Trimmas --> mål 350 pollar

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Siqqe
Uppkörning
Inlägg: 614
Blev medlem: 04 feb 2006, 07:05
Ort: Konga
Kontakt:

Inlägg av Siqqe »

rickard_765 skrev:500 HK med orginal FK/FT-stakar???



ute och cyklar?



Iof är det inte hästarna som dödar, utan vridet...



Jag vill påstå att dom inte håller. Finns det någon som bänkat 500 hk med orginalstakar?



isåfall vill jag veta hur "länge" den motorn höll med det effektuttaget.


Japp, jag står för det jag har sagt. Anledningen till att jag refererade till antal hästkrafter beror på att 95% av forumsmedlemmarna gör det och har egentligen ingen aning om att det är vridmomentet som är skadligt.



En sugmotor med 1000 Hk @ 10 000 rpm skulle kunna ha hur klena stakar som helst i och med att vridmomentet är så pass lågt.



Dagens sanning: Lyckas man kröka stakar har man byggt motorn fel!



... Inte riktigt, men nästan. M-stakar från B23A är skottsäkra, senare modellen av M-stakar som sitter i B230FK/FT från och med 1990 är också skottsäkra.



Det huvuddelen av alla medlemmar här (och självklart på andra motorrelaterade forum) inte förstår är att ett perfekt motorbygge kräver enorm förståelse för hur saker och ting fungerar. När man planerar sitt bygge och väljer ut sina delar krävs också enorm omsorg och noggrannhet.



Har man gjort detta och har ett säkert styrsystem som t.ex. LH2.4 eller ett dyrt EMS (gamla Motronic är inte att föredra) kan man enkelt använda Volvos stakar runt 500 Nm.

pacman
Övningskörning
Inlägg: 114
Blev medlem: 10 jul 2006, 09:48
Ort: Kävlinge

Inlägg av pacman »

Siqqe skrev:


En sugmotor med 1000 Hk @ 10 000 rpm skulle kunna ha hur klena stakar som helst i och med att vridmomentet är så pass lågt.

.


Hmm..låter som en normal halvdålig 500cui ProStock-motor....och de använder alustakar eller titanstakar ihop med extremlättade skelettkolvar. :roll:
/ Pacman

Användarvisningsbild
Volvo T
Övningskörning
Inlägg: 163
Blev medlem: 02 jan 2006, 21:10
Ort: Österlen
Kontakt:

Inlägg av Volvo T »

tack för infon sigge..

håller med om att original grejer underskattas mycket när det gäller större krafter!



Min bror som hade bilen innan hade ju en trimmad B23 ET i den ...

Ni kan läsa om den här: 399,2 hk, 530 NM



Men vilken tänd/sprut system är det på FT resp. FK motorer efter -96 ?



Tack på förhand///Åkerman

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Volvo T skrev:Men vilken tänd/sprut system är det på FT resp. FK motorer efter -96 ?
samma som före 96, 90-95 iaf,

BOSCH Jetronic LH2.4 bränslesystem samt EZ 116 K tändsystem.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Volvo T
Övningskörning
Inlägg: 163
Blev medlem: 02 jan 2006, 21:10
Ort: Österlen
Kontakt:

Inlägg av Volvo T »

ThaSaint skrev:
Volvo T skrev:Men vilken tänd/sprut system är det på FT resp. FK motorer efter -96 ?
samma som före 96, 90-95 iaf,

BOSCH Jetronic LH2.4 bränslesystem samt EZ 116 K tändsystem.



//Erik


okay..hur mycket pallar dessa boxar med då?..eller det är inte nåt o hålla på med?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

om din bror är så hajj på att trimma me originalsprut kan du ju fråga honom, då vi hört om honom i ungefär massor av trådar nu.

Allt beror på vem som sköter spakarna alltså



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Siqqe
Uppkörning
Inlägg: 614
Blev medlem: 04 feb 2006, 07:05
Ort: Konga
Kontakt:

Inlägg av Siqqe »

Volvo T skrev:
ThaSaint skrev:
Volvo T skrev:Men vilken tänd/sprut system är det på FT resp. FK motorer efter -96 ?
samma som före 96, 90-95 iaf,

BOSCH Jetronic LH2.4 bränslesystem samt EZ 116 K tändsystem.



//Erik


okay..hur mycket pallar dessa boxar med då?..eller det är inte nåt o hålla på med?


En som är riktigt hajj på att mappa LH2.4 kan med all säkerhet lyckas trycka ut 450hk ur en välbyggd motor.



Men... oftast inte. ;) 350 - 400hk är nog ett ganska lagom tak för vad de flesta klarar av (den som mappar sprutet). MMT-Matsson från Ryd är en av dom få som kan trycka ut absolut max ur ett LH2.4 och Motronic.

Användarvisningsbild
Volvo T
Övningskörning
Inlägg: 163
Blev medlem: 02 jan 2006, 21:10
Ort: Österlen
Kontakt:

Inlägg av Volvo T »

ThaSaint skrev:om din bror är så hajj på att trimma me originalsprut kan du ju fråga honom, då vi hört om honom i ungefär massor av trådar nu.

