Volvo 945 FB 92 med tomgångsproblem på E85

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Klaus
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 sep 2006, 08:10

Volvo 945 FB 92 med tomgångsproblem på E85

Inlägg av Klaus »

Hej

Ny på klubben. Har en 230Fb med flextekburk och kör på 100%E85. Inga problem där, men ibland varvar tomgången ner till obefintlighet och bilen kan stanna ibland. Verkar som att den inte hinner med. När man motorbromsar in vid t.ex. rödljus funkar det bra. Hur göra? Kan man höja tändningen på nåt vid så att den tänder lite tidigare? Provade att höja bränsletrycket, var inte någon bra idé. Bytte Lambdan (Biltema dock), ingen skillnad. Kan styrboxen vara trött, eller?



Etanolvolvoförespråkaren

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Flyttar denna till E85 delen



Välkommen till forumet :wink:

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

det är inget fel som gör att det blir så, har även fått höra att nyare "riktiga" etanol/flexifuelbilar har problem med dalande tomgång.





är väl automatisk tomgångsreglering på lh2,4, har iaf det på min fk-95, på min gamla 740 hade jag justerbar tomgångsreglering, som jag fick höja (den sjönk ner till typ 4-500 med e85 i tanken..), så när jags rkuvat upp den till 900 var det inga problem.. Just nu har jag inte haft nå "motorstopp" med min kärra, men återkommer det blire nog att bygga om tomgångsjustering till manuell från gammal 740..



Så.. sätt tillbaks orginal-lambdan.. :)



tändningen går att justera med lite lödande/trixande med nå kablar till tändningsboxen, finns en tråd om det.. SÖK! :)
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Klaus
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 sep 2006, 08:10

Inlägg av Klaus »

Tack för svar! Har köpt Halo-stift till bilen, och det hjälpte lite grann. Köpte på nätet från Tyskland och betalade under 500 för fyra stift. Hittade ett inlägg på indexet om att jorda några av pinnarna så tändningens styrbox (18 och 19). Får prova det också. För övrigt drar den ca 1,1 l E85 på landsväg och 1,3 på blandad körning :D



Och originallambdan ska på plats igen!



Etanolförespråkaren

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Klaus skrev:Tack för svar! Har köpt Halo-stift till bilen, och det hjälpte lite grann. Köpte på nätet från Tyskland och betalade under 500 för fyra stift. Hittade ett inlägg på indexet om att jorda några av pinnarna så tändningens styrbox (18 och 19). Får prova det också. För övrigt drar den ca 1,1 l E85 på landsväg och 1,3 på blandad körning :D



Och originallambdan ska på plats igen!



Etanolförespråkaren


d där me å brygga poler i boxen gjorde Anders1984 här på forumet, d funkade nog bra tror jag.

tobbz85
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 mar 2007, 00:19

Tjo

Inlägg av tobbz85 »

Jag hade samma problem med min b230f R

men jag bytte tillbaka till orginal luftfiltret, dvs insatsen och då gick den hur mjukt och fint som helst, ingen effekt förlust mot ett öppet simota filter.

Klaus
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 sep 2006, 08:10

Inlägg av Klaus »

Det har jag inte provat. Kör omkring med en insats sportfilter. Då kanske bilen får för mycket luft?

Etanolförespråkaren

Klaus
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 sep 2006, 08:10

Inlägg av Klaus »

Jordade pin 18 +19 på boxen. Tycker att bilen går bättre nu, fast den är lite bluddrig vid kallstart i någon minut. Helt ok tomgång också!



Etanolförespråkaren

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Klaus skrev:Jordade pin 18 +19 på boxen. Tycker att bilen går bättre nu, fast den är lite bluddrig vid kallstart i någon minut. Helt ok tomgång också!



Etanolförespråkaren


min bluddrade lite med i början vid kallstart, men tog den några dagar att adaptera, sen var det borta ;)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Skriv svar