En fråga om sportfilter på 740

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Danne86
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 maj 2006, 20:08

En fråga om sportfilter på 740

Inlägg av Danne86 »

Hade tänkt å skaffa ett öppet sportluftfilter till min bil. Det är en 740 GLE -88 B230E. Min fråga är hur man montera det och vad man ska tänka när man sätter dit att?



Skullr blivit jätte glad om nån har ett bild exempel :D

Joddla me Siv
Uppkörning
Inlägg: 381
Blev medlem: 24 feb 2005, 20:28
Ort: Vårsta
Kontakt:

Inlägg av Joddla me Siv »

Det är väll bara o skruva bort orginal luftfilterburk och skruva dit det på luftmassemätarn. Vissa säger att man inte ska montera den direkt på mätarn men det har jag gjort och det funkar prima :wink:.
245 V8



745GL

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Hej å välkommen!



Jag tycker att du kan ta å läsa forumsreglerna..

Rubriken på ditt inlägg skulle kunna ha varit mer beskrivande.





Egentligen så tycker inte jag att luftfilterbyte hör till avancerade motorarbeten eller trimning..







Köp ett insatsfilter istället.

Det är bättre till din bil tycker jag.

Kanske inte ser lika fränt ut när man skall visa polarna slungan..



Men det är bättre att suga kyligare luft utifrån än att ta den varma ifrån motorummet.
Bild

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

den här ytterst avancerade guiden finns under FAQ-delen i forumet, mycket intressant där under!



http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... E4ttmaskin



Välkommen hit!

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av iqbad »

Joddla me Siv skrev:Det är väll bara o skruva bort orginal luftfilterburk och skruva dit det på luftmassemätarn. Vissa säger att man inte ska montera den direkt på mätarn men det har jag gjort och det funkar prima :wink:.


B230E har ingen LMM, den har luftvåg. Jag röstar också på sportluftfilter i originalburk, + några extra borrhål i fronten.
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

Joddla me Siv
Uppkörning
Inlägg: 381
Blev medlem: 24 feb 2005, 20:28
Ort: Vårsta
Kontakt:

Inlägg av Joddla me Siv »

iqbad skrev:
Joddla me Siv skrev:Det är väll bara o skruva bort orginal luftfilterburk och skruva dit det på luftmassemätarn. Vissa säger att man inte ska montera den direkt på mätarn men det har jag gjort och det funkar prima :wink:.


B230E har ingen LMM, den har luftvåg. Jag röstar också på sportluftfilter i originalburk, + några extra borrhål i fronten.
Jasså jasså där ser man :)
245 V8



745GL

Danne86
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 maj 2006, 20:08

Inlägg av Danne86 »

iqbad skrev:B230E har ingen LMM, den har luftvåg. Jag röstar också på sportluftfilter i originalburk, + några extra borrhål i fronten.






Ok... Så du menar jag ska sätta ditt ett insatsfilter?

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av iqbad »

Danne86 skrev:
iqbad skrev:B230E har ingen LMM, den har luftvåg. Jag röstar också på sportluftfilter i originalburk, + några extra borrhål i fronten.






Ok... Så du menar jag ska sätta ditt ett insatsfilter?


Ja, och så borrar du en massa hål i framkant på burken (på rätt sida av filktret!). Detta brukar funka bra.
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

Danne86
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 maj 2006, 20:08

Inlägg av Danne86 »

Men om man sätter dit en avskärming till det öppna filtret. Bli det mycket varmluft ändå eller?

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av iqbad »

Danne86 skrev:Men om man sätter dit en avskärming till det öppna filtret. Bli det mycket varmluft ändå eller?


Med avskärmning så blir det nog rätt så bra. Lite häftigare ljud också. Men förvänta dig inga direkta effektökningar.
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

iqbad skrev:
Danne86 skrev:Men om man sätter dit en avskärming till det öppna filtret. Bli det mycket varmluft ändå eller?


Med avskärmning så blir det nog rätt så bra. Lite häftigare ljud också. Men förvänta dig inga direkta effektökningar.


satte ett öppet luftfilter på min gamla. tyckte den blev lite tröttare. så jag avskärmade, o vips så kändes den som vanligt... men mer effekt blir det ju inte, så köp den för ljudet, inte effekten...



på turbon plockade jag bort ett framlyse för att se om det blev skillnad, och det blev det verkligen.. så det där med avskärmning är verkligen superviktigt, viktigare än man tror...

Danne86
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 maj 2006, 20:08

Inlägg av Danne86 »

Ok... Tack så mycket för alla svar är mycket tacksam :)

Det få nog bli ett orginalfilter eller sportfilter som ett insats då. För jag ha ändå fått funderinga på att sälja den.

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Danne86 skrev:Ok... Tack så mycket för alla svar är mycket tacksam :)

Det få nog bli ett orginalfilter eller sportfilter som ett insats då. För jag ha ändå fått funderinga på att sälja den.


köp ett lagom dyrt sportfilter! bara att flytta över till nya bilen ju ;)

Skriv svar