Sida 1 av 1

T-kam till B230A?

Postat: 13 sep 2007, 14:39
av Shebalicious
Funderar på att byta kamaxel på min B230A för att i alla fall få ut lite mer ur den. Känner en som har bytt till T-kam på sin 244 med förgasare och fick ett nämnvärt lyft. Är det rekommenderat att byta till T-kam och vad bör man ge för en begagnad T-kam? (Detta är ingen annons. Känner en kille som vill sälja. Vill bara ha prisidé).



Är inte ute efter större trim-tips eftersom det inte är mitt mål. Försöker hålla bilen original, men en ny kam syns ju inte i första taget. :)

Re: T-kam till B230A?

Postat: 13 sep 2007, 14:56
av Bear
Shebalicious skrev:Funderar på att byta kamaxel på min B230A för att i alla fall få ut lite mer ur den. Känner en som har bytt till T-kam på sin 244 med förgasare och fick ett nämnvärt lyft. Är det rekommenderat att byta till T-kam och vad bör man ge för en begagnad T-kam? (Detta är ingen annons. Känner en kille som vill sälja. Vill bara ha prisidé).



Är inte ute efter större trim-tips eftersom det inte är mitt mål. Försöker hålla bilen original, men en ny kam syns ju inte i första taget. :)


Turbo-Mupp har om jag inte missminner mig en T-kam i sin bil med A-motor. Han kan säkert svara på hur motorns karaktär är!



/Björn

Re: T-kam till B230A?

Postat: 13 sep 2007, 23:56
av Turbo-Mupp
Bear skrev:
Shebalicious skrev:Funderar på att byta kamaxel på min B230A för att i alla fall få ut lite mer ur den. Känner en som har bytt till T-kam på sin 244 med förgasare och fick ett nämnvärt lyft. Är det rekommenderat att byta till T-kam och vad bör man ge för en begagnad T-kam? (Detta är ingen annons. Känner en kille som vill sälja. Vill bara ha prisidé).



Är inte ute efter större trim-tips eftersom det inte är mitt mål. Försöker hålla bilen original, men en ny kam syns ju inte i första taget. :)


Turbo-Mupp har om jag inte missminner mig en T-kam i sin bil med A-motor. Han kan säkert svara på hur motorns karaktär är!



/Björn


Ja det stämmer. Nu har jag förvisso automatlåda till T-kammens fördel då får jag säga då T-kammens bottendrag kanske inte märks lika tydligt med en manuell låda?



Men jag upplever motorn som vridstarkare på låga varv, sticker iväg snabbt som fan vid rödljus till skillnad från den tidigare A-kammen. Dock blir den ganska trött mycket fortare. Runt 4000 rpm och över händer det inte speciellt mycket.



Bränsleförbrukningen sjönk med en dl. Dock så har jag en trilskande förgasare som stör lite samt att jag kan inte ha tändningen så högt som jag vill då motorn från början var avsedd för 98oktan och jag tankar 95 vilket har en del spikningstendenser.



på grund av detta har jag fått sänka tändningen en aning som gör bilen slöare.



men vill man ha bättre vrid på botten och lägre bränsleförbrukning så är kammen ett bra val.

Postat: 14 sep 2007, 01:25
av Shebalicious
Okej, du har övertygat mig. :)

Postat: 14 sep 2007, 09:06
av Gilbert
Jag vet en som har en t-kam liggande :roll:

Postat: 14 sep 2007, 14:12
av Shebalicious
Gilbert skrev:Jag vet en som har en t-kam liggande :roll:


PM funkar inte... Kan du kontakta mig på mailen sheba@euromail.se ?

Postat: 14 sep 2007, 17:31
av Gilbert
Shebalicious skrev:
Gilbert skrev:Jag vet en som har en t-kam liggande :roll:


PM funkar inte... Kan du kontakta mig på mailen sheba@euromail.se ?


jodå de funkar, jag fick 2 pm av dig :)

Postat: 14 sep 2007, 22:17
av Shebalicious
Gilbert skrev:jodå de funkar, jag fick 2 pm av dig :)


Haha, okej. :)

Postat: 02 jan 2008, 17:39
av sljungaracer
Sorry att jag drar upp en gammal tråd..



men hur funkar en T-kam på en F motor?

Postat: 07 feb 2008, 22:03
av Duvan
sljungaracer skrev:Sorry att jag drar upp en gammal tråd..



men hur funkar en T-kam på en F motor?
Vill också veta!



//Duvan

Postat: 11 feb 2008, 23:04
av janni_ruda
Duvan skrev:
sljungaracer skrev:Sorry att jag drar upp en gammal tråd..



men hur funkar en T-kam på en F motor?
Vill också veta!



//Duvan




bottenstarkt men rättså tråkig