Hållbar manuel växellåda vid seriös rödblocks trimning

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Hållbar manuel växellåda vid seriös rödblocks trimning

Inlägg av tictac »

Tänkte försöka dra igång en tråd och få en vettig diskution med fakta osv om vilka manuella växellådor som är vettigt alternativ och använda på sin rödblockare när man känner att M90 inte längre täcker enns behov.



Tänkte att man kan lägga upp fakta om utväxlingar osv på olika växelådor.



Alla vet ju att man kan använda gammla Getrag lådor från tex BMW relativt enkelt men många av dom är ju många år gammla och har gått gått hårt osv.



Jag har för egen del tittat lite på och använda en ZF låda som sitter i BMW M3/328 och TDS, man måste då tigga på en Volvo sprängkåpa och bygga om lite för slavcylindern, spakställ, växellådsbalk samt mellan axeln. det är ju en hel del jobb men det är ju samtidigt en välldigt bra och hållbar växellåda, dock med en lite tråkig detalj, den har utväxling 1:1 på 5:ans växel vilket med tex en 3,31:1 bakaxel ger ett varvtal på ca 3500rpm vid 120km/h vilket inte är så önskat.



Här är utväxlingarna jag fått fram för M3/328 versionen av ZF låda, TDS skall enligt vad jag hört ha lite annan utväxling på 1:an och 2:ans växel men har inte hittat någon info om det.



Utväxling på ZF lådan till e36 M3/328



1:an 4,20

2:an 2,49

3:an 1,66

4:an 1,24

5:an 1,00

R 3,89



Det var en början iaf, hoppas på fler intressanta inlägg i ämnet och att M90 lämmnas utanför denna diskution.



Jag som moderator kommer att radera inlägg i tråden som inte är relevanta till ämnet eller inte tillför något vettigt @ ToAx

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Tremec lär ju vara de bästa lådorna, de sitter i Amerikanska muskelbilar som Viper och Corvette: http://www.tremec.com/English/home/home.asp



De gör även manuella lådor som passar på gamla V8:or, man borde kunna använda en sån låda som är anpassad för Chevrolet-V8 samt en adapterplatta för 350-automatlåda på rödblockare: http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=30



Lyckas man få en sån här låda att passa lär man inte knäcka den i första taget: http://www.tremec.com/English/products/T-56.asp

madrace
Färsk användare
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 nov 2006, 00:10

Inlägg av madrace »

Andreas skrev:Tremec lär ju vara de bästa lådorna, de sitter i Amerikanska muskelbilar som Viper och Corvette: http://www.tremec.com/English/home/home.asp



De gör även manuella lådor som passar på gamla V8:or, man borde kunna använda en sån låda som är anpassad för Chevrolet-V8 samt en adapterplatta för 350-automatlåda på rödblockare: http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=30



Lyckas man få en sån här låda att passa lär man inte knäcka den i första taget: http://www.tremec.com/English/products/T-56.asp


Precis..Tremec är en låda som jag själv tror på starkt om man behöver värre en getrag. Har ingen egen erfarenhet av dem, men marmander på sävarturbo har köpt en sådan för att använda på rödblockar. Dock så är de en 6:a..men är nog lika lätt få den passa på 4:er också.

Amders
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 21 aug 2004, 22:51
Kör: 940 GL -91
Ort: Mariestad

Inlägg av Amders »

www.sellholm.se

Starkt = JA

Billigt = Nej -med det var heller inte frågan
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3023
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

madrace skrev:
Andreas skrev:Tremec lär ju vara de bästa lådorna, de sitter i Amerikanska muskelbilar som Viper och Corvette: http://www.tremec.com/English/home/home.asp



De gör även manuella lådor som passar på gamla V8:or, man borde kunna använda en sån låda som är anpassad för Chevrolet-V8 samt en adapterplatta för 350-automatlåda på rödblockare: http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=30



Lyckas man få en sån här låda att passa lär man inte knäcka den i första taget: http://www.tremec.com/English/products/T-56.asp


Precis..Tremec är en låda som jag själv tror på starkt om man behöver värre en getrag. Har ingen egen erfarenhet av dem, men marmander på sävarturbo har köpt en sådan för att använda på rödblockar. Dock så är de en 6:a..men är nog lika lätt få den passa på 4:er också.


