Sida 2 av 3
Postat: 13 feb 2007, 18:57
av Mockan
Duvan skrev:Mockan skrev:okey, de där var ju rätt matnyttigt.
receptet låter så här alltså:
ZF låda
Svarvat svänghjul för 240mm lamell
orginaltryckplatta
Sinter från PPF
saab slavsylinder
Kapa isär ZFlådan och svetsa fast motsvarande bit från min m47
sedan köra med orginalmellanaxeln
har jag förstått allt?
Nja, men inte tryckplattan. Den s.k. 712 är inte orginal utan den är
förstärkt och dyr. KG säljer den för c:a 2600kr. Sedan en 10 splines
orginallamell. Det finns som du säger sinterlameller också, men det
kanske är onödigt. Tänk på att det som förstör växellådan, bakaxeln
och drivaxlarna är felväxlingarna och det höga vridet. Så det gäller att
köra en sådan maskin med både huvudet och högerfoten.
//Duvan
//Duvan
okey, men går de inte få tag på en tryckplatta till vettigare kurs?
växellådan blir inte så farligt dyrt, men jobbigt om tryckplattan ska kosta mera :/
Postat: 13 feb 2007, 19:05
av Duvan
Mockan skrev:Duvan skrev:Mockan skrev:okey, de där var ju rätt matnyttigt.
receptet låter så här alltså:
ZF låda
Svarvat svänghjul för 240mm lamell
orginaltryckplatta
Sinter från PPF
saab slavsylinder
Kapa isär ZFlådan och svetsa fast motsvarande bit från min m47
sedan köra med orginalmellanaxeln
har jag förstått allt?
Nja, men inte tryckplattan. Den s.k. 712 är inte orginal utan den är
förstärkt och dyr. KG säljer den för c:a 2600kr. Sedan en 10 splines
orginallamell. Det finns som du säger sinterlameller också, men det
kanske är onödigt. Tänk på att det som förstör växellådan, bakaxeln
och drivaxlarna är felväxlingarna och det höga vridet. Så det gäller att
köra en sådan maskin med både huvudet och högerfoten.
//Duvan
//Duvan
okey, men går de inte få tag på en tryckplatta till vettigare kurs?
växellådan blir inte så farligt dyrt, men jobbigt om tryckplattan ska kosta mera :/
Tyvärr är det nog så? Detta gäller även till M90. Hur man än vänder och
vrider på det så kommer man inte ner i pris. Tha Saint kör med -712 TP
till sin M90 och många mer med han. De skulle inte kunna ha någon
billigare TP. Tha Saint hade orginal turbo TP men den håller inte när
man vill upp i hästkrafter. Ja, tyvärr är det så. Jag kommer att ha ett
annat alternativ men det är inte billigare.
//Duvan
Postat: 13 feb 2007, 23:46
av tictac
Det var ju intressant läsning och bekräftelse om BMW lådor Duvan, undrar bara varför det tog så länge innan du svarade i tråden...
Det jag fortfarande undrar över är om Saab slavcylindern lirar ihop rakt av med 7/900 seriens huvudcylinder utan att man får problem med olika volymer som leder till att man inte kan frikoppla helt eller att man trycker ut kolven från slavcylindern eller liknande?
Och Mockan vad har du tänkt för ZF låda? någon välldigt ny som inte har 1:1 i utväxling på högsta växeln för det är ju välldigt trist vid lite längre körningar med bilen.
Postat: 13 feb 2007, 23:56
av Mockan
ToAx skrev:Det var ju intressant läsning och bekräftelse om BMW lådor Duvan, undrar bara varför det tog så länge innan du svarade i tråden...
Det jag fortfarande undrar över är om Saab slavcylindern lirar ihop rakt av med 7/900 seriens huvudcylinder utan att man får problem med olika volymer som leder till att man inte kan frikoppla helt eller att man trycker ut kolven från slavcylindern eller liknande?
Och Mockan vad har du tänkt för ZF låda? någon välldigt ny som inte har 1:1 i utväxling på högsta växeln för det är ju välldigt trist vid lite längre körningar med bilen.
Näe de blir nog en äldre med 1:1 på 5an, dom är bra mkt billigare som de ser ut...
Postat: 14 feb 2007, 00:29
av Duvan
ToAx skrev:Det var ju intressant läsning och bekräftelse om BMW lådor Duvan, undrar bara varför det tog så länge innan du svarade i tråden...
