Trimma 740 glt 16valve
- Rallykalle
- Övningskörning
- Inlägg: 109
- Blev medlem: 16 okt 2003, 11:47
- Ort: Gävle
-
- Övningskörning
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 09 jul 2006, 16:59
- Ort: Ljungby
finns många tips på http://forum.turboperformanceclub.com/i ... e41ed7387c men somsagt sök
volvo 240 - Död
volvo 740 d24 - projekt
volvo 740 b234f - nuvarande
volvo 740 d24 - projekt
volvo 740 b234f - nuvarande
-
- Övningskörning
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 09 jul 2006, 16:59
- Ort: Ljungby
- Turbo-Mupp
- Forumsfreak
- Inlägg: 3428
- Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
- Kör: 740
Re: Trimma 740 glt 16valve
Andreaz skrev:Någon som vet några billiga lätta sätt att trimma en sådan motor på?
* Sportinsatsluftfilter (monteras i orginal luftburk)
* Demontera balansaxelremmen
* Montera elfläkt
* Höj tändningen (Finns här på forumet om hur man gör, det är någon kabel som ska skiftas om)
* Chiptrimma (ger 15hk över hela registret i samband med extractorgrenrör och 2.5" sportavgassystem enligt KG-trim och kostar 3000kr)
* Extractorgrenrör
* 2.5" sportavgassystem
* Är det 155hk versionen du har så ska du tydligen kunna byta insugsrör, lmm, databoxar till de som 159hk varianten har så får man lite mer där med.
* En avgas-kamaxel (orginalkam som sitter på avgassidan på din motor) monterad på insugssidan ska ger mer effekt, vet ej hur mycket eftersom ingen kan bekräfta detta.
* Och så det dyrare, montera en marinvevaxel alt. excenterslipa en B23-vev och borra så kan man få ca 2.7l motorvolym.
mycket mer än så här utan turbo kan jag inte komma på. Men alla dessa grejorna bör ju får motorn att passera 200hk-vallen iallafall. Vridet bör väl öka från 203/210nm till 250-300nm. (Vet ej hur mycket effekt ökning borrning och marinvev ger i samband med det övriga. kanske till och med passerar 250-300hk-vallen?
OBS! Kan ej bekräfta något utav ovanstående. Har enbart läst mig till detta på olika ställen. men det borde rimligtvis ge märkbar skillnad. vad jag vet så är enbart det sista det som är det dyraste.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"
Sportluftsfilter ska jag köpa.
Balansaxelremmen behövs inte den? varför finns den där isf?
Elkylfläkt kan jag montera har en liggandes hemma med de gör väll inte så stor skillnad?
De där med och höja tändningen ska jag se om jag kan hitta nått om. någon som kan lägga upp en länk till där någon har skrivit om hur man gör de?
Sportavgasystem ska jag köpa. men måste man ha det hela vägen då eller räcker det med halvsats?
Jag har 159 hästars motorn så det är ju bra.
tack sam för svar
Balansaxelremmen behövs inte den? varför finns den där isf?
Elkylfläkt kan jag montera har en liggandes hemma med de gör väll inte så stor skillnad?
De där med och höja tändningen ska jag se om jag kan hitta nått om. någon som kan lägga upp en länk till där någon har skrivit om hur man gör de?
Sportavgasystem ska jag köpa. men måste man ha det hela vägen då eller räcker det med halvsats?
Jag har 159 hästars motorn så det är ju bra.
tack sam för svar
![Bild](http://i156.photobucket.com/albums/t4/cocacolaandreaz/andreazmm1.jpg)
Andreaz skrev:Sportluftsfilter ska jag köpa.
Balansaxelremmen behövs inte den? varför finns den där isf?
Elkylfläkt kan jag montera har en liggandes hemma med de gör väll inte så stor skillnad?
De där med och höja tändningen ska jag se om jag kan hitta nått om. någon som kan lägga upp en länk till där någon har skrivit om hur man gör de?
Sportavgasystem ska jag köpa. men måste man ha det hela vägen då eller räcker det med halvsats?
Jag har 159 hästars motorn så det är ju bra.
tack sam för svar
balansaxlarna sitter för att minska vibrationer och annat trams.
ta bort dom och plugg hålen!
elfläkten ger mest skillnad i gasrespons, men de märks skillnad tydligt.
hela vägen ger ju mer än bara en bit, säger ju sig självt...
om man räknar på gaslagar så vill man ha grövst från början då gaserna tar mest plats medans dom är varma, sedan när dom svalnar behövs inte lika mycket utrymme för samma gasmängd...
trots detta så behåller folk sitt 2" till katten och efter det 3"
- Rallykalle
- Övningskörning
- Inlägg: 109
- Blev medlem: 16 okt 2003, 11:47
- Ort: Gävle
okej så om jag tar bort balansaxlarna så blir det alltså mer vibrationer? då kanske man skulle ta väck det. men får se om jag orkar det har precis bytt balansaxelsremmen och kammrem så e rätt tråkigt å skruva sönder det igen.
men ska nog plocka bort fläkten eftersom du säger att det märks skillnad i gasresponsen.
Jo förstår att det är bättre med grova grejer där framme. men då måste jag nästan ha extractor och det e inte så billigt. men ska kanske bygga eget för jag å en kompis ska kanske köpa rörbockningsmaskin,
Men någon som vet hur man gjorde det där med och höja tändningen på dessa då? går det att göra genom att byra någon sladd eller hur funkar det? tacksam för svar![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
men ska nog plocka bort fläkten eftersom du säger att det märks skillnad i gasresponsen.
Jo förstår att det är bättre med grova grejer där framme. men då måste jag nästan ha extractor och det e inte så billigt. men ska kanske bygga eget för jag å en kompis ska kanske köpa rörbockningsmaskin,
Men någon som vet hur man gjorde det där med och höja tändningen på dessa då? går det att göra genom att byra någon sladd eller hur funkar det? tacksam för svar
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Bild](http://i156.photobucket.com/albums/t4/cocacolaandreaz/andreazmm1.jpg)
Re: Trimma 740 glt 16valve
Turbo-Mupp skrev:Andreaz skrev:Någon som vet några billiga lätta sätt att trimma en sådan motor på?
* Sportinsatsluftfilter (monteras i orginal luftburk)
* Demontera balansaxelremmen
* Montera elfläkt
* Höj tändningen (Finns här på forumet om hur man gör, det är någon kabel som ska skiftas om)
* Chiptrimma (ger 15hk över hela registret i samband med extractorgrenrör och 2.5" sportavgassystem enligt KG-trim och kostar 3000kr)
* Extractorgrenrör
* 2.5" sportavgassystem
* Är det 155hk versionen du har så ska du tydligen kunna byta insugsrör, lmm, databoxar till de som 159hk varianten har så får man lite mer där med.
* En avgas-kamaxel (orginalkam som sitter på avgassidan på din motor) monterad på insugssidan ska ger mer effekt, vet ej hur mycket eftersom ingen kan bekräfta detta.
* Och så det dyrare, montera en marinvevaxel alt. excenterslipa en B23-vev och borra så kan man få ca 2.7l motorvolym.
mycket mer än så här utan turbo kan jag inte komma på. Men alla dessa grejorna bör ju får motorn att passera 200hk-vallen iallafall. Vridet bör väl öka från 203/210nm till 250-300nm. (Vet ej hur mycket effekt ökning borrning och marinvev ger i samband med det övriga. kanske till och med passerar 250-300hk-vallen?
OBS! Kan ej bekräfta något utav ovanstående. Har enbart läst mig till detta på olika ställen. men det borde rimligtvis ge märkbar skillnad. vad jag vet så är enbart det sista det som är det dyraste.
ville bara säga att man ska tydligen byta spjällhuset åxå om man byter upp sig fråm 155 till 159 hk.
har åxå hört att man kan få 10hk lr om det va 10% om man pluggar igen oljekanalerna till balans axlarna
stefan
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
Re: Trimma 740 glt 16valve
[quote="Steffsen]ville bara säga att man ska tydligen byta spjällhuset åxå om man byter upp sig fråm 155 till 159 hk.
har åxå hört att man kan få 10hk lr om det va 10% om man pluggar igen oljekanalerna till balans axlarna
stefan[/quote]
vart har du hört detta?![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
har åxå hört att man kan få 10hk lr om det va 10% om man pluggar igen oljekanalerna till balans axlarna
stefan[/quote]
vart har du hört detta?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
Steffsen skrev:det är en polare till en polare som har köpt en b234 motor på 159hk
den ska trimmas till 250-300hk utan turbo.
min polare sa att dom på turbocenter i hemma i sthlm har sagt att man får ut den efekten. tror har planerar att lämmna in den där.
jaså? du skulle inte kunna ta reda på lite mera info?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
tja nu har jag lite mer info
snackade med polare som varit i kontakt med turbo center och timos motor.
och ang proppa igen olje kanalerna till balansaxlarna. så ja, det hjälper. det ger 10hk. för olje pumpen får ju jobba ganska hårt för att olja ska runt där åxå. och den drivs ju av motorn. man avlastar motorn alltså. kruxet är att tyligen så måste man lyfta ur motorn.
snackade med polare som varit i kontakt med turbo center och timos motor.
och ang proppa igen olje kanalerna till balansaxlarna. så ja, det hjälper. det ger 10hk. för olje pumpen får ju jobba ganska hårt för att olja ska runt där åxå. och den drivs ju av motorn. man avlastar motorn alltså. kruxet är att tyligen så måste man lyfta ur motorn.
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
Latjo44 skrev:man behöver inte ta bort balansaxlarna eller plugga något för att ta bort balansaxel remmen.
man skruvar loss kåpan till balansaxel remen och så klipper man av den och drar ut den. är gjort på 10min max.
nu skrev han om att plugga oljekanalerna, inte att klippa balansremmen..
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
kanske va lite otylig där. kommer inte ihåg vem på forumet som gjorde det men det är ett bra sett att göra det på. använda gängtappar och sen i med gängade pluggar. enkelt och effektivt. balans paket ska enl uppgift gå att ta bort då det sitter undertill. och det lättar ju kärran nått kilo till råga på allt.