Finns en Volvo 240 i staterna som har en projekttråd/hemsida hur man monterar just en sån låda på en b23/b230**. Jag själv minns ju dock inte url.
Volvo 940 Turbo 1997

André Nilsson
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05

Inlägg av André Nilsson »

http://www.xtrac.com



nu pratar vi lådor för dom som får förslitningar i ryggen på grund av deras feta plånböcker :twisted:

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Här i stan så är det iafl 2 st som kör med Supralådor på sina 230 motorer... Det verkar hålla.. 563 Bromsade hästar i den ena.. Kan höra lite mer med han om det var några problem med lådan...
Bild

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Anders J
Uppkörning
Inlägg: 675
Blev medlem: 08 apr 2006, 01:39
Ort: borås

Re: Hållbar manuel växellåda vid seriös rödblocks trimning

Inlägg av Anders J »

ToAx skrev:Tänkte försöka dra igång en tråd och få en vettig diskution med fakta osv om vilka manuella växellådor som är vettigt alternativ och använda på sin rödblockare när man känner att M90 inte längre täcker enns behov.



Tänkte att man kan lägga upp fakta om utväxlingar osv på olika växelådor.



Alla vet ju att man kan använda gammla Getrag lådor från tex BMW relativt enkelt men många av dom är ju många år gammla och har gått gått hårt osv.



Jag har för egen del tittat lite på och använda en ZF låda som sitter i BMW M3/328 och TDS, man måste då tigga på en Volvo sprängkåpa och bygga om lite för slavcylindern, spakställ, växellådsbalk samt mellan axeln. det är ju en hel del jobb men det är ju samtidigt en välldigt bra och hållbar växellåda, dock med en lite tråkig detalj, den har utväxling 1:1 på 5:ans växel vilket med tex en 3,31:1 bakaxel ger ett varvtal på ca 3500rpm vid 120km/h vilket inte är så önskat.



Här är utväxlingarna jag fått fram för M3/328 versionen av ZF låda, TDS skall enligt vad jag hört ha lite annan utväxling på 1:an och 2:ans växel men har inte hittat någon info om det.



Utväxling på ZF lådan till e36 M3/328



1:an 4,20

2:an 2,49

3:an 1,66

4:an 1,24

5:an 1,00

R 3,89



Det var en början iaf, hoppas på fler intressanta inlägg i ämnet och att M90 lämmnas utanför denna diskution.



Jag som moderator kommer att radera inlägg i tråden som inte är relevanta till ämnet eller inte tillför något vettigt @ ToAx




dom flesta bmw lådorna från och med E36 karossen har 1:1 på högsta växeln för att spara bensin, dom har en högre utväxling i bakaxeln istället och får då en lägre transmissionsförlust.



om du vill ha en nyare låda med överväxel så får du leta efter 6-växlat från en 3 eller 5 serie av dom senaste karroserna.
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

För övrigt var det Getrag som tillverkade innehållet i M90, kanske även växellådshuset. :)

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Re: Hållbar manuel växellåda vid seriös rödblocks trimning

Inlägg av tictac »

Anders J skrev:
ToAx skrev:Tänkte försöka dra igång en tråd och få en vettig diskution med fakta osv om vilka manuella växellådor som är vettigt alternativ och använda på sin rödblockare när man känner att M90 inte längre täcker enns behov.



Tänkte att man kan lägga upp fakta om utväxlingar osv på olika växelådor.



Alla vet ju att man kan använda gammla Getrag lådor från tex BMW relativt enkelt men många av dom är ju många år gammla och har gått gått hårt osv.



Jag har för egen del tittat lite på och använda en ZF låda som sitter i BMW M3/328 och TDS, man måste då tigga på en Volvo sprängkåpa och bygga om lite för slavcylindern, spakställ, växellådsbalk samt mellan axeln. det är ju en hel del jobb men det är ju samtidigt en välldigt bra och hållbar växellåda, dock med en lite tråkig detalj, den har utväxling 1:1 på 5:ans växel vilket med tex en 3,31:1 bakaxel ger ett varvtal på ca 3500rpm vid 120km/h vilket inte är så önskat.



Här är utväxlingarna jag fått fram för M3/328 versionen av ZF låda, TDS skall enligt vad jag hört ha lite annan utväxling på 1:an och 2:ans växel men har inte hittat någon info om det.



Utväxling på ZF lådan till e36 M3/328



1:an 4,20

2:an 2,49

3:an 1,66

4:an 1,24

5:an 1,00

R 3,89



Det var en början iaf, hoppas på fler intressanta inlägg i ämnet och att M90 lämmnas utanför denna diskution.



Jag som moderator kommer att radera inlägg i tråden som inte är relevanta till ämnet eller inte tillför något vettigt @ ToAx




dom flesta bmw lådorna från och med E36 karossen har 1:1 på högsta växeln för att spara bensin, dom har en högre utväxling i bakaxeln istället och får då en lägre transmissionsförlust.



om du vill ha en nyare låda med överväxel så får du leta efter 6-växlat från en 3 eller 5 serie av dom senaste karroserna.


Hur nya 3 och 5 serie bilar åratar vi då?



Kör dom med Getrag eller ZF lådor i dessa vagnar?

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Vad vet man om det hydraliska u-lagret som sitter i vissa BMW (vilka), vad har den för innerdiameter? hur beter det sig om man kopplar in det på orginal huvudcylinder, vet att det kan bli lite kort slag om man kopplar på den så kallade "stora" slavcylindern som sitter på en del BMW lådor, tror det är på 5 serie men är inte säker.

Sen finns det även en slavcylinder som brukar benämnas den "lilla" vilka modeller kan man återfinna den på?





Glömde skriva i första inlägget att det inte är intressant att bara få en länk till någon tillverkare som säljer nya lådor för hur mycket pengar som helst, vi har nog alla här på forumet en viss begränsning när det gäller pengar.

Anders J
Uppkörning
Inlägg: 675
Blev medlem: 08 apr 2006, 01:39
Ort: borås

Re: Hållbar manuel växellåda vid seriös rödblocks trimning

Inlägg av Anders J »

ToAx skrev:
Anders J skrev:
ToAx skrev:Tänkte försöka dra igång en tråd och få en vettig diskution med fakta osv om vilka manuella växellådor som är vettigt alternativ och använda på sin rödblockare när man känner att M90 inte längre täcker enns behov.



Tänkte att man kan lägga upp fakta om utväxlingar osv på olika växelådor.



Alla vet ju att man kan använda gammla Getrag lådor från tex BMW relativt enkelt men många av dom är ju många år gammla och har gått gått hårt osv.



Jag har för egen del tittat lite på och använda en ZF låda som sitter i BMW M3/328 och TDS, man måste då tigga på en Volvo sprängkåpa och bygga om lite för slavcylindern, spakställ, växellådsbalk samt mellan axeln. det är ju en hel del jobb men det är ju samtidigt en välldigt bra och hållbar växellåda, dock med en lite tråkig detalj, den har utväxling 1:1 på 5:ans växel vilket med tex en 3,31:1 bakaxel ger ett varvtal på ca 3500rpm vid 120km/h vilket inte är så önskat.



Här är utväxlingarna jag fått fram för M3/328 versionen av ZF låda, TDS skall enligt vad jag hört ha lite annan utväxling på 1:an och 2:ans växel men har inte hittat någon info om det.



Utväxling på ZF lådan till e36 M3/328



1:an 4,20

2:an 2,49

3:an 1,66

4:an 1,24

5:an 1,00

R 3,89



Det var en början iaf, hoppas på fler intressanta inlägg i ämnet och att M90 lämmnas utanför denna diskution.



Jag som moderator kommer att radera inlägg i tråden som inte är relevanta till ämnet eller inte tillför något vettigt @ ToAx




dom flesta bmw lådorna från och med E36 karossen har 1:1 på högsta växeln för att spara bensin, dom har en högre utväxling i bakaxeln istället och får då en lägre transmissionsförlust.



om du vill ha en nyare låda med överväxel så får du leta efter 6-växlat från en 3 eller 5 serie av dom senaste karroserna.


Hur nya 3 och 5 serie bilar åratar vi då?



Kör dom med Getrag eller ZF lådor i dessa vagnar?


vi pratar om E60 resp E90 karosserna. jag vet inte om det är getrag eller zf i dessa.
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70

Amders
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 21 aug 2004, 22:51
Kör: 940 GL -91
Ort: Mariestad

Inlägg av Amders »

ToAx skrev:Glömde skriva i första inlägget att det inte är intressant att bara få en länk till någon tillverkare som säljer nya lådor för hur mycket pengar som helst, vi har nog alla här på forumet en viss begränsning när det gäller pengar.


