Hur mycket brukar en 531topp gå på?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
TeddyCore
Färsk användare
Inlägg: 89
Blev medlem: 01 maj 2005, 19:28
Ort: Trollhättan.

Hur mycket brukar en 531topp gå på?

Inlägg av TeddyCore »

Nu är jag trött på att bli jämt dragen av andra bilar så nu jävlar ska jag trimma bilen.

Hade tänkt att få ur lite mer kraft ur min b230f om jag nu vågar det på en motor som gått 32tusen, men men, man dör inte av att fråga, iaf, hade tänkt att införskaffa en 531topp, samt nån mysig kam till denna och nu undrar jag vad brukar man få betala för en fräsh 531topp? så man inte blir grundlurad.



Nån som har några siffror om hur många hästar man borde få ut av en b230f med 531topp + annan kam?

mvh Jonas

740_Palle
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 16 mar 2005, 19:40
Ort: Borås

Inlägg av 740_Palle »

Själv har jag inte en aning.. men kolla på Köp/sälj delen här på 7/900 klubben.. där borde du se på ett ungefär vad du får ge..
Bild

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Inlägg av kmx »

Har sett några toppar på blocket. Brukarligga runt 2000.



Har en v-kam liggandes som jag köpte tillmin 740 (med f-motor), men jag bytte bil innan jag btte kam.

Hör av dig om du vill köpa den.
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

TeddyCore
Färsk användare
Inlägg: 89
Blev medlem: 01 maj 2005, 19:28
Ort: Trollhättan.

Inlägg av TeddyCore »

Okej, så runt 2tusen är lagom priser? inte kollat så noga då detta är lite av ett projekt beronde hur pengarna rullar in..., vad ska man vara extra uppmärksam på när man ska köpa en begagnad topp?



V-kamen låter intressant om priset är rätt.



Btw vad tycker spb om annan topp och annat mys?
Polarvit 744 GL/T 91.

köpes: billiga 17", vita framskärmar + förardörr..

Huv..

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Inlägg av kmx »

TeddyCore skrev:Okej, så runt 2tusen är lagom priser? inte kollat så noga då detta är lite av ett projekt beronde hur pengarna rullar in..., vad ska man vara extra uppmärksam på när man ska köpa en begagnad topp?



V-kamen låter intressant om priset är rätt.



Btw vad tycker spb om annan topp och annat mys?


För 2000 så ska den va i bra skick..har sett ner till en femhundring med, men de verkar inget bra.



Ang. SBP så hade en polare en gång en 745:a med A-motor. Han hade 531-topp och de sa aldrignåt om motorn. Vi märkte inte att det var 531-topp förräns dagen han sålde den för 2000. (Hela bilen alltså)



Ska kriva ett PM ang. kammen
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

TeddyCore
Färsk användare
Inlägg: 89
Blev medlem: 01 maj 2005, 19:28
Ort: Trollhättan.

Inlägg av TeddyCore »

Okej, får ge mig ut på jakt efter en 531 då!, blir nog trim istället för fälgar så länge... Föresten borde tex inte jönköping ha 531toppar? eller har de hutlösa priser på sånt?



en annan fråga vad tycker motorn om ett par extra kusar? bilen har gåt 32tusen... så inte motorn tackar för sig efter 10mil med trim.
Polarvit 744 GL/T 91.

köpes: billiga 17", vita framskärmar + förardörr..

Huv..

TeddyCore
Färsk användare
Inlägg: 89
Blev medlem: 01 maj 2005, 19:28
Ort: Trollhättan.

Inlägg av TeddyCore »

Okej, får ge mig ut på jakt efter en 531 då!, blir nog trim istället för fälgar så länge... Föresten borde tex inte jönköping ha 531toppar? eller har de hutlösa priser på sånt?



en annan fråga vad tycker motorn om ett par extra kusar? bilen har gått 32tusen... så inte motorn tackar för sig efter 10mil med trim.
Polarvit 744 GL/T 91.

köpes: billiga 17", vita framskärmar + förardörr..

Huv..

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Inlägg av kmx »

Såg en 531:a på TPC nu för 1500....
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

TeddyCore
Färsk användare
Inlägg: 89
Blev medlem: 01 maj 2005, 19:28
Ort: Trollhättan.

Inlägg av TeddyCore »

Tack! han som säljer den bor i trollhättan med, perfekt, hoppas att han kvar den, då. vad ska bytas om man ändå byter toppen+ kammen, alla packnigar hade jag tänkt att börja med, nått mer? några lager eller dyl?
Polarvit 744 GL/T 91.

köpes: billiga 17", vita framskärmar + förardörr..

Huv..

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Jag vet inte vad som skiljer 90:ans motor mot 91, men Volvo hade ett trimkit till B230F att sälja förut, då ingick VX-kam, 531topp och en annan slutdämpare.



http://web.telia.com/~u24015005/Trimnin ... iginal.jpg



SBP tycker inte om att du modifierar motorn.



531-toppar, verkar gilla att spricka i förbränningsrummen, eller är det bara de som gått på turbomotorer?

TeddyCore
Färsk användare
Inlägg: 89
Blev medlem: 01 maj 2005, 19:28
Ort: Trollhättan.

Inlägg av TeddyCore »

Okej, jo kan tänka mig att sbp ogillar trimmat i alla dess former, men tror knappast att de märker det så lätt om den är cirka 140- 150 hästar i den istället för orginal 116. har allt kollat på det trimmkittet jag med, men verkar dyrt och onödigt, vill gärna komma billigt undan, men om en topp spikat kraftigt så syns väl detta väldigt tydliget?

satan fortfarande inget mail ifrån han på TPC, den toppen vill jag ha...
Polarvit 744 GL/T 91.

köpes: billiga 17", vita framskärmar + förardörr..

Huv..

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

nu ska du ju sätta 531'an på en sugmotor men de som läser tråden och ska montera 531 på sina turbomotorer 88B eller nyare med 530topp..

montera andra avgasventiler, om 531'an kommer från en B230FB.

de Natriulkylda avgasventilerna är bra om man kör turbo :P



var kanske lite OT menmen..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar