Borrning av B204FT

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Fragge
Färsk användare
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2006, 09:03
Kör: B23ET
Ort: Norberg

Borrning av B204FT

Inlägg av Fragge »

Jag undrar om det går att borra en B204FT till 2,3l eller 2,5l? Vad måste i så fall göras med toppen. Vissa säger att det inte går att borra ett B204 block, men är inte B234 blocket ett borrat B204 block? I så fall borde man även kunna borra den till 2,5l, men frågan då är väl om det rekomenderas, risken finns väl att cylinderväggarna blir för tunna?
Volvo 760 Turbo Intercooler -84

http://www.garaget.org/?car=55025

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Inlägg av unix »

Här har du i alla fall bevis på att 2,3 L fungerar.

http://72.14.221.104/search?q=cache:jMA ... =clnk&cd=2



Edit: Om det nu stämmer med att "tidigare ägare har borrat". Det kan ju vara stroke.

M Nordin
Övningskörning
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 sep 2003, 13:16

Inlägg av M Nordin »

det var ju lustigt för på TPC hade en kille ett B234 och ett B204 block stående bredvid varandra och det var mkt skillnader + att ngn annan (Mats Ivarsson?) mätt "fodertjockleken" i ett B204 block till 3,5 mm. Kan aldrig tänka mig att det finns 7 mm borrmån i blocket.



MN

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

bra inte cylinderväggarna börjar svikta vid högt laddtryck och du måste kompensera med gjutet block helt eller devis..
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

230 blocken och 200 blocken är fysiskt olika.



För att få upp cylindervolymen får man byta vev, stakar och kolvar
Smider nya planer

Användarvisningsbild
Fragge
Färsk användare
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2006, 09:03
Kör: B23ET
Ort: Norberg

Inlägg av Fragge »

Passar 16-ventils toppen på ett 230 block? Låter mycket tveksamt med olje och kylkanaler, men frågar ändå. Sitter det foder i 204/234 blocken? Eftersom man förövrigt kan borra alla block till 2,5l, då det ju var rödblock i gjutjärn fram till -98.
Volvo 760 Turbo Intercooler -84

http://www.garaget.org/?car=55025

M Nordin
Övningskörning
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 sep 2003, 13:16

Inlägg av M Nordin »

Provat att söka över huvudtaget?



1 Finns två olika 16v toppar beroende på cyl volym



2 16V toppar passar på vanliga B230 men kräver lite anpassning av kamdrivning och funderingar över oljeflöde till lyftare.



3 Vem har sagt att alla rödblock går att borra till 2,5 liter???? Vederbörande kan ju då borra ditt B204 block så är ju saken löst?



MVH



MN

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Inlägg av unix »

Med 16V toppen bör du mena den turboanpassade från B204.



Med "borra alla block" bör du mena alla B230 block fram till -98.



Redde bara ut begreppen lite.

André Nilsson
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05

Inlägg av André Nilsson »

Eftersom man förövrigt kan borra alla block till 2,5l, då det ju var rödblock i gjutjärn fram till -98


om du sätter i kolvar med en diameter av 100mm, med förutsättning att du har standard slag(80mm) så måste man borra upp cylindrarna 4mm. då får man en motorvolym på 2512cc. men jag betvivlar starkt att det går att borra ett rödblock så mycket volvo säljer väl bara 0,6 mm överdimensionskolvar. så det borde väl säga endel. vart har du hört att man kan borra alla b230 block till så stora volymer.borra går säkert men den kommer nog inte gå längre än till grannens postlåda :|

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

André Nilsson skrev:
Eftersom man förövrigt kan borra alla block till 2,5l, då det ju var rödblock i gjutjärn fram till -98


om du sätter i kolvar med en diameter av 100mm, med förutsättning att du har standard slag(80mm) så måste man borra upp cylindrarna 4mm. då får man en motorvolym på 2512cc. men jag betvivlar starkt att det går att borra ett rödblock så mycket volvo säljer väl bara 0,6 mm överdimensionskolvar. så det borde väl säga endel. vart har du hört att man kan borra alla b230 block till så stora volymer.borra går säkert men den kommer nog inte gå längre än till grannens postlåda :|
Helt rätt, går inte att borraen B23/B230 till 2,5l, bla till turbo rekommenderas max 97mm i borr, detta för att inte få för tunna cyl-väggar.

De motorer som har 2,5l har i de flesta fall marin-veven som har 86mm i slag (mot 80mm på 2,3l-motorerna), men eftersom de är inte så lätt att få tag på så brukar en del excenter-slipa en vanlig vev, och kan därmed styra ganska exakt vilket slag de vill ha.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Användarvisningsbild
Fragge
Färsk användare
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2006, 09:03
Kör: B23ET
Ort: Norberg

Inlägg av Fragge »

Okej. Tack för svaren. Shysst med en V90 -97 förresten :)
Volvo 760 Turbo Intercooler -84

http://www.garaget.org/?car=55025

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Inlägg av unix »

Lägg nu ner borrningen :) det blir alldeles utmärkt med 2,3 Liter, längre slaglängd och det övriga som behövs. Tyvärr är ju marinvevarna lite dyra ligger idag på 6400 kr hos snubben som köpte upp dem. Sen är det ju kolvar som ska till det kostar ju lite det med. Kanske funderingen att ta en B234F, byta ut innanmätet i blocket och turbokonvertera inte är så dum.

André Nilsson
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05

Inlägg av André Nilsson »

exenter slipa en b23 vev och använd 89- och nyare stakar och svarva av turbo kolvar. då har du nästan 2,5 liter och det kostar inte en ens tredjedel av marinveven 8)

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Nu får nån gärna var lite pedagogisk här. Vad betydet det att "excenter slipa" en vev? Låter onekligen intressant :)
Smider nya planer

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Da Bear skrev:Nu får nån gärna var lite pedagogisk här. Vad betydet det att "excenter slipa" en vev? Låter onekligen intressant :)
Tja, tänk dig vevlagerändan på vevaxeln, dvs där vevstaken sitter fast, i genomskärning.

