Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
t5r_power
Färsk användare
Inlägg: 10 Blev medlem: 09 maj 2006, 22:37
Ort: göteborg
Inlägg
av t5r_power » 16 apr 2007, 16:52
tjennare har en 745 tic -88 med b230et..
tänkte höra om någon vet på ett ungefär hur många hk den kan ligga på..
Chippad
3" från turbon utan katt
940 insug
940 grenrör
Trim60 turbo..
öppet filter
Tack på för hand..
evozz
Expert
Inlägg: 8621 Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva
Inlägg
av evozz » 16 apr 2007, 18:11
220Hk gissar jag på.
DET HETER STEREO!!!
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843 Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:
Inlägg
av Mockan » 16 apr 2007, 18:22
223 gissar jag på
Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345 Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta
Inlägg
av Thomas_7i » 16 apr 2007, 19:45
Beror väl kanske lite på vad du laddar också...? Ja e inte så hajj på just turbo men, har för mig de.
MvH Thomas
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342 Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:
Inlägg
av Kaos » 16 apr 2007, 22:07
en bänkning kostar runt 1000kr så kommer du få ett bra svar. måste finnas ett gäng i gbg
påsen
Övningskörning
Inlägg: 262 Blev medlem: 21 okt 2006, 16:48
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Älmhult
Inlägg
av påsen » 17 apr 2007, 08:50
Skulle gissa på 250hk, men tanke på att du har trim 60 turbon, sålänge du inte har original laddtryck vill säga.
Men en bänkning är det ju alltid värt, då så slipper man gissa
/Robert
GooFy!
Van forumsanvändare
Inlägg: 1220 Blev medlem: 06 dec 2004, 18:41
Kör: Fort
Ort: Skövdeeee Meckar: 745 Turbo
Inlägg
av GooFy! » 17 maj 2007, 13:03
Runt 200 hk
Lille-bror
Uppkörning
Inlägg: 622 Blev medlem: 25 maj 2004, 14:44
Ort: Stockholm/Hagsätra Kör:744 GL Husaberg FE400 Yamaha Yzf1000R
Inlägg
av Lille-bror » 30 okt 2007, 20:46
körde med liknande recept...men med etanol....i tanken och laddade 1,3 och höjt bränsletryck och jag bromsade 244 hk i motorn och 204 hk på hjulen
Volvo 740 Turbo -90 Effektprojekt
Volvo 945 Turbo -92 Bruksprojekt
Volvo 946 Turbo -95 Partyprojekt
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148 Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!
Inlägg
av Kim J » 30 okt 2007, 21:51
Då lånar jag tråden lite
Vad tror ni om detta, bänkning skall göras till våren...
B230FT
V-kam
16T
Ljusblå 391cc spridare
960Lmm (012)
Ställbar linjär Bränsletrycksregulator (trycket inställt på 3.8bar)
3" avgassystem hela vägen
Öppet filter
Laddtryck 1.2bar...
Och JA, givetvis sitter det en bränslechip i bilen också
!
Med vänliga hälsningar Kim
Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739 Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:
Inlägg
av Bulan » 02 nov 2007, 00:12
Kim J skrev: Då lånar jag tråden lite
Vad tror ni om detta, bänkning skall göras till våren...
B230FT
V-kam
16T
Ljusblå 391cc spridare
960Lmm (012)
Ställbar linjär Bränsletrycksregulator (trycket inställt på 3.8bar)
3" avgassystem hela vägen
Öppet filter
Laddtryck 1.2bar...
Och JA, givetvis sitter det en bränslechip i bilen också
!
Med vänliga hälsningar Kim
250-270hk troligtvis.. kan vara mer kan vara mindre
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408 Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken
Inlägg
av Gilbert » 02 nov 2007, 00:18
Bulan skrev: Kim J skrev: Då lånar jag tråden lite
Vad tror ni om detta, bänkning skall göras till våren...
B230FT
V-kam
16T
Ljusblå 391cc spridare
960Lmm (012)
Ställbar linjär Bränsletrycksregulator (trycket inställt på 3.8bar)
3" avgassystem hela vägen
Öppet filter
Laddtryck 1.2bar...
Och JA, givetvis sitter det en bränslechip i bilen också
!
Med vänliga hälsningar Kim
250-270hk troligtvis.. kan vara mer kan vara mindre
ska nog vara lite gjort mer för att de ska vara 250
ärliga hk
fast jag vet ju inte, bilen är ju inte bänkad än så
Volvo 945
turbodeath
Färsk användare
Inlägg: 95 Blev medlem: 02 nov 2003, 09:20
Ort: göteborg
Kontakt:
Inlägg
av turbodeath » 02 nov 2007, 08:43
jag gissar på ca 232hk samnt ett vrid på 298nm
för en helt orörd bil med båda chipen o laddtryck med 1,1 ger ca 218 samnt 290 nm med chip från autotech
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148 Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!
Inlägg
av Kim J » 02 nov 2007, 10:37
turbodeath skrev: jag gissar på ca 232hk samnt ett vrid på 298nm
för en helt orörd bil med båda chipen o laddtryck med 1,1 ger ca 218 samnt 290 nm med chip från autotech
Det vridet ger jag inte mycket för!
Bänkade min röda 940 med "sämre" setup och ett kasst laddtryck på ca. 0.6 - 0.7bar, det resulterade i 304nm och 211hk på bakhjulen...
Skulle man mot all förmodan komma upp till närmare 230 "ärliga" hästar på drivhjulen,
så måste vridet vara betydligt mer än knappa 300 med tanke på tidigare set-up...
Med vänliga hälsningar Kim
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922 Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby
Inlägg
av Duvan » 05 nov 2007, 13:54
Kim J skrev: Då lånar jag tråden lite
Vad tror ni om detta, bänkning skall göras till våren...
B230FT
V-kam
16T
Ljusblå 391cc spridare
960Lmm (012)
Ställbar linjär Bränsletrycksregulator (trycket inställt på 3.8bar)
3" avgassystem hela vägen
Öppet filter
Laddtryck 1.2bar...
Och JA, givetvis sitter det en bränslechip i bilen också
!
Med vänliga hälsningar Kim
Portar du toppen också så borde du ligga kring 280-300 Hippomenes
Har du V-kam måste du skaffa ett ställbart kamdrev så att du kan avancera kammen 3 grader.
Duvan - Still going strong!
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148 Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!
Inlägg
av Kim J » 05 nov 2007, 18:36
Duvan skrev: Kim J skrev: Då lånar jag tråden lite
Vad tror ni om detta, bänkning skall göras till våren...
B230FT
V-kam
16T
Ljusblå 391cc spridare
960Lmm (012)
Ställbar linjär Bränsletrycksregulator (trycket inställt på 3.8bar)
3" avgassystem hela vägen
Öppet filter
Laddtryck 1.2bar...
Och JA, givetvis sitter det en bränslechip i bilen också
!
Med vänliga hälsningar Kim
Portar du toppen också så borde du ligga kring 280-300 Hippomenes
Har du V-kam måste du skaffa ett ställbart kamdrev så att du kan avancera kammen 3 grader.
Jaså, hur kommer det sig att man ska ställa kammen 3 grader?
Detta är väl egentligen inget måste, eller?
Har kört med V-kammen i en annan turbo bil också, och man märker otrolig skillnad mot T-kammen genom att bara montera V...
Vad kommer hända om man ställer kammen 3 grader?
Ursäktar mina frågor, men vi är alla "barn" i början
Med vänliga hälsningar Kim
Blackliner
Uppkörning
Inlägg: 552 Blev medlem: 23 apr 2006, 18:20
Ort: Kinna
Inlägg
av Blackliner » 08 nov 2007, 00:05
Då jag kör med liknande spec är jag nyfiken på svar på Kims fråga!
Kim, du har PM....
Pendlarbilen 945 GL´93, 740 Turbo projekt ´90, 944 Turbo ´94
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922 Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby
Inlägg
av Duvan » 09 nov 2007, 12:00
Kim J skrev: turbodeath skrev: jag gissar på ca 232hk samnt ett vrid på 298nm
för en helt orörd bil med båda chipen o laddtryck med 1,1 ger ca 218 samnt 290 nm med chip från autotech
Det vridet ger jag inte mycket för!
