En fråga ang motorer i tidiga 760.
Har det sålts några 760 med B27:or eller har de alltid varit 2.8 liters på 760? Kollade lite på Bildelsbasen och noterade en B27:a i en 760 fr -85.
Och när kom 760 med B280?
//Maxwell
Motoralternativ i 760
Re: Motoralternativ i 760
Maxwell skrev:En fråga ang motorer i tidiga 760.
Har det sålts några 760 med B27:or eller har de alltid varit 2.8 liters på 760? Kollade lite på Bildelsbasen och noterade en B27:a i en 760 fr -85.
Och när kom 760 med B280?
//Maxwell
Kollar lite i en gammal bilsport från 97, där det är en köpguide över 760/960 och enligt den så var kraftkällan B28E innan B280 kom 1987, står inget om B27 där.
/Björn
Volvo - Let your Swede out
- unix
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2061
- Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
- Kör: Säkert
- Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland
1984 (enda året) satt det B23ET i 760.
1985 ska det vara B230ET är jag ganska säker på.
Minns inte rakt av de andra åren.
De pratade ju om B27 i tidig veva när de skulle lansera 760 redan 1981,
vilket fördröjdes till 1982 och de ökade motorn till 2,8 i samma veva har
jag för mig. De fundera ju även på en V8 men den fick helt enkelt inte
plats.
1985 ska det vara B230ET är jag ganska säker på.
Minns inte rakt av de andra åren.
De pratade ju om B27 i tidig veva när de skulle lansera 760 redan 1981,
vilket fördröjdes till 1982 och de ökade motorn till 2,8 i samma veva har
jag för mig. De fundera ju även på en V8 men den fick helt enkelt inte
plats.
"Kör före du så väntar jag där framme"
![Bild](http://i200.photobucket.com/albums/aa231/unix2/CopyofBmwb4.jpg?t=1269258024)
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera
![Bild](http://i200.photobucket.com/albums/aa231/unix2/CopyofBmwb4.jpg?t=1269258024)
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera
unix skrev:1984 (enda året) satt det B23ET i 760.
1985 ska det vara B230ET är jag ganska säker på.
Minns inte rakt av de andra åren.
De pratade ju om B27 i tidig veva när de skulle lansera 760 redan 1981,
vilket fördröjdes till 1982 och de ökade motorn till 2,8 i samma veva har
jag för mig. De fundera ju även på en V8 men den fick helt enkelt inte
plats.
Mnjaa..lite smått fel här..
B27 fanns som A/E/och F. Den första B28an kom till 1980års modell men endast som B28A(denna version fanns aldrig i sverige)...till 1981 års bilar ersattes alla så då är det B28A/E/F
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
760 GLE kom ju mer än ett helt år senare så där är det givetvis B28 från start. sista året med en förgasarsexa(B27A) i sverige var 1977 i 264/265 GL.
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo