Hållbar manuel växellåda vid seriös rödblocks trimning
Hållbar manuel växellåda vid seriös rödblocks trimning
Tänkte försöka dra igång en tråd och få en vettig diskution med fakta osv om vilka manuella växellådor som är vettigt alternativ och använda på sin rödblockare när man känner att M90 inte längre täcker enns behov.
Tänkte att man kan lägga upp fakta om utväxlingar osv på olika växelådor.
Alla vet ju att man kan använda gammla Getrag lådor från tex BMW relativt enkelt men många av dom är ju många år gammla och har gått gått hårt osv.
Jag har för egen del tittat lite på och använda en ZF låda som sitter i BMW M3/328 och TDS, man måste då tigga på en Volvo sprängkåpa och bygga om lite för slavcylindern, spakställ, växellådsbalk samt mellan axeln. det är ju en hel del jobb men det är ju samtidigt en välldigt bra och hållbar växellåda, dock med en lite tråkig detalj, den har utväxling 1:1 på 5:ans växel vilket med tex en 3,31:1 bakaxel ger ett varvtal på ca 3500rpm vid 120km/h vilket inte är så önskat.
Här är utväxlingarna jag fått fram för M3/328 versionen av ZF låda, TDS skall enligt vad jag hört ha lite annan utväxling på 1:an och 2:ans växel men har inte hittat någon info om det.
Utväxling på ZF lådan till e36 M3/328
1:an 4,20
2:an 2,49
3:an 1,66
4:an 1,24
5:an 1,00
R 3,89
Det var en början iaf, hoppas på fler intressanta inlägg i ämnet och att M90 lämmnas utanför denna diskution.
Jag som moderator kommer att radera inlägg i tråden som inte är relevanta till ämnet eller inte tillför något vettigt @ ToAx
Tänkte att man kan lägga upp fakta om utväxlingar osv på olika växelådor.
Alla vet ju att man kan använda gammla Getrag lådor från tex BMW relativt enkelt men många av dom är ju många år gammla och har gått gått hårt osv.
Jag har för egen del tittat lite på och använda en ZF låda som sitter i BMW M3/328 och TDS, man måste då tigga på en Volvo sprängkåpa och bygga om lite för slavcylindern, spakställ, växellådsbalk samt mellan axeln. det är ju en hel del jobb men det är ju samtidigt en välldigt bra och hållbar växellåda, dock med en lite tråkig detalj, den har utväxling 1:1 på 5:ans växel vilket med tex en 3,31:1 bakaxel ger ett varvtal på ca 3500rpm vid 120km/h vilket inte är så önskat.
Här är utväxlingarna jag fått fram för M3/328 versionen av ZF låda, TDS skall enligt vad jag hört ha lite annan utväxling på 1:an och 2:ans växel men har inte hittat någon info om det.
Utväxling på ZF lådan till e36 M3/328
1:an 4,20
2:an 2,49
3:an 1,66
4:an 1,24
5:an 1,00
R 3,89
Det var en början iaf, hoppas på fler intressanta inlägg i ämnet och att M90 lämmnas utanför denna diskution.
Jag som moderator kommer att radera inlägg i tråden som inte är relevanta till ämnet eller inte tillför något vettigt @ ToAx
Tremec lär ju vara de bästa lådorna, de sitter i Amerikanska muskelbilar som Viper och Corvette: http://www.tremec.com/English/home/home.asp
De gör även manuella lådor som passar på gamla V8:or, man borde kunna använda en sån låda som är anpassad för Chevrolet-V8 samt en adapterplatta för 350-automatlåda på rödblockare: http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=30
Lyckas man få en sån här låda att passa lär man inte knäcka den i första taget: http://www.tremec.com/English/products/T-56.asp
De gör även manuella lådor som passar på gamla V8:or, man borde kunna använda en sån låda som är anpassad för Chevrolet-V8 samt en adapterplatta för 350-automatlåda på rödblockare: http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=30
Lyckas man få en sån här låda att passa lär man inte knäcka den i första taget: http://www.tremec.com/English/products/T-56.asp
Andreas skrev:Tremec lär ju vara de bästa lådorna, de sitter i Amerikanska muskelbilar som Viper och Corvette: http://www.tremec.com/English/home/home.asp
De gör även manuella lådor som passar på gamla V8:or, man borde kunna använda en sån låda som är anpassad för Chevrolet-V8 samt en adapterplatta för 350-automatlåda på rödblockare: http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=30
Lyckas man få en sån här låda att passa lär man inte knäcka den i första taget: http://www.tremec.com/English/products/T-56.asp
Precis..Tremec är en låda som jag själv tror på starkt om man behöver värre en getrag. Har ingen egen erfarenhet av dem, men marmander på sävarturbo har köpt en sådan för att använda på rödblockar. Dock så är de en 6:a..men är nog lika lätt få den passa på 4:er också.
madrace skrev:Andreas skrev:Tremec lär ju vara de bästa lådorna, de sitter i Amerikanska muskelbilar som Viper och Corvette: http://www.tremec.com/English/home/home.asp
De gör även manuella lådor som passar på gamla V8:or, man borde kunna använda en sån låda som är anpassad för Chevrolet-V8 samt en adapterplatta för 350-automatlåda på rödblockare: http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=30
Lyckas man få en sån här låda att passa lär man inte knäcka den i första taget: http://www.tremec.com/English/products/T-56.asp
Precis..Tremec är en låda som jag själv tror på starkt om man behöver värre en getrag. Har ingen egen erfarenhet av dem, men marmander på sävarturbo har köpt en sådan för att använda på rödblockar. Dock så är de en 6:a..men är nog lika lätt få den passa på 4:er också.
Finns en Volvo 240 i staterna som har en projekttråd/hemsida hur man monterar just en sån låda på en b23/b230**. Jag själv minns ju dock inte url.
Volvo 940 Turbo 1997
-
- Övningskörning
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05
http://www.xtrac.com
nu pratar vi lådor för dom som får förslitningar i ryggen på grund av deras feta plånböcker![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
nu pratar vi lådor för dom som får förslitningar i ryggen på grund av deras feta plånböcker
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
- Ort: Ljungby Kör 850R-96
- Kaos
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
- Kör: Daff 343 ;)
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se
Re: Hållbar manuel växellåda vid seriös rödblocks trimning
ToAx skrev:Tänkte försöka dra igång en tråd och få en vettig diskution med fakta osv om vilka manuella växellådor som är vettigt alternativ och använda på sin rödblockare när man känner att M90 inte längre täcker enns behov.
Tänkte att man kan lägga upp fakta om utväxlingar osv på olika växelådor.
Alla vet ju att man kan använda gammla Getrag lådor från tex BMW relativt enkelt men många av dom är ju många år gammla och har gått gått hårt osv.
Jag har för egen del tittat lite på och använda en ZF låda som sitter i BMW M3/328 och TDS, man måste då tigga på en Volvo sprängkåpa och bygga om lite för slavcylindern, spakställ, växellådsbalk samt mellan axeln. det är ju en hel del jobb men det är ju samtidigt en välldigt bra och hållbar växellåda, dock med en lite tråkig detalj, den har utväxling 1:1 på 5:ans växel vilket med tex en 3,31:1 bakaxel ger ett varvtal på ca 3500rpm vid 120km/h vilket inte är så önskat.
Här är utväxlingarna jag fått fram för M3/328 versionen av ZF låda, TDS skall enligt vad jag hört ha lite annan utväxling på 1:an och 2:ans växel men har inte hittat någon info om det.
Utväxling på ZF lådan till e36 M3/328
1:an 4,20
2:an 2,49
3:an 1,66
4:an 1,24
5:an 1,00
R 3,89
Det var en början iaf, hoppas på fler intressanta inlägg i ämnet och att M90 lämmnas utanför denna diskution.
Jag som moderator kommer att radera inlägg i tråden som inte är relevanta till ämnet eller inte tillför något vettigt @ ToAx
dom flesta bmw lådorna från och med E36 karossen har 1:1 på högsta växeln för att spara bensin, dom har en högre utväxling i bakaxeln istället och får då en lägre transmissionsförlust.
om du vill ha en nyare låda med överväxel så får du leta efter 6-växlat från en 3 eller 5 serie av dom senaste karroserna.
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70
Re: Hållbar manuel växellåda vid seriös rödblocks trimning
Anders J skrev:ToAx skrev:Tänkte försöka dra igång en tråd och få en vettig diskution med fakta osv om vilka manuella växellådor som är vettigt alternativ och använda på sin rödblockare när man känner att M90 inte längre täcker enns behov.
Tänkte att man kan lägga upp fakta om utväxlingar osv på olika växelådor.
Alla vet ju att man kan använda gammla Getrag lådor från tex BMW relativt enkelt men många av dom är ju många år gammla och har gått gått hårt osv.
Jag har för egen del tittat lite på och använda en ZF låda som sitter i BMW M3/328 och TDS, man måste då tigga på en Volvo sprängkåpa och bygga om lite för slavcylindern, spakställ, växellådsbalk samt mellan axeln. det är ju en hel del jobb men det är ju samtidigt en välldigt bra och hållbar växellåda, dock med en lite tråkig detalj, den har utväxling 1:1 på 5:ans växel vilket med tex en 3,31:1 bakaxel ger ett varvtal på ca 3500rpm vid 120km/h vilket inte är så önskat.
Här är utväxlingarna jag fått fram för M3/328 versionen av ZF låda, TDS skall enligt vad jag hört ha lite annan utväxling på 1:an och 2:ans växel men har inte hittat någon info om det.
Utväxling på ZF lådan till e36 M3/328
1:an 4,20
2:an 2,49
3:an 1,66
4:an 1,24
5:an 1,00
R 3,89
Det var en början iaf, hoppas på fler intressanta inlägg i ämnet och att M90 lämmnas utanför denna diskution.
Jag som moderator kommer att radera inlägg i tråden som inte är relevanta till ämnet eller inte tillför något vettigt @ ToAx
dom flesta bmw lådorna från och med E36 karossen har 1:1 på högsta växeln för att spara bensin, dom har en högre utväxling i bakaxeln istället och får då en lägre transmissionsförlust.
om du vill ha en nyare låda med överväxel så får du leta efter 6-växlat från en 3 eller 5 serie av dom senaste karroserna.
Hur nya 3 och 5 serie bilar åratar vi då?
Kör dom med Getrag eller ZF lådor i dessa vagnar?
Vad vet man om det hydraliska u-lagret som sitter i vissa BMW (vilka), vad har den för innerdiameter? hur beter det sig om man kopplar in det på orginal huvudcylinder, vet att det kan bli lite kort slag om man kopplar på den så kallade "stora" slavcylindern som sitter på en del BMW lådor, tror det är på 5 serie men är inte säker.
Sen finns det även en slavcylinder som brukar benämnas den "lilla" vilka modeller kan man återfinna den på?
Glömde skriva i första inlägget att det inte är intressant att bara få en länk till någon tillverkare som säljer nya lådor för hur mycket pengar som helst, vi har nog alla här på forumet en viss begränsning när det gäller pengar.
Sen finns det även en slavcylinder som brukar benämnas den "lilla" vilka modeller kan man återfinna den på?
Glömde skriva i första inlägget att det inte är intressant att bara få en länk till någon tillverkare som säljer nya lådor för hur mycket pengar som helst, vi har nog alla här på forumet en viss begränsning när det gäller pengar.
Re: Hållbar manuel växellåda vid seriös rödblocks trimning
ToAx skrev:Anders J skrev:ToAx skrev:Tänkte försöka dra igång en tråd och få en vettig diskution med fakta osv om vilka manuella växellådor som är vettigt alternativ och använda på sin rödblockare när man känner att M90 inte längre täcker enns behov.
Tänkte att man kan lägga upp fakta om utväxlingar osv på olika växelådor.
Alla vet ju att man kan använda gammla Getrag lådor från tex BMW relativt enkelt men många av dom är ju många år gammla och har gått gått hårt osv.
Jag har för egen del tittat lite på och använda en ZF låda som sitter i BMW M3/328 och TDS, man måste då tigga på en Volvo sprängkåpa och bygga om lite för slavcylindern, spakställ, växellådsbalk samt mellan axeln. det är ju en hel del jobb men det är ju samtidigt en välldigt bra och hållbar växellåda, dock med en lite tråkig detalj, den har utväxling 1:1 på 5:ans växel vilket med tex en 3,31:1 bakaxel ger ett varvtal på ca 3500rpm vid 120km/h vilket inte är så önskat.
Här är utväxlingarna jag fått fram för M3/328 versionen av ZF låda, TDS skall enligt vad jag hört ha lite annan utväxling på 1:an och 2:ans växel men har inte hittat någon info om det.
Utväxling på ZF lådan till e36 M3/328
1:an 4,20
2:an 2,49
3:an 1,66
4:an 1,24
5:an 1,00
R 3,89
Det var en början iaf, hoppas på fler intressanta inlägg i ämnet och att M90 lämmnas utanför denna diskution.
Jag som moderator kommer att radera inlägg i tråden som inte är relevanta till ämnet eller inte tillför något vettigt @ ToAx
dom flesta bmw lådorna från och med E36 karossen har 1:1 på högsta växeln för att spara bensin, dom har en högre utväxling i bakaxeln istället och får då en lägre transmissionsförlust.
om du vill ha en nyare låda med överväxel så får du leta efter 6-växlat från en 3 eller 5 serie av dom senaste karroserna.
Hur nya 3 och 5 serie bilar åratar vi då?
Kör dom med Getrag eller ZF lådor i dessa vagnar?
vi pratar om E60 resp E90 karosserna. jag vet inte om det är getrag eller zf i dessa.
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70
ToAx skrev:Glömde skriva i första inlägget att det inte är intressant att bara få en länk till någon tillverkare som säljer nya lådor för hur mycket pengar som helst, vi har nog alla här på forumet en viss begränsning när det gäller pengar.
Tänkte bara så här att någon här på forumet skrev i en annan tråd att en M90 med tillbehör kostar ca 10k. Då borde en nyare låda kosta minst 5k mer, och sellholms drevsats till m45 kosta ju strax under 21k, fyrväxlat iofs men om man tävlar använder man ju inte fler för det mesta. Då kan man ju använda samma kringutrustning.
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
klipper lite fårn ett lokalt motorforum
"Borg Warner worldclass T5"
http://www.alltransmission.com/html/borg_warner_t5.html
http://www.kitcarusa.com/kb.php?aid=32
http://www.kitcarusa.com/kb.php?aid=31
Sitter i endel jänk, kanske vore nått?
kostar ju dock lite
http://www.blocket.se/vi/10573716.htm?ca=23_9_s
//Erik
"Borg Warner worldclass T5"
http://www.alltransmission.com/html/borg_warner_t5.html
http://www.kitcarusa.com/kb.php?aid=32
http://www.kitcarusa.com/kb.php?aid=31
Sitter i endel jänk, kanske vore nått?
kostar ju dock lite
http://www.blocket.se/vi/10573716.htm?ca=23_9_s
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Strunta i slavcylindern och använd ett direktverkande urtrampningslagerToAx skrev:Vad vet man om det hydraliska u-lagret som sitter i vissa BMW (vilka), vad har den för innerdiameter? hur beter det sig om man kopplar in det på orginal huvudcylinder, vet att det kan bli lite kort slag om man kopplar på den så kallade "stora" slavcylindern som sitter på en del BMW lådor, tror det är på 5 serie men är inte säker.
Sen finns det även en slavcylinder som brukar benämnas den "lilla" vilka modeller kan man återfinna den på?
Glömde skriva i första inlägget att det inte är intressant att bara få en länk till någon tillverkare som säljer nya lådor för hur mycket pengar som helst, vi har nog alla här på forumet en viss begränsning när det gäller pengar.
från s**b 9000 eller från volvo s 40.