Tänkte bara så här att någon här på forumet skrev i en annan tråd att en M90 med tillbehör kostar ca 10k. Då borde en nyare låda kosta minst 5k mer, och sellholms drevsats till m45 kosta ju strax under 21k, fyrväxlat iofs men om man tävlar använder man ju inte fler för det mesta. Då kan man ju använda samma kringutrustning.
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

klipper lite fårn ett lokalt motorforum

"Borg Warner worldclass T5"

http://www.alltransmission.com/html/borg_warner_t5.html

http://www.kitcarusa.com/kb.php?aid=32

http://www.kitcarusa.com/kb.php?aid=31

Sitter i endel jänk, kanske vore nått?

kostar ju dock lite

http://www.blocket.se/vi/10573716.htm?ca=23_9_s



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

ToAx skrev:Vad vet man om det hydraliska u-lagret som sitter i vissa BMW (vilka), vad har den för innerdiameter? hur beter det sig om man kopplar in det på orginal huvudcylinder, vet att det kan bli lite kort slag om man kopplar på den så kallade "stora" slavcylindern som sitter på en del BMW lådor, tror det är på 5 serie men är inte säker.

Sen finns det även en slavcylinder som brukar benämnas den "lilla" vilka modeller kan man återfinna den på?





Glömde skriva i första inlägget att det inte är intressant att bara få en länk till någon tillverkare som säljer nya lådor för hur mycket pengar som helst, vi har nog alla här på forumet en viss begränsning när det gäller pengar.
Strunta i slavcylindern och använd ett direktverkande urtrampningslager

från s**b 9000 eller från volvo s 40.



//Duvan
Duvan - Still going strong!

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Duvan skrev:
ToAx skrev:Vad vet man om det hydraliska u-lagret som sitter i vissa BMW (vilka), vad har den för innerdiameter? hur beter det sig om man kopplar in det på orginal huvudcylinder, vet att det kan bli lite kort slag om man kopplar på den så kallade "stora" slavcylindern som sitter på en del BMW lådor, tror det är på 5 serie men är inte säker.

Sen finns det även en slavcylinder som brukar benämnas den "lilla" vilka modeller kan man återfinna den på?





Glömde skriva i första inlägget att det inte är intressant att bara få en länk till någon tillverkare som säljer nya lådor för hur mycket pengar som helst, vi har nog alla här på forumet en viss begränsning när det gäller pengar.
Strunta i slavcylindern och använd ett direktverkande urtrampningslager

från s**b 9000 eller från volvo s 40.



//Duvan


Det var ju det jag skrev om högst upp i inlägget! vet du något mer om u-lagren från Saab och Volvo S40 än att dom har sådana?

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

En bild på hur DanneJ från Bräkne-Hoby har gjort.



Bild



http://www.forum.kooken-racing.com/viewtopic.php?t=27
Duvan - Still going strong!

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Har sett den bilden förut, så du menar att det u-lagret är från en Saab? trode det var från en BMW.

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

ToAx skrev:Har sett den bilden förut, så du menar att det u-lagret är från en Saab? trode det var från en BMW.
U-lagret är en del och den intregrerade slavcylindern är en grej.



Bild

Detta är från en saab 900 40mm.



Då får även en länk till sävarturbo:

http://savarturbo.se/forum/viewtopic.ph ... 7bbdfc24a8
Duvan - Still going strong!

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

När det gäller allternativa lådor till M90 inom en rimlig kostnad så får

man nog rikta in sig på BMW-lådorna. De är också billigare än M90.

De gamla 80-tal lådorna med lösa svep är alldeles förgamla om man

inte renoverar dem. De är också ganska "fyrkantiga" och inte alls så

smidiga som den något modernare på 90-talet. Då finns det olika

uppfattningar om vilken låda man skall använda. Frågorna handlar om

vilken getrag-låda man skall använda och vilken "M3" låda som är bäst.

Det finns egentligen ingen ren m3-låda utan den heter S5D 310Z den

uppgraderades senare och heter S5D 320Z. Den första S5D 310Z satt

också i 525i med vanosmotorn.



//Duvan
Duvan - Still going strong!

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

Går i tankarna på att montera en ZF låda från en nyare bmw diesel, men har lite frågor, sett att KL säljer adapterplattor för att få fast lådan, men vad behövs mer?

vad kan man ta från volvon?

koppling? svänghjul, mellanaxel, kopplingscylinder?

har en 740 -90 med m47 och hydraulisk koppling.

kg kopplingskit me lamell + tryckplatta, turbogrejer.

men min m47a började sjunga redan lite i somras och i höstas av lilla turbon på första motorn, kommer köra med nästan dubbla effekten till sommarn och då kommer de knappast att bli bättre... :D

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

Mockan skrev:Går i tankarna på att montera en ZF låda från en nyare bmw diesel, men har lite frågor, sett att KL säljer adapterplattor för att få fast lådan, men vad behövs mer?

vad kan man ta från volvon?

koppling? svänghjul, mellanaxel, kopplingscylinder?

har en 740 -90 med m47 och hydraulisk koppling.

kg kopplingskit me lamell + tryckplatta, turbogrejer.

men min m47a började sjunga redan lite i somras och i höstas av lilla turbon på första motorn, kommer köra med nästan dubbla effekten till sommarn och då kommer de knappast att bli bättre... :D
När det gäller ZF lådan som sitter på dieslarna är inte samma som "m3".

En del rekomenderar dessa p.g.a. att de skulle gått lugnare. Det som

skiljer är utväxlingen på 1:an och 2:an. Den s.k. m3 är snabbare i

lägena. En del brukar ta Volvos djupa/enkla svänghjulet och svarva ut

det till 240mm -712 tryckplatta. Lamellen är 10 splines och den kan du ta

från vilken BMW som helst. Den vanliga slavcylinder kan du ta bort och

sätta dit s**b interna slav och BMW uttrampningslager. Eller från volvo

S 40. Du kan i.o.f.s. använda en extern slavcylinder från en BMW men

inte den som följer med lådan för den är för stor i volym och då kan du

inte trampa ner kopplingen i botten. Du får ta en mindre från en BMW.

Kardanen tar du den som du har till M47. En del har två hardyskivor och

drar ut kardanstången lite ur splines. Denna modifiering tillsammans med

adapterplatta är inge som jag rekomenderar. Adapterplattan är dyr

2000kr och den gör att lådan kommer en bit ifrån svänghjulslagret så

redan där kommer den första försvagningen. Att samtidigt köra med

dubbla hardyskivor med en utdragen kardanstång är nästa försvagning.

Ta en hardyskiva och svarva en distans (den måste vara bra svarvad för

balansens skull) och behåll kardanaxeln i hela splinesen. Man kan också

ta en kardan från en automatare som har knut, men då får man kapa

och förlänga precis där knuten sitter. Du måste då också byta

medbringaren så att den passar på kardanen, men det är ett pill att få

dit mutten men det går att lösa. Det finns säkert andra lösningar.

Men använd ingen adapter, kapa svepet i stället och svetsa ihop dem

sedan med tigen. Det är det bästa. Hur jag kommer att göra handlar

mycket om svänghjul + kopplingen och hur man ser på den statiska och

dynamiska effekten för en rapp och varvvillig motor. Min spec är lite

hemlig än så länge eftersom jag och några till här nere har en annan syn

på den statiska och dynamiska effekten som man annars inte tänker på.



//Duvan
Duvan - Still going strong!

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

okey, de där var ju rätt matnyttigt.

receptet låter så här alltså:

ZF låda

Svarvat svänghjul för 240mm lamell

orginaltryckplatta

Sinter från PPF

saab slavsylinder



Kapa isär ZFlådan och svetsa fast motsvarande bit från min m47

sedan köra med orginalmellanaxeln



har jag förstått allt?

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

Mockan skrev:okey, de där var ju rätt matnyttigt.

receptet låter så här alltså:

ZF låda

Svarvat svänghjul för 240mm lamell

orginaltryckplatta

Sinter från PPF

saab slavsylinder



Kapa isär ZFlådan och svetsa fast motsvarande bit från min m47

sedan köra med orginalmellanaxeln



har jag förstått allt?
Nja, men inte tryckplattan. Den s.k. 712 är inte orginal utan den är

förstärkt och dyr. KG säljer den för c:a 2600kr. Sedan en 10 splines

orginallamell. Det finns som du säger sinterlameller också, men det

kanske är onödigt. Tänk på att det som förstör växellådan, bakaxeln

och drivaxlarna är felväxlingarna och det höga vridet. Så det gäller att

köra en sådan maskin med både huvudet och högerfoten.



//Duvan







//Duvan
Duvan - Still going strong!

Skriv svar