Byta motor i 960 -95 från 2.5 till 3.0 Funderingar
Byta motor i 960 -95 från 2.5 till 3.0 Funderingar
Hej!
Har en 960 av 95 års modell med lilla sexan 2.5 som jag tycker det är lite för dålig kräm i och funderar nu på att byta till en 3.0
Det jag undrar för det första om det är något problem att få bilen omtypad eller vad det heter med den motorn om man över huvud taget behöver göra det för det kanske inte märks så väl på besiktningen???
Sen undrar jag om det är ett avancerat projekt? Har bytt motorer förr på 240 och 760 tic vilket jag tycker var ganska enkelt.
Åsså undrar jag om jag köper en 3.0 men tillhörande styrsystem om det är krångligt att byta.
Får för mig att det bara är byta motor och styrboxen och sen tuta och köra kan det vara så enkelt eller glömmer jag något?
Tack på förahand för alla svar tips och ider och erfarenheter!
Har en 960 av 95 års modell med lilla sexan 2.5 som jag tycker det är lite för dålig kräm i och funderar nu på att byta till en 3.0
Det jag undrar för det första om det är något problem att få bilen omtypad eller vad det heter med den motorn om man över huvud taget behöver göra det för det kanske inte märks så väl på besiktningen???
Sen undrar jag om det är ett avancerat projekt? Har bytt motorer förr på 240 och 760 tic vilket jag tycker var ganska enkelt.
Åsså undrar jag om jag köper en 3.0 men tillhörande styrsystem om det är krångligt att byta.
Får för mig att det bara är byta motor och styrboxen och sen tuta och köra kan det vara så enkelt eller glömmer jag något?
Tack på förahand för alla svar tips och ider och erfarenheter!
-
- Övningskörning
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
- Ort: Uddevalla
Byta en motor på en bil som är nyare än 88 är i princip alltid omöjligt, om man tänker jag på besiktningen. 2,5liters motorn ser ju likadan ut som 3 litaren, så jag e ju tveksam om besiktningsmannen ser nån skillnad. Men har du otur börjar han kolla siffror på block, lmm m.m och då blir det ombesiktning och du får inte köra förrän du har originalmotor i igen.
Men själva motorbytet är väl inget större jobb om du har en komplett 3,0 litare som bara e och häva i.
Lmm måste du ju även byta, annars kan jag inte komma på nåt mer än styrboxen som du behöver från 3 litaren.
Brukar ju iofs alltid vara nåt man glömmer, men det brukar ju poppa upp under arbetets gång.
MVH Magnus.
Men själva motorbytet är väl inget större jobb om du har en komplett 3,0 litare som bara e och häva i.
Lmm måste du ju även byta, annars kan jag inte komma på nåt mer än styrboxen som du behöver från 3 litaren.
Brukar ju iofs alltid vara nåt man glömmer, men det brukar ju poppa upp under arbetets gång.
MVH Magnus.
Magnus Andersson
745 GL/T -90 bruksbil
760 -88 , S90 TIC Projekt
745 GL/T -90 bruksbil
760 -88 , S90 TIC Projekt
VOLVO-MANGE skrev:Byta en motor på en bil som är nyare än 88 är i princip alltid omöjligt, om man tänker jag på besiktningen. 2,5liters motorn ser ju likadan ut som 3 litaren, så jag e ju tveksam om besiktningsmannen ser nån skillnad. Men har du otur börjar han kolla siffror på block, lmm m.m och då blir det ombesiktning och du får inte köra förrän du har originalmotor i igen.
Men själva motorbytet är väl inget större jobb om du har en komplett 3,0 litare som bara e och häva i.
Lmm måste du ju även byta, annars kan jag inte komma på nåt mer än styrboxen som du behöver från 3 litaren.
Brukar ju iofs alltid vara nåt man glömmer, men det brukar ju poppa upp under arbetets gång.
MVH Magnus.
