Motoridentifiering Volvo 740 [Identitet funnen)

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Infide
Övningskörning
Inlägg: 118
Blev medlem: 28 jun 2006, 13:34

Motoridentifiering Volvo 740 [Identitet funnen)

Inlägg av Infide »

Köpte mig en Volvo 740 1990 års modell igår. Pga topp-besvär fick jag favorabelt pris. Öhm, rev ner toppen och såg att det fattas material mellan ettan och tvåans förbränningsrum (Beskrivna symtomen var att den bara gick på två cylindrar). Nåväl. Tänkte man kanske kan fixa en ny topp till den. Men jag är osäker på vilken motor det är i. På pappret stod det B200K (hittade inget om denna i FAQ). Tja. Motorn har insprutning, vilket kan låta kluvet då en kontakt sa att K:et står för Karburator (förgasare).



Till frågan. Hur kan jag på enklast sätt identifiera den motor som sitter på och leta delar därefter?



Tacksam för svar.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Det står inte på kanten av motorblocket, precis uppe mot toppen till

Kika under termostathuset, rakt under det är det stansat i blocket t.ex

B230FK XXXX XXXXX typ.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

b230f eller b234f. förmodar att det inte är en turbo
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Infide
Övningskörning
Inlägg: 118
Blev medlem: 28 jun 2006, 13:34

Inlägg av Infide »

ThaSaint var ute och kikade nu. Det jag antar är termostathuset är väl där den tjockaste kylarslangen ansluts. Alltså till högerom oljefiltret. Och därsåg jag ingenting. Iofs kan det vara för att den skiten är monterad samt kamremsskyddet och allt annat sitter på. Nåväl vad jag däremot hittade var, inte instansat, ett nummer som var "ingjutet" i blocket. 10 cm till vänster om oljefiltret och nära 7 cm neråt. Där kunde jag avläsa, bakom oljan och skiten, B230. Men inget mer. Iofs kanske det är rätt ointressant, men vad skiljer B230 och B234F?



MattisH mycket korrekt iaktagelse.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

termostathuset är på insugssidan, där den övre kylarslangen går in :)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Infide
Övningskörning
Inlägg: 118
Blev medlem: 28 jun 2006, 13:34

Inlägg av Infide »

ThaSaint skrev:termostathuset är på insugssidan, där den övre kylarslangen går in :)



//Erik


Kalas gubbar. Om det står B230 på blocket så är det väl en B230. Finns det en B230 icke F?



Tack så mycket för hjälpen!
Sossekontainer

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

ett fotto över motorrummet vore en bra hjälp för oss.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Infide
Övningskörning
Inlägg: 118
Blev medlem: 28 jun 2006, 13:34

Inlägg av Infide »

*L.R* skrev:ett fotto över motorrummet vore en bra hjälp för oss.


Skulle göra vad som helst för en digitalkamera till förfogande. Jag beklagar innerligt. Den som har tid/lust vore en ängel om denne vill delge oss med en bild på sitt motorrum i olika vinklar för att låta kunnig rita pilar. Tack på förhand!
Sossekontainer

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

gl eller gle eller glt?



gl 1990 borde väl vara b230f om det är ej turbo



gle b230e



glt b234f



gl/t b230f,
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

En 1990 har ju inte en K-motor, är den svensksåld har den ju 2,3 liter. GL och GLE hade B230F. Om det är en B234F har den 16 ventiler och tändstiften i mitten mellan två kammar, B230F har tändstiften på sidan.

B230FT har en turbo vid utsuget och en intercooler, dessutom luftboxen på vänster sida och inte höger. Det fanns B230 som inte var F, A, K och E fanns men inte 1990.
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

Infide
Övningskörning
Inlägg: 118
Blev medlem: 28 jun 2006, 13:34

Inlägg av Infide »

Jösses ni kan ju allt! :D



Måste vara en 230F då. Tändstiften sitter på sidan. Det är en vanlig GL. 8ventilare. På kamremsskyddet stod det B200K och jag måste fråga brorsan var han såg B200K, kan vara att han läste det på regbeviset eller vad det nu kan varit. Men nu vet jag det. Tackars så hemskt mycket för hjälpen boys!
Sossekontainer

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Infide skrev:Jösses ni kan ju allt! :D



Måste vara en 230F då. Tändstiften sitter på sidan. Det är en vanlig GL. 8ventilare. På kamremsskyddet stod det B200K och jag måste fråga brorsan var han såg B200K, kan vara att han läste det på regbeviset eller vad det nu kan varit. Men nu vet jag det. Tackars så hemskt mycket för hjälpen boys!


Kamremsskyddet kan även vara bytt till ett från en bil med B200K ( finns denna motor). Men det måste vara en B230F som sagt.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191
Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla

Inlägg av VOLVO-MANGE »

Det är till 90% en B230F.

Sen kan man ju aldrig gardera sig mot att motorn är bytt, därför skrev jag 90%.



Men eftersom ditt egentliga problem var toppen så är det en 530 topp du behöver.

Numret står stannsat på vänster sida av toppen mellan ventilkåpan och grenröret, det är ett längre nummer men dom tre sista siffrorna är 530.



MVH Magnus.
Magnus Andersson



745 GL/T -90 bruksbil

760 -88 , S90 TIC Projekt

Infide
Övningskörning
Inlägg: 118
Blev medlem: 28 jun 2006, 13:34

Inlägg av Infide »

Ohyes. Var på skrotN och hämtade en ny......."ny" topp idag. Köpte mig en ny packning och monterade skiten. Till en början hostade motorn på runt 200 varv / minut sen dog den och nu startar den inte alls. Jävla skit. Skall kolla LMM och tjuvluft och allt vad det heter imorgon.Tack för all hjälp though.
Sossekontainer

VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191
Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla

Inlägg av VOLVO-MANGE »

Infide skrev:Ohyes. Var på skrotN och hämtade en ny......."ny" topp idag. Köpte mig en ny packning och monterade skiten. Till en början hostade motorn på runt 200 varv / minut sen dog den och nu startar den inte alls. Jävla skit. Skall kolla LMM och tjuvluft och allt vad det heter imorgon.Tack för all hjälp though.


Kan nog läcka överallt om du köpte EN ny packning. :wink:

Antar att du köpte EN ny packningssats (sotningssats).
Magnus Andersson



745 GL/T -90 bruksbil

760 -88 , S90 TIC Projekt

cerez_760tic
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jul 2006, 22:48
Ort: Arvdisjaur

Inlägg av cerez_760tic »

GLT fanns också med b230F då står det GL/T i papprena har en sån... då har den GLT/Turbo grill.. dom där streckade små rutorna bak... svart inredning å elhissar fram...
760 TIC

850 GLT

Infide
Övningskörning
Inlägg: 118
Blev medlem: 28 jun 2006, 13:34

Inlägg av Infide »

VOLVO-MANGE skrev:
Infide skrev:Ohyes. Var på skrotN och hämtade en ny......."ny" topp idag. Köpte mig en ny packning och monterade skiten. Till en början hostade motorn på runt 200 varv / minut sen dog den och nu startar den inte alls. Jävla skit. Skall kolla LMM och tjuvluft och allt vad det heter imorgon.Tack för all hjälp though.


Kan nog läcka överallt om du köpte EN ny packning. :wink:

Antar att du köpte EN ny packningssats (sotningssats).


Nej jag köpte bara EN packning, och det är topp-packningen!
Sossekontainer

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

byt alltid även insugspackning, ventilkåpspackning samt grenrörspackningar när du har lös toppen.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Infide
Övningskörning
Inlägg: 118
Blev medlem: 28 jun 2006, 13:34

Inlägg av Infide »

ThaSaint skrev:byt alltid även insugspackning, ventilkåpspackning samt grenrörspackningar när du har lös toppen.



//Erik


Skall tänka på det i fortsättningen.. Men det kändes lite surt att punga ut 150 spänn för en packning när toppen kostade mig 300 kr. Speciellt eftersom jag köpte bilen dan före.. men jag skall göra ett ryck och byta de packningarna samt alla pinnbultar på avgassidan.



Skall man ha packnings-klet på insugspackningen?
Sossekontainer

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Nej du behöver inget pecckningsklet öht någonstans.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Packningar är som vätskor och filter, billigare och enklare att byta än motorer och andra "större" delar. Man kan tycka att kilopriset på packningar är högt, jag köpe en komplett servicessats med packningar och filter till en XK-motor till min Jagga en gång för mer än jag köpte hela bilen men det var det värt.
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

George Holmer skrev:Packningar är som vätskor och filter, billigare och enklare att byta än motorer och andra "större" delar. Man kan tycka att kilopriset på packningar är högt, jag köpe en komplett servicessats med packningar och filter till en XK-motor till min Jagga en gång för mer än jag köpte hela bilen men det var det värt.


kan tänka mig detta då vissa v12 jaggor tillok med har twinspark 24 stift.



kaos
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Skriv svar