K eller H kam????
K eller H kam????
vilken kam ska man välja i en B230A med planad 530 topp?? kommer den gå för taskigt på tomgång om man pular i H kamen? vilken ger bäst botten effekt???
- Kaos
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
- Kör: Daff 343 ;)
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
vad är det för lyft på en H km..
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se
Latjo44 skrev:har upplevt att H kamen går bättre genom hela registret imot K kamen..
det stämmer! så är det ju 136 hk m b23e 405 topp m k kam och 142 med h kam. tycker också den går bättre än k. men som sagt väldigt orolig i gången..
0 - 100 = 5,3 sekunder, 201 m = 9,8 s men en krökt (2 mm kortare) stake och en smält kolv...
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Uppkörning
- Inlägg: 704
- Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
- Ort: Bunkeflostrand
Japp! Volvo själva slutade med H-kammen i B23e -81. det blev K istället. Volvo skyllde just på att gången var orolig med H-kammen. Det var ju dock så att Turbon kom -81 och man ville givetvis inte konkurrera med sig själva. E-modellen fick helt enkelt K-kam för att inte konkurrera med turbon.
H-kammen för övrigt framtagen av Hedlund himself till B23E -79, är helt klart den vassaste kördugliga gatkammen som Volvo själva använt sig av.
H-kammen för övrigt framtagen av Hedlund himself till B23E -79, är helt klart den vassaste kördugliga gatkammen som Volvo själva använt sig av.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 704
- Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
- Ort: Bunkeflostrand
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jag märkte bra skillnad på GLT -80 och -81. Förvisso var B23e motorn i övrigt bättre -79 o -80 (Smidd Boforsvev m.m) dock förklarar inte detta hela skillnaden.
H-kammen hävdar jag fortfarande utklassar K FÖRUTOM en viss sämre tomgång. Det handlar om durationen som är VÅGAD på denna kam.