Sida 1 av 2

vilka kammar har ni provar i 230f.? justering?

Postat: 06 jun 2006, 23:36
av *L.R*
vilka kammar och vilka inställningar har ni provat i 230f.



själv har jaq provat a kammen med bra resultat. utan några justeringar gick den motor väldigt bra..



i min egen bil åker jag nu med extrator, v-kam som är avancerad 3grader. och tändningen höjd tre grader över hela tändmatrisen. och höjt soppatryck



jag började med grundjustering a kammen.

tycktes den känndes slö. höjde tädningen tre grader, känndes ok.

men upplevde svackor i registret. hörde inga spikningar men det känndes som om det spikade mellan 3 och 4 tusen varv.



kopplade på piezoelektrod på blocket och var ute och åkte en sväng och tyckte mig höra missljud i de registret. svårt att höra exakt då utrustningen inte var gjord för att lyssna efter knack.



sänkte tändningen tillbaka till grund och bilen gick renare. utan knack





jag monterade ner kamdrevet och slipade upp hålet så jag fick motsvarade tre graders avancering av kammen.

nu känndes bilen slö, dock inga missljud från förbränningen.

med en tändhöjning på 3 grader gick bilen ok med ett hyffsat register. utan tendenser till spikningar.





ska väl nämnas och motor gått minst 35000 mil och misshandlats svårt av mig.



var dock inte så seriös att jag har bokfört kamjusteringarna. kommer däremot nog göra det när motorn med nya toppen kommer i bilen.





vad har ni själva kört för kammar och justeringar?

Postat: 06 jun 2006, 23:42
av Kaos
låter intressant.. :D

Postat: 07 jun 2006, 00:35
av ThaSaint
tror inte du kommer bombas med svar i denna tråden, men denna typ av

pyssel är mycket intressant för den som har tid och möjlighet att pilla själv :)



//Erik

Postat: 07 jun 2006, 13:05
av André Nilsson
hade du grad skiva??? ställde du kammen före så du inte ställde den efter???har du stummad fördelare eftersom du har 3 grader högre tändning genom hela registret???

Postat: 07 jun 2006, 13:23
av *L.R*
André Nilsson skrev:hade du grad skiva??? ställde du kammen före så du inte ställde den efter???har du stummad fördelare eftersom du har 3 grader högre tändning genom hela registret???


nej hade inte gradskiva.



utan täknade ut hur mkt jag skulle fila upp hålet för att det skulle motsvara 3graders vridning..


ställde du kammen för så du inte ställde den efter
jag avancerade kammen, alltså vred kammen framåt i förhållnade till vevaxeln. (alltså backade kamdrevet)





jag har lh 2,4. och jag höjde tändningen genom att stoppa i två stift i tändboxens hål 18 och 19. sedan jordas detta..

Postat: 07 jun 2006, 13:56
av Mockan
har en v-kam.

inga justeringar.

lh 2.4

går mycket bättre än med M kammen.



hur ändrade du tändningen sa du?

Postat: 07 jun 2006, 16:32
av *L.R*
jag tror v kammen egentligen är för vass för en standard 530 topp..



men men. ska prova att avancera kammen yttligare..





utan att justera kammen spikade min bil med tändhöjning..



jag tog ur två stift ur en gammal kabelhärva, stoppade i dessa i en nummer 18 och 19 i min tändbox. sedan jordar jag dessa två kablar..

då höjer man 3 grader över hela matrisen..

Postat: 07 jun 2006, 16:46
av iqbad
*L.R* skrev:jag tror v kammen egentligen är för vass för en standard 530 topp..



men men. ska prova att avancera kammen yttligare..





utan att justera kammen spikade min bil med tändhöjning..



jag tog ur två stift ur en gammal kabelhärva, stoppade i dessa i en nummer 18 och 19 i min tändbox. sedan jordar jag dessa två kablar..

då höjer man 3 grader över hela matrisen..


Jag kör ju med v-kam i en standard 530 topp på min b230FK, tycker det funkar bra även om man inte kör med nåt laddtryck.

Postat: 07 jun 2006, 16:54
av André Nilsson
nej hade inte gradskiva.



utan täknade ut hur mkt jag skulle fila upp hålet för att det skulle motsvara 3graders vridning..




så gör jag på mina folkrace motorer men man måste kila emellan något i glipan som blir till styrstiftet annars så kan drevet flytta sig. såg att du tyckte att v kammen var för vass till en 530...hm...b230e???

Postat: 07 jun 2006, 17:30
av *L.R*
André Nilsson skrev:
nej hade inte gradskiva.



utan täknade ut hur mkt jag skulle fila upp hålet för att det skulle motsvara 3graders vridning..




så gör jag på mina folkrace motorer men man måste kila emellan något i glipan som blir till styrstiftet annars så kan drevet flytta sig. såg att du tyckte att v kammen var för vass till en 530...hm...b230e???


jo jag slipade till en poppnit och kilade fast..



ja den sitter i 230e, men jag undrar fortfarande om den är inte för vass för den toppen.. 530 är så trång runt avgasventilen i förbränningsrummet så det blir dålig spolning..



531 är mkt bättre orginal i det hänseendet.

Postat: 07 jun 2006, 20:25
av André Nilsson
jo den är något trång under ventilen. men förhoppningsvis så tänkte dom över innan dom satte v-kammen i b230e och den går ju alldeles ypperligt. men som du säger så gör den sig ju förstås bättre i en svanhals...

Postat: 07 jun 2006, 20:50
av *L.R*
André Nilsson skrev:jo den är något trång under ventilen. men förhoppningsvis så tänkte dom över innan dom satte v-kammen i b230e och den går ju alldeles ypperligt. men som du säger så gör den sig ju förstås bättre i en svanhals...


jag körde rätt hårt med vinterbilen, (230f med v-kam).

lyfte ur motorn precis efter att har varit ute och sladdat.



då såg man tydligt hur sotet lagt sig i förbränningsrummet. det var tjock sot runt avgasventilen medans runt insugsventilen var det en gyllenbrun avlagring.



tycker även att klämspalten är för klent tilltagen på dessa motorer..





det jag grundar detta på oxå är hur bra en 230f gick med a kam utan att justera något.. bara skruva i och åka..

Postat: 07 jun 2006, 22:01
av micael
*L.R* skrev:


jag tog ur två stift ur en gammal kabelhärva, stoppade i dessa i en nummer 18 och 19 i min tändbox. sedan jordar jag dessa två kablar..

då höjer man 3 grader över hela matrisen..




Funkar detta?

Kollade du med stroboskåp?

Postat: 07 jun 2006, 22:26
av André Nilsson
tycker även att klämspalten är för klent tilltagen på dessa motorer





jo det är väl lite väl mycket spel...men då är dom relativt bra om man jämför mot en b20 vänder flera mm nedanför cyl kanten...upp i fräsen med både blocket och toppen så är detta avklarat :lol:

Postat: 08 jun 2006, 11:02
av *L.R*
micael skrev:
*L.R* skrev:


jag tog ur två stift ur en gammal kabelhärva, stoppade i dessa i en nummer 18 och 19 i min tändbox. sedan jordar jag dessa två kablar..

då höjer man 3 grader över hela matrisen..




Funkar detta?

Kollade du med stroboskåp?


srobben är paj tyvär.



men jag man märker skillnad, det spikade - tog bort jordningen, slutade spika..



André:

jo ska haschrenovera en bottendel, den kommer att hyvlas så kolvan vänder 0,15-0,2över decksplanet.

Postat: 08 jun 2006, 15:02
av André Nilsson
när jag byggde ihop en 2,5 liters motor med exenterslipad vev så svarvade vi kolvarna så dom vände 0,2 över deckplanet

Postat: 08 jun 2006, 15:35
av *L.R*
André Nilsson skrev:när jag byggde ihop en 2,5 liters motor med exenterslipad vev så svarvade vi kolvarna så dom vände 0,2 över deckplanet


hur mkt varvade du med den motorn..

