Borrning av B204FT
Borrning av B204FT
Jag undrar om det går att borra en B204FT till 2,3l eller 2,5l? Vad måste i så fall göras med toppen. Vissa säger att det inte går att borra ett B204 block, men är inte B234 blocket ett borrat B204 block? I så fall borde man även kunna borra den till 2,5l, men frågan då är väl om det rekomenderas, risken finns väl att cylinderväggarna blir för tunna?
- unix
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2061
- Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
- Kör: Säkert
- Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland
Här har du i alla fall bevis på att 2,3 L fungerar.
http://72.14.221.104/search?q=cache:jMA ... =clnk&cd=2
Edit: Om det nu stämmer med att "tidigare ägare har borrat". Det kan ju vara stroke.
http://72.14.221.104/search?q=cache:jMA ... =clnk&cd=2
Edit: Om det nu stämmer med att "tidigare ägare har borrat". Det kan ju vara stroke.
- Kaos
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
- Kör: Daff 343 ;)
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
bra inte cylinderväggarna börjar svikta vid högt laddtryck och du måste kompensera med gjutet block helt eller devis..
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se
Provat att söka över huvudtaget?
1 Finns två olika 16v toppar beroende på cyl volym
2 16V toppar passar på vanliga B230 men kräver lite anpassning av kamdrivning och funderingar över oljeflöde till lyftare.
3 Vem har sagt att alla rödblock går att borra till 2,5 liter???? Vederbörande kan ju då borra ditt B204 block så är ju saken löst?
MVH
MN
1 Finns två olika 16v toppar beroende på cyl volym
2 16V toppar passar på vanliga B230 men kräver lite anpassning av kamdrivning och funderingar över oljeflöde till lyftare.
3 Vem har sagt att alla rödblock går att borra till 2,5 liter???? Vederbörande kan ju då borra ditt B204 block så är ju saken löst?
MVH
MN
-
- Övningskörning
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05
Eftersom man förövrigt kan borra alla block till 2,5l, då det ju var rödblock i gjutjärn fram till -98
om du sätter i kolvar med en diameter av 100mm, med förutsättning att du har standard slag(80mm) så måste man borra upp cylindrarna 4mm. då får man en motorvolym på 2512cc. men jag betvivlar starkt att det går att borra ett rödblock så mycket volvo säljer väl bara 0,6 mm överdimensionskolvar. så det borde väl säga endel. vart har du hört att man kan borra alla b230 block till så stora volymer.borra går säkert men den kommer nog inte gå längre än till grannens postlåda
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Helt rätt, går inte att borraen B23/B230 till 2,5l, bla till turbo rekommenderas max 97mm i borr, detta för att inte få för tunna cyl-väggar.André Nilsson skrev:Eftersom man förövrigt kan borra alla block till 2,5l, då det ju var rödblock i gjutjärn fram till -98
om du sätter i kolvar med en diameter av 100mm, med förutsättning att du har standard slag(80mm) så måste man borra upp cylindrarna 4mm. då får man en motorvolym på 2512cc. men jag betvivlar starkt att det går att borra ett rödblock så mycket volvo säljer väl bara 0,6 mm överdimensionskolvar. så det borde väl säga endel. vart har du hört att man kan borra alla b230 block till så stora volymer.borra går säkert men den kommer nog inte gå längre än till grannens postlåda
De motorer som har 2,5l har i de flesta fall marin-veven som har 86mm i slag (mot 80mm på 2,3l-motorerna), men eftersom de är inte så lätt att få tag på så brukar en del excenter-slipa en vanlig vev, och kan därmed styra ganska exakt vilket slag de vill ha.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
- unix
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2061
- Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
- Kör: Säkert
- Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland
Lägg nu ner borrningen
det blir alldeles utmärkt med 2,3 Liter, längre slaglängd och det övriga som behövs. Tyvärr är ju marinvevarna lite dyra ligger idag på 6400 kr hos snubben som köpte upp dem. Sen är det ju kolvar som ska till det kostar ju lite det med. Kanske funderingen att ta en B234F, byta ut innanmätet i blocket och turbokonvertera inte är så dum.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Tja, tänk dig vevlagerändan på vevaxeln, dvs där vevstaken sitter fast, i genomskärning.Da Bear skrev:Nu får nån gärna var lite pedagogisk här. Vad betydet det att "excenter slipa" en vev? Låter onekligen intressant
Du har då en cirkel med visst mått, tex 63mm. Slaglängden räknas från centrum på den cirkeln, och för att ändra slaglängd bör detta centrum flyttas. För tex 86mm i slag mot 80mm orginal ska centrum flyttas 3mm ut från vevaxelns centrum. Då får du en ny cirkel utritad, där lagerbanan längst ut från vevaxelns centrum inte rörs, men insidan tas det bort ca 6mm som mest från.
Hoppas min något krångliga förklaring har kastat lite ljus över saken
Jodå, det är inte dumt med en sån glidare...Fragge skrev:Okej. Tack för svaren. Shysst med en V90 -97 förresten
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Fastmoving? skrev:Tja, tänk dig vevlagerändan på vevaxeln, dvs där vevstaken sitter fast, i genomskärning.Da Bear skrev:Nu får nån gärna var lite pedagogisk här. Vad betydet det att "excenter slipa" en vev? Låter onekligen intressant
Du har då en cirkel med visst mått, tex 63mm. Slaglängden räknas från centrum på den cirkeln, och för att ändra slaglängd bör detta centrum flyttas. För tex 86mm i slag mot 80mm orginal ska centrum flyttas 3mm ut från vevaxelns centrum. Då får du en ny cirkel utritad, där lagerbanan längst ut från vevaxelns centrum inte rörs, men insidan tas det bort ca 6mm som mest från.
Hoppas min något krångliga förklaring har kastat lite ljus över saken
Då blir "cirkeln" mindre än 63mm? Och då köper man stakar med mindre hål såkallat?
Fattade jag det rätt nu? =)
Smider nya planer
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Just precis. Nu var ju det där ett exempel, hur stor diametern egentligen blir beror givetvis vilken vevaxeln du utgår ifrån då det finns ett par olika vevar att tillgå.Da Bear skrev:Fastmoving? skrev:Tja, tänk dig vevlagerändan på vevaxeln, dvs där vevstaken sitter fast, i genomskärning.Da Bear skrev:Nu får nån gärna var lite pedagogisk här. Vad betydet det att "excenter slipa" en vev? Låter onekligen intressant
Du har då en cirkel med visst mått, tex 63mm. Slaglängden räknas från centrum på den cirkeln, och för att ändra slaglängd bör detta centrum flyttas. För tex 86mm i slag mot 80mm orginal ska centrum flyttas 3mm ut från vevaxelns centrum. Då får du en ny cirkel utritad, där lagerbanan längst ut från vevaxelns centrum inte rörs, men insidan tas det bort ca 6mm som mest från.
Hoppas min något krångliga förklaring har kastat lite ljus över saken
Då blir "cirkeln" mindre än 63mm? Och då köper man stakar med mindre hål såkallat?
Fattade jag det rätt nu? =)
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Jodå, det är som nån sa klart billigare.Da Bear skrev:Då kanske man skulle satsa på det istället för att leta sig fördärvad efter en marinvev
Kom på en annan sak, oftast förekommer det att de som ska göra längre slaglängd även svetsar på den del av vevtappen som är ytterst, så när man slipar flyttar man ut hela orginalcirkeln, detta för att ev kunna behålla orginalstakarna om man vill, och inte vill beställa specialstakar....(blir dyrt det oxå)
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Se där, där fick vi ett bra recept tillomed. Tackar för det.André Nilsson skrev:om man slipar en b23 vev till b230ins vevtappsmått så kan man bruka b230ins stakar och det är ju inte så dyrt. så har jag i en motor och den är på närmare 2500cc med org kolvar
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
- Turbo-Mupp
- Forumsfreak
- Inlägg: 3428
- Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
- Kör: 740
..och om man vill genomföra samma sak på en B234F? Hur går man tillväga och vad behövs köpas nytt och vad skulle den totala kostnaden hamna på ungefär?André Nilsson skrev:om man slipar en b23 vev till b230ins vevtappsmått så kan man bruka b230ins stakar och det är ju inte så dyrt. så har jag i en motor och den är på närmare 2500cc med org kolvar
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"