Sida 1 av 1

kamaxel till B230E (530)

Postat: 10 maj 2005, 23:17
av plostermannen
hej! vet att det tjööötas enormt om kamaxelbyten hit och dit!



men jag tänkte mest kolla med er för det finns så jääääävla många att välja på!



tänkte bara slänga i en ny kam + extraktor och 2,5" det får räcka ett tag. det handlar om en B230E (530topp) original...



det jag är ute efter är en kam som drar riktigt bra från botten upp till kanske 5-6000 varv...eventuellt mindre...men att den drar bäst på lite lägre varv då det fortfarande ska vara en bruksbil...



berätta gärna om era erfarenheter av olika kammar!



//Nisse

Re: kamaxel.

Postat: 10 maj 2005, 23:38
av Turbo-Mupp
plostermannen skrev:hej! vet att det tjööötas enormt om kamaxelbyten hit och dit!



men jag tänkte mest kolla med er för det finns så jääääävla många att välja på!



tänkte bara slänga i en ny kam + extraktor och 2,5" det får räcka ett tag. det handlar om en B230E (530topp) original...



det jag är ute efter är en kam som drar riktigt bra från botten upp till kanske 5-6000 varv...eventuellt mindre...men att den drar bäst på lite lägre varv då det fortfarande ska vara en bruksbil...



berätta gärna om era erfarenheter av olika kammar!



//Nisse


Kan väl tänka mig att Vx3 eller K-kammen kan vara en bra kam. Kanske H-kammen med. Men jag tror att K-kammen är den bästa

Postat: 10 maj 2005, 23:59
av plostermannen
okej...har härt det från många...kan det vara någon märkbar skillnad då? hur långt drar k-kammen i en sugis?

Postat: 11 maj 2005, 08:31
av Gothicteo
plostermannen skrev:okej...har härt det från många...kan det vara någon märkbar skillnad då? hur långt drar k-kammen i en sugis?


Jag kör med K-kam i 405 topp.... den är lite slöare under 3000... men piggre från 4000.... å jag har varvat den till 6700 på mätaren å den ville mer men jag vågade inte ...... Jag har en Weber 36/36a med K-insug på G å med det på så skulle slöheten på låga varv försvinna å bränsle ekonomin bli lite bättre!



Jag ska köra Blackrace om 2 veckor å få en tid.... inte för att jag tror att den blir bra men så att jag har något att jämföra med! sedan skruvar jag på delarna å kör på nytt! Jag kan ju raportera!

Postat: 11 maj 2005, 10:55
av VOLVO-MANGE
Om du nu vill ha effekt på det området du säger så anser inte jag att K-kammen är ett alternativ, inte heller H-kammen.

Jag skulle nog ta T-kammen om jag vore du och ville ha tidig kraft.

Postat: 11 maj 2005, 11:06
av rickard
tycker du ska behålla V-kamen du har. gå på att plana toppen eller något istället.

Postat: 11 maj 2005, 11:23
av JE Jr
Det finns ju eftermarknadskammar också...

Postat: 11 maj 2005, 20:36
av plostermannen
JE Jr skrev:Det finns ju eftermarknadskammar också...


jo jag var faktiskt mer inne på eftermarknadskammarna! men har pratat lite med unitech och kg och så...men vem man än pratar med så är ju deras kammar bäst hehe...svårt ändå...



vad beträffar planing så e jag inte så himla pigg på att montera bort hela toppen faktiskt...har ju aldrig gjort det förr! känns som det kan bli lite marigt att få ihop allt igen sen...hade man en meck som granne eller god vän så hade det ju inte vart nått att snacka om...

Postat: 11 maj 2005, 22:22
av plostermannen
gothicteo skrev:
plostermannen skrev:okej...har härt det från många...kan det vara någon märkbar skillnad då? hur långt drar k-kammen i en sugis?


Jag kör med K-kam i 405 topp.... den är lite slöare under 3000... men piggre från 4000.... å jag har varvat den till 6700 på mätaren å den ville mer men jag vågade inte ...... Jag har en Weber 36/36a med K-insug på G å med det på så skulle slöheten på låga varv försvinna å bränsle ekonomin bli lite bättre!



Jag ska köra Blackrace om 2 veckor å få en tid.... inte för att jag tror att den blir bra men så att jag har något att jämföra med! sedan skruvar jag på delarna å kör på nytt! Jag kan ju raportera!


låter intressant! kul att se skillnaden mellan tiderna sedan!

Postat: 11 maj 2005, 22:36
av plostermannen
rickard84 skrev:tycker du ska behålla V-kamen du har. gå på att plana toppen eller något istället.


funderar lite kring det med! kanske blir till att lämna iväg hela järnet till någon firma om dom gör det för en hyffsad penning och med kambyte och hela kraffset..

Postat: 14 maj 2005, 02:09
av Tejptomas
Visst finns det eftermarknadskammar men tänk då på att få en

med fördelarspår så du kan driva runt fördelaren.





Mvh Tomas