Trimma 740 glt 16valve

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Trimma 740 glt 16valve

Inlägg av Andreaz »

Någon som vet några billiga lätta sätt att trimma en sådan motor på?
Bild

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

nä men jag kan de dig ett tips på hur du kan ta reda på det väldigt lätt och billigt.



SÖK
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Jag skulle börja med att chiptrimma den , sen byta till extraktorgrenrör och öka utblåsets storlek till 2,5 " avgassystem samt byta till en racekat.



mvh



Robban
Bild

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

okej.. e chipp dyra?
Bild

Användarvisningsbild
Rallykalle
Övningskörning
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 okt 2003, 11:47
Ort: Gävle

Inlägg av Rallykalle »

rickard_765 skrev:SÖK

volvo bertil
Övningskörning
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 jul 2006, 16:59
Ort: Ljungby

Inlägg av volvo bertil »

finns många tips på http://forum.turboperformanceclub.com/i ... e41ed7387c men somsagt sök
volvo 240 - Död

volvo 740 d24 - projekt

volvo 740 b234f - nuvarande

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

men jag fattar mig inte riktigt på sök funktionen? :? det är ingen turbo men går det att chippa den ändå?
Bild

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Ja
Smider nya planer

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

Juxa på en turbo o höj laddtrycker och soppa trycker så är de klart :D
Volvo 945

volvo bertil
Övningskörning
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 jul 2006, 16:59
Ort: Ljungby

Inlägg av volvo bertil »

Andreaz skrev:men jag fattar mig inte riktigt på sök funktionen? :? det är ingen turbo men går det att chippa den ändå?
bara klicka på sök efter b234 eller något liknande, finns tipps hur man trimmar utan turbokoventering
volvo 240 - Död

volvo 740 d24 - projekt

volvo 740 b234f - nuvarande

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: Trimma 740 glt 16valve

Inlägg av Turbo-Mupp »

Andreaz skrev:Någon som vet några billiga lätta sätt att trimma en sådan motor på?


* Sportinsatsluftfilter (monteras i orginal luftburk)

* Demontera balansaxelremmen

* Montera elfläkt

* Höj tändningen (Finns här på forumet om hur man gör, det är någon kabel som ska skiftas om)

* Chiptrimma (ger 15hk över hela registret i samband med extractorgrenrör och 2.5" sportavgassystem enligt KG-trim och kostar 3000kr)

* Extractorgrenrör

* 2.5" sportavgassystem

* Är det 155hk versionen du har så ska du tydligen kunna byta insugsrör, lmm, databoxar till de som 159hk varianten har så får man lite mer där med.

* En avgas-kamaxel (orginalkam som sitter på avgassidan på din motor) monterad på insugssidan ska ger mer effekt, vet ej hur mycket eftersom ingen kan bekräfta detta.

* Och så det dyrare, montera en marinvevaxel alt. excenterslipa en B23-vev och borra så kan man få ca 2.7l motorvolym.



mycket mer än så här utan turbo kan jag inte komma på. Men alla dessa grejorna bör ju får motorn att passera 200hk-vallen iallafall. Vridet bör väl öka från 203/210nm till 250-300nm. (Vet ej hur mycket effekt ökning borrning och marinvev ger i samband med det övriga. kanske till och med passerar 250-300hk-vallen?



OBS! Kan ej bekräfta något utav ovanstående. Har enbart läst mig till detta på olika ställen. men det borde rimligtvis ge märkbar skillnad. vad jag vet så är enbart det sista det som är det dyraste.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

Sportluftsfilter ska jag köpa.

Balansaxelremmen behövs inte den? varför finns den där isf?



Elkylfläkt kan jag montera har en liggandes hemma med de gör väll inte så stor skillnad?

De där med och höja tändningen ska jag se om jag kan hitta nått om. någon som kan lägga upp en länk till där någon har skrivit om hur man gör de?

Sportavgasystem ska jag köpa. men måste man ha det hela vägen då eller räcker det med halvsats?



Jag har 159 hästars motorn så det är ju bra.



tack sam för svar
Bild

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

Andreaz skrev:Sportluftsfilter ska jag köpa.

Balansaxelremmen behövs inte den? varför finns den där isf?



Elkylfläkt kan jag montera har en liggandes hemma med de gör väll inte så stor skillnad?

De där med och höja tändningen ska jag se om jag kan hitta nått om. någon som kan lägga upp en länk till där någon har skrivit om hur man gör de?

Sportavgasystem ska jag köpa. men måste man ha det hela vägen då eller räcker det med halvsats?



Jag har 159 hästars motorn så det är ju bra.



tack sam för svar


balansaxlarna sitter för att minska vibrationer och annat trams.

ta bort dom och plugg hålen!



elfläkten ger mest skillnad i gasrespons, men de märks skillnad tydligt.



hela vägen ger ju mer än bara en bit, säger ju sig självt...



om man räknar på gaslagar så vill man ha grövst från början då gaserna tar mest plats medans dom är varma, sedan när dom svalnar behövs inte lika mycket utrymme för samma gasmängd...

trots detta så behåller folk sitt 2" till katten och efter det 3"

Användarvisningsbild
Rallykalle
Övningskörning
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 okt 2003, 11:47
Ort: Gävle

Inlägg av Rallykalle »

om man räknar på gaslagar så vill man ha grövst från början då gaserna tar mest plats medans dom är varma, sedan när dom svalnar behövs inte lika mycket utrymme för samma gasmängd...

trots detta så behåller folk sitt 2" till katten och efter det 3"


Word :D

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

okej så om jag tar bort balansaxlarna så blir det alltså mer vibrationer? då kanske man skulle ta väck det. men får se om jag orkar det har precis bytt balansaxelsremmen och kammrem så e rätt tråkigt å skruva sönder det igen.



men ska nog plocka bort fläkten eftersom du säger att det märks skillnad i gasresponsen.



