vilka kammar har ni provar i 230f.? justering?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

vilka kammar har ni provar i 230f.? justering?

Inlägg av *L.R* »

vilka kammar och vilka inställningar har ni provat i 230f.



själv har jaq provat a kammen med bra resultat. utan några justeringar gick den motor väldigt bra..



i min egen bil åker jag nu med extrator, v-kam som är avancerad 3grader. och tändningen höjd tre grader över hela tändmatrisen. och höjt soppatryck



jag började med grundjustering a kammen.

tycktes den känndes slö. höjde tädningen tre grader, känndes ok.

men upplevde svackor i registret. hörde inga spikningar men det känndes som om det spikade mellan 3 och 4 tusen varv.



kopplade på piezoelektrod på blocket och var ute och åkte en sväng och tyckte mig höra missljud i de registret. svårt att höra exakt då utrustningen inte var gjord för att lyssna efter knack.



sänkte tändningen tillbaka till grund och bilen gick renare. utan knack





jag monterade ner kamdrevet och slipade upp hålet så jag fick motsvarade tre graders avancering av kammen.

nu känndes bilen slö, dock inga missljud från förbränningen.

med en tändhöjning på 3 grader gick bilen ok med ett hyffsat register. utan tendenser till spikningar.





ska väl nämnas och motor gått minst 35000 mil och misshandlats svårt av mig.



var dock inte så seriös att jag har bokfört kamjusteringarna. kommer däremot nog göra det när motorn med nya toppen kommer i bilen.





vad har ni själva kört för kammar och justeringar?
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

låter intressant.. :D
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

tror inte du kommer bombas med svar i denna tråden, men denna typ av

pyssel är mycket intressant för den som har tid och möjlighet att pilla själv :)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

André Nilsson
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05

Inlägg av André Nilsson »

hade du grad skiva??? ställde du kammen före så du inte ställde den efter???har du stummad fördelare eftersom du har 3 grader högre tändning genom hela registret???

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

André Nilsson skrev:hade du grad skiva??? ställde du kammen före så du inte ställde den efter???har du stummad fördelare eftersom du har 3 grader högre tändning genom hela registret???


nej hade inte gradskiva.



utan täknade ut hur mkt jag skulle fila upp hålet för att det skulle motsvara 3graders vridning..


ställde du kammen för så du inte ställde den efter
jag avancerade kammen, alltså vred kammen framåt i förhållnade till vevaxeln. (alltså backade kamdrevet)





jag har lh 2,4. och jag höjde tändningen genom att stoppa i två stift i tändboxens hål 18 och 19. sedan jordas detta..
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

har en v-kam.

inga justeringar.

lh 2.4

går mycket bättre än med M kammen.



hur ändrade du tändningen sa du?

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

jag tror v kammen egentligen är för vass för en standard 530 topp..



men men. ska prova att avancera kammen yttligare..





utan att justera kammen spikade min bil med tändhöjning..



jag tog ur två stift ur en gammal kabelhärva, stoppade i dessa i en nummer 18 och 19 i min tändbox. sedan jordar jag dessa två kablar..

då höjer man 3 grader över hela matrisen..
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av iqbad »

*L.R* skrev:jag tror v kammen egentligen är för vass för en standard 530 topp..



men men. ska prova att avancera kammen yttligare..





utan att justera kammen spikade min bil med tändhöjning..



jag tog ur två stift ur en gammal kabelhärva, stoppade i dessa i en nummer 18 och 19 i min tändbox. sedan jordar jag dessa två kablar..

då höjer man 3 grader över hela matrisen..


Jag kör ju med v-kam i en standard 530 topp på min b230FK, tycker det funkar bra även om man inte kör med nåt laddtryck.
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

André Nilsson
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05

Inlägg av André Nilsson »

nej hade inte gradskiva.



utan täknade ut hur mkt jag skulle fila upp hålet för att det skulle motsvara 3graders vridning..




så gör jag på mina folkrace motorer men man måste kila emellan något i glipan som blir till styrstiftet annars så kan drevet flytta sig. såg att du tyckte att v kammen var för vass till en 530...hm...b230e???

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

André Nilsson skrev:
nej hade inte gradskiva.



utan täknade ut hur mkt jag skulle fila upp hålet för att det skulle motsvara 3graders vridning..




så gör jag på mina folkrace motorer men man måste kila emellan något i glipan som blir till styrstiftet annars så kan drevet flytta sig. såg att du tyckte att v kammen var för vass till en 530...hm...b230e???


jo jag slipade till en poppnit och kilade fast..



ja den sitter i 230e, men jag undrar fortfarande om den är inte för vass för den toppen.. 530 är så trång runt avgasventilen i förbränningsrummet så det blir dålig spolning..



531 är mkt bättre orginal i det hänseendet.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

André Nilsson
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05

Inlägg av André Nilsson »

jo den är något trång under ventilen. men förhoppningsvis så tänkte dom över innan dom satte v-kammen i b230e och den går ju alldeles ypperligt. men som du säger så gör den sig ju förstås bättre i en svanhals...

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

André Nilsson skrev:jo den är något trång under ventilen. men förhoppningsvis så tänkte dom över innan dom satte v-kammen i b230e och den går ju alldeles ypperligt. men som du säger så gör den sig ju förstås bättre i en svanhals...


jag körde rätt hårt med vinterbilen, (230f med v-kam).

lyfte ur motorn precis efter att har varit ute och sladdat.



då såg man tydligt hur sotet lagt sig i förbränningsrummet. det var tjock sot runt avgasventilen medans runt insugsventilen var det en gyllenbrun avlagring.



tycker även att klämspalten är för klent tilltagen på dessa motorer..





det jag grundar detta på oxå är hur bra en 230f gick med a kam utan att justera något.. bara skruva i och åka..
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

*L.R* skrev:


jag tog ur två stift ur en gammal kabelhärva, stoppade i dessa i en nummer 18 och 19 i min tändbox. sedan jordar jag dessa två kablar..

då höjer man 3 grader över hela matrisen..




Funkar detta?

Kollade du med stroboskåp?
Bild

André Nilsson
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05

Inlägg av André Nilsson »

tycker även att klämspalten är för klent tilltagen på dessa motorer





jo det är väl lite väl mycket spel...men då är dom relativt bra om man jämför mot en b20 vänder flera mm nedanför cyl kanten...upp i fräsen med både blocket och toppen så är detta avklarat :lol:

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

micael skrev:
*L.R* skrev:


jag tog ur två stift ur en gammal kabelhärva, stoppade i dessa i en nummer 18 och 19 i min tändbox. sedan jordar jag dessa två kablar..

då höjer man 3 grader över hela matrisen..




Funkar detta?

Kollade du med stroboskåp?


srobben är paj tyvär.



men jag man märker skillnad, det spikade - tog bort jordningen, slutade spika..



André:

jo ska haschrenovera en bottendel, den kommer att hyvlas så kolvan vänder 0,15-0,2över decksplanet.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

André Nilsson
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05

Inlägg av André Nilsson »

när jag byggde ihop en 2,5 liters motor med exenterslipad vev så svarvade vi kolvarna så dom vände 0,2 över deckplanet

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

André Nilsson skrev:när jag byggde ihop en 2,5 liters motor med exenterslipad vev så svarvade vi kolvarna så dom vände 0,2 över deckplanet


hur mkt varvade du med den motorn..
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Prototypen
Uppkörning
Inlägg: 412
Blev medlem: 26 aug 2004, 10:35

Inlägg av Prototypen »

*L.R* skrev:
André Nilsson skrev:hade du grad skiva??? ställde du kammen före så du inte ställde den efter???har du stummad fördelare eftersom du har 3 grader högre tändning genom hela registret???


nej hade inte gradskiva.



utan täknade ut hur mkt jag skulle fila upp hålet för att det skulle motsvara 3graders vridning.. .


Var det vevaxelgrader eller kamaxelgrader som du ändrade??????????
Varför inte prova en SAAB istället?

André Nilsson
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05

Inlägg av André Nilsson »

hur mkt varvade du med den motorn..


först så hade jag en rejält portad 531 på då varvade den ca9000. men sen så började det aset att blanda oljan me vattnet :evil:. och efter röntgen så kunde man se sprickor under en tryckare. nu sitter en standard 405 så nu krockar luften med toppen eftersom att insugen var matchportade med den gamla toppen. så nu varvar den "bara"7800 8)

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

Prototypen skrev:
*L.R* skrev:
André Nilsson skrev:hade du grad skiva??? ställde du kammen före så du inte ställde den efter???har du stummad fördelare eftersom du har 3 grader högre tändning genom hela registret???


nej hade inte gradskiva.



utan täknade ut hur mkt jag skulle fila upp hålet för att det skulle motsvara 3graders vridning.. .


Var det vevaxelgrader eller kamaxelgrader som du ändrade??????????


kamaxelgrader
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

André Nilsson skrev:
hur mkt varvade du med den motorn..


först så hade jag en rejält portad 531 på då varvade den ca9000. men sen så började det aset att blanda oljan me vattnet :evil:. och efter röntgen så kunde man se sprickor under en tryckare. nu sitter en standard 405 så nu krockar luften med toppen eftersom att insugen var matchportade med den gamla toppen. så nu varvar den "bara"7800 8)


9000varv med så tight klämspalt.. det skulle inte jag gjort.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

André Nilsson
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05

Inlägg av André Nilsson »

9000varv med så tight klämspalt.. det skulle inte jag gjort.




nej det kanske är lite våghalsigt men tänk dig ljudet med 48or och fullradie trattar. inte mycket som slår det 8)

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

André Nilsson skrev:
9000varv med så tight klämspalt.. det skulle inte jag gjort.




nej det kanske är lite våghalsigt men tänk dig ljudet med 48or och fullradie trattar. inte mycket som slår det 8)


det kan tänkas..



öppna trattar är ljuv musik :lol: 8)
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

ÖHHH. Jag är kanske trög men om du ändrar kamaxeln 3 grader så ändrar du ju tändningen oxå. När du sen ändrar tändningen så är ju frågan om du då "går tillbaka" till ursprungständning eller utökar höjningen.

Jag orkar inte tänka igenom det hela men klart är ju att du ändrar din tändning lika mkt som du ändrar kamgraderna... Eller är jag helt fel i skallen idag???

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

silverräven skrev:ÖHHH. Jag är kanske trög men om du ändrar kamaxeln 3 grader så ändrar du ju tändningen oxå. När du sen ändrar tändningen så är ju frågan om du då "går tillbaka" till ursprungständning eller utökar höjningen.

Jag orkar inte tänka igenom det hela men klart är ju att du ändrar din tändning lika mkt som du ändrar kamgraderna... Eller är jag helt fel i skallen idag???




Nä nu föll myntet på plats Hö-Hö-här tänkte jag ju helt fel. Är ju helt rätt som LR säger.. :wink:

Skriv svar