Byta från T-kam till A-kam, frågor.

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Byta från T-kam till A-kam, frågor.

Inlägg av jocke.lind »

Ska sätta i en A-kam i min 530topp som har T-kam orginal



Är det bara o byta rätt av?



Nån som har bra beskrivning med hur hårt allt ska dras i Nm och annat?



/Jocke
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Ja det ska bara va att byta rakt av.

Angånende åtdragningsmoment:

http://hacked.free-bsd.org/phpBB2/viewtopic.php?t=91



Ang kamaxelbyte

http://hacked.free-bsd.org/phpBB2/viewtopic.php?t=25



EDIT: kan va bra att byta packboxen i framkant av kamaxeln i samma veva (den bakom kamdrevet) och de 2 o-ringarna på axeln från fördelaren som går in i kamen.





//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

tack för länkarna!!







Det med att schimsa o hålla på med bladmått, ska man behöva det mellan dessa kammarna?
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

nej eftersmo måtten på ventilspelet mäts på den delen av kammen där 'nockarna' är, men inte på själva nocken utan på baksidan av dom när ventilerna är stängda.



måttet mellan centrum på kamaxeln och baksidan på 'nockarna' ska vara samma på alla volvos originalkammar (och förhoppningsvis eftermarknadskammar med).



Dock är det ju Alltid bra att göra en kontroll dock.. Men är ventilspelet bra justerat på toppen du har nu så ska deti nte vara några problem.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

ThaSaint skrev:nej eftersmo måtten på ventilspelet mäts på den delen av kammen där 'nockarna' är, men inte på själva nocken utan på baksidan av dom när ventilerna är stängda.



måttet mellan centrum på kamaxeln och baksidan på 'nockarna' ska vara samma på alla volvos originalkammar (och förhoppningsvis eftermarknadskammar med).



Dock är det ju Alltid bra att göra en kontroll dock.. Men är ventilspelet bra justerat på toppen du har nu så ska deti nte vara några problem.



//Erik


tack



ja den är nyplanad idag och han sa byte ventiltätning(gummípluppar nåt :oops: ) o sa att allt är fint inställt efter en T-kam. Men det kan man väl inte göra utan kammen är i? Men ska väl bara va att sätta i A-kammen då. Och kontrollmäta spelet.
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

japp spelar ingen roll vad det sitter för kam i eftersom spelet mäts som sagt när tryckarna är mot nock-grunkornas baksidor ..



så det är bara flytta över kamme, ska inte va några problem.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

hur märker man att man behöver justera spelet???



ska byta till en a-kam i min motor med nämnligen... ska även byta dämpkuddarna samtidigt...
Bild

Volvo 940 Turbo -92

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

man kan höra ventilknack om man är lite insatt...



annars kan man handla ett bladmått och mäta spelet om man har loss ventilkåpan.



Kontroll:

Kall motor : 0.30 - 0.40mm

Varm motor: 0.35 - 0.45mm



Inställning:

Kall motor: 0.35 - 0.40mm

Varm motor: 0.40 - 0.45mm



Kontrollmäta kan man göra själv, är det 0.40 så är det bra :P



däremot justera spelet är en god idé att lämna in för att göra det, eftersom man behöver tillgång till en hel del schimsbrickor, eller eg inte många ,men exakt rätt storlek. Man behöver även en micrometer av bra kvalitet. Sen är det inte så enkelt att klämma dit och ta bort gamal schimsbrickorna på egen hand heller..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

ThaSaint skrev:man kan höra ventilknack om man är lite insatt...



annars kan man handla ett bladmått och mäta spelet om man har loss ventilkåpan.



Kontroll:

Kall motor : 0.30 - 0.40mm

Varm motor: 0.35 - 0.45mm



Inställning:

Kall motor: 0.35 - 0.40mm

Varm motor: 0.40 - 0.45mm



Kontrollmäta kan man göra själv, är det 0.40 så är det bra :P



däremot justera spelet är en god idé att lämna in för att göra det, eftersom man behöver tillgång till en hel del schimsbrickor, eller eg inte många ,men exakt rätt storlek. Man behöver även en micrometer av bra kvalitet. Sen är det inte så enkelt att klämma dit och ta bort gamal schimsbrickorna på egen hand heller..



