Angående Zf växellåda på 740 tic.

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Jesperbj
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 apr 2007, 20:51

Angående Zf växellåda på 740 tic.

Inlägg av Jesperbj »

Hej alla, jag är inne på att köpa en 740 tic som för nuvarande har en m46 låda i sig. Men vid köp får jag med en Zf växellåda som man skall kunna sätta dit. Nu säger dock säljaren att det enda som behövs för att den skall passa är en längre kardan, t ex en 940 kardan föreslog han. Men efter lite sökningar tycker jag det verkar vara lite mer som behövs för att få dit den? Där sitter även en sinter koppling på bilen nu.



Anledningen att jag frågar är pågrund av att effekten ligger långt över vad en m46 verkar tåla och därför kommer zf lådan att bli monterad direkt om nu allt e som det ska.



Vad säger ni om detta?

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

Vad jag vet så är aw lådan mest slitstarkast och zf lådan är den känsligare av dem två, sen tror jag inte att det är så simpelt att "bara" byta växelåda.. massa annat som ska bytas också.. kommer inte ihåg nu men någon kunnig kan säkert fylla på!
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Det brukar vara ett tunnare svänghjul också till automatlådorna, det är väl för att convertern ska få plats antar jag....



Plats för fler grejer från de som är mer kunniga är välkommet..



mvh



Robban
Bild

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Säkert att det är en automatlåda då?

Om det är för mycket effekt för en m46 så vore det oklokt att stoppa i en orginal automatare.



Kan lika gärna vara en manuell ZF låda från en Bmw?'



hur ligger det till Jesper?

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

skulle tippa på att de är en BMW zf manuell låda från m3/328/325tds med e36karossen?



då krävs lite jobb, men mellanaxel från en bil med m90 passar

Skriv svar