Allt beror på vem som sköter spakarna alltså



//Erik


Han är inte så inläst på lh2,4..



Sigge:Jo men då har jag ju nästan fått klarhet på vad som skall i o på motorn i stort sett!



Tack så mycekt för all hjälp!! :)

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

Siqqe skrev:
Volvo T skrev:
ThaSaint skrev:
samma som före 96, 90-95 iaf,

BOSCH Jetronic LH2.4 bränslesystem samt EZ 116 K tändsystem.



//Erik


okay..hur mycket pallar dessa boxar med då?..eller det är inte nåt o hålla på med?


En som är riktigt hajj på att mappa LH2.4 kan med all säkerhet lyckas trycka ut 450hk ur en välbyggd motor.



Men... oftast inte. ;) 350 - 400hk är nog ett ganska lagom tak för vad de flesta klarar av (den som mappar sprutet). MMT-Matsson från Ryd är en av dom få som kan trycka ut absolut max ur ett LH2.4 och Motronic.
Ja, och han lyckades klämma ur 563 kusar med ett orginalblock :wink:
Duvan - Still going strong!

pacman
Övningskörning
Inlägg: 114
Blev medlem: 10 jul 2006, 09:48
Ort: Kävlinge

Inlägg av pacman »

Duvan skrev:
Siqqe skrev:
Volvo T skrev:


okay..hur mycket pallar dessa boxar med då?..eller det är inte nåt o hålla på med?


En som är riktigt hajj på att mappa LH2.4 kan med all säkerhet lyckas trycka ut 450hk ur en välbyggd motor.



Men... oftast inte. ;) 350 - 400hk är nog ett ganska lagom tak för vad de flesta klarar av (den som mappar sprutet). MMT-Matsson från Ryd är en av dom få som kan trycka ut absolut max ur ett LH2.4 och Motronic.
Ja, och han lyckades klämma ur 563 kusar med ett orginalblock :wink:
Ja, i hur många sekunder då (insugstemp, tempstegring i godset, hotspots etc.) samt hur länge höll motorn innan ras?
/ Pacman

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

pacman skrev:
Duvan skrev:
Siqqe skrev:


En som är riktigt hajj på att mappa LH2.4 kan med all säkerhet lyckas trycka ut 450hk ur en välbyggd motor.



Men... oftast inte. ;) 350 - 400hk är nog ett ganska lagom tak för vad de flesta klarar av (den som mappar sprutet). MMT-Matsson från Ryd är en av dom få som kan trycka ut absolut max ur ett LH2.4 och Motronic.
Ja, och han lyckades klämma ur 563 kusar med ett orginalblock :wink:
Ja, i hur många sekunder då (insugstemp, tempstegring i godset, hotspots etc.) samt hur länge höll motorn innan ras?
Ingen aning :wink:
Duvan - Still going strong!

Siqqe
Uppkörning
Inlägg: 614
Blev medlem: 04 feb 2006, 07:05
Ort: Konga
Kontakt:

Inlägg av Siqqe »

pacman skrev:
Duvan skrev:
Siqqe skrev:


En som är riktigt hajj på att mappa LH2.4 kan med all säkerhet lyckas trycka ut 450hk ur en välbyggd motor.



Men... oftast inte. ;) 350 - 400hk är nog ett ganska lagom tak för vad de flesta klarar av (den som mappar sprutet). MMT-Matsson från Ryd är en av dom få som kan trycka ut absolut max ur ett LH2.4 och Motronic.
Ja, och han lyckades klämma ur 563 kusar med ett orginalblock :wink:
Ja, i hur många sekunder då (insugstemp, tempstegring i godset, hotspots etc.) samt hur länge höll motorn innan ras?


Behöver inte alls vara någon fara. Så länge man har koll på grejorna och det inte spikar så kan det mycket väl hålla utan problem.



Uppe i de effekterna är iofs en betongfyllnig att föredra i ett B230-block.

pacman
Övningskörning
Inlägg: 114
Blev medlem: 10 jul 2006, 09:48
Ort: Kävlinge

Inlägg av pacman »

Ja det beror ju såklart alltid på hur motorn ska användas.



Ska den köras dragracing med och användas 10-12s i stöten med 10min avsvalning emellan så är det ju oftast lugnt.

Ska den användas som busbil på gatan så bör man kanske vara lite försiktigare då dessa problemen som jag nämnde dyker upp...

Ett bromssvep berättar ju bara vad motorn är kapabel till på spetslast. Ligger man på konstantlast så dyker däremot en hel massa nya problem upp, som t.ex skenande temp i kylvätskan, skenande temp i avgaserna...och när detta fått påverka en stund....spikningar.



Och med handen på hjärtat....när man sladdar runt korvkiosken eller rejsar med kompisen på motorvägen vem som har högst toppfart (inga moralpredikningar nu tack)...vilken typ av belastning har man då på motorn? :wink:
/ Pacman

Skriv svar