slippa att lyfta ur motorn. Hur beter sig bilen med svarvade kolvar om man plockar bort turbo inför en besiktning?
Vilken lösning tror ni på? Är tjockare packning bara att glömma även om man inte ska ladda mer än en ltt?
Tack på förhand
Ett par funderingar ang. kompression sänkning
vad för årsmodell på blocket har du, bytt stakar?
vad ska du köra med för turbo, hur mkt effekt är du ute efter?
är detta ett budgetprojekt med orginaturbo behövs ingen kompsänkning. ska du ladda över en bar (förutsatt att du har ett block från 90 eller nyare som tål den effekten) så kör istället på E85.., men upp till 0,5 bar med vanlig bensin å orginalkomp til en sugis fungerar fint, även om du har ett äldre block med klena stakar.
sen vetja inte hur du gör med oljereturen, kanske svårt att borra hål i block/tråg utan att få ner spån.. får väl hoppas allt åker ut vit oljebyte då.
vad ska du köra med för turbo, hur mkt effekt är du ute efter?
är detta ett budgetprojekt med orginaturbo behövs ingen kompsänkning. ska du ladda över en bar (förutsatt att du har ett block från 90 eller nyare som tål den effekten) så kör istället på E85.., men upp till 0,5 bar med vanlig bensin å orginalkomp til en sugis fungerar fint, även om du har ett äldre block med klena stakar.
sen vetja inte hur du gör med oljereturen, kanske svårt att borra hål i block/tråg utan att få ner spån.. får väl hoppas allt åker ut vit oljebyte då.
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/rickardsignatur.jpg)
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
Tack för svaret!
Blocket är från -95, så stakar är av den stabilare modellen om jag fattat det rätt. Turbon som ska på blir en orginalturbo. Mina förväntningar effektmässigt är drygt 200hk, alltså som en chippad ltt/ftt. Vad laddar en chippad ftt/ltt förresten?
En fråga till, kommer jag behöva byta ut kabelhärvan? Vilka andra elektroniska delar kommer behöva bytas? boxar mm?
Blocket är från -95, så stakar är av den stabilare modellen om jag fattat det rätt. Turbon som ska på blir en orginalturbo. Mina förväntningar effektmässigt är drygt 200hk, alltså som en chippad ltt/ftt. Vad laddar en chippad ftt/ltt förresten?
En fråga till, kommer jag behöva byta ut kabelhärvan? Vilka andra elektroniska delar kommer behöva bytas? boxar mm?