B230E som inte startar helt plötsligt?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
w300i
Övningskörning

B230E som inte startar helt plötsligt?

Inlägg av w300i »

Har en 740 från -85 med B230E motor som helt plötsligt inte vill starta. Bytte grenrörspackningarna för några dagar sen,och startade den en snabbis efteråt och då var det inga som helst problem. Men idag när jag skulle flytta på bilen så var det stopp.

Startmotorn går,och den tänder till en gång sen går bara startmotorn utan tillstymmelse till liv i motorn. Lät man bilen vara några minuter och prövade igen så tände den till en gång,sen inge mer. Plockade ur och kontrollerade bränslepumpsrelät och såg att hela sockeln var i taskigt skick,varav en kabel hade lossnat och åkt under hållaren. Kanon,tänkte jag och felet har hittat men icke,blev inge bättre för det. Ska tilläggas också att i samband med att startproblemet började,så lyser blinkerspilarna i mätarhuset vid startförsök,och när man släpper på nyckeln så surrar det högljutt från bränslepumpsrelät i nån sekund efter,och även mätarhusets belysning ihop med blinkerspilarna lyser i nån sekund trots att man släppt på nyckeln. Vet inte om allt det här har ett samband eller om jag hade oturen att få flera olika fel samtidigt...

Har kollat gnista och det finns,har lossat utgående ledning från bränslefiltret och det kommer soppa när man kör på starten där iallafall,och jag har byglat kontakterna i bränslepumpsreläets kontakt och pumparna går. Lossat gummibälgen under insuget och den runda skivan innanför var full i oljekladd,men gick upp och ner lätt utan kärvande. Varvräknaren studsar vid start villket borde betyda att hallgivaren fungerar?

Vet inte riktigt vad jag ska gå vidare med nu,har ni några kloka tips? :)

Morst
Forumsfreak
Kör: 945 Turbo -94

Re: B230E som inte startar helt plötsligt?

Inlägg av Morst »

Hmm, luktar jordfel eller glappkontakt. Börja med att kolla jordpunkterna i motorrummet på innerskärmarna, mellan motor och batteri/kaross. Kolla också gärna kontinuitet (att förbindelse finns) mellan dessa delar med en summer eller multimeter. Skulle någon av ovan nämnda delar har taskig jord så kan det också avslöjas genom att tillfälligt ansluta en startkabel mellan batteriets minuspol och delen ifråga, t.ex. på insuget eller ett lyftöra.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar