Behöver tips å råd motorbygge börjar till sommaren

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
tomti
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 13 aug 2006, 21:08

Behöver tips å råd motorbygge börjar till sommaren

Inlägg av tomti »

Nya Motorbygget börjar nu i sommar till 740tic;en behöver lite tips å råd om saker som

kan vara bättre/behövas



följande setup för tillfället



*balanserat o viktat

*Fabriksnytt b230block 98

*marinvev

*spm h-stakar

*orginal kolvar?

*extraktorgrenrör

*orginal insug

*minst 630cc spridare

*orginal fuelrail /btr

*intercooler 600x300x76 från stylingbutiken



*3,5" downpipe sedan 3" ingen kat 1japsdämpare



*Sprutet kommer vara VEMS och kommer mappas av nån som är duktig

och har goda kunskaper om det.



Behöver tips om följande



Ska använda 531topp vad behövs göras med denna för att få

ut maximal effekt i motorn?



Samt vilken turbo är passande? ska ge bra respons och

klara högt laddtryck



Självklart andra bränslepumpar

ska gå på 98:a oktan

kommer säkert ladda upp mot 1.5 - 2.0

söker effekt upp mot 400hk gärna ++



alla tips och råd är varmt välkomna

tack på förhand!

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Ladtrycket vet jag inte men T03/04E hybrid med hyffsade lager ska bäl palla uppåt 450häst



på 531 bör du främst se över avgassidan, få den mer sväng och få bort tvära

böjen direkt ovanför ventilen när du portar

med 'radie' på böjen helt enkelt. Men det är inte så enkelt i praktiken, när de går kyl och oljekanaler kors å tvärs i skiten.

uppfäst fr större avgasventil är en bra idé åxå. Original är 35mm.



Låter som ett seriöst projekt annars, skulel se fram emot en projekttråd..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

tomti
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 13 aug 2006, 21:08

Inlägg av tomti »

okej får först å främst tacka för bra svar thesaint!



har också haft funderingar på T03/04E men funderingar på detta agg är ju hur pass bra den klarar laddtrycket som jag tänkt köra med,



okej arbetet med toppen låter bra, jag kommer nog att lämna in den till nån som är duktigt på att porta. Okej vilken ventilstorlek skullde du tipsa om då? samt ventilfjädrar? samt bra passande kam till denna setup?



Japp det kommer bli en projektråd om detta i sommar kommer nog jobba en del med bilen under hösten också ;)



så är väldigt tacksam för mer tips å råd så man kan lägga upp en bra planering!

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

varför låsa dig vid ett laddtryck "jag SKA köra med 1.5-2bars laddtryck" ?

Det är ju som att säga "jag ska pumpa 4kilo i däcken, fastän jag kör 155780-13 på min atos" ungefär.

visst kan man men det kanske inte alltid är så lyckat.

Det finns ju aggregat som laddar mindre som ger mer effekt, å aggregat som laddar över 2 bar för att komma upp i efekten.



Dubbla ventilfjädrar är ju bra att ha om du ska varva hårt.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

tomti
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 13 aug 2006, 21:08

Inlägg av tomti »

hm det är iofs sant det du säger kanske borde tänka om på den biten där ja ;)

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

Ser ingen anledning att använda ett kasst t03/t04 aggregat på ett motorprojekt där man har tänkt att bygga ett extraktorgrenrör. Ett bra pulsplitt grenrör och en turbo med dubbla inlopp är en bättre väg att gå.



hx35:a kanske
Volvo 960 3.0liter manuell.

tomti
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 13 aug 2006, 21:08

Inlägg av tomti »

hmm ja hx35 kanske vore något bättre

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

om du ska lägga ner lite pengar på motorn kan du lika gärna köpa en bra race turbo instället för diverse lastbils agg. då kommer det svara och funka bättre. inget fel i lastbils agg men dom är ganska tröga strots en del modifieringar.



klas
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

tomti
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 13 aug 2006, 21:08

Inlägg av tomti »

jo det är ju iofs sant , kommer ju spendera ett antal kronor så med tanke på att jag kommer lämna in sakerna för portning o viktning o sen mappning så det plockar ju på sig rätt bra , + alla delar då så klart :) har du något bra tips om nåra bra " race turbos " nån sida kanske?

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

Jag tycker race turbos är överskattade, dom aldra flesta jag har sett är tok stora kompressorhus och små avgashus.. som bäddat för motryck.



Bygger man rätt ska inte ett lastbilsaggregat vara svår startat alls.



kolla sävarfolket tex..
Volvo 960 3.0liter manuell.

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

vet ingen turbo på rak arm, eftersom även jag kommer framledes att införskaffa ett lastbilsagg och moda för att hålla kostnaden nere. tycker att race turbosarna är lite dyra 10k och upp är en del pengar. men villa bara att du inte skulle glömma alla vinklar.



Jag har inte läst några mer seriösa bontrimmare än vad som finns på sävarturbos hemsida, det dom inte vet om B230 är inte värt att veta :D



du kan även ringa GIK turbo, SL turbo.



klas
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

tomti
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 13 aug 2006, 21:08

Inlägg av tomti »

hmm ja vad ska man säga verkar bli svårt val detta med turbo, ja 10k och uppåt är ju lite saftigt, kanske blir något lastbilsagg ändå, som Latjo44 skriver bygger man rätt så :)



Kaos heh okej, men det är klart det är väll en smak sak också, får nog fundera å kika runt lite mer på detta med turbo val ;)



Någon som föresten vet om spm stakar passar på marinvev?

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

Ring till spm och snacka med Sten så får du rätt stakar till veven.



Angående lastbilsturbo/raceturbo så skulle jag Alltid välja ett lastbilsaggregat för att få så lågt motryck som möjligt.



finns ett ganska bra exempel på en amerikansk turbosida, en artikel om en svensk byggd Bmw turbo, bilen hade en turbonetics raceturbo som dom slängde ut och satte dit ett lastbilsaggregat istället.



dom fick mycket lägre motryck och tjänade 175hk i bänken.



länk till artikeln finns här



http://www.turbomagazine.com/features/0 ... index.html
Volvo 960 3.0liter manuell.

tomti
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 13 aug 2006, 21:08

Inlägg av tomti »

oki får göra det.

skön artikel ja där ser man, så man känar på att ha en lastbilsturbo med så lågt motryck som möjligt då ;) trevligt dom är ju ett antal kronor billigare så tack för länken o svaret

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

hilmersson kör med en GT40 lastbils turbo du kan kolla in hans hemsida.
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

tomti
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 13 aug 2006, 21:08

Inlägg av tomti »

det var intressant :)

tomti
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 13 aug 2006, 21:08

Inlägg av tomti »

Nån som kan slänga ihop en bra " kraftöverförning" blir nog m90 låda ialla fall, behöver tips om koppling,tryckplata m.m vill ju att det ska hålla bra så ;)

Skriv svar