Tack för ditt svar. Vad är problemet då om man byter motor? Hurgår man tillväga eller var kan man kolla om det går att genomföra??
960/SV90 trim...
I min S90 hade jag 3.0:an med följande modifieringar:
Öppet luftfilter
chippad hos SCT-Tuning
avgassystem med race-burkar (race-kat, fullflödesdämpare båda två). Byggt på orginalrören. Har kvar Y-röret från detta bygget (race-katten sitter på min 960 turbo nu). Om du är intresserad.
Hade jag köpt en 960 3.0 idag hade jag gjort följande:
Höjd tändning (chip)
bytt katalysatorn till race-kat och köpt de övriga två dämparna nya från Volvo.
Samt ett öppet filter...
Detta för att öppet filter + race-kat behåller bilens komfortnivå, det ger lite mer effekt (tror inte dämparna ger något mer än oväsen på denna modell, inget jag märkte direkt...). Min väsnades väldigt i kupén med fullflödesdämpare.
Gör du chip, race-kat och öppet filter så låter den jävligt rå när du drar på och går lungt och tyst i övrigt (självfallet något mer än med org. luftburk och org.kat).. Rekommenderar nya ljuddämpare starkt... Satte på det på min innan jag sålde den. Bilen känns som ny i sin gång... Och låter väldigt "rent" och rått när du drar på.
I slutändan ska man veta det att dessa bilar tyvärr inte blir snabba (därför jag köpte 960 turbo 16v istället) :( Min gick ju rätt ok, gissar att jag hade 230hk eller något med mod.avgas och det jag gjorde, märktes lite mot org. Men är det turbobilar i backspeglarna skall man dra sig in i högerfilen... Min gjorde 235km/h på mätaren med 235/40/18 hjul utan sänkning eller extrempress.
Mvh. /Taz
Öppet luftfilter
chippad hos SCT-Tuning
avgassystem med race-burkar (race-kat, fullflödesdämpare båda två). Byggt på orginalrören. Har kvar Y-röret från detta bygget (race-katten sitter på min 960 turbo nu). Om du är intresserad.
Hade jag köpt en 960 3.0 idag hade jag gjort följande:
Höjd tändning (chip)
bytt katalysatorn till race-kat och köpt de övriga två dämparna nya från Volvo.
Samt ett öppet filter...
Detta för att öppet filter + race-kat behåller bilens komfortnivå, det ger lite mer effekt (tror inte dämparna ger något mer än oväsen på denna modell, inget jag märkte direkt...). Min väsnades väldigt i kupén med fullflödesdämpare.
Gör du chip, race-kat och öppet filter så låter den jävligt rå när du drar på och går lungt och tyst i övrigt (självfallet något mer än med org. luftburk och org.kat).. Rekommenderar nya ljuddämpare starkt... Satte på det på min innan jag sålde den. Bilen känns som ny i sin gång... Och låter väldigt "rent" och rått när du drar på.
I slutändan ska man veta det att dessa bilar tyvärr inte blir snabba (därför jag köpte 960 turbo 16v istället) :( Min gick ju rätt ok, gissar att jag hade 230hk eller något med mod.avgas och det jag gjorde, märktes lite mot org. Men är det turbobilar i backspeglarna skall man dra sig in i högerfilen... Min gjorde 235km/h på mätaren med 235/40/18 hjul utan sänkning eller extrempress.
Mvh. /Taz
Only YOU can prevent forest fires.
Inga problem alls att byta motor från 2,5:an till 3,0:an. Du kan änvända alla 3,0 motorer från -95 till -98 då kontakterna är samma lika. Det går alldeles utmärkt att använda befintlig kabelstam dock så måste styrboxen för motronicen bytas. I övrigt bara tuta och köra. Tvivlar på att SBP upptäcker att det sitter en annan motor i!!
//David
//David
-
- Färsk användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 30 nov 2002, 15:54
- Ort: Trollhättan, 8 mil ovanför göteborg
- Kontakt:
VOLVO-MANGE skrev:Byta en motor på en bil som är nyare än 88 är i princip alltid omöjligt, om man tänker jag på besiktningen. 2,5liters motorn ser ju likadan ut som 3 litaren, så jag e ju tveksam om besiktningsmannen ser nån skillnad. Men har du otur börjar han kolla siffror på block, lmm m.m och då blir det ombesiktning och du får inte köra förrän du har originalmotor i igen.
Men själva motorbytet är väl inget större jobb om du har en komplett 3,0 litare som bara e och häva i.
Lmm måste du ju även byta, annars kan jag inte komma på nåt mer än styrboxen som du behöver från 3 litaren.
Brukar ju iofs alltid vara nåt man glömmer, men det brukar ju poppa upp under arbetets gång.
MVH Magnus.
Tror idag inte Besiktnings gubben tittar överhuvudtaget på siffrorna, om han inte är jävligt volvo intresserad och kan siffrorna i huvudet, annat är om du bygger turbo agg på den m.m, då skiljer den ju sig avsett från mängden, så i med en 3 liters och kör...
mvh
chrizz
Volvo 765 Turbo 90:A
Volvo 855 T5 95:a Till salu
Volvo 855 T5 95:a Till salu
Okej tack för alla tips.
Kan man inte ta en 3.0 från en 91:as 960???
Tror inte heller dom märket nåt på bilprovningen men är det en koplicerad process och dyr om jag ska regga om den med en 3,0??
Tänkte den dagen på den dagen jag ska sälja den sen...
Det finns en 960 91:a på blocket för 13.000 funderar lite på om jag skulle köpa den å sen kasta över eller kanske byta humm jaa vi får se vad det vlir
Kan man inte ta en 3.0 från en 91:as 960???
Tror inte heller dom märket nåt på bilprovningen men är det en koplicerad process och dyr om jag ska regga om den med en 3,0??
Tänkte den dagen på den dagen jag ska sälja den sen...
Det finns en 960 91:a på blocket för 13.000 funderar lite på om jag skulle köpa den å sen kasta över eller kanske byta humm jaa vi får se vad det vlir
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
http://www.sct-tuning.com/ har ett chip till rätt bra pris.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
965 chip
Här är en fråga för de som provat sct's chip på en 3.0.
Förutom de siffror som sct presenterar, blev det någon nämnvärd skillnad vid användadet?
Ändrades bränsleförbrukningen åt något håll vid normal landsvägskörning?
Stefan
Förutom de siffror som sct presenterar, blev det någon nämnvärd skillnad vid användadet?
Ändrades bränsleförbrukningen åt något håll vid normal landsvägskörning?
Stefan
Nybbe960 skrev:Inga problem alls att byta motor från 2,5:an till 3,0:an. Du kan änvända alla 3,0 motorer från -95 till -98 då kontakterna är samma lika. Det går alldeles utmärkt att använda befintlig kabelstam dock så måste styrboxen för motronicen bytas. I övrigt bara tuta och köra.
//David
Hur undviker man problem med imobiliser?
Är det nyckel/tändningslås som ska ha rätt kod för styrboxen eller fungerar det på annat sätt?
Eller: Är det styrboxen från 3,0 motorn som gäller utan byte av andra komponenter t.ex tändningslås/nyckel från donatorbilen?
Och en till fråga: Om man byter motor i en manuellt växlad 2,5 till en 3,0 är det då något problem med svänghjul/koppling? Bara att skruva över svänghjulet eller?
Volvo 965 2,5 manuell.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 31 maj 2006, 12:00
- Ort: Gbg
Volvo_Vingen skrev:ända märkvärda ja kan tänka mej att besiktningsman kan märka skillnad på utan att vara någon "volvo expert" är ju avgasvärderna, som borde skilja en del, ifrån 2,5L till 3,0L motorn?
Bör som sagt inte vara några problem, då de olika motorerna har samma gränsvärden på de utsläpp som SBP mäter.
Volvo - Let your Swede out