960 reagerar inte på gas. B204FT [Löst!]

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Malawie
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 dec 2013, 18:43
Kör: 960 2.0 Turbo -92
Ort: Ulricehamn

960 reagerar inte på gas. B204FT [Löst!]

Inlägg av Malawie »

Trasig insprutningspump


Hej, några dagar innan besiktningen lägger bilen av, märktes först på kvällen innan då den dog, det blev ett "mööööööööööö..." och sedan startade den efter några sