kamaxel till B230E (530)

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
plostermannen
Van forumsanvändare
Inlägg: 1303
Blev medlem: 28 jan 2003, 21:49
Ort: Sthlm/Luleå/Örebro
Kontakt:

kamaxel till B230E (530)

Inlägg av plostermannen »

hej! vet att det tjööötas enormt om kamaxelbyten hit och dit!



men jag tänkte mest kolla med er för det finns så jääääävla många att välja på!



tänkte bara slänga i en ny kam + extraktor och 2,5" det får räcka ett tag. det handlar om en B230E (530topp) original...



det jag är ute efter är en kam som drar riktigt bra från botten upp till kanske 5-6000 varv...eventuellt mindre...men att den drar bäst på lite lägre varv då det fortfarande ska vara en bruksbil...



berätta gärna om era erfarenheter av olika kammar!



//Nisse

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: kamaxel.

Inlägg av Turbo-Mupp »

plostermannen skrev:hej! vet att det tjööötas enormt om kamaxelbyten hit och dit!



men jag tänkte mest kolla med er för det finns så jääääävla många att välja på!



tänkte bara slänga i en ny kam + extraktor och 2,5" det får räcka ett tag. det handlar om en B230E (530topp) original...



det jag är ute efter är en kam som drar riktigt bra från botten upp till kanske 5-6000 varv...eventuellt mindre...men att den drar bäst på lite lägre varv då det fortfarande ska vara en bruksbil...



berätta gärna om era erfarenheter av olika kammar!



//Nisse


Kan väl tänka mig att Vx3 eller K-kammen kan vara en bra kam. Kanske H-kammen med. Men jag tror att K-kammen är den bästa
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

plostermannen
Van forumsanvändare
Inlägg: 1303
Blev medlem: 28 jan 2003, 21:49
Ort: Sthlm/Luleå/Örebro
Kontakt:

Inlägg av plostermannen »

okej...har härt det från många...kan det vara någon märkbar skillnad då? hur långt drar k-kammen i en sugis?

Gothicteo
Moderator
Inlägg: 2994
Blev medlem: 17 jan 2005, 17:43
Ort: Göteborg Volvo945se-96 Toyota Starlet-81 CitroenDSpecial-70 Folkrace 244 och E30
Kontakt:

Inlägg av Gothicteo »

plostermannen skrev:okej...har härt det från många...kan det vara någon märkbar skillnad då? hur långt drar k-kammen i en sugis?


Jag kör med K-kam i 405 topp.... den är lite slöare under 3000... men piggre från 4000.... å jag har varvat den till 6700 på mätaren å den ville mer men jag vågade inte ...... Jag har en Weber 36/36a med K-insug på G å med det på så skulle slöheten på låga varv försvinna å bränsle ekonomin bli lite bättre!



Jag ska köra Blackrace om 2 veckor å få en tid.... inte för att jag tror att den blir bra men så att jag har något att jämföra med! sedan skruvar jag på delarna å kör på nytt! Jag kan ju raportera!
Tacklista : Domino, Volvo-Anders, Nmoen, Zappe, Fido, Micke_940T, Blackliner, MrZ, taz

VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191
Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla

Inlägg av VOLVO-MANGE »

Om du nu vill ha effekt på det området du säger så anser inte jag att K-kammen är ett alternativ, inte heller H-kammen.

Jag skulle nog ta T-kammen om jag vore du och ville ha tidig kraft.
Magnus Andersson



745 GL/T -90 bruksbil

760 -88 , S90 TIC Projekt

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

tycker du ska behålla V-kamen du har. gå på att plana toppen eller något istället.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Det finns ju eftermarknadskammar också...

plostermannen
Van forumsanvändare
Inlägg: 1303
Blev medlem: 28 jan 2003, 21:49
Ort: Sthlm/Luleå/Örebro
Kontakt:

Inlägg av plostermannen »

JE Jr skrev:Det finns ju eftermarknadskammar också...


jo jag var faktiskt mer inne på eftermarknadskammarna! men har pratat lite med unitech och kg och så...men vem man än pratar med så är ju deras kammar bäst hehe...svårt ändå...



vad beträffar planing så e jag inte så himla pigg på att montera bort hela toppen faktiskt...har ju aldrig gjort det förr! känns som det kan bli lite marigt att få ihop allt igen sen...hade man en meck som granne eller god vän så hade det ju inte vart nått att snacka om...

plostermannen
Van forumsanvändare
Inlägg: 1303
Blev medlem: 28 jan 2003, 21:49
Ort: Sthlm/Luleå/Örebro
Kontakt:

Inlägg av plostermannen »

gothicteo skrev:
plostermannen skrev:okej...har härt det från många...kan det vara någon märkbar skillnad då? hur långt drar k-kammen i en sugis?


Jag kör med K-kam i 405 topp.... den är lite slöare under 3000... men piggre från 4000.... å jag har varvat den till 6700 på mätaren å den ville mer men jag vågade inte ...... Jag har en Weber 36/36a med K-insug på G å med det på så skulle slöheten på låga varv försvinna å bränsle ekonomin bli lite bättre!



Jag ska köra Blackrace om 2 veckor å få en tid.... inte för att jag tror att den blir bra men så att jag har något att jämföra med! sedan skruvar jag på delarna å kör på nytt! Jag kan ju raportera!


låter intressant! kul att se skillnaden mellan tiderna sedan!

plostermannen
Van forumsanvändare
Inlägg: 1303
Blev medlem: 28 jan 2003, 21:49
Ort: Sthlm/Luleå/Örebro
Kontakt:

Inlägg av plostermannen »

rickard84 skrev:tycker du ska behålla V-kamen du har. gå på att plana toppen eller något istället.


funderar lite kring det med! kanske blir till att lämna iväg hela järnet till någon firma om dom gör det för en hyffsad penning och med kambyte och hela kraffset..

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Visst finns det eftermarknadskammar men tänk då på att få en

med fördelarspår så du kan driva runt fördelaren.





Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

Skriv svar