Byte av temperaturgivare?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
björn55
Färsk användare

Byte av temperaturgivare?

Inlägg av björn55 »

Hej, hur kommer jag åt tempgivaren som sitter under grenröret för att skruva bort den? Det är trångt och svårt att komma åt med en vanlig öppen 19 mm blocknyckel, finns det någon som har något tips, måste något tas bort för att jag ska komma åt eller krävs något specialverktyg?
Tack på förhand, hälsningar Björn.

Lehto
Klubbmedlem 2020
Kör: Volvo 940

Re: BYTE AV TEMPERATURGIVARE?

Inlägg av Lehto »

Den som är "ytterst" närmast fronten (givaren till mätaren i kupén) går att trixa loss utan att skruva lös något.
Är de den bakre mot torpedväggen som är för databoxen så lär du nog skruva loss insuget skulle jag tro, men det är inte heller direkt mycket jobb, se till att ha en ny insugspackning bara.
940 Turbo brukis: Bild

HenrikG
Sekreterare
Kör: 780, 945 m.m.
Ort: Stockholm. Klubbens representant i SVIS styrelse, Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: BYTE AV TEMPERATURGIVARE?

Inlägg av HenrikG »

Nu framgår det inte riktigt vilken motor, men jag förutsätter B230 på beskrivningen.
Jag har bytt den bakre givaren utan att ta bort insuget också, men det var absolut inte roligt! Det var i samband med att jag bytte slangen från toppen mot torpedväggen, då kunde man komma åt den från baksidan med vanlig öppen nyckel.
Så, lossa och vika fram insuget lite är väl det jag rekommenderar.
Bild
Leg. 7/900-mäklare ALLT ser bättre ut utan LED-ramp
780 -90, XC70 -13, 945 -98, V60 -12, GMC Sierra -96, 944 -91, 945 -95, 740 -88, 265 -76

Skriv svar