Sida 1 av 1

Motoridentifiering Volvo 740 [Identitet funnen)

Postat: 24 jul 2006, 23:56
av Infide
Köpte mig en Volvo 740 1990 års modell igår. Pga topp-besvär fick jag favorabelt pris. Öhm, rev ner toppen och såg att det fattas material mellan ettan och tvåans förbränningsrum (Beskrivna symtomen var att den bara gick på två cylindrar). Nåväl. Tänkte man kanske kan fixa en ny topp till den. Men jag är osäker på vilken motor det är i. På pappret stod det B200K (hittade inget om denna i FAQ). Tja. Motorn har insprutning, vilket kan låta kluvet då en kontakt sa att K:et står för Karburator (förgasare).



Till frågan. Hur kan jag på enklast sätt identifiera den motor som sitter på och leta delar därefter?



Tacksam för svar.

Postat: 25 jul 2006, 00:00
av ThaSaint
Det står inte på kanten av motorblocket, precis uppe mot toppen till

Kika under termostathuset, rakt under det är det stansat i blocket t.ex

B230FK XXXX XXXXX typ.



//Erik

Postat: 25 jul 2006, 00:21
av MattisH
b230f eller b234f. förmodar att det inte är en turbo

Postat: 25 jul 2006, 00:35
av Infide
ThaSaint var ute och kikade nu. Det jag antar är termostathuset är väl där den tjockaste kylarslangen ansluts. Alltså till högerom oljefiltret. Och därsåg jag ingenting. Iofs kan det vara för att den skiten är monterad samt kamremsskyddet och allt annat sitter på. Nåväl vad jag däremot hittade var, inte instansat, ett nummer som var "ingjutet" i blocket. 10 cm till vänster om oljefiltret och nära 7 cm neråt. Där kunde jag avläsa, bakom oljan och skiten, B230. Men inget mer. Iofs kanske det är rätt ointressant, men vad skiljer B230 och B234F?



MattisH mycket korrekt iaktagelse.

Postat: 25 jul 2006, 00:38
av ThaSaint
termostathuset är på insugssidan, där den övre kylarslangen går in :)



//Erik

Postat: 25 jul 2006, 00:42
av Infide
ThaSaint skrev:termostathuset är på insugssidan, där den övre kylarslangen går in :)



//Erik


Kalas gubbar. Om det står B230 på blocket så är det väl en B230. Finns det en B230 icke F?



Tack så mycket för hjälpen!

Postat: 25 jul 2006, 00:52
av *L.R*
ett fotto över motorrummet vore en bra hjälp för oss.

Postat: 25 jul 2006, 00:57
av Infide
*L.R* skrev:ett fotto över motorrummet vore en bra hjälp för oss.


Skulle göra vad som helst för en digitalkamera till förfogande. Jag beklagar innerligt. Den som har tid/lust vore en ängel om denne vill delge oss med en bild på sitt motorrum i olika vinklar för att låta kunnig rita pilar. Tack på förhand!

Postat: 25 jul 2006, 02:05
av 940turbo.com
gl eller gle eller glt?



gl 1990 borde väl vara b230f om det är ej turbo



gle b230e



glt b234f



gl/t b230f,

Postat: 25 jul 2006, 02:17
av George Holmer
En 1990 har ju inte en K-motor, är den svensksåld har den ju 2,3 liter. GL och GLE hade B230F. Om det är en B234F har den 16 ventiler och tändstiften i mitten mellan två kammar, B230F har tändstiften på sidan.

B230FT har en turbo vid utsuget och en intercooler, dessutom luftboxen på vänster sida och inte höger. Det fanns B230 som inte var F, A, K och E fanns men inte 1990.

Postat: 25 jul 2006, 10:55
av Infide
Jösses ni kan ju allt! :D



Måste vara en 230F då. Tändstiften sitter på sidan. Det är en vanlig GL. 8ventilare. På kamremsskyddet stod det B200K och jag måste fråga brorsan var han såg B200K, kan vara att han läste det på regbeviset eller vad det nu kan varit. Men nu vet jag det. Tackars så hemskt mycket för hjälpen boys!

Postat: 25 jul 2006, 11:54
av MattisH
Infide skrev:Jösses ni kan ju allt! :D



Måste vara en 230F då. Tändstiften sitter på sidan. Det är en vanlig GL. 8ventilare. På kamremsskyddet stod det B200K och jag måste fråga brorsan var han såg B200K, kan vara att han läste det på regbeviset eller vad det nu kan varit. Men nu vet jag det. Tackars så hemskt mycket för hjälpen boys!


Kamremsskyddet kan även vara bytt till ett från en bil med B200K ( finns denna motor). Men det måste vara en B230F som sagt.

Postat: 25 jul 2006, 12:09
av VOLVO-MANGE
Det är till 90% en B230F.

Sen kan man ju aldrig gardera sig mot att motorn är bytt, därför skrev jag 90%.



Men eftersom ditt egentliga problem var toppen så är det en 530 topp du behöver.

Numret står stannsat på vänster sida av toppen mellan ventilkåpan och grenröret, det är ett längre nummer men dom tre sista siffrorna är 530.



MVH Magnus.

Postat: 25 jul 2006, 23:18
av Infide
Ohyes. Var på skrotN och hämtade en ny......."ny" topp idag. Köpte mig en ny packning och monterade skiten. Till en början hostade motorn på runt 200 varv / minut sen dog den och nu startar den inte alls. Jävla skit. Skall kolla LMM och tjuvluft och allt vad det heter imorgon.Tack för all hjälp though.

Postat: 26 jul 2006, 18:20
av VOLVO-MANGE
Infide skrev:Ohyes. Var på skrotN och hämtade en ny......."ny" topp idag. Köpte mig en ny packning och monterade skiten. Till en början hostade motorn på runt 200 varv / minut sen dog den och nu startar den inte alls. Jävla skit. Skall kolla LMM och tjuvluft och allt vad det heter imorgon.Tack för all hjälp though.


Kan nog läcka överallt om du köpte EN ny packning. :wink:

Antar att du köpte EN ny packningssats (sotningssats).

Postat: 27 jul 2006, 05:38
av cerez_760tic
GLT fanns också med b230F då står det GL/T i papprena har en sån... då har den GLT/Turbo grill.. dom där streckade små rutorna bak... svart inredning å elhissar fram...

Postat: 27 jul 2006, 11:07
av Infide
VOLVO-MANGE skrev:
Infide skrev:Ohyes. Var på skrotN och hämtade en ny......."ny" topp idag. Köpte mig en ny packning och monterade skiten. Till en början hostade motorn på runt 200 varv / minut sen dog den och nu startar den inte alls. Jävla skit. Skall kolla LMM och tjuvluft och allt vad det heter imorgon.Tack för all hjälp though.


Kan nog läcka överallt om du köpte EN ny packning. :wink:

Antar att du köpte EN ny packningssats (sotningssats).


Nej jag köpte bara EN packning, och det är topp-packningen!

Postat: 27 jul 2006, 11:09
av ThaSaint
byt alltid även insugspackning, ventilkåpspackning samt grenrörspackningar när du har lös toppen.



//Erik

Postat: 27 jul 2006, 11:12
av Infide
ThaSaint skrev:byt alltid även insugspackning, ventilkåpspackning samt grenrörspackningar när du har lös toppen.



//Erik


Skall tänka på det i fortsättningen.. Men det kändes lite surt att punga ut 150 spänn för en packning när toppen kostade mig 300 kr. Speciellt eftersom jag köpte bilen dan före.. men jag skall göra ett ryck och byta de packningarna samt alla pinnbultar på avgassidan.



Skall man ha packnings-klet på insugspackningen?

Postat: 27 jul 2006, 11:33
av ThaSaint
Nej du behöver inget pecckningsklet öht någonstans.



//Erik

Postat: 07 aug 2006, 23:04
av George Holmer
Packningar är som vätskor och filter, billigare och enklare att byta än motorer och andra "större" delar. Man kan tycka att kilopriset på packningar är högt, jag köpe en komplett servicessats med packningar och filter till en XK-motor till min Jagga en gång för mer än jag köpte hela bilen men det var det värt.

Postat: 08 aug 2006, 00:52
av Kaos
George Holmer skrev:Packningar är som vätskor och filter, billigare och enklare att byta än motorer och andra "större" delar. Man kan tycka att kilopriset på packningar är högt, jag köpe en komplett servicessats med packningar och filter till en XK-motor till min Jagga en gång för mer än jag köpte hela bilen men det var det värt.


kan tänka mig detta då vissa v12 jaggor tillok med har twinspark 24 stift.



kaos