Tidigarelägga tändningen med LH2.4?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Tidigarelägga tändningen med LH2.4?

Inlägg av Andreas »

Jag funderade på detta och hittade inga trådar som beskriver hur man gör. Jag vet på ett ungefär hur man gör; jordar stift 18 (direkt på tändboxen?) för att ändra tändläget 3 grader samt stift 18+19 för att ändra den 6 grader. Sen undrar jag när man behöver ställa om tändningen, jag har själv en VX3-kam och laddar ca. 0,9bar för tillfället så det kanske är dags att ändra tändningen? Kör man på E85 bör man ju också lägga tändningen lite tidigare eftersom det brinner långsammare.



Vi kan väl gå till botten med detta och göra en FAQ.

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

Om detta ska bli en FAQ så skulle iaf jag vilja veta varför man ska ställa om tändningen, vad det ska vara bra för, vad det gör osv :)
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Lucif3r skrev:Om detta ska bli en FAQ så skulle iaf jag vilja veta varför man ska ställa om tändningen, vad det ska vara bra för, vad det gör osv :)
Främst är det väl för att undvika spikningar (som med allt annat man gör) om jag förstått det rätt.

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

ändra tändningen gör de flesta för att hitta mer effekt, eller mer vridmoment rättare sagt..





ju tidigare tändning destor mer effekt tills en viss gräns, som vi oftast bara upptäcker i bromsbänk. då säger vi att vi nått MBT. de nyfikna kan söka om vad det står för.





på volvos ez116k boxar finns det möjlighet att justera tändningen i steg i 3 grader.

höjja tändningen 3 grader genom att jorda stift 18 och 19 i styrdonet.

sänka tändningen 3 grader gneom att bara jorda ett av stiften.

sänka tädningen 6 grader genom att jorda det andra av stiften.





man kan även växla om signalkablarna till varvtalsgivaren. detta ger en höjjninge av tändingen med 3 grader.







höjja tändningen är alltså att den tänder tidigare.

brukar anges med en högre siffra, alltså vevaxelgrader före ö.d den tänder. så egentligen ett negativt värde.

sänka tändningen tänder man senare, närmare ö.d
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

*L.R* skrev:ändra tändningen gör de flesta för att hitta mer effekt, eller mer vridmoment rättare sagt..





ju tidigare tändning destor mer effekt tills en viss gräns, som vi oftast bara upptäcker i bromsbänk. då säger vi att vi nått MBT. de nyfikna kan söka om vad det står för.





på volvos ez116k boxar finns det möjlighet att justera tändningen i steg i 3 grader.

höjja tändningen 3 grader genom att jorda stift 18 och 19 i styrdonet.

sänka tändningen 3 grader gneom att bara jorda ett av stiften.

sänka tädningen 6 grader genom att jorda det andra av stiften.





man kan även växla om signalkablarna till varvtalsgivaren. detta ger en höjjninge av tändingen med 3 grader.







höjja tändningen är alltså att den tänder tidigare.

brukar anges med en högre siffra, alltså vevaxelgrader före ö.d den tänder. så egentligen ett negativt värde.

sänka tändningen tänder man senare, närmare ö.d
Yes, äntligen lite respons. :)

Jag ska alltså jorda både 18 & 19 för att få tändingen tre grader tidigare. Hur jordar man stiften på enklast sätt, det blir ju rätt så tajt när man kopplar in kontakten igen?

