Sida 1 av 1

Gulgegga i expansionskärlet!

Postat: 02 maj 2005, 11:47
av jocke.lind
Såg igår att jag fått lite gultklet i expansionskärlet.



Antar att det är olja i vattnet då?



Sista tiden har den druckit lite vatten. Inte alls mycket men lite.



Vad är det första man kan kolla vidare på och felsöka?



Antar att det är toppackningen och planing som man bör göra :(







Alla förslag tas emot



JÄVLIGT kul just nu med, när det är /sommar/blackrace på G.

/Jocke

Postat: 02 maj 2005, 11:55
av T.Q.M
Sprickor i toppen?

Postat: 02 maj 2005, 11:58
av jocke.lind
T.Q.M skrev:Sprickor i toppen?


just det som är lite svårt o kolla när dem är på plats.



får väl komptesta, kolla mer nogrannt på olja o vatten.



Annars blir det o lyfta toppen och kolla in den.



Är den rent kass så blir det på med 530toppen igen.

Postat: 02 maj 2005, 12:22
av Prototypen
Trycktesta kylsystemet. I ett komp-prov är det risk för att du inte ser ett litet läckage.

Postat: 02 maj 2005, 14:18
av jocke.lind
Prototypen skrev:Trycktesta kylsystemet. I ett komp-prov är det risk för att du inte ser ett litet läckage.


Ska göra det igen. Trycktestade för en månad sen och då var det inga problem vad jag kan minnas.



men toppen åker av på torsdag i vilket fall som helst.



Nya packningar har inhandlats och gamla 530 toppen åker på med A-kam. och nyplanad och fin.



531 toppen har ställt till massor med problem för mig redan:



1. Ingen ventilkåpa på den när jag köpte den :?

2. Ingen fördelare alls i bakkant av toppen. Fick ta från min 530.

3. Små små sprickor mellan ventilerna

4. Ena tempgivaren hade annan/trasig gänga

5. Ett vattenhål för givare som inte finns på 530topp. Bara 740 531topp. Fick pluggas.

6. Är säkert skev från början, skulle inte förvåna mig, Dum som man är så planade vi aldrig toppen.

7. Några pinnbultar saknades.

8. Ja..finns säkert fler fel på den :wink:



Men ska kolla över den lite innan man river i det. Tror bilen kommer gå rätt så snarlikt med 530toppen, så det är jag inte orolig för.

Postat: 02 maj 2005, 19:05
av ThaSaint
jocke.lind skrev:
Prototypen skrev:Trycktesta kylsystemet. I ett komp-prov är det risk för att du inte ser ett litet läckage.


Ska göra det igen. Trycktestade för en månad sen och då var det inga problem vad jag kan minnas.



men toppen åker av på torsdag i vilket fall som helst.



Nya packningar har inhandlats och gamla 530 toppen åker på med A-kam. och nyplanad och fin.



531 toppen har ställt till massor med problem för mig redan:



1. Ingen ventilkåpa på den när jag köpte den :?

2. Ingen fördelare alls i bakkant av toppen. Fick ta från min 530.

3. Små små sprickor mellan ventilerna

4. Ena tempgivaren hade annan/trasig gänga

5. Ett vattenhål för givare som inte finns på 530topp. Bara 740 531topp. Fick pluggas.

6. Är säkert skev från början, skulle inte förvåna mig, Dum som man är så planade vi aldrig toppen.

7. Några pinnbultar saknades.

8. Ja..finns säkert fler fel på den :wink:



Men ska kolla över den lite innan man river i det. Tror bilen kommer gå rätt så snarlikt med 530toppen, så det är jag inte orolig för.


Trist, om det läker nånstans..

dock ventilkåpa å fördelare ingår ju inte i en 'topp'..



angående givarna, hur pluggade du hålet, med en bult? Vad är det för gänga? har inte min 531 som ska på i närheten för tillfället :(



//Erik

Postat: 02 maj 2005, 19:21
av Greensilver
Verkar som om det är svårt att få tag på bra beggade toppar.

Postat: 03 maj 2005, 00:38
av jocke.lind
ThaSaint skrev:
jocke.lind skrev:
Prototypen skrev:Trycktesta kylsystemet. I ett komp-prov är det risk för att du inte ser ett litet läckage.


Ska göra det igen. Trycktestade för en månad sen och då var det inga problem vad jag kan minnas.



men toppen åker av på torsdag i vilket fall som helst.



Nya packningar har inhandlats och gamla 530 toppen åker på med A-kam. och nyplanad och fin.



531 toppen har ställt till massor med problem för mig redan:



1. Ingen ventilkåpa på den när jag köpte den :?

2. Ingen fördelare alls i bakkant av toppen. Fick ta från min 530.

3. Små små sprickor mellan ventilerna

4. Ena tempgivaren hade annan/trasig gänga

5. Ett vattenhål för givare som inte finns på 530topp. Bara 740 531topp. Fick pluggas.

6. Är säkert skev från början, skulle inte förvåna mig, Dum som man är så planade vi aldrig toppen.

7. Några pinnbultar saknades.

8. Ja..finns säkert fler fel på den :wink:



Men ska kolla över den lite innan man river i det. Tror bilen kommer gå rätt så snarlikt med 530toppen, så det är jag inte orolig för.


Trist, om det läker nånstans..

dock ventilkåpa å fördelare ingår ju inte i en 'topp'..



angående givarna, hur pluggade du hålet, med en bult? Vad är det för gänga? har inte min 531 som ska på i närheten för tillfället :(



//Erik


okej. då har man lärt sig det . tack



jag tog en gammal givare från en 405topp. Som passade rakt på, så vilken gänga det är har jag ingen aning om tyvärr

Postat: 03 maj 2005, 00:39
av jocke.lind
Greensilver skrev:Verkar som om det är svårt att få tag på bra beggade toppar.


Väldigt väldigt svårt. Leta länge innan jag hittade en som skulle vara "fin". Skulle inte vara några sprickor enligt säljaren, första man ser är små sprickor :evil:

Postat: 03 maj 2005, 02:29
av Miffot
du skulle tjackat den jag hade den var fin :P

ingen på forumet som var jätte intresserad.. slängde ut den på blocket och det kom en och hämta den nästa dag.. :wink:

Postat: 03 maj 2005, 08:44
av jocke.lind
Miffot skrev:du skulle tjackat den jag hade den var fin :P

ingen på forumet som var jätte intresserad.. slängde ut den på blocket och det kom en och hämta den nästa dag.. :wink:
ahh...det var ju synd jag inte gjorde det :(

Postat: 08 maj 2005, 11:32
av adde.k
tur du inte köpte min iaf... den var det också sprickor i upptäckte den ssom köpte den... oopsi...