Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 15 okt 2019, 18:48

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 10 okt 2019, 15:22 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Inlägg: 579
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås
Tjenare.

Morsan har haft problem med sin bil, det är inte alltid det händer men ändå relativt ofta.
Hon har en 945 1997 och ekonomimätare på varvtalsmätaren, och såfort mätaren går in på det gula (antar det är då turbon skjuter på) så börjar bilen "hosta"/hoppa.
Har själv provat köra den vid ett tillfälle då det hände och det är nästan som att ett stift inte skulle tända, svårt att förklara men den tvekar liksom.
Detta pågår som sagt helatiden när ekonominätaren är på gult, såfort man släpper gasen lite och den går ner till grönt så går den bra igen.

Jag har tagit ut felkoder och det är 1-1-1 på både bränsle å tändsystemet (alltså inga felkoder).
Stiften är bytta, tändkablarna är bytta, fördelare och rotor är bytta, radiostörningsreläet samt soppapump reläet är också bytt. Så är liksom out of ideas känns det som, vet ej hur jag ska gå vidare faktiskt...


Någon som har nå tips/ideér?

_________________
940 Turbo brukis: Bild


Upp
   
InläggPostat: 10 okt 2019, 16:02 
Online
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18109
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kanske insugsslangen mellan luftfilter och turbon som sugs ihop, inte helt ovanligt.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 10 okt 2019, 18:58 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Inlägg: 579
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås
Ja det skulle det kunna vara det är precis så det känns nästan att man ger gas men antingen får den inte tillräckligt med soppa, eller tillräckligt med luft eller också att ett stift inte skulle ge gnista.
Bilen är original så den laddar bara 0.3 bar, skulle det kunna vara tillräckligt för att insugsslangen ska sugas ihop? Hade de varit uppställt ladd hade detta varit det jag också starkt misstänkt.

_________________
940 Turbo brukis: Bild


Upp
   
InläggPostat: 10 okt 2019, 22:39 
Offline
Sekreterare

Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Inlägg: 3289
Kör: 780, 945 m.m.
Ort: Stockholm. Klubbens representant i SVIS styrelse, Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Jag hade precis samma symptom på min 780, men det uppkom vid byte av stift och tändkablar. Hade nån liten ryckning ågon gång då och då på laddtryck så jag bytte stift, kablar, fördelarlock och rotor.
Frid och fröjd tänkte jag, men problemet blev sju resor värre. Jordfläta byttes, extra jordfläta monterades, relän, spridarmotstånd och hela konkarongen, utan resultat. Hade bytt bränslefilter vid samma service så jag jagade fel på bränslesidan, bytte i princip hela soppasystemet innan jag i desperation började byta tillbaka tänddelar.

Det visade sig att en av de helt nya tändkablarna jag monterat var dålig. En koll en gång till av stift och kablar, kan ju hända att du avhjälpt ett fel (exkv dåligt stift) och fått ett nytt fel på köpet.

_________________
Bild
Leg. 7/900-mäklare ALLT ser bättre ut utan LED-ramp
780 -90, XC70 -13, 945 -98, V60 -12, GMC Sierra -96, 944 -91, 945 -95, 740 -88, 265 -76


Upp
   
InläggPostat: 12 okt 2019, 11:49 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Inlägg: 579
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås
Hmm ja de skulle vara om fördelarlocket / rotorn / nått stift inte varit bra, ska gå igenom allt igen.

Tändkablarna är tagna från min bil som funkat bra där.

Igår bytte jag även LMM och insugsröret samt vevaxelgivare från min 944 som går bra till hennes 945, verkade bättre men felet är ju inte konstant så senare på kvällen fick jag "rapport" att den går dåligt igen...

Men ska gå igenom tänddelarna igen. Någon som vet om man typ kan mäta nått på tändspolen eller stiften el liknande för att se så rätt volt / ampere går ut, tänker om tändspolen är kass och inte skickar tillräckligt stark ström så stiften "släcks" vid laddtryck? Eller är detta osannolikt?

_________________
940 Turbo brukis: Bild


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015