Sida 1 av 1

Hur mycket brukar en 531topp gå på?

Postat: 26 jun 2005, 14:07
av TeddyCore
Nu är jag trött på att bli jämt dragen av andra bilar så nu jävlar ska jag trimma bilen.

Hade tänkt att få ur lite mer kraft ur min b230f om jag nu vågar det på en motor som gått 32tusen, men men, man dör inte av att fråga, iaf, hade tänkt att införskaffa en 531topp, samt nån mysig kam till denna och nu undrar jag vad brukar man få betala för en fräsh 531topp? så man inte blir grundlurad.



Nån som har några siffror om hur många hästar man borde få ut av en b230f med 531topp + annan kam?

mvh Jonas

Postat: 26 jun 2005, 14:13
av 740_Palle
Själv har jag inte en aning.. men kolla på Köp/sälj delen här på 7/900 klubben.. där borde du se på ett ungefär vad du får ge..

Postat: 26 jun 2005, 14:27
av kmx
Har sett några toppar på blocket. Brukarligga runt 2000.



Har en v-kam liggandes som jag köpte tillmin 740 (med f-motor), men jag bytte bil innan jag btte kam.

Hör av dig om du vill köpa den.

Postat: 26 jun 2005, 14:37
av TeddyCore
Okej, så runt 2tusen är lagom priser? inte kollat så noga då detta är lite av ett projekt beronde hur pengarna rullar in..., vad ska man vara extra uppmärksam på när man ska köpa en begagnad topp?



V-kamen låter intressant om priset är rätt.



Btw vad tycker spb om annan topp och annat mys?

Postat: 26 jun 2005, 14:41
av kmx
TeddyCore skrev:Okej, så runt 2tusen är lagom priser? inte kollat så noga då detta är lite av ett projekt beronde hur pengarna rullar in..., vad ska man vara extra uppmärksam på när man ska köpa en begagnad topp?



V-kamen låter intressant om priset är rätt.



Btw vad tycker spb om annan topp och annat mys?


För 2000 så ska den va i bra skick..har sett ner till en femhundring med, men de verkar inget bra.



Ang. SBP så hade en polare en gång en 745:a med A-motor. Han hade 531-topp och de sa aldrignåt om motorn. Vi märkte inte att det var 531-topp förräns dagen han sålde den för 2000. (Hela bilen alltså)



Ska kriva ett PM ang. kammen

Postat: 26 jun 2005, 14:48
av TeddyCore
Okej, får ge mig ut på jakt efter en 531 då!, blir nog trim istället för fälgar så länge... Föresten borde tex inte jönköping ha 531toppar? eller har de hutlösa priser på sånt?



en annan fråga vad tycker motorn om ett par extra kusar? bilen har gåt 32tusen... så inte motorn tackar för sig efter 10mil med trim.

Postat: 26 jun 2005, 14:48
av TeddyCore
Okej, får ge mig ut på jakt efter en 531 då!, blir nog trim istället för fälgar så länge... Föresten borde tex inte jönköping ha 531toppar? eller har de hutlösa priser på sånt?



en annan fråga vad tycker motorn om ett par extra kusar? bilen har gått 32tusen... så inte motorn tackar för sig efter 10mil med trim.

Postat: 26 jun 2005, 15:30
av kmx
Såg en 531:a på TPC nu för 1500....

Postat: 26 jun 2005, 18:05
av TeddyCore
Tack! han som säljer den bor i trollhättan med, perfekt, hoppas att han kvar den, då. vad ska bytas om man ändå byter toppen+ kammen, alla packnigar hade jag tänkt att börja med, nått mer? några lager eller dyl?

Postat: 26 jun 2005, 23:20
av JE Jr
Jag vet inte vad som skiljer 90:ans motor mot 91, men Volvo hade ett trimkit till B230F att sälja förut, då ingick VX-kam, 531topp och en annan slutdämpare.



http://web.telia.com/~u24015005/Trimnin ... iginal.jpg



SBP tycker inte om att du modifierar motorn.



531-toppar, verkar gilla att spricka i förbränningsrummen, eller är det bara de som gått på turbomotorer?

Postat: 26 jun 2005, 23:36
av TeddyCore
Okej, jo kan tänka mig att sbp ogillar trimmat i alla dess former, men tror knappast att de märker det så lätt om den är cirka 140- 150 hästar i den istället för orginal 116. har allt kollat på det trimmkittet jag med, men verkar dyrt och onödigt, vill gärna komma billigt undan, men om en topp spikat kraftigt så syns väl detta väldigt tydliget?

satan fortfarande inget mail ifrån han på TPC, den toppen vill jag ha...

Postat: 27 jun 2005, 01:57
av ThaSaint
nu ska du ju sätta 531'an på en sugmotor men de som läser tråden och ska montera 531 på sina turbomotorer 88B eller nyare med 530topp..

montera andra avgasventiler, om 531'an kommer från en B230FB.

de Natriulkylda avgasventilerna är bra om man kör turbo :P



var kanske lite OT menmen..



//Erik