Kör 745 gl-88 med detta iplockat :
531 Planad 1-2 mm Maxportad och större förbränningsrum
V-kam
Xtraktor rör 4-2-1
Oranga turbo spridare
E85
Ställd tänning
Öppet Simota filter
Elfläkt
Vanlig glt pump
Skall tillägga att jag har orginal btr:en på ca 3 bar på den va ?
Sen sitter det en ställbar som är tänk att fungera när jag köra utan orginal btr:en.
När jag tok kör så ligger den mellan 1,65-1,85 liter/mil
Om jag kör lite svennson och drar ur den ibland, samt mycket stadskörning ca 1,65 liter/milen.
Onormalt eller bara för att orginal btren flöder för mycket ?
Onormal förbrukning ?
spridarna ger lagom med sås vid 3 bar..
tycker den verkar dra mycket vid lugn körning.. vet inte hur mkt dina förbränningsrum 'är utvidgade (bör ju ge effektminskning..) men kanske borde bli "normalkomp" med tanke på planingen... svårt å veta hörredu.
Jag tror din kamaxel är lite för "vass", testa med en lugnare t.ex A.. kanske t.om kan bli så att bilen går bättre..? för med extraktor å portad 531 bör det flöda på rätt bra iaf.
tycker den verkar dra mycket vid lugn körning.. vet inte hur mkt dina förbränningsrum 'är utvidgade (bör ju ge effektminskning..) men kanske borde bli "normalkomp" med tanke på planingen... svårt å veta hörredu.
Jag tror din kamaxel är lite för "vass", testa med en lugnare t.ex A.. kanske t.om kan bli så att bilen går bättre..? för med extraktor å portad 531 bör det flöda på rätt bra iaf.
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/rickardsignatur.jpg)
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
rickard..vad är vitsen med att ha portade kanaler respektive större spridare och extraktorgrenrör om man sätter i en snällare kamaxel?körstilen är det som påverkar bränsleförbrukning absolut mest!en korrekt inställd trimmad motor som allt samverkar bra i drar snarare mindre bränsle än en standard pga av högre verkningsgrad..vid motsvarande körning alltså!men har man en trimmad motor som går bra är det väldigt lockande att trycka till lite extra på fartpedalen..med högre förbrukning som följd..v-kamaxeln är ju inte direkt nån racerkam..det är ju för hundan en helt vanlig originalkamaxel!
745GLTPKT skrev:rickard..vad är vitsen med att ha portade kanaler respektive större spridare och extraktorgrenrör om man sätter i en snällare kamaxel?körstilen är det som påverkar bränsleförbrukning absolut mest!en korrekt inställd trimmad motor som allt samverkar bra i drar snarare mindre bränsle än en standard pga av högre verkningsgrad..vid motsvarande körning alltså!men har man en trimmad motor som går bra är det väldigt lockande att trycka till lite extra på fartpedalen..med högre förbrukning som följd..v-kamaxeln är ju inte direkt nån racerkam..det är ju för hundan en helt vanlig originalkamaxel!
Vitsen med att ha portade kanaler är att få bättre flöde för att vinna effekt. samma sak extraktorgrenröret.
de större spridarna sitter där för att han ska kunna köra på E85.
det är riktigt att körstilen påverkar bränsleförbrukningen...
vad menar du med att en trimmad motor drar mindre än en som är orginal? snackar vi trimning såsom sortfilter å chip nu eller?
en kamaxel som ger effekt vid höga varv istället för låga, ger högre förbrukning vid lugn körning då de låga varven används. större
ventiler påverkar också!
V-kamen sitter i B230E, som har högre komp än t.ex B230F där M-kamen sitter i. med högre komp, och även långa insugningsrör som det sitter på B230Emotorn så får man ändå bra bottendrag.
Du kanske skulle testa att byta kamaxel, så får du se att förbrukningen påverkas ganska mycket vid samma körstil som innan..
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/rickardsignatur.jpg)
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
det finns betydligt bättre kamaxlar än dom blompinnar volvo sätter i orginal..så en bra kamaxel ger samma eller bättre effekt även vid låga varvtal..nu pratar jag inte tomgångsvarv alltså!utan varvtal som man använder vid daglig brukskörning..en kamaxel som drar bättre genom hela registret vid samma behandling av gaspedalen borde inte dra mer utan tack vare bättre verkningsgrad dra mindre än orginalkamaxeln väl?sportfilter är ingen trimning..ärligt,finns det nån som märkt nån skillnad vid byte endast av luftfilter?ett fräscht orginalfilter jämfört med ett kn eller liknande?ger det typ 2 hk?och hur många hk har försvunnit på dom 20-30-40 tusen mil bilen gått som fick filtret?chiptrimning funkar hyfsat på turbobilar..bättre effekt och bättre bränsleförbrukning!synd att det inte finns motsvarande till sugmotorer..iaf inte som ger samma effekt.