Jo förstår att det är bättre med grova grejer där framme. men då måste jag nästan ha extractor och det e inte så billigt. men ska kanske bygga eget för jag å en kompis ska kanske köpa rörbockningsmaskin,



Men någon som vet hur man gjorde det där med och höja tändningen på dessa då? går det att göra genom att byra någon sladd eller hur funkar det? tacksam för svar :-D
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Att höja tändningen kan du göra ( enligt svar här på forumet ) mha att vända på kontakten till den vevaxelgivare som sitter mellan motorn och lådan, då höjs den tydligen med 3 grader.



prova att söka mha SÖK-funktionen så hittar du nog ngt svar om detta.



mvh



Robban
Bild

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

okej får försöka det..
Bild

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Re: Trimma 740 glt 16valve

Inlägg av outsider »

Turbo-Mupp skrev:
Andreaz skrev:Någon som vet några billiga lätta sätt att trimma en sådan motor på?


* Sportinsatsluftfilter (monteras i orginal luftburk)

* Demontera balansaxelremmen

* Montera elfläkt

* Höj tändningen (Finns här på forumet om hur man gör, det är någon kabel som ska skiftas om)

* Chiptrimma (ger 15hk över hela registret i samband med extractorgrenrör och 2.5" sportavgassystem enligt KG-trim och kostar 3000kr)

* Extractorgrenrör

* 2.5" sportavgassystem

* Är det 155hk versionen du har så ska du tydligen kunna byta insugsrör, lmm, databoxar till de som 159hk varianten har så får man lite mer där med.

* En avgas-kamaxel (orginalkam som sitter på avgassidan på din motor) monterad på insugssidan ska ger mer effekt, vet ej hur mycket eftersom ingen kan bekräfta detta.

* Och så det dyrare, montera en marinvevaxel alt. excenterslipa en B23-vev och borra så kan man få ca 2.7l motorvolym.



mycket mer än så här utan turbo kan jag inte komma på. Men alla dessa grejorna bör ju får motorn att passera 200hk-vallen iallafall. Vridet bör väl öka från 203/210nm till 250-300nm. (Vet ej hur mycket effekt ökning borrning och marinvev ger i samband med det övriga. kanske till och med passerar 250-300hk-vallen?



OBS! Kan ej bekräfta något utav ovanstående. Har enbart läst mig till detta på olika ställen. men det borde rimligtvis ge märkbar skillnad. vad jag vet så är enbart det sista det som är det dyraste.


ville bara säga att man ska tydligen byta spjällhuset åxå om man byter upp sig fråm 155 till 159 hk.

har åxå hört att man kan få 10hk lr om det va 10% om man pluggar igen oljekanalerna till balans axlarna

stefan

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Re: Trimma 740 glt 16valve

Inlägg av Anders1984 »

[quote="Steffsen]ville bara säga att man ska tydligen byta spjällhuset åxå om man byter upp sig fråm 155 till 159 hk.

har åxå hört att man kan få 10hk lr om det va 10% om man pluggar igen oljekanalerna till balans axlarna

stefan[/quote]



vart har du hört detta? :)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Inlägg av outsider »

det är en polare till en polare som har köpt en b234 motor på 159hk

den ska trimmas till 250-300hk utan turbo.

min polare sa att dom på turbocenter i hemma i sthlm har sagt att man får ut den efekten. tror har planerar att lämmna in den där.

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Steffsen skrev:det är en polare till en polare som har köpt en b234 motor på 159hk

den ska trimmas till 250-300hk utan turbo.

min polare sa att dom på turbocenter i hemma i sthlm har sagt att man får ut den efekten. tror har planerar att lämmna in den där.


jaså? du skulle inte kunna ta reda på lite mera info? :)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Inlägg av outsider »

tja nu har jag lite mer info

snackade med polare som varit i kontakt med turbo center och timos motor.

och ang proppa igen olje kanalerna till balansaxlarna. så ja, det hjälper. det ger 10hk. för olje pumpen får ju jobba ganska hårt för att olja ska runt där åxå. och den drivs ju av motorn. man avlastar motorn alltså. kruxet är att tyligen så måste man lyfta ur motorn.

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

man behöver inte ta bort balansaxlarna eller plugga något för att ta bort balansaxel remmen.



man skruvar loss kåpan till balansaxel remen och så klipper man av den och drar ut den. är gjort på 10min max.
Volvo 960 3.0liter manuell.

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Latjo44 skrev:man behöver inte ta bort balansaxlarna eller plugga något för att ta bort balansaxel remmen.



man skruvar loss kåpan till balansaxel remen och så klipper man av den och drar ut den. är gjort på 10min max.


nu skrev han om att plugga oljekanalerna, inte att klippa balansremmen..
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

outsider
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 jan 2006, 03:00
Ort: sthlm

Inlägg av outsider »

kanske va lite otylig där. kommer inte ihåg vem på forumet som gjorde det men det är ett bra sett att göra det på. använda gängtappar och sen i med gängade pluggar. enkelt och effektivt. balans paket ska enl uppgift gå att ta bort då det sitter undertill. och det lättar ju kärran nått kilo till råga på allt.

Skriv svar