Byta motor i 960 -95 från 2.5 till 3.0 Funderingar

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Nyppa
Färsk användare
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 mar 2006, 22:06
Kontakt:

Byta motor i 960 -95 från 2.5 till 3.0 Funderingar

Inlägg av Nyppa »

Hej!



Har en 960 av 95 års modell med lilla sexan 2.5 som jag tycker det är lite för dålig kräm i och funderar nu på att byta till en 3.0



Det jag undrar för det första om det är något problem att få bilen omtypad eller vad det heter med den motorn om man över huvud taget behöver göra det för det kanske inte märks så väl på besiktningen???



Sen undrar jag om det är ett avancerat projekt? Har bytt motorer förr på 240 och 760 tic vilket jag tycker var ganska enkelt.



Åsså undrar jag om jag köper en 3.0 men tillhörande styrsystem om det är krångligt att byta.



Får för mig att det bara är byta motor och styrboxen och sen tuta och köra kan det vara så enkelt eller glömmer jag något?



Tack på förahand för alla svar tips och ider och erfarenheter!

VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191
Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla

Inlägg av VOLVO-MANGE »

Byta en motor på en bil som är nyare än 88 är i princip alltid omöjligt, om man tänker jag på besiktningen. 2,5liters motorn ser ju likadan ut som 3 litaren, så jag e ju tveksam om besiktningsmannen ser nån skillnad. Men har du otur börjar han kolla siffror på block, lmm m.m och då blir det ombesiktning och du får inte köra förrän du har originalmotor i igen.

Men själva motorbytet är väl inget större jobb om du har en komplett 3,0 litare som bara e och häva i.

Lmm måste du ju även byta, annars kan jag inte komma på nåt mer än styrboxen som du behöver från 3 litaren.

Brukar ju iofs alltid vara nåt man glömmer, men det brukar ju poppa upp under arbetets gång.



MVH Magnus.
Magnus Andersson



745 GL/T -90 bruksbil

760 -88 , S90 TIC Projekt

Nyppa
Färsk användare
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 mar 2006, 22:06
Kontakt:

Inlägg av Nyppa »

VOLVO-MANGE skrev:Byta en motor på en bil som är nyare än 88 är i princip alltid omöjligt, om man tänker jag på besiktningen. 2,5liters motorn ser ju likadan ut som 3 litaren, så jag e ju tveksam om besiktningsmannen ser nån skillnad. Men har du otur börjar han kolla siffror på block, lmm m.m och då blir det ombesiktning och du får inte köra förrän du har originalmotor i igen.

Men själva motorbytet är väl inget större jobb om du har en komplett 3,0 litare som bara e och häva i.

Lmm måste du ju även byta, annars kan jag inte komma på nåt mer än styrboxen som du behöver från 3 litaren.

Brukar ju iofs alltid vara nåt man glömmer, men det brukar ju poppa upp under arbetets gång.



MVH Magnus.


Tack för ditt svar. Vad är problemet då om man byter motor? Hurgår man tillväga eller var kan man kolla om det går att genomföra??

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

960/SV90 trim...

Inlägg av taz »

I min S90 hade jag 3.0:an med följande modifieringar:



Öppet luftfilter

chippad hos SCT-Tuning

avgassystem med race-burkar (race-kat, fullflödesdämpare båda två). Byggt på orginalrören. Har kvar Y-röret från detta bygget (race-katten sitter på min 960 turbo nu). Om du är intresserad.



Hade jag köpt en 960 3.0 idag hade jag gjort följande:



Höjd tändning (chip)

bytt katalysatorn till race-kat och köpt de övriga två dämparna nya från Volvo.

Samt ett öppet filter...



Detta för att öppet filter + race-kat behåller bilens komfortnivå, det ger lite mer effekt (tror inte dämparna ger något mer än oväsen på denna modell, inget jag märkte direkt...). Min väsnades väldigt i kupén med fullflödesdämpare.



Gör du chip, race-kat och öppet filter så låter den jävligt rå när du drar på och går lungt och tyst i övrigt (självfallet något mer än med org. luftburk och org.kat).. Rekommenderar nya ljuddämpare starkt... Satte på det på min innan jag sålde den. Bilen känns som ny i sin gång... Och låter väldigt "rent" och rått när du drar på.



I slutändan ska man veta det att dessa bilar tyvärr inte blir snabba (därför jag köpte 960 turbo 16v istället) :( Min gick ju rätt ok, gissar att jag hade 230hk eller något med mod.avgas och det jag gjorde, märktes lite mot org. Men är det turbobilar i backspeglarna skall man dra sig in i högerfilen... Min gjorde 235km/h på mätaren med 235/40/18 hjul utan sänkning eller extrempress.



Mvh. /Taz
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Om jag vore du skulle jag ringa till Svensk Bilprovning och höra efter hur mkt du behöver göra för godkännande av motorbytet.



mvh



Robban
Bild

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

Lite OT :oops:



Ja fattar inte dedär med att byta motorer, de värkar ju funka hur bra som hellst för en som byter till 5cyl vitblockare i 940 o sånt, är de ok med sånna eller va är de för nåt? :?



Ja ska visa att de inte är omöjligt att regga med ft motor i 745-90 gl iaf :D
Volvo 945

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Inga problem alls att byta motor från 2,5:an till 3,0:an. Du kan änvända alla 3,0 motorer från -95 till -98 då kontakterna är samma lika. Det går alldeles utmärkt att använda befintlig kabelstam dock så måste styrboxen för motronicen bytas. I övrigt bara tuta och köra. Tvivlar på att SBP upptäcker att det sitter en annan motor i!!



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

chrizz
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 nov 2002, 15:54
Ort: Trollhättan, 8 mil ovanför göteborg
Kontakt:

Inlägg av chrizz »

VOLVO-MANGE skrev:Byta en motor på en bil som är nyare än 88 är i princip alltid omöjligt, om man tänker jag på besiktningen. 2,5liters motorn ser ju likadan ut som 3 litaren, så jag e ju tveksam om besiktningsmannen ser nån skillnad. Men har du otur börjar han kolla siffror på block, lmm m.m och då blir det ombesiktning och du får inte köra förrän du har originalmotor i igen.

Men själva motorbytet är väl inget större jobb om du har en komplett 3,0 litare som bara e och häva i.

Lmm måste du ju även byta, annars kan jag inte komma på nåt mer än styrboxen som du behöver från 3 litaren.

Brukar ju iofs alltid vara nåt man glömmer, men det brukar ju poppa upp under arbetets gång.



MVH Magnus.




Tror idag inte Besiktnings gubben tittar överhuvudtaget på siffrorna, om han inte är jävligt volvo intresserad och kan siffrorna i huvudet, annat är om du bygger turbo agg på den m.m, då skiljer den ju sig avsett från mängden, så i med en 3 liters och kör...



mvh

chrizz
Volvo 765 Turbo 90:A

Volvo 855 T5 95:a Till salu

Nyppa
Färsk användare
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 mar 2006, 22:06
Kontakt:

Inlägg av Nyppa »

Okej tack för alla tips.



Kan man inte ta en 3.0 från en 91:as 960???



Tror inte heller dom märket nåt på bilprovningen men är det en koplicerad process och dyr om jag ska regga om den med en 3,0??



Tänkte den dagen på den dagen jag ska sälja den sen...



Det finns en 960 91:a på blocket för 13.000 funderar lite på om jag skulle köpa den å sen kasta över eller kanske byta humm jaa vi får se vad det vlir

Nyppa
Färsk användare
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 mar 2006, 22:06
Kontakt:

Inlägg av Nyppa »

å just det en sakt till var kan man köpa chip till en 960 då??

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

http://www.sct-tuning.com/ har ett chip till rätt bra pris.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

soscar
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 apr 2007, 14:28
Ort: Uddevalla
Kontakt:

965 chip

Inlägg av soscar »

Här är en fråga för de som provat sct's chip på en 3.0.



Förutom de siffror som sct presenterar, blev det någon nämnvärd skillnad vid användadet?



Ändrades bränsleförbrukningen åt något håll vid normal landsvägskörning?



Stefan

Aos
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 apr 2007, 07:53

Inlägg av Aos »

Nybbe960 skrev:Inga problem alls att byta motor från 2,5:an till 3,0:an. Du kan änvända alla 3,0 motorer från -95 till -98 då kontakterna är samma lika. Det går alldeles utmärkt att använda befintlig kabelstam dock så måste styrboxen för motronicen bytas. I övrigt bara tuta och köra.

//David


Hur undviker man problem med imobiliser?

Är det nyckel/tändningslås som ska ha rätt kod för styrboxen eller fungerar det på annat sätt?

Eller: Är det styrboxen från 3,0 motorn som gäller utan byte av andra komponenter t.ex tändningslås/nyckel från donatorbilen?



Och en till fråga: Om man byter motor i en manuellt växlad 2,5 till en 3,0 är det då något problem med svänghjul/koppling? Bara att skruva över svänghjulet eller?
Volvo 965 2,5 manuell.

Volvo_Vingen
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 maj 2006, 12:00
Ort: Gbg

Inlägg av Volvo_Vingen »

ända märkvärda ja kan tänka mej att besiktningsman kan märka skillnad på utan att vara någon "volvo expert" är ju avgasvärderna, som borde skilja en del, ifrån 2,5L till 3,0L motorn?

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

ska inte skilja något nämnvärt på avgasvärdena alls.
Volvo 960 3.0liter manuell.

Bear
Revisor
Inlägg: 3591
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Inlägg av Bear »

Volvo_Vingen skrev:ända märkvärda ja kan tänka mej att besiktningsman kan märka skillnad på utan att vara någon "volvo expert" är ju avgasvärderna, som borde skilja en del, ifrån 2,5L till 3,0L motorn?


Bör som sagt inte vara några problem, då de olika motorerna har samma gränsvärden på de utsläpp som SBP mäter.
Volvo - Let your Swede out

Skriv svar