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

jag har sett tråden men har inte tagot mig tid att skriva..







jag hade lite kabelnstammar hemma som låg och skräpade.

så jag plockade ur två stift ur den..



man får skruva bort två skruvar som håller själva kabelnhärvan vid handsken till styrdonet.

sen är det en skruv som håller ihop handsken och skyddskåpan.



sen är det en skyddslist på varje sida av kontaktstycket, det pillar man ut med en liten mejsel.

sen pillar man på låsstiftet med en instrumentmejsel så kan man dra ut kablarna.. är pillrigt detta, det svåra är att få in tekniken att pilla ur stiften..





sen pillar man ut låsningen lite igen sen är det bara att trycka i dem.

man måste skruva isär konstaktstycken till boxen innan man kan trycka i dem..





så gjorde jag sen kopplade jag ihop dem till jord, finns jordpunkten nere på vänster sida framför dörren..



jag gjorde min del bara så jag kan dra isär skiten när jag vill..



man kan ju göra det seriöst med brytare och grejer om man vill oxå, men jag orkade inte..





det vart inte det minsta tajt i min kabelstam när jag gjorde detta.. fanns gott om plats..
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Ok, låter jobbigt detta. Något av stiften i boxen lär ju vara jord, man kan inte bara koppla ihop med det?

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

Andreas skrev:Ok, låter jobbigt detta. Något av stiften i boxen lär ju vara jord, man kan inte bara koppla ihop med det?


det är nog två stift som är jord. kan kolla under veckan bilka det är om du vill..





men problememt är att det inte sitter några kablar eller stift i hållarna 18 och 19..
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

*L.R* skrev:
det är nog två stift som är jord. kan kolla under veckan bilka det är om du vill..





men problememt är att det inte sitter några kablar eller stift i hållarna 18 och 19..
Vore sjysst, jag kommer resa bort i en vecka och sen ska jag greja med syrrans bil så det är inte så bråttom.

Zibbe
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4495
Blev medlem: 23 dec 2003, 13:37
Kör: ej, pallbockracing!

Inlägg av Zibbe »

Låter intressant, antar att det är boxen som sitter under instrumentpanelen på vänster sida ni pratar om, går det o komma åt den på nått bra vis? Har för mej att den sitter rätt dumt till?



Bilder på kontaktdon o box kanske?
Bild
| För stort antal fordon... |

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

den sitter ovanför pedalerna.. förväxla den ej med abs boxen ;)





att bara ta ener kontaktstycket så behöver du bara haka av kabelstammen ur en hållare och sen ta ur kontaktstycket.. givetvis får du ligga på golvet och sklruva bort plasten ovanför pedalerna.





för att skruva lossa den lossar du en skruv som sitter utåt mot stolen, sen svänger man lossa hela boxen som då sitter i en plåthållare.



man behöver inte lossa den ur plåthållaren för att ta ur den
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Denna del av forumet heter Trimning och avancerade motorarbeten så försök hålla nivån uppe lite och spamma inte i onödan.



Boxen är inget märkvärdigt det är en svart box på ca 130x130mm med 25 stift, och ni hittar den beroende på modell på olika ställen under ratten.



Jag brukar göra så att jag tar ett gammalt kontaktstycket (ja det finns på skorten osv...) sedan smälter ni med lödkolven bort två stift från kontaktstycket och löder på två kablar på stiften och snäpper in dom i kontaktstycket till orginal kontaktstycket på bilen, sedan drar ni kablarna till jord eller till en switch,

turbodeath
Färsk användare
Inlägg: 95
Blev medlem: 02 nov 2003, 09:20
Ort: göteborg
Kontakt:

trimmning

Inlägg av turbodeath »

annars så kan man ta o fixa sig en guldbox som är chippbar istället så sköter chippet det själv...
Bild

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: trimmning

Inlägg av micael »

turbodeath skrev:annars så kan man ta o fixa sig en guldbox som är chippbar istället så sköter chippet det själv...




Eller så tar man å skruvar bort kåpan å kikar om chipet sitter i en sockel eller om det är fast monterat..





Det finns andra boxar som är chippningsbara.

I min 765:a var det löst chip.

I en 740-88 var det löst chip..





Så skruva upp boxen innan ni köper en guldbox.
Bild

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Nu har jag jordat stiften via en knapp men jag märkte inte direkt någon skillnad vid första provturen, får väl prova lite mer... Det är väl ingen fara att fippla med knappen under körning?

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

Andreas skrev:Nu har jag jordat stiften via en knapp men jag märkte inte direkt någon skillnad vid första provturen, får väl prova lite mer... Det är väl ingen fara att fippla med knappen under körning?


jag har altid haft motor avstängd när jag fipplar..
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

*L.R* skrev:
jag har altid haft motor avstängd när jag fipplar..
Ok, jag har provat lite mer nu och den är märkbart piggare efter en kallstart men när motorn blivit varm är det inte lika stor skillnad.



Vad är skillnaden mellan att ändra tändningen på detta sätt och att skaffa chipbar box med trimchip?

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Andreas skrev:
*L.R* skrev:
jag har altid haft motor avstängd när jag fipplar..
Ok, jag har provat lite mer nu och den är märkbart piggare efter en kallstart men när motorn blivit varm är det inte lika stor skillnad.



Vad är skillnaden mellan att ändra tändningen på detta sätt och att skaffa chipbar box med trimchip?


Jag gissar att denna metod förskjuter tändningen över hela varvtals registret med samma antal grader, med ett chipp så kan man ha det variabelt så att den tänder tidigare ju högre varvtal man har på motorn.

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

Andreas skrev:
*L.R* skrev:
jag har altid haft motor avstängd när jag fipplar..
Ok, jag har provat lite mer nu och den är märkbart piggare efter en kallstart men när motorn blivit varm är det inte lika stor skillnad.



Vad är skillnaden mellan att ändra tändningen på detta sätt och att skaffa chipbar box med trimchip?


det kan vara så att boxen backar tändingen p.g.a knack.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

Andreas, kör du på bensin eller E85? Märkt nån skillnad i bränsleförbrukning?
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

ToAx skrev:Jag gissar att denna metod förskjuter tändningen över hela varvtals registret med samma antal grader, med ett chipp så kan man ha det variabelt så att den tänder tidigare ju högre varvtal man har på motorn.
Oj, såg inte att du hade svarat förrän nu. :oops:

Kan ett chipp ändra tändningen mer än tre grader som jag gjort?


kalle andersson skrev:Andreas, kör du på bensin eller E85? Märkt nån skillnad i bränsleförbrukning?
Just nu kör jag på 98 oktan eftersom det är priskrig i Örebro, annars blandtankar jag 30% E85. Jag har inte hunnit köra så mycket än att jag kunnat jämföra förbrukningen.

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Andreas skrev:
ToAx skrev:Jag gissar att denna metod förskjuter tändningen över hela varvtals registret med samma antal grader, med ett chipp så kan man ha det variabelt så att den tänder tidigare ju högre varvtal man har på motorn.
Oj, såg inte att du hade svarat förrän nu. :oops:

Kan ett chipp ändra tändningen mer än tre grader som jag gjort?


kalle andersson skrev:Andreas, kör du på bensin eller E85? Märkt nån skillnad i bränsleförbrukning?
Just nu kör jag på 98 oktan eftersom det är priskrig i Örebro, annars blandtankar jag 30% E85. Jag har inte hunnit köra så mycket än att jag kunnat jämföra förbrukningen.


Ja det måste det ju kunna, chippet "säger ju till" när det är dags och tända och är chippet ställt på att ha 360 graders förtändning så blir det ju så, allt beror ju på vad som finns för data inne i chippet.

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

ToAx skrev:Ja det måste det ju kunna, chippet "säger ju till" när det är dags och tända och är chippet ställt på att ha 360 graders förtändning så blir det ju så, allt beror ju på vad som finns för data inne i chippet.
Ok, då är det nog bättre med chipp för tre grader som jag ändrat är väl inte så mycket. Den går iaf bra nu med VX3-kam och höjd tändning, bottendrag som en B230F och när man kommer upp i 3000rpm blir det som att ha 4st B230F under huven. :)



Så här drog jag kablarna, lödde bara fast dem från insidan:



Bild

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

tack för bra bild!

Och den där boxen sitter alltså under ratten?
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

kalle andersson skrev:tack för bra bild!

Och den där boxen sitter alltså under ratten?


Eller vid sidan under ratten.

Skriv svar