Ta bort EGR- Volvo 940 LTT

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Ta bort EGR- Volvo 940 LTT

Inlägg av Mattsson »

Har fundering på att plocka bort EGR ventilen på bilen, har sökt, men har ej hittat något :( Står inte ens något i verkstadshandboken.



Nån som kan ge mej lite hjälp?



//Johan
[Volvo 945 LTT-96]

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Oj nu har jag inte alls läst på, men kan man inte få lite skumma felkoder då ?



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

varför ska den tas bort ? du lär inte tjäna specielt många gratis hästar på det.



för övrigt så sitter egr ventilen under insuget. med ett rör bakom motorn till grenröret och en rör som sitter skruvat i insuget.
Volvo 960 3.0liter manuell.

Användarvisningsbild
jonas_740
Uppkörning
Inlägg: 725
Blev medlem: 22 dec 2005, 19:20
Ort: Huskvarna

Inlägg av jonas_740 »

Är väl bara att ta bort eller plugga det. EGR ventilen styrs väl av vakum eller har jag fel? Tror jag har en bok som det står lite om EGR till 740/940 ska leta efter den och läsa lite och kolla om jag hittar något.
Kör:
Finbilen: 940/S90 Turbo. B230FT, 19T,531, H-profil stakar osv...
Brukis: V70 T5 -98

wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Inlägg av wroooom »

Bumpar upp den här tråden istället för att skapa en ny, hoppas det är OK.



Ska montera extraktorgrenrör på en bil med EGR. Är det bara att plocka bort hela paketet och gasa? Efter att de 2 rören från grenröret går upp i slangarna mot luftburken finns det ju som en klocka med en kabel i, vad gör man med den? Bara att plugga ur?



Tack på förhand

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Blir tråkigt på sbp sen bara om man plockar av det!
VOLVO 940 TURBO -96

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Inlägg av Marcus_89 »

Plugga det och låt det sitta kvar, då kan man lura spb lite ;)
Bild

Användarvisningsbild
Wizard
Övningskörning
Inlägg: 155
Blev medlem: 20 apr 2006, 17:46

Inlägg av Wizard »

Latjo44 skrev:varför ska den tas bort ? du lär inte tjäna specielt många gratis hästar på det.



för övrigt så sitter egr ventilen under insuget. med ett rör bakom motorn till grenröret och en rör som sitter skruvat i insuget.


Precis som föregående talare så tjänar du inget av att plugga ventilen, så det är bara ett extra jobb som leder ingenvart.

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

jag tog väck min EGR o tillhörande pga av annat grenrör.



kapade av flänsen som går in i insuget o gängade ner en nippel det ist.

perfekt....ännu en vakuumanslutning.
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar