Behöver tips å råd motorbygge börjar till sommaren
Behöver tips å råd motorbygge börjar till sommaren
Nya Motorbygget börjar nu i sommar till 740tic;en behöver lite tips å råd om saker som
kan vara bättre/behövas
följande setup för tillfället
*balanserat o viktat
*Fabriksnytt b230block 98
*marinvev
*spm h-stakar
*orginal kolvar?
*extraktorgrenrör
*orginal insug
*minst 630cc spridare
*orginal fuelrail /btr
*intercooler 600x300x76 från stylingbutiken
*3,5" downpipe sedan 3" ingen kat 1japsdämpare
*Sprutet kommer vara VEMS och kommer mappas av nån som är duktig
och har goda kunskaper om det.
Behöver tips om följande
Ska använda 531topp vad behövs göras med denna för att få
ut maximal effekt i motorn?
Samt vilken turbo är passande? ska ge bra respons och
klara högt laddtryck
Självklart andra bränslepumpar
ska gå på 98:a oktan
kommer säkert ladda upp mot 1.5 - 2.0
söker effekt upp mot 400hk gärna ++
alla tips och råd är varmt välkomna
tack på förhand!
kan vara bättre/behövas
följande setup för tillfället
*balanserat o viktat
*Fabriksnytt b230block 98
*marinvev
*spm h-stakar
*orginal kolvar?
*extraktorgrenrör
*orginal insug
*minst 630cc spridare
*orginal fuelrail /btr
*intercooler 600x300x76 från stylingbutiken
*3,5" downpipe sedan 3" ingen kat 1japsdämpare
*Sprutet kommer vara VEMS och kommer mappas av nån som är duktig
och har goda kunskaper om det.
Behöver tips om följande
Ska använda 531topp vad behövs göras med denna för att få
ut maximal effekt i motorn?
Samt vilken turbo är passande? ska ge bra respons och
klara högt laddtryck
Självklart andra bränslepumpar
ska gå på 98:a oktan
kommer säkert ladda upp mot 1.5 - 2.0
söker effekt upp mot 400hk gärna ++
alla tips och råd är varmt välkomna
tack på förhand!
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Ladtrycket vet jag inte men T03/04E hybrid med hyffsade lager ska bäl palla uppåt 450häst
på 531 bör du främst se över avgassidan, få den mer sväng och få bort tvära
böjen direkt ovanför ventilen när du portar
med 'radie' på böjen helt enkelt. Men det är inte så enkelt i praktiken, när de går kyl och oljekanaler kors å tvärs i skiten.
uppfäst fr större avgasventil är en bra idé åxå. Original är 35mm.
Låter som ett seriöst projekt annars, skulel se fram emot en projekttråd..
//Erik
på 531 bör du främst se över avgassidan, få den mer sväng och få bort tvära
böjen direkt ovanför ventilen när du portar
med 'radie' på böjen helt enkelt. Men det är inte så enkelt i praktiken, när de går kyl och oljekanaler kors å tvärs i skiten.
uppfäst fr större avgasventil är en bra idé åxå. Original är 35mm.
Låter som ett seriöst projekt annars, skulel se fram emot en projekttråd..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
okej får först å främst tacka för bra svar thesaint!
har också haft funderingar på T03/04E men funderingar på detta agg är ju hur pass bra den klarar laddtrycket som jag tänkt köra med,
okej arbetet med toppen låter bra, jag kommer nog att lämna in den till nån som är duktigt på att porta. Okej vilken ventilstorlek skullde du tipsa om då? samt ventilfjädrar? samt bra passande kam till denna setup?
Japp det kommer bli en projektråd om detta i sommar kommer nog jobba en del med bilen under hösten också![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
så är väldigt tacksam för mer tips å råd så man kan lägga upp en bra planering!
har också haft funderingar på T03/04E men funderingar på detta agg är ju hur pass bra den klarar laddtrycket som jag tänkt köra med,
okej arbetet med toppen låter bra, jag kommer nog att lämna in den till nån som är duktigt på att porta. Okej vilken ventilstorlek skullde du tipsa om då? samt ventilfjädrar? samt bra passande kam till denna setup?
Japp det kommer bli en projektråd om detta i sommar kommer nog jobba en del med bilen under hösten också
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
så är väldigt tacksam för mer tips å råd så man kan lägga upp en bra planering!
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
varför låsa dig vid ett laddtryck "jag SKA köra med 1.5-2bars laddtryck" ?
Det är ju som att säga "jag ska pumpa 4kilo i däcken, fastän jag kör 155780-13 på min atos" ungefär.
visst kan man men det kanske inte alltid är så lyckat.
Det finns ju aggregat som laddar mindre som ger mer effekt, å aggregat som laddar över 2 bar för att komma upp i efekten.
Dubbla ventilfjädrar är ju bra att ha om du ska varva hårt.
//Erik
Det är ju som att säga "jag ska pumpa 4kilo i däcken, fastän jag kör 155780-13 på min atos" ungefär.
visst kan man men det kanske inte alltid är så lyckat.
Det finns ju aggregat som laddar mindre som ger mer effekt, å aggregat som laddar över 2 bar för att komma upp i efekten.
Dubbla ventilfjädrar är ju bra att ha om du ska varva hårt.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
- Kaos
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
- Kör: Daff 343 ;)
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
om du ska lägga ner lite pengar på motorn kan du lika gärna köpa en bra race turbo instället för diverse lastbils agg. då kommer det svara och funka bättre. inget fel i lastbils agg men dom är ganska tröga strots en del modifieringar.
klas
klas
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se
- Kaos
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
- Kör: Daff 343 ;)
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
vet ingen turbo på rak arm, eftersom även jag kommer framledes att införskaffa ett lastbilsagg och moda för att hålla kostnaden nere. tycker att race turbosarna är lite dyra 10k och upp är en del pengar. men villa bara att du inte skulle glömma alla vinklar.
Jag har inte läst några mer seriösa bontrimmare än vad som finns på sävarturbos hemsida, det dom inte vet om B230 är inte värt att veta![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
du kan även ringa GIK turbo, SL turbo.
klas
Jag har inte läst några mer seriösa bontrimmare än vad som finns på sävarturbos hemsida, det dom inte vet om B230 är inte värt att veta
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
du kan även ringa GIK turbo, SL turbo.
klas
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se
hmm ja vad ska man säga verkar bli svårt val detta med turbo, ja 10k och uppåt är ju lite saftigt, kanske blir något lastbilsagg ändå, som Latjo44 skriver bygger man rätt så ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kaos heh okej, men det är klart det är väll en smak sak också, får nog fundera å kika runt lite mer på detta med turbo val![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Någon som föresten vet om spm stakar passar på marinvev?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kaos heh okej, men det är klart det är väll en smak sak också, får nog fundera å kika runt lite mer på detta med turbo val
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Någon som föresten vet om spm stakar passar på marinvev?
Ring till spm och snacka med Sten så får du rätt stakar till veven.
Angående lastbilsturbo/raceturbo så skulle jag Alltid välja ett lastbilsaggregat för att få så lågt motryck som möjligt.
finns ett ganska bra exempel på en amerikansk turbosida, en artikel om en svensk byggd Bmw turbo, bilen hade en turbonetics raceturbo som dom slängde ut och satte dit ett lastbilsaggregat istället.
dom fick mycket lägre motryck och tjänade 175hk i bänken.
länk till artikeln finns här
http://www.turbomagazine.com/features/0 ... index.html
Angående lastbilsturbo/raceturbo så skulle jag Alltid välja ett lastbilsaggregat för att få så lågt motryck som möjligt.
finns ett ganska bra exempel på en amerikansk turbosida, en artikel om en svensk byggd Bmw turbo, bilen hade en turbonetics raceturbo som dom slängde ut och satte dit ett lastbilsaggregat istället.
dom fick mycket lägre motryck och tjänade 175hk i bänken.
länk till artikeln finns här
http://www.turbomagazine.com/features/0 ... index.html
Volvo 960 3.0liter manuell.
- Kaos
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
- Kör: Daff 343 ;)
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
hilmersson kör med en GT40 lastbils turbo du kan kolla in hans hemsida.
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se