Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Nu är det så att lampan för oljetryck lyser konstant i min 940 Ft. I flera veckor innan så har den blinkat,precis som om det vore glappt nånstans. Bytte då givaren men felet återstod. Men nu dom senaste dagarna så lyser den konstant,vad kan det bero på? Finns fullt med fräsch olja i motorn,och oljefiltret är relativt nytt (Bytte för ca 3 månader sen,volvo original). Kikade även på kabeln från givaren,men kunde inte se att den låg mot nånting eller att den skavts upp. Motorn går precis som vanligt också,så jag begriper inte vad det sitter i.
Det kan vara stopp i närheten av oljegivaren. En bekant till mig löste sin felindikerande oljelampa med att lossa oljetrycksgivaren och blåsa in med tryckluft. Om detta inte löser saken tycker jag du ska köpa eller låna en riktig oljetrycksmätare för att verkligen vara säker på att du får riktigt oljetryck, det kan vara allvarligare än man tror.
Senaste dagarna...? Dom menar på fullaste allvar att du kör med bilen som vanligt trots att oljelampan lyser? Det hade inte jag gjort utan att först ha skaffat en pålitlig oljetrycksmätare och mätt trycket, eller du kanske är sugen på ett motorbyte?
Eftersom motorn går precis som innan så verkar det ju inte vara nåt fel på själva oljetrycket,för motorn borde väl skurit för länge sen isåfall om det vore fel på oljetrycket?
Oljetrycksvakten funkar som så att när den tappar trycket så jordar den, därav så om t.ex kabeln går av så kommer den inte att ge utslag alls vilket är lite dumt men så är det på våra bilar. Det jag skulle kolla är om kabeln skavt någonstans så att den ligger & jordar emot något. Eftersom att du bytt givaren borde det ju inte vara fel på den. Instrumentfel?
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
Dessa motorer kan gå nog så länge utan oljetryck...
Jag hade ett liknande problem på min 760/V90 (B230FT) i somras.. Där tändes lampan då man hade kört någon km, och givetvis var det bara att stanna på en gång! Allt verkade dock normalt och kikade man under påfyllningslocket så flödade det på bra..
Hade några dagar tidigare bytt kylare och råkat spilla en del glykol över oljetryckskontakten och kablarna där. Förmodligen så blev det någon sorts överledning, för efter en motortvätt så försvann felet.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT skrev:Dessa motorer kan gå nog så länge utan oljetryck...
Jag hade ett liknande problem på min 760/V90 (B230FT) i somras.. Där tändes lampan då man hade kört någon km, och givetvis var det bara att stanna på en gång! Allt verkade dock normalt och kikade man under påfyllningslocket så flödade det på bra..
Hade några dagar tidigare bytt kylare och råkat spilla en del glykol över oljetryckskontakten och kablarna där. Förmodligen så blev det någon sorts överledning, för efter en motortvätt så försvann felet.
Har också lyft på oljelocket och kikat,med motorn igång så skvätter det upp olja så man vågar inte direkt titta rakt ner men tryck verkar ändå finnas,tycker också att dom det inte var nåt tryck alls så borde väl motorn börja låta illa när det inte finns riktigt med smörjning? Har vad jag kan komma ihåg inte spillt nån glykol eller annan vätska över givaren heller. Är den här lampan ett krav på besiktningen eller kan man ta bort den helt?
Lossa kontakten från givaren och låt den hänga fritt utan att den rör vid motorblocket, och slå på tändningen. Om lampan ändå lyser då är det kortslutning någonstans.
Min oljetryckslampa blinkar till lite då och då, ofta vid svängningar eller gaspådrag men inte alltid. Den blinkar till och som längst har den lyst i 2 sekunder och sedan slocknat, där är olja på stickan och ny oljetrycksgivare, någon som kan hjälpa mig att klura ut vad de kan bero på?
Min oljetryckslampa blinkar till lite då och då, ofta vid svängningar eller gaspådrag men inte alltid. Den blinkar till och som längst har den lyst i 2 sekunder och sedan slocknat, där är olja på stickan och ny oljetrycksgivare, någon som kan hjälpa mig att klura ut vad de kan bero på?
Hur mycket olja är det enligt stickan då? Om oljelampan blinkar vid svängar, gas och broms brukar det tyda på låg oljenivå.
Min oljetryckslampa blinkar till lite då och då, ofta vid svängningar eller gaspådrag men inte alltid. Den blinkar till och som längst har den lyst i 2 sekunder och sedan slocknat, där är olja på stickan och ny oljetrycksgivare, någon som kan hjälpa mig att klura ut vad de kan bero på?
Hur mycket olja är det enligt stickan då? Om oljelampan blinkar vid svängar, gas och broms brukar det tyda på låg oljenivå.