//Erik
jag hör 2 olika knackljud från min motor, samt ett slammrande ljud... det ena är ju såklart spridarna som tickar... det andra tror/hoppas jag är ventilerna...



Det slammrande ljudet lär vara servopumpen, då det lät likadan med den gammla motorn...
Bild

Volvo 940 Turbo -92

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

kolvbultsknack är rätt vanligt på rödblockare med.

Dock mest kosmetiskt,

om det nu inte låter fruktansvärt mkt.. säg det :)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Mester46
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 nov 2002, 11:23
Ort: Olofström

Inlägg av Mester46 »

Jocke ..

Slängde inte du dit en portad 531 topp på bilen .

så varför byta till en sämre topp.
Bild

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Mester46 skrev:Jocke ..

Slängde inte du dit en portad 531 topp på bilen .

så varför byta till en sämre topp.




jo..för att 531 nog inte är hel. Ska plocka av o kolla den nästa vecka om jag orkar. Den går riktigt bra nu trots allt. Körde precis blackrace istan. 201m och 9,1sek. vet inte om det är bra. men kändes fort iaf.
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Amders
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 21 aug 2004, 22:51
Kör: 940 GL -91
Ort: Mariestad

Ventilknasck

Inlägg av Amders »

Och hur hadde du ,ThaSaint, tänkt höra knacket vid för litet spel?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Ventilknasck

Inlägg av ThaSaint »

Amders skrev:Och hur hadde du ,ThaSaint, tänkt höra knacket vid för litet spel?


Bra fråga :D

men vid för stort spel borde det gå avgöra.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Varför inte testa en V-kam istället?????







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Tejptomas skrev:Varför inte testa en V-kam istället?????







Mvh Tomas
Har ingen liggandes här hemma. Så kör med A så länge
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

V-kammen brukar vara billig som fan om du köper en på skroten o

plockar av den själv. Ring o kolla o se vad dom säger.

Jag skulle hellre valt en V än en A.





Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Tejptomas skrev:V-kammen brukar vara billig som fan om du köper en på skroten o

plockar av den själv. Ring o kolla o se vad dom säger.

Jag skulle hellre valt en V än en A.





Mvh Tomas


får komma senare. Är nöjd med draget i A-kammen som jag kör med nu. Duktigt bättre än T-kammen.
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Med V blir det ännu bättre... :twisted:

Har du KG katalogen??? Står där tror jag hur mkt lyft det skiljer.





Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Tejptomas skrev:Med V blir det ännu bättre... :twisted:

Har du KG katalogen??? Står där tror jag hur mkt lyft det skiljer.





Mvh Tomas


nope, har inte katalogen :(



Då kanske man får fixa en sån senare då, kamaxeln alltså.
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Pacman rekomenderar den kammen.

Glenn, en polare till mej som oxo trimmar FT ska köra med V-kam.

Annars ser hans recept ut ganska mkt som ditt.

Har du större ventiler???







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Tejptomas skrev:Pacman rekomenderar den kammen.

Glenn, en polare till mej som oxo trimmar FT ska köra med V-kam.

Annars ser hans recept ut ganska mkt som ditt.

Har du större ventiler???







Mvh Tomas




org 530 topp ska på, med A-kammen som jag har i min 531 topp som sitter på nu
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Ja men din 531 ska väl på igen???

Vad är det gjort med den o vad är den flödad till i bänk??
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Tejptomas skrev:Ja men din 531 ska väl på igen???

Vad är det gjort med den o vad är den flödad till i bänk??


den kommer inte att komma på nu direkt. kör med den gamla nyplanade toppen. Som är i betydligt bättre skick (nyskick) än gamla sketna 740turbotoppen.



531toppen ska vara portad av halvarssonsracing långt upp i sverige



Men nu ska bara gamla toppen på. Med annan kam än T. och det blir A så länge. Troligtvis alltid Akam med, för ny koppling måste med på. Samt nya r-bakdäck är på ingång. Så pengakassan är väl inte den bästa :cry:
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Har kollat nu o A, T och V har samma nockvinkel.

Men V kammen lyfter 11,35mm o A lyfter 10,5mm samt T lyfter 9.9mm.

Så nu har lite info om kammarna. :)





Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

Skriv svar