Sida 1 av 1

K eller H kam????

Postat: 11 apr 2006, 22:00
av Knugen
vilken kam ska man välja i en B230A med planad 530 topp?? kommer den gå för taskigt på tomgång om man pular i H kamen? vilken ger bäst botten effekt???

Postat: 12 apr 2006, 18:34
av svullo
jag har h-kamm i min b230fd, och den går kass på tommgång, om man du kan definera det som kass..men ojämt iallafal : -)

Postat: 12 apr 2006, 21:14
av Kaos
vad är det för lyft på en H km..

Postat: 12 apr 2006, 22:29
av Knugen
Kaos skrev:vad är det för lyft på en H km..


12 in och 11,5 ut

Postat: 13 apr 2006, 11:50
av iqbad
Bäst botteneffekt = K

Jag tror båda dessa kammar kommer att gå lite oroligt på tomgång och på lägre varv. Jag körde med K i min b230K med originalförgasare ett tag, gick lite segt på låga varv, men ok på högre.

Postat: 07 maj 2006, 14:39
av Latjo44
har upplevt att H kamen går bättre genom hela registret imot K kamen..

Postat: 23 maj 2006, 22:59
av björnis
Latjo44 skrev:har upplevt att H kamen går bättre genom hela registret imot K kamen..


det stämmer! så är det ju 136 hk m b23e 405 topp m k kam och 142 med h kam. tycker också den går bättre än k. men som sagt väldigt orolig i gången..

Postat: 23 maj 2006, 23:56
av silverräven
Japp! Volvo själva slutade med H-kammen i B23e -81. det blev K istället. Volvo skyllde just på att gången var orolig med H-kammen. Det var ju dock så att Turbon kom -81 och man ville givetvis inte konkurrera med sig själva. E-modellen fick helt enkelt K-kam för att inte konkurrera med turbon.



H-kammen för övrigt framtagen av Hedlund himself till B23E -79, är helt klart den vassaste kördugliga gatkammen som Volvo själva använt sig av.

Postat: 24 maj 2006, 08:08
av M Nordin
H-kammen gav 140 hk. Är 4 hk skillnaden som gör en "helvass kam"? Folk klagade på att bilarna gick ryckigt i 50-60 km/h på fyrans växel. Säkert mer beroende på det kassa K-jet sprutet än kammen vasshet.



MVH



MN

Postat: 24 maj 2006, 21:46
av silverräven
:D Nej-Nej, Volvo påstod att folk klagade på ryckig gång. Ett påhitt av Volvo. Jag har själv ägt både en -79 och en -80 GLT. Volvo påstår 4 pållars skillnad. Detta säger ju ingenting om accelerationsförhållanden utan är mätt vid ett klassiskt högt varvtal.

Jag märkte bra skillnad på GLT -80 och -81. Förvisso var B23e motorn i övrigt bättre -79 o -80 (Smidd Boforsvev m.m) dock förklarar inte detta hela skillnaden.



H-kammen hävdar jag fortfarande utklassar K FÖRUTOM en viss sämre tomgång. Det handlar om durationen som är VÅGAD på denna kam.