Tidigarelägga tändningen med LH2.4?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Men när ni jordar på det där sättet vad händer i den andra ändan?

Jag tror att ni riskerar att bränna något på det där sättet.
Bild

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Greensilver skrev:Men när ni jordar på det där sättet vad händer i den andra ändan?

Jag tror att ni riskerar att bränna något på det där sättet.
Friskt kopplat hälften brunnet. :)

Det är väl många som gör på det här sättet, jag har inte hört talas om några risker med det.

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok. Men den andra boxen håller väl signalen på hög nivå (12 eller 5 volt) och löder ni dit en kabel för att ta ned den på låg nivå så skulle man ju kunna tänka sig att det kommer att gå en hel del ström i er kabel. Jag tror inte att kretsarna i den andra boxen är gjorda för det.
Bild

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Tror ni det skulle bli skillnad om jag skaffade en chipbar tändbox och trimchip, eller har jag för lite trim för att det ska göra någon nytta?

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Andreas skrev:
ToAx skrev:Ja det måste det ju kunna, chippet "säger ju till" när det är dags och tända och är chippet ställt på att ha 360 graders förtändning så blir det ju så, allt beror ju på vad som finns för data inne i chippet.
Ok, då är det nog bättre med chipp för tre grader som jag ändrat är väl inte så mycket. Den går iaf bra nu med VX3-kam och höjd tändning, bottendrag som en B230F och när man kommer upp i 3000rpm blir det som att ha 4st B230F under huven. :)



Så här drog jag kablarna, lödde bara fast dem från insidan:



Bild


vart drog du dessa då? till bilens chassi eller? eller jordade du i metallkåpan?
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Anders1984 skrev:
vart drog du dessa då? till bilens chassi eller? eller jordade du i metallkåpan?
Jag jordade dem i pedalstället, men numera kör jag med chippad guldbox (ingen effektskillnad men det hindrar väl spikningar vid högre ladd).

4x12Tum
Övningskörning
Inlägg: 192
Blev medlem: 28 okt 2006, 10:15
Kör: Volvo

Inlägg av 4x12Tum »

var finner man denna "Guld Box" o vad kostar den... jag har ingen lust att chansa... kanse billigare att skaffa ett ställbart Kamdrev istället?

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

4x12Tum skrev:var finner man denna "Guld Box" o vad kostar den... jag har ingen lust att chansa... kanse billigare att skaffa ett ställbart Kamdrev istället?
Den sitter i vissa årsmodeller av 940, 1995 tror jag. Det finns två olika beroende på om det är manuell låda eller automat men det ska inte ha någon betydelse när man byter ut chippet. Den för manuell låda är guldfärgad och har slutnummer 219, den för automatlåda tror jag är svart och har slutnummer 207.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

satt guldbox "original" i min 940 S2.3 '95 (-219)

kika min projekttråd för bilder på guldbox



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

satt guldbox i min orginal också -96:a.
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

4x12Tum
Övningskörning
Inlägg: 192
Blev medlem: 28 okt 2006, 10:15
Kör: Volvo

Inlägg av 4x12Tum »

Trevligt trevligt.. bara ut o leta nu då... 8)

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Bild



Här har ni! dra 18 och 19 till 20 som är jord...
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Anders1984 skrev:Här har ni! dra 18 och 19 till 20 som är jord...
Skulle det ha nån betydelse menar du? Jord som jord? :?

Lundin
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 jan 2006, 16:12
Ort: Katrineholm

Inlägg av Lundin »

Lånar tråden lite..



Om man vill höja/sänka tändningen på LH 2.2;

Kan man gå tillväga på samma sätt? Eller är det en helt annan historia?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Lundin skrev:Lånar tråden lite..



Om man vill höja/sänka tändningen på LH 2.2;

Kan man gå tillväga på samma sätt? Eller är det en helt annan historia?




Om det är en b230F så kan du vrida fördelaren istället.
Bild

4x12Tum
Övningskörning
Inlägg: 192
Blev medlem: 28 okt 2006, 10:15
Kör: Volvo

Inlägg av 4x12Tum »

micael skrev:
Lundin skrev:Lånar tråden lite..



Om man vill höja/sänka tändningen på LH 2.2;

Kan man gå tillväga på samma sätt? Eller är det en helt annan historia?




Om det är en b230F så kan du vrida fördelaren istället.


om man har 2,2 ja... inte om man har en 88b med 2,4 (diagnostikbox)

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

4x12Tum skrev:
micael skrev:
Lundin skrev:Lånar tråden lite..



Om man vill höja/sänka tändningen på LH 2.2;

Kan man gå tillväga på samma sätt? Eller är det en helt annan historia?




Om det är en b230F så kan du vrida fördelaren istället.


om man har 2,2 ja... inte om man har en 88b med 2,4 (diagnostikbox)


Men nu skrev gossen att han har 2,2.



Å då vrider man på fördelaren ;)



Har man en B280F så har den svänghjulsgivare men LH2,2 och då kan man inte ändra tändningen med fördelaren.
Bild

Lundin
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 jan 2006, 16:12
Ort: Katrineholm

Inlägg av Lundin »

Okej, då vet man det :)



En annan fråga; hur vet styrenheten att den ska skicka gnistan senare/tidigare än vanligt? Var ute och kollade på min bil (LH 2.2) och såg att det satt en anslutning strax under fördelaren med en svart kabel. Känner den av fördelarens läge och ger en signal till styrboxen?



Eftersom jag går fordonsprogrammet så är jag lite "vet-girig". :D



Tack på Förhand

4x12Tum
Övningskörning
Inlägg: 192
Blev medlem: 28 okt 2006, 10:15
Kör: Volvo

Inlägg av 4x12Tum »

ville bara förtydliga lite...

volvo bertil
Övningskörning
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 jul 2006, 16:59
Ort: Ljungby

Inlägg av volvo bertil »

ngn som har testat och märkt några problem?? hade tänkt föra detta på min b234f.

vilken box är det man ska lödda på, den på förarsidan?
volvo 240 - Död

volvo 740 d24 - projekt

volvo 740 b234f - nuvarande

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Testade detta på min 245 GL -90 (etanol).

Har inte provkört något större än, men den blev inte precis tröttare kan jag i allafall meddela! :)



Det man gör är att jorda pin 18+19 i boxen.

Dessa är digitala ingångar som aktiveras när spänningen dras ner från 5 V till 0 V (ingångarna jordade).



Ett par bilder på hur jag bar mig åt:



Boxen..

Bild



Komponentsidan med en fin blixtskugga efter objektivet.. :wink:

Bild



Pin 18+19 byglade till signaljorden på pin 20.

Bild



Om man nu inte känner för att löda i sin box kan man trycka in lösa stift på plats 18 och 19 i kontaktstycket istället.

Dessa stift kan tas från ett skrotat elsystem eller från en vanlig bilstereo-ISO.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

Efter att testat att jorda stift 18-19 på en 740 b230f - 89 med polvänd vevaxelgivare, H kam och etanol.



Vart ingen skillnad alls av att jorda 18+19.



är det någon som verkligen mätt upp att du får tidigare täning med strobblampa ?
Volvo 960 3.0liter manuell.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Latjo44 skrev:är det någon som verkligen mätt upp att du får tidigare täning med strobblampa ?


Det undrar jag med?



Någon som testat bygla en 'guldbox'? jag har bara sådanna liggandes, men de borde ju va samma stift ;)



Kan ju iofs offra en kanske, stroblampa har man ju

mest tiden som saknas :P :roll:



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

wassen
Färsk användare
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 apr 2007, 22:04

Inlägg av wassen »

Hej



Jag ar en 945:a, B230fb -92:a och jag tror att jag har ett lh2.4 system

Men min box är av metall och jag har inte 25 stift på den =(



Hur höjer jag tändningen på mitt system ?



Mvh Philip

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Låter som om det är bränsleboxen du fått tag i.

Leta på förarsidan, under brädan vid rattstången. Där ska tändboxen sitta.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Skriv svar