Motoridentifiering Volvo 740 [Identitet funnen)
Motoridentifiering Volvo 740 [Identitet funnen)
Köpte mig en Volvo 740 1990 års modell igår. Pga topp-besvär fick jag favorabelt pris. Öhm, rev ner toppen och såg att det fattas material mellan ettan och tvåans förbränningsrum (Beskrivna symtomen var att den bara gick på två cylindrar). Nåväl. Tänkte man kanske kan fixa en ny topp till den. Men jag är osäker på vilken motor det är i. På pappret stod det B200K (hittade inget om denna i FAQ). Tja. Motorn har insprutning, vilket kan låta kluvet då en kontakt sa att K:et står för Karburator (förgasare).
Till frågan. Hur kan jag på enklast sätt identifiera den motor som sitter på och leta delar därefter?
Tacksam för svar.
Till frågan. Hur kan jag på enklast sätt identifiera den motor som sitter på och leta delar därefter?
Tacksam för svar.
ThaSaint var ute och kikade nu. Det jag antar är termostathuset är väl där den tjockaste kylarslangen ansluts. Alltså till högerom oljefiltret. Och därsåg jag ingenting. Iofs kan det vara för att den skiten är monterad samt kamremsskyddet och allt annat sitter på. Nåväl vad jag däremot hittade var, inte instansat, ett nummer som var "ingjutet" i blocket. 10 cm till vänster om oljefiltret och nära 7 cm neråt. Där kunde jag avläsa, bakom oljan och skiten, B230. Men inget mer. Iofs kanske det är rätt ointressant, men vad skiljer B230 och B234F?
MattisH mycket korrekt iaktagelse.
MattisH mycket korrekt iaktagelse.
*L.R* skrev:ett fotto över motorrummet vore en bra hjälp för oss.
Skulle göra vad som helst för en digitalkamera till förfogande. Jag beklagar innerligt. Den som har tid/lust vore en ängel om denne vill delge oss med en bild på sitt motorrum i olika vinklar för att låta kunnig rita pilar. Tack på förhand!
Sossekontainer
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2373
- Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
- Ort: Gotland
- Kontakt:
En 1990 har ju inte en K-motor, är den svensksåld har den ju 2,3 liter. GL och GLE hade B230F. Om det är en B234F har den 16 ventiler och tändstiften i mitten mellan två kammar, B230F har tändstiften på sidan.
B230FT har en turbo vid utsuget och en intercooler, dessutom luftboxen på vänster sida och inte höger. Det fanns B230 som inte var F, A, K och E fanns men inte 1990.
B230FT har en turbo vid utsuget och en intercooler, dessutom luftboxen på vänster sida och inte höger. Det fanns B230 som inte var F, A, K och E fanns men inte 1990.
Jösses ni kan ju allt! ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Måste vara en 230F då. Tändstiften sitter på sidan. Det är en vanlig GL. 8ventilare. På kamremsskyddet stod det B200K och jag måste fråga brorsan var han såg B200K, kan vara att han läste det på regbeviset eller vad det nu kan varit. Men nu vet jag det. Tackars så hemskt mycket för hjälpen boys!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Måste vara en 230F då. Tändstiften sitter på sidan. Det är en vanlig GL. 8ventilare. På kamremsskyddet stod det B200K och jag måste fråga brorsan var han såg B200K, kan vara att han läste det på regbeviset eller vad det nu kan varit. Men nu vet jag det. Tackars så hemskt mycket för hjälpen boys!
Sossekontainer
- MattisH
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5171
- Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
- Kör: Fabia & Vitara
- Ort: Hässleholm
Infide skrev:Jösses ni kan ju allt!
Måste vara en 230F då. Tändstiften sitter på sidan. Det är en vanlig GL. 8ventilare. På kamremsskyddet stod det B200K och jag måste fråga brorsan var han såg B200K, kan vara att han läste det på regbeviset eller vad det nu kan varit. Men nu vet jag det. Tackars så hemskt mycket för hjälpen boys!
Kamremsskyddet kan även vara bytt till ett från en bil med B200K ( finns denna motor). Men det måste vara en B230F som sagt.
Säger Mathias som kör Zukan
![Bild](http://forumbilder.se/images/d94201073421P3f38.jpg)
![Bild](http://forumbilder.se/images/d94201073421P3f38.jpg)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
- Ort: Uddevalla
Det är till 90% en B230F.
Sen kan man ju aldrig gardera sig mot att motorn är bytt, därför skrev jag 90%.
Men eftersom ditt egentliga problem var toppen så är det en 530 topp du behöver.
Numret står stannsat på vänster sida av toppen mellan ventilkåpan och grenröret, det är ett längre nummer men dom tre sista siffrorna är 530.
MVH Magnus.
Sen kan man ju aldrig gardera sig mot att motorn är bytt, därför skrev jag 90%.
Men eftersom ditt egentliga problem var toppen så är det en 530 topp du behöver.
Numret står stannsat på vänster sida av toppen mellan ventilkåpan och grenröret, det är ett längre nummer men dom tre sista siffrorna är 530.
MVH Magnus.
Magnus Andersson
745 GL/T -90 bruksbil
760 -88 , S90 TIC Projekt
745 GL/T -90 bruksbil
760 -88 , S90 TIC Projekt
Ohyes. Var på skrotN och hämtade en ny......."ny" topp idag. Köpte mig en ny packning och monterade skiten. Till en början hostade motorn på runt 200 varv / minut sen dog den och nu startar den inte alls. Jävla skit. Skall kolla LMM och tjuvluft och allt vad det heter imorgon.Tack för all hjälp though.
Sossekontainer
-
- Övningskörning
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
- Ort: Uddevalla
Infide skrev:Ohyes. Var på skrotN och hämtade en ny......."ny" topp idag. Köpte mig en ny packning och monterade skiten. Till en början hostade motorn på runt 200 varv / minut sen dog den och nu startar den inte alls. Jävla skit. Skall kolla LMM och tjuvluft och allt vad det heter imorgon.Tack för all hjälp though.
Kan nog läcka överallt om du köpte EN ny packning.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Antar att du köpte EN ny packningssats (sotningssats).
Magnus Andersson
745 GL/T -90 bruksbil
760 -88 , S90 TIC Projekt
745 GL/T -90 bruksbil
760 -88 , S90 TIC Projekt
-
- Färsk användare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 23 jul 2006, 22:48
- Ort: Arvdisjaur
VOLVO-MANGE skrev:Infide skrev:Ohyes. Var på skrotN och hämtade en ny......."ny" topp idag. Köpte mig en ny packning och monterade skiten. Till en början hostade motorn på runt 200 varv / minut sen dog den och nu startar den inte alls. Jävla skit. Skall kolla LMM och tjuvluft och allt vad det heter imorgon.Tack för all hjälp though.
Kan nog läcka överallt om du köpte EN ny packning.![]()
Antar att du köpte EN ny packningssats (sotningssats).
Nej jag köpte bara EN packning, och det är topp-packningen!
Sossekontainer
ThaSaint skrev:byt alltid även insugspackning, ventilkåpspackning samt grenrörspackningar när du har lös toppen.
//Erik
Skall tänka på det i fortsättningen.. Men det kändes lite surt att punga ut 150 spänn för en packning när toppen kostade mig 300 kr. Speciellt eftersom jag köpte bilen dan före.. men jag skall göra ett ryck och byta de packningarna samt alla pinnbultar på avgassidan.
Skall man ha packnings-klet på insugspackningen?
Sossekontainer
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2373
- Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
- Ort: Gotland
- Kontakt:
Packningar är som vätskor och filter, billigare och enklare att byta än motorer och andra "större" delar. Man kan tycka att kilopriset på packningar är högt, jag köpe en komplett servicessats med packningar och filter till en XK-motor till min Jagga en gång för mer än jag köpte hela bilen men det var det värt.
- Kaos
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
- Kör: Daff 343 ;)
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
George Holmer skrev:Packningar är som vätskor och filter, billigare och enklare att byta än motorer och andra "större" delar. Man kan tycka att kilopriset på packningar är högt, jag köpe en komplett servicessats med packningar och filter till en XK-motor till min Jagga en gång för mer än jag köpte hela bilen men det var det värt.
kan tänka mig detta då vissa v12 jaggor tillok med har twinspark 24 stift.
kaos
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se