rickard_765 skrev:500 HK med orginal FK/FT-stakar???
ute och cyklar?
Iof är det inte hästarna som dödar, utan vridet...
Jag vill påstå att dom inte håller. Finns det någon som bänkat 500 hk med orginalstakar?
isåfall vill jag veta hur "länge" den motorn höll med det effektuttaget.
Japp, jag står för det jag har sagt. Anledningen till att jag refererade till antal hästkrafter beror på att 95% av forumsmedlemmarna gör det och har egentligen ingen aning om att det är vridmomentet som är skadligt.
En sugmotor med 1000 Hk @ 10 000 rpm skulle kunna ha hur klena stakar som helst i och med att vridmomentet är så pass lågt.
Dagens sanning: Lyckas man kröka stakar har man byggt motorn fel!
... Inte riktigt, men nästan. M-stakar från B23A är skottsäkra, senare modellen av M-stakar som sitter i B230FK/FT från och med 1990 är också skottsäkra.
Det huvuddelen av alla medlemmar här (och självklart på andra motorrelaterade forum) inte förstår är att ett perfekt motorbygge kräver enorm förståelse för hur saker och ting fungerar. När man planerar sitt bygge och väljer ut sina delar krävs också enorm omsorg och noggrannhet.
Har man gjort detta och har ett säkert styrsystem som t.ex. LH2.4 eller ett dyrt EMS (gamla Motronic är inte att föredra) kan man enkelt använda Volvos stakar runt 500 Nm.