Du har då en cirkel med visst mått, tex 63mm. Slaglängden räknas från centrum på den cirkeln, och för att ändra slaglängd bör detta centrum flyttas. För tex 86mm i slag mot 80mm orginal ska centrum flyttas 3mm ut från vevaxelns centrum. Då får du en ny cirkel utritad, där lagerbanan längst ut från vevaxelns centrum inte rörs, men insidan tas det bort ca 6mm som mest från.



Hoppas min något krångliga förklaring har kastat lite ljus över saken




Fragge skrev:Okej. Tack för svaren. Shysst med en V90 -97 förresten
Jodå, det är inte dumt med en sån glidare... :wink:
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Fastmoving? skrev:
Da Bear skrev:Nu får nån gärna var lite pedagogisk här. Vad betydet det att "excenter slipa" en vev? Låter onekligen intressant :)
Tja, tänk dig vevlagerändan på vevaxeln, dvs där vevstaken sitter fast, i genomskärning.

Du har då en cirkel med visst mått, tex 63mm. Slaglängden räknas från centrum på den cirkeln, och för att ändra slaglängd bör detta centrum flyttas. För tex 86mm i slag mot 80mm orginal ska centrum flyttas 3mm ut från vevaxelns centrum. Då får du en ny cirkel utritad, där lagerbanan längst ut från vevaxelns centrum inte rörs, men insidan tas det bort ca 6mm som mest från.



Hoppas min något krångliga förklaring har kastat lite ljus över saken


Då blir "cirkeln" mindre än 63mm? Och då köper man stakar med mindre hål såkallat?



Fattade jag det rätt nu? =)
Smider nya planer

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Da Bear skrev:
Fastmoving? skrev:
Da Bear skrev:Nu får nån gärna var lite pedagogisk här. Vad betydet det att "excenter slipa" en vev? Låter onekligen intressant :)
Tja, tänk dig vevlagerändan på vevaxeln, dvs där vevstaken sitter fast, i genomskärning.

Du har då en cirkel med visst mått, tex 63mm. Slaglängden räknas från centrum på den cirkeln, och för att ändra slaglängd bör detta centrum flyttas. För tex 86mm i slag mot 80mm orginal ska centrum flyttas 3mm ut från vevaxelns centrum. Då får du en ny cirkel utritad, där lagerbanan längst ut från vevaxelns centrum inte rörs, men insidan tas det bort ca 6mm som mest från.



Hoppas min något krångliga förklaring har kastat lite ljus över saken


Då blir "cirkeln" mindre än 63mm? Och då köper man stakar med mindre hål såkallat?



Fattade jag det rätt nu? =)
Just precis. Nu var ju det där ett exempel, hur stor diametern egentligen blir beror givetvis vilken vevaxeln du utgår ifrån då det finns ett par olika vevar att tillgå.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Då kanske man skulle satsa på det istället för att leta sig fördärvad efter en marinvev :)
Smider nya planer

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Da Bear skrev:Då kanske man skulle satsa på det istället för att leta sig fördärvad efter en marinvev :)
Jodå, det är som nån sa klart billigare.



Kom på en annan sak, oftast förekommer det att de som ska göra längre slaglängd även svetsar på den del av vevtappen som är ytterst, så när man slipar flyttar man ut hela orginalcirkeln, detta för att ev kunna behålla orginalstakarna om man vill, och inte vill beställa specialstakar....(blir dyrt det oxå)
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

André Nilsson
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05

Inlägg av André Nilsson »

om man slipar en b23 vev till b230ins vevtappsmått så kan man bruka b230ins stakar och det är ju inte så dyrt. så har jag i en motor och den är på närmare 2500cc med org kolvar 8)

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

André Nilsson skrev:om man slipar en b23 vev till b230ins vevtappsmått så kan man bruka b230ins stakar och det är ju inte så dyrt. så har jag i en motor och den är på närmare 2500cc med org kolvar 8)
Se där, där fick vi ett bra recept tillomed. Tackar för det. :D
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

André Nilsson skrev:om man slipar en b23 vev till b230ins vevtappsmått så kan man bruka b230ins stakar och det är ju inte så dyrt. så har jag i en motor och den är på närmare 2500cc med org kolvar 8)
..och om man vill genomföra samma sak på en B234F? Hur går man tillväga och vad behövs köpas nytt och vad skulle den totala kostnaden hamna på ungefär?
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

740tobbe
Färsk användare
Inlägg: 92
Blev medlem: 01 okt 2005, 11:44
Ort: Märsta

Inlägg av 740tobbe »

vad är det för skillnad på toppen till en b204 och b234?

* förbrännings rummet.

sen då? är det samma kammar och ventil storlek och sånt då eller?

JaJsEn
Övningskörning
Inlägg: 187
Blev medlem: 11 dec 2002, 19:05
Ort: Trollhättan

Inlägg av JaJsEn »

större kanaler ventiler förbränningsrumm sen lyfter kammarna högre på GKT toppen.



mvh Erik

740tobbe
Färsk användare
Inlägg: 92
Blev medlem: 01 okt 2005, 11:44
Ort: Märsta

Inlägg av 740tobbe »

JaJsEn skrev:större kanaler ventiler förbränningsrumm sen lyfter kammarna högre på GKT toppen.



mvh Erik


okej.. så man kan använda typ kamaxlar från en vanlig 16v (b234) i en b204 topp då eller?

Skriv svar