Bänkade min röda 940 med "sämre" setup och ett kasst laddtryck på ca. 0.6 - 0.7bar, det resulterade i 304nm och 211hk på bakhjulen...
Skulle man mot all förmodan komma upp till närmare 230 "ärliga" hästar på drivhjulen,
så måste vridet vara betydligt mer än knappa 300 med tanke på tidigare set-up...
Med vänliga hälsningar Kim
Kim!
Genom att avancera v-kammen 3 grader så blir det som vx3-kammen. Där 3 står för 3 grader. Men vx3 kammen har lägre lyft på avgasventilen,
därav x:et. En v-kam med som är avancerad 3 grader blir en v3-kam med samma lyft på insug och avgas. Detta ger ett bättre flöde i en turbo.
Alltså, du skall ha en V3-kam som ger mera hk i en turbo än vx3-kammen.
Dessutom är v-kammen lättare att få tag på och ge inte mer än cirka 500kr.
Lycka till!
Duvan
Duvan - Still going strong!
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148 Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!
Inlägg
av Kim J » 09 nov 2007, 13:21
Duvan skrev: Kim J skrev: turbodeath skrev: jag gissar på ca 232hk samnt ett vrid på 298nm
för en helt orörd bil med båda chipen o laddtryck med 1,1 ger ca 218 samnt 290 nm med chip från autotech
Det vridet ger jag inte mycket för!
Bänkade min röda 940 med "sämre" setup och ett kasst laddtryck på ca. 0.6 - 0.7bar, det resulterade i 304nm och 211hk på bakhjulen...
Skulle man mot all förmodan komma upp till närmare 230 "ärliga" hästar på drivhjulen,
så måste vridet vara betydligt mer än knappa 300 med tanke på tidigare set-up...
Med vänliga hälsningar Kim
Kim!
Genom att avancera v-kammen 3 grader så blir det som vx3-kammen. Där 3 står för 3 grader. Men vx3 kammen har lägre lyft på avgasventilen,
därav x:et. En v-kam med som är avancerad 3 grader blir en v3-kam med samma lyft på insug och avgas. Detta ger ett bättre flöde i en turbo.
Alltså, du skall ha en V3-kam som ger mera hk i en turbo än vx3-kammen.
Dessutom är v-kammen lättare att få tag på och ge inte mer än cirka 500kr.
Lycka till!
Duvan
Tack ska du ha för svaret!
Har redan monterat V-kammen, satte i den när kamremmen byttes...
Gav inte mer än 300:- för den, brukar inte behöva betala mer för en kam axel på skroten jag handlar på...
Får väl se om man raggar tag i ett ställbart kamdrev då,
dock känns inte detta jätteakut då bilen går fruktansvärt bra och jag är nöjd än så länge...
Men springer man över något för en ansenlig summa pengar kan man ju alltid slå till.
Tack igen!
Med vänliga hälsningar Kim
DanneMAN
Färsk användare
Inlägg: 25 Blev medlem: 05 nov 2006, 12:18
Ort: Stockholm
Inlägg
av DanneMAN » 18 apr 2008, 21:04
t5r_power skrev: tjennare har en 745 tic -88 med b230et..
tänkte höra om någon vet på ett ungefär hur många hk den kan ligga på..
Chippad
3" från turbon utan katt
940 insug
940 grenrör
Trim60 turbo..
öppet filter
Tack på för hand..
Jag körde en liknande setup på min b230ft men jag ladda ca 1,8bar och tycket de gick riktigt bra men turbon gick sönder rätt fort hehe
Man måste varva!
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061 Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland
Inlägg
av unix » 18 apr 2008, 22:28
220HK om du ställer på 0,9-1 BAR. Kanske innan det laddet iofs.
Hade en sån förut och vill minnas att den laddar 0,5-0,55 BAR original.
Se upp bara så inte motorn pajar.
"Kör före du så väntar jag där framme"
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera
Lundkvizt
Färsk användare
Inlägg: 2 Blev medlem: 07 jan 2008, 00:27
Inlägg
av Lundkvizt » 01 maj 2008, 19:39
sitta och gissa kan man ju göra. hur mycket en turbo laddar säger inte mkt, ska ju inte bara gå på luft..gör en bänkning..