K eller H kam????

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Knugen
Övningskörning
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 apr 2006, 21:28
Kör: Bil

K eller H kam????

Inlägg av Knugen »

vilken kam ska man välja i en B230A med planad 530 topp?? kommer den gå för taskigt på tomgång om man pular i H kamen? vilken ger bäst botten effekt???

svullo
Färsk användare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 feb 2006, 17:25
Ort: Hjo

Inlägg av svullo »

jag har h-kamm i min b230fd, och den går kass på tommgång, om man du kan definera det som kass..men ojämt iallafal : -)
Volvo 945 -93 B230FD

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

vad är det för lyft på en H km..
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Användarvisningsbild
Knugen
Övningskörning
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 apr 2006, 21:28
Kör: Bil

Inlägg av Knugen »

Kaos skrev:vad är det för lyft på en H km..


12 in och 11,5 ut

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av iqbad »

Bäst botteneffekt = K

Jag tror båda dessa kammar kommer att gå lite oroligt på tomgång och på lägre varv. Jag körde med K i min b230K med originalförgasare ett tag, gick lite segt på låga varv, men ok på högre.
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

har upplevt att H kamen går bättre genom hela registret imot K kamen..
Volvo 960 3.0liter manuell.

björnis
Övningskörning
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 dec 2005, 00:49

Inlägg av björnis »

Latjo44 skrev:har upplevt att H kamen går bättre genom hela registret imot K kamen..


det stämmer! så är det ju 136 hk m b23e 405 topp m k kam och 142 med h kam. tycker också den går bättre än k. men som sagt väldigt orolig i gången..
Bild



0 - 100 = 5,3 sekunder, 201 m = 9,8 s men en krökt (2 mm kortare) stake och en smält kolv... :evil:

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

Japp! Volvo själva slutade med H-kammen i B23e -81. det blev K istället. Volvo skyllde just på att gången var orolig med H-kammen. Det var ju dock så att Turbon kom -81 och man ville givetvis inte konkurrera med sig själva. E-modellen fick helt enkelt K-kam för att inte konkurrera med turbon.



H-kammen för övrigt framtagen av Hedlund himself till B23E -79, är helt klart den vassaste kördugliga gatkammen som Volvo själva använt sig av.

M Nordin
Övningskörning
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 sep 2003, 13:16

Inlägg av M Nordin »

H-kammen gav 140 hk. Är 4 hk skillnaden som gör en "helvass kam"? Folk klagade på att bilarna gick ryckigt i 50-60 km/h på fyrans växel. Säkert mer beroende på det kassa K-jet sprutet än kammen vasshet.



MVH



MN

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

:D Nej-Nej, Volvo påstod att folk klagade på ryckig gång. Ett påhitt av Volvo. Jag har själv ägt både en -79 och en -80 GLT. Volvo påstår 4 pållars skillnad. Detta säger ju ingenting om accelerationsförhållanden utan är mätt vid ett klassiskt högt varvtal.

Jag märkte bra skillnad på GLT -80 och -81. Förvisso var B23e motorn i övrigt bättre -79 o -80 (Smidd Boforsvev m.m) dock förklarar inte detta hela skillnaden.



H-kammen hävdar jag fortfarande utklassar K FÖRUTOM en viss sämre tomgång. Det handlar om durationen som är VÅGAD på denna kam.

Skriv svar