//Duvan
Duvan - Still going strong!
Duvan skrev:Strunta i slavcylindern och använd ett direktverkande urtrampningslagerToAx skrev:Vad vet man om det hydraliska u-lagret som sitter i vissa BMW (vilka), vad har den för innerdiameter? hur beter det sig om man kopplar in det på orginal huvudcylinder, vet att det kan bli lite kort slag om man kopplar på den så kallade "stora" slavcylindern som sitter på en del BMW lådor, tror det är på 5 serie men är inte säker.
Sen finns det även en slavcylinder som brukar benämnas den "lilla" vilka modeller kan man återfinna den på?
Glömde skriva i första inlägget att det inte är intressant att bara få en länk till någon tillverkare som säljer nya lådor för hur mycket pengar som helst, vi har nog alla här på forumet en viss begränsning när det gäller pengar.
från s**b 9000 eller från volvo s 40.
//Duvan
Det var ju det jag skrev om högst upp i inlägget! vet du något mer om u-lagren från Saab och Volvo S40 än att dom har sådana?
En bild på hur DanneJ från Bräkne-Hoby har gjort.
![Bild](http://foto.lsn.se/Duvan%5C59getrag.JPG)
http://www.forum.kooken-racing.com/viewtopic.php?t=27
http://www.forum.kooken-racing.com/viewtopic.php?t=27
Duvan - Still going strong!
U-lagret är en del och den intregrerade slavcylindern är en grej.ToAx skrev:Har sett den bilden förut, så du menar att det u-lagret är från en Saab? trode det var från en BMW.
![Bild](http://foto.lsn.se/Duvan%5Csaab900ulag.jpg)
Detta är från en saab 900 40mm.
Då får även en länk till sävarturbo:
http://savarturbo.se/forum/viewtopic.ph ... 7bbdfc24a8
Duvan - Still going strong!
När det gäller allternativa lådor till M90 inom en rimlig kostnad så får
man nog rikta in sig på BMW-lådorna. De är också billigare än M90.
De gamla 80-tal lådorna med lösa svep är alldeles förgamla om man
inte renoverar dem. De är också ganska "fyrkantiga" och inte alls så
smidiga som den något modernare på 90-talet. Då finns det olika
uppfattningar om vilken låda man skall använda. Frågorna handlar om
vilken getrag-låda man skall använda och vilken "M3" låda som är bäst.
Det finns egentligen ingen ren m3-låda utan den heter S5D 310Z den
uppgraderades senare och heter S5D 320Z. Den första S5D 310Z satt
också i 525i med vanosmotorn.
//Duvan
man nog rikta in sig på BMW-lådorna. De är också billigare än M90.
De gamla 80-tal lådorna med lösa svep är alldeles förgamla om man
inte renoverar dem. De är också ganska "fyrkantiga" och inte alls så
smidiga som den något modernare på 90-talet. Då finns det olika
uppfattningar om vilken låda man skall använda. Frågorna handlar om
vilken getrag-låda man skall använda och vilken "M3" låda som är bäst.
Det finns egentligen ingen ren m3-låda utan den heter S5D 310Z den
uppgraderades senare och heter S5D 320Z. Den första S5D 310Z satt
också i 525i med vanosmotorn.
//Duvan
Duvan - Still going strong!
Går i tankarna på att montera en ZF låda från en nyare bmw diesel, men har lite frågor, sett att KL säljer adapterplattor för att få fast lådan, men vad behövs mer?
vad kan man ta från volvon?
koppling? svänghjul, mellanaxel, kopplingscylinder?
har en 740 -90 med m47 och hydraulisk koppling.
kg kopplingskit me lamell + tryckplatta, turbogrejer.
men min m47a började sjunga redan lite i somras och i höstas av lilla turbon på första motorn, kommer köra med nästan dubbla effekten till sommarn och då kommer de knappast att bli bättre...![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
vad kan man ta från volvon?
koppling? svänghjul, mellanaxel, kopplingscylinder?
har en 740 -90 med m47 och hydraulisk koppling.
kg kopplingskit me lamell + tryckplatta, turbogrejer.
men min m47a började sjunga redan lite i somras och i höstas av lilla turbon på första motorn, kommer köra med nästan dubbla effekten till sommarn och då kommer de knappast att bli bättre...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
När det gäller ZF lådan som sitter på dieslarna är inte samma som "m3".Mockan skrev:Går i tankarna på att montera en ZF låda från en nyare bmw diesel, men har lite frågor, sett att KL säljer adapterplattor för att få fast lådan, men vad behövs mer?
vad kan man ta från volvon?
koppling? svänghjul, mellanaxel, kopplingscylinder?
har en 740 -90 med m47 och hydraulisk koppling.
kg kopplingskit me lamell + tryckplatta, turbogrejer.
men min m47a började sjunga redan lite i somras och i höstas av lilla turbon på första motorn, kommer köra med nästan dubbla effekten till sommarn och då kommer de knappast att bli bättre...
En del rekomenderar dessa p.g.a. att de skulle gått lugnare. Det som
skiljer är utväxlingen på 1:an och 2:an. Den s.k. m3 är snabbare i
lägena. En del brukar ta Volvos djupa/enkla svänghjulet och svarva ut
det till 240mm -712 tryckplatta. Lamellen är 10 splines och den kan du ta
från vilken BMW som helst. Den vanliga slavcylinder kan du ta bort och
sätta dit s**b interna slav och BMW uttrampningslager. Eller från volvo
S 40. Du kan i.o.f.s. använda en extern slavcylinder från en BMW men
inte den som följer med lådan för den är för stor i volym och då kan du
inte trampa ner kopplingen i botten. Du får ta en mindre från en BMW.
Kardanen tar du den som du har till M47. En del har två hardyskivor och
drar ut kardanstången lite ur splines. Denna modifiering tillsammans med
adapterplatta är inge som jag rekomenderar. Adapterplattan är dyr
2000kr och den gör att lådan kommer en bit ifrån svänghjulslagret så
redan där kommer den första försvagningen. Att samtidigt köra med
dubbla hardyskivor med en utdragen kardanstång är nästa försvagning.
Ta en hardyskiva och svarva en distans (den måste vara bra svarvad för
balansens skull) och behåll kardanaxeln i hela splinesen. Man kan också
ta en kardan från en automatare som har knut, men då får man kapa
och förlänga precis där knuten sitter. Du måste då också byta
medbringaren så att den passar på kardanen, men det är ett pill att få
dit mutten men det går att lösa. Det finns säkert andra lösningar.
Men använd ingen adapter, kapa svepet i stället och svetsa ihop dem
sedan med tigen. Det är det bästa. Hur jag kommer att göra handlar
mycket om svänghjul + kopplingen och hur man ser på den statiska och
dynamiska effekten för en rapp och varvvillig motor. Min spec är lite
hemlig än så länge eftersom jag och några till här nere har en annan syn
på den statiska och dynamiska effekten som man annars inte tänker på.
//Duvan
Duvan - Still going strong!
Nja, men inte tryckplattan. Den s.k. 712 är inte orginal utan den ärMockan skrev:okey, de där var ju rätt matnyttigt.
receptet låter så här alltså:
ZF låda
Svarvat svänghjul för 240mm lamell
orginaltryckplatta
Sinter från PPF
saab slavsylinder
Kapa isär ZFlådan och svetsa fast motsvarande bit från min m47
sedan köra med orginalmellanaxeln
har jag förstått allt?
förstärkt och dyr. KG säljer den för c:a 2600kr. Sedan en 10 splines
orginallamell. Det finns som du säger sinterlameller också, men det
kanske är onödigt. Tänk på att det som förstör växellådan, bakaxeln
och drivaxlarna är felväxlingarna och det höga vridet. Så det gäller att
köra en sådan maskin med både huvudet och högerfoten.
//Duvan
//Duvan
Duvan - Still going strong!