Det jag fortfarande undrar över är om Saab slavcylindern lirar ihop rakt av med 7/900 seriens huvudcylinder utan att man får problem...
Och Mockan vad har du tänkt för ZF låda? någon välldigt ny som inte har 1:1 i utväxling på högsta växeln för det är ju välldigt trist vid lite längre körningar med bilen.
Vill bara se om alternativen BMW lådorna dök upp och vilka som svarade.
Kan bli tråkigt om bara jag dyker på och skriver mycket (som jag brukar
göra). Huvudcylindern lirar ihop s**b eller volvo s40. Ska du ha en
extern slavcylinder, ska du ha en från en BMW M30 de är mindre i volym
och gör att du kan koppla i botten. Att alla ska vara rädda för de nya ZF
lådorna som har 1:1 på femman. Du kan växla om bakaxeln till 3:31
(tror jag att det var). Har du sedan mycket trim med en varvvillig motor
så far du iväg rätt bra över 8000varv. Mats Ivarssons Boost har en ZF
låda med 1:1 på femman och 3:54 på bakaxeln och den gör 270km/h
på 8000varv.
//Duvan
Postat: 14 feb 2007, 00:52
av Duvan
Utväxlingarna i inledningen stämmer inte.
(1:an 4,20)
Lite mera att jämföra med.
Getrag 260/6
1:an 3,83
2:an 2,20
3:an 1,40
4:an 1,00
5:an 0,81
ZF (M3)
1:an 3,72
2:an 2,40
3:an 1,77
4;an 1,26
5:an 1,00
M46
1:an 4,03:1 (3:71)
2:an 2,16:1
3:an 1,37:1
4:an 1,00:1
OD 0,79:1
M47
1:an 4,03:1
2:an 2,16:1
3:an 1,37:1
4:an 1,00:1
5:an 0,83:1
....................M90H... M90H2... M90L... M90L2
1:a växeln....3.54:1... 3.54:1... 3.91:1... 3,91:1
2:a växeln....2.05:1... 2.05:1... 2.20:1... 2.20:1
3:a växeln....1.38:1... 1.38:1... 1.38:1... 1.38:1
4:a växeln....1.00:1... 1.00:1... 1.00:1... 1.00:1
5:a växeln....0.81:1... 0.70:1... 0.81:1... 0.70:1
//Duvan
Postat: 14 feb 2007, 16:38
av micael
Det finns väl till och med 3,15:1 till slutväxeln.
Jag har 3,31:1 på min kombi å automat med lockup å den varvar nästan lite för lite för att trivas optimalt.
Man borde då kunna ta någon BMW automat å byta/svetsa om svepet med eller?
Postat: 14 feb 2007, 17:12
av Duvan
micael skrev:Det finns väl till och med 3,15:1 till slutväxeln.
Jag har 3,31:1 på min kombi å automat med lockup å den varvar nästan lite för lite för att trivas optimalt.
Man borde då kunna ta någon BMW automat å byta/svetsa om svepet med eller?
Räknar du inte åt fel håll nu? Med 3,15:1 skulle den varva ännu mindre.
Kanske du skulle ha 3,54:1 eller 3,73:1. 3,15:1 är nog inte orginal, går att
köpa lösa drev. Automaters beteende vet jag inte något om. Fråga Tha Saint
han hade automat från början i sin vita 940.
//Duvan
Postat: 14 feb 2007, 18:49
av micael
Duvan skrev:micael skrev:Det finns väl till och med 3,15:1 till slutväxeln.
Jag har 3,31:1 på min kombi å automat med lockup å den varvar nästan lite för lite för att trivas optimalt.
Man borde då kunna ta någon BMW automat å byta/svetsa om svepet med eller?
Räknar du inte åt fel håll nu? Med 3,15:1 skulle den varva ännu mindre.
Kanske du skulle ha 3,54:1 eller 3,73:1. 3,15:1 är nog inte orginal, går att
köpa lösa drev. Automaters beteende vet jag inte något om. Fråga Tha Saint
han hade automat från början i sin vita 940.
//Duvan
Ja asså inte 3,15:1 till min..
Men om man har 1:1 på högsta växeln så borde det bli hyggligt angenämt.
Jag vill ha 3,54:1 på min.
2900 rpm@110 skulle man hamna på med 3,15 och 1:1
Postat: 14 feb 2007, 19:55
av Duvan
micael skrev:Duvan skrev:micael skrev:Det finns väl till och med 3,15:1 till slutväxeln.
Jag har 3,31:1 på min kombi å automat med lockup å den varvar nästan lite för lite för att trivas optimalt.
Man borde då kunna ta någon BMW automat å byta/svetsa om svepet med eller?
Räknar du inte åt fel håll nu? Med 3,15:1 skulle den varva ännu mindre.
Kanske du skulle ha 3,54:1 eller 3,73:1. 3,15:1 är nog inte orginal, går att
köpa lösa drev. Automaters beteende vet jag inte något om. Fråga Tha Saint
han hade automat från början i sin vita 940.
//Duvan
Ja asså inte 3,15:1 till min..
Men om man har 1:1 på högsta växeln så borde det bli hyggligt angenämt.
Ja det hade varit perfekt
Jag vill ha 3,54:1 på min.
Ja, skaffa en sådan, jag har 3,73:1 med en M46 men det skall ändras
2900 rpm@110 skulle man hamna på med 3,15 och 1:1
//Duvan
Postat: 14 feb 2007, 20:08
av micael
Men hur kapar man spränkåpan och hur får man det centrerat?
Postat: 14 feb 2007, 22:31
av tictac
Man kan tex göra en jigg som man bultar fast på ingående sidan i växellådans bult mönster vart "hylsan" vart u-lagret glider är fäst i lådan. sedan upp i en svarv med lådan och kapa av orginal sprängkåpan på önskat mått. sedan skruva fast en Volvo sprängkåpa i motoblocket, därefter fäster man samma jigg som är skruvad i 4:ans och 5:ans ramlager överfall så att låda och vevaxel linjerar, sedan tiggar man ihop nya sprängkåpan med lådan.
Finns det 3,15:1 även till multilinken?
Postat: 14 feb 2007, 22:49
av Duvan
ToAx skrev:Man kan tex göra en jigg som man bultar fast på ingående sidan i växellådans bult mönster vart "hylsan" vart u-lagret glider är fäst i lådan. sedan upp i en svarv med lådan och kapa av orginal sprängkåpan på önskat mått. sedan skruva fast en Volvo sprängkåpa i motoblocket, därefter fäster man samma jigg som är skruvad i 4:ans och 5:ans ramlager överfall så att låda och vevaxel linjerar, sedan tiggar man ihop nya sprängkåpan med lådan.
Detta är det bästa sättet för de som har en stor svarv som får plats med en snurrande låda.
Man måste också veta var man skall kapa för det är olika längd på axeln, skiljer 15mm.
På volvosvepet kapar du, från motorn räknat 70mm och från t.ex.
Getragen 85mm. Glöm inte att sätta dit den aluminiumbalken vid tråget
och svänghlulet annars slår det sig. Ja nu har ni snart hela konceptet
Det är väl lika bra att Toax och jag kör hela konceptet praktiskt och
lägger upp arbetet i FAQ?
//Duvan
Postat: 16 feb 2007, 19:28
av micael
Hehe..
Ja en sådan svarv lär man inte hitta på clas ohlsson i alla fall.
Man får väl bygga någon egen kapgrej med vinkelkap å lämplig skiva istället för att köpa en svarv för någon miljon.....
Skall kolla upp utväxling till multilink..
Postat: 16 feb 2007, 19:37
av Duvan
micael skrev:Hehe..
Ja en sådan svarv lär man inte hitta på clas ohlsson i alla fall.
Man får väl bygga någon egen kapgrej med vinkelkap å lämplig skiva istället för att köpa en svarv för någon miljon.....
Skall kolla upp utväxling till multilink..
Det viktigaste är en jigg och att du fäster den lilla balken vid tråget.
Om du använder en rondell med en kapskiva för aluminium så fungerar
det också. Skulle det slå på 1-2mm så är inte det hela världen. Antingen
planar du till med fräsen eller så låter det vara. Alltså en bra jigg som
klämmer ihop delarna ordentligt vid svetsning är ett måste.
//Duvan
Postat: 31 jul 2007, 15:07
av Mockan
Nu har jag handlat på mig lite grejer, less på volvolådan...
BMW ZF låda, från en e36a 525 turbodiesel.
lamell till ovanstående
spakställ till ovanstående
slavcylinder till ovanstående
är detta "rätt" slavcylinder för mig? eller är den på för stor volym så jag inte är så trampa ut helt?
tanken var att kapa sönder sprängkåpan och svetsa fast en sprängkåpa från volvo.
köra med orginalurtrampningslagret och är det för "kort" så får man förlänga med en hylsa.
mellanaxeln får man lösa sen, kapa å skarva verkar aktuellast just nu.
Postat: 31 jul 2007, 15:39
av Duvan
Mockan skrev:Nu har jag handlat på mig lite grejer, less på volvolådan...
BMW ZF låda, från en e36a 525 turbodiesel.
lamell till ovanstående
spakställ till ovanstående
slavcylinder till ovanstående
är detta "rätt" slavcylinder för mig? eller är den på för stor volym så jag inte är så trampa ut helt?
tanken var att kapa sönder sprängkåpan och svetsa fast en sprängkåpa från volvo.
köra med orginalurtrampningslagret och är det för "kort" så får man förlänga med en hylsa.
mellanaxeln får man lösa sen, kapa å skarva verkar aktuellast just nu.
Grattis till ZF lådan!
Ja, slavcylindern är för stor.
Postat: 01 aug 2007, 00:11
av Mockan
okey, ska försöka få tag på en från en bigblocksexa då...
Postat: 01 aug 2007, 13:56
av Mockan
vilken kaross och motor ska jag ta ifrån?
m10 från e21a?
m30 från e28a?
m20 från e30? e34?
Postat: 01 aug 2007, 21:54
av Duvan
Mockan skrev:vilken kaross och motor ska jag ta ifrån?
m10 från e21a?
m30 från e28a?
m20 från e30? e34?
Står längre upp i tråden
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Postat: 02 aug 2007, 15:46
av Mockan
Duvan skrev:Mockan skrev:vilken kaross och motor ska jag ta ifrån?
m10 från e21a?
m30 från e28a?
m20 från e30? e34?
Står längre upp i tråden
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
DU har sagt att man ska ta från en M30, vilken M30 spelar ingen roll?
eftersom M10an är en M30 med 2 cylindrar mindre så kanske det går från en M10 också?
hur ser man skillnad på dessa?
Postat: 02 aug 2007, 17:19
av Duvan
Mockan skrev:Duvan skrev:Mockan skrev:vilken kaross och motor ska jag ta ifrån?
m10 från e21a?
m30 från e28a?
m20 från e30? e34?
Står längre upp i tråden
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
DU har sagt att man ska ta från en M30, vilken M30 spelar ingen roll?
eftersom M10an är en M30 med 2 cylindrar mindre så kanske det går från en M10 också?
hur ser man skillnad på dessa?
Vet inte.
Postat: 03 aug 2007, 02:59
av Mockan
Duvan skrev:Mockan skrev:Duvan skrev:
Står längre upp i tråden
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
DU har sagt att man ska ta från en M30, vilken M30 spelar ingen roll?
eftersom M10an är en M30 med 2 cylindrar mindre så kanske det går från en M10 också?
hur ser man skillnad på dessa?
Vet inte.
men du vet att en från en m30 ska passa?
hur har du fått reda på det? antaganden eller testat sig fram?
Postat: 03 aug 2007, 11:10
av Duvan
Mockan skrev:Duvan skrev:Mockan skrev:
DU har sagt att man ska ta från en M30, vilken M30 spelar ingen roll?
eftersom M10an är en M30 med 2 cylindrar mindre så kanske det går från en M10 också?
hur ser man skillnad på dessa?
Vet inte.
men du vet att en från en m30 ska passa?
hur har du fått reda på det? antaganden eller testat sig fram?
Inga antagande.
Här i Skåne är det rätt många som kör med Getrag/ZF så mitt råd är
väl underbyggt fast jag inte kör med detta recept för tillfället. Håller
på med en annan modifiering med ett specialsvarvat svänghjul.
Du kan kolla på Knotans hemsida under Projekt så har han en enkel
guide.
http://www.projekteffekt.se/
Postat: 03 aug 2007, 12:26
av Mockan
jo jag har läst där hur han gjort, men han har inte nämt det där med slavcylinder...
du kan inte höra dig för?