Postat: 08 jun 2006, 22:05
av Prototypen
*L.R* skrev:
André Nilsson skrev:hade du grad skiva??? ställde du kammen före så du inte ställde den efter???har du stummad fördelare eftersom du har 3 grader högre tändning genom hela registret???


nej hade inte gradskiva.



utan täknade ut hur mkt jag skulle fila upp hålet för att det skulle motsvara 3graders vridning.. .


Var det vevaxelgrader eller kamaxelgrader som du ändrade??????????

Postat: 08 jun 2006, 22:39
av André Nilsson
hur mkt varvade du med den motorn..


först så hade jag en rejält portad 531 på då varvade den ca9000. men sen så började det aset att blanda oljan me vattnet :evil:. och efter röntgen så kunde man se sprickor under en tryckare. nu sitter en standard 405 så nu krockar luften med toppen eftersom att insugen var matchportade med den gamla toppen. så nu varvar den "bara"7800 8)

Postat: 09 jun 2006, 07:05
av *L.R*
Prototypen skrev:
*L.R* skrev:
André Nilsson skrev:hade du grad skiva??? ställde du kammen före så du inte ställde den efter???har du stummad fördelare eftersom du har 3 grader högre tändning genom hela registret???


nej hade inte gradskiva.



utan täknade ut hur mkt jag skulle fila upp hålet för att det skulle motsvara 3graders vridning.. .


Var det vevaxelgrader eller kamaxelgrader som du ändrade??????????


kamaxelgrader

Postat: 09 jun 2006, 07:06
av *L.R*
André Nilsson skrev:
hur mkt varvade du med den motorn..


först så hade jag en rejält portad 531 på då varvade den ca9000. men sen så började det aset att blanda oljan me vattnet :evil:. och efter röntgen så kunde man se sprickor under en tryckare. nu sitter en standard 405 så nu krockar luften med toppen eftersom att insugen var matchportade med den gamla toppen. så nu varvar den "bara"7800 8)


9000varv med så tight klämspalt.. det skulle inte jag gjort.

Postat: 09 jun 2006, 15:13
av André Nilsson
9000varv med så tight klämspalt.. det skulle inte jag gjort.




nej det kanske är lite våghalsigt men tänk dig ljudet med 48or och fullradie trattar. inte mycket som slår det 8)

Postat: 09 jun 2006, 19:37
av *L.R*
André Nilsson skrev:
9000varv med så tight klämspalt.. det skulle inte jag gjort.




nej det kanske är lite våghalsigt men tänk dig ljudet med 48or och fullradie trattar. inte mycket som slår det 8)


det kan tänkas..



öppna trattar är ljuv musik :lol: 8)

Postat: 10 jun 2006, 16:37
av silverräven
ÖHHH. Jag är kanske trög men om du ändrar kamaxeln 3 grader så ändrar du ju tändningen oxå. När du sen ändrar tändningen så är ju frågan om du då "går tillbaka" till ursprungständning eller utökar höjningen.

Jag orkar inte tänka igenom det hela men klart är ju att du ändrar din tändning lika mkt som du ändrar kamgraderna... Eller är jag helt fel i skallen idag???

Postat: 10 jun 2006, 16:40
av silverräven
silverräven skrev:ÖHHH. Jag är kanske trög men om du ändrar kamaxeln 3 grader så ändrar du ju tändningen oxå. När du sen ändrar tändningen så är ju frågan om du då "går tillbaka" till ursprungständning eller utökar höjningen.

Jag orkar inte tänka igenom det hela men klart är ju att du ändrar din tändning lika mkt som du ändrar kamgraderna... Eller är jag helt fel i skallen idag???




Nä nu föll myntet på plats Hö-Hö-här tänkte jag ju helt fel. Är ju helt rätt som LR säger.. :wink: