Finns det någon med erfarenheter kring båda konverteringssätt som kan våga sig på ett inlägg med kommentarer, fördelar/nackdelar osv?
/Bengt
Jämförelse BTR vs. större spridare
- Kaos
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
- Kör: Daff 343 ;)
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
spridarna är konstruerade för ~3bar och en viss mängd flöde.
om man justerar trycket upp eller ner så förändras den tänkta spridarebilden.
sen finns det progresiva och linjära bränsletrycksregulatorer.
pumparna som finns i bilen har en viss överkapasitet så gå upp dom % extra för E85 drift är inga problem, och har man kvar orginaltrycket behöver dom inte slita på övertid.
Och angående spridarbyte eller BTR, så rekomenderar jag större spridare.
kaos
om man justerar trycket upp eller ner så förändras den tänkta spridarebilden.
sen finns det progresiva och linjära bränsletrycksregulatorer.
pumparna som finns i bilen har en viss överkapasitet så gå upp dom % extra för E85 drift är inga problem, och har man kvar orginaltrycket behöver dom inte slita på övertid.
Och angående spridarbyte eller BTR, så rekomenderar jag större spridare.
kaos
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se
-
- Övningskörning
- Inlägg: 145
- Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
- Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
- Kontakt:
JAg har provat båda på två olika bilar, men föredra större spridare främst som sagt för att inte stressa ihjäl pumpen.
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis
Vice Ordförande, Turbo Performance Club
Bengtsve skrev:Vidare fundering - går det att med bytta spridare och chip åstadkomma körbarhet inom hela spannet bf95-e85? Största fördelen med btr är ju(bortsett priset) att det går att köra på båda bränslena.
/Bengt
Kan man förmå styrsystemet att tillåta högre toleranser i lambdasvängningen (kanske +/-25% istället för +/-15%) samt att montera större spridare skulle det teoretiskt kunna fungera. Vet en 740 (har jag för mej att det var) som fungerar på allt mellan E15-E85, men har för mej att det bara var större spridare på den bilen.
//David