Behöver hjälp me info o bilder till en perfekt grenrör:D

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Wocke_740
Övningskörning
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:51
Ort: Nybro

Behöver hjälp me info o bilder till en perfekt grenrör:D

Inlägg av Wocke_740 »

som sagt ja ha aldrig byggt ett grenrör innan så nu e frågan om man kan åka me detta grenrör.. fast de ska ju helsvetsas först o så??



Bild

Bild



som sagt ha aldrig byggt grenrör o kan inte så mkt om just de.. :?



men va säger ni om de??



//Wocke

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

Gör gör det nog,, bara det är tätt.. men om det får plats är en annna 5a.. då turbon kommer hamna lååååångt upp :)



Har du svetsat mig/mag utan gas eller och trådmatning rent åt helvete? :)
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Jag ska inte klaga på svetsarna då jag själv säkert inte skulle gjort det bättre

men här finns lite tips, ite grenrörsbilder jag samlat på mej

http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/grenror/



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

bullen30
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 09 jun 2007, 07:55
Ort: motala

Inlägg av bullen30 »

ja jag tror inte att jag har sett sämre svetsar,men har man inte gjort det förut så är det inte så lätt som alla tror.

hade jag varigt dig så hade jag läck testat svetsarna först.

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Jag hade velat ha brantare vinklar på rören in i kollektorn så gaserna far direkt in till turbon utan att studsa i kollektorn.



En provtryckning är på sin plats med tanke på svetsarna, lättast är om du drar den mot tippen med gummi mellan grenrör och kanalerna på toppen, tillverka sedan en platta som du gör en anslutning i för luften och som du skruvar fast flänsen på turbo sidan.

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

och om du hadde tänkt köra med en turbo som har pulssplitt så kanske det inte är så lyckat efter som att rören går fel. 1-4 ska till en sida och 2-3an ska till den andra. men jag tror säkert att det funkar ändå, men kanske inte lika bra..



MVH// Löwen

Joddla me Siv
Uppkörning
Inlägg: 381
Blev medlem: 24 feb 2005, 20:28
Ort: Vårsta
Kontakt:

Inlägg av Joddla me Siv »

Glöm inte att blästra ur rören!
245 V8



745GL

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Re: Går de att åka me detta grenrör??

Inlägg av Latjo44 »

Wocke_740 skrev: Går de att åka me detta grenrör??


allt går, men sålänge det inte är monterat så kan det ju alltid byggas om...



som det ser ut nu skulle du lika gärna åka med ett vanligt 940grenrör.



en riktig kollektor, mindre ryssböjar och mera drag i svetsen så det bränner igenom ordentligt.



här har du bra grunder till ett bra turbo system.



http://www.savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php



grenrör ala sävarteori



Bild
Volvo 960 3.0liter manuell.

Wocke_740
Övningskörning
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:51
Ort: Nybro

Inlägg av Wocke_740 »

hehe okej... de låter inte så de grenröret me andra ord :twisted: hehhe

ska nog bygga om de igen.. men nu vill ja ha en massa infomation om hur man ska bygga ett grenrör för att få de så bra som möjligt:D

både text men hälst mkt bilder:D

hoppas ni kan hjälpa mig me detta nu för ja vill ha bilen så snabb som möjligt o ja ska åka med en KKK k27 turbo sen efter vintern så snälla hjälp mig så de blir så bra som möjligt:D



//Wocke

Wocke_740
Övningskörning
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:51
Ort: Nybro

Inlägg av Wocke_740 »

o jo föresten.. ja hade svetsat me en pinnsvets :x o de ska ja ALDRIG me göra me tanke på att de se förjävligt ut :| :lol: hehe



men som sagt hjälp mig nu :P

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



så blev mitt, kanske inte optimalt, men gissningsvis bättre än ett 940grenrör

Wocke_740
Övningskörning
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:51
Ort: Nybro

Inlägg av Wocke_740 »

okej okej... tackar där mockan :D ´



men va ska man ha för lägnd på rören o hur tjocka ska dom va?? (diametern alltså)???



fler bilder på andra grenrör tack :D



//Wocke

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

har för mig att jag byggde mitt senaste i 40mm rör, portade upp toppen till samma diameter därav det valet.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

teori som man har läst från nätet :roll:



rören ska var av samma diameter som ventilen/ventilerna har vid ful öppning så det ej stoppar upp avgasflödet.

rörena ska vara lika långa då man annars inte får avgaspulserna jämt följd när dom träffar turbinen och så blir det inte ett jämt tryck.

längden, långa rör så får du ett jämt och stabilt ladd men lite längre spolup.

korta rör genererar snabb spolup men mer ostabilt. i trimsammanhang existerar generelt bara långa grenrör.



singel entry så riktar man alla pulser på ett turbinhjul du kan dra rören hur du vill.

twin entry riktar man cylnider 1-4 på första turbin porten 2-3 på den anndra porten då 1-4 smäller 720 grader om vartannat 2-3 likaså, annars får man inte ut 100% på den typen.



sen kan man alltid börja slita lite med slavturbos osv.



lycka till.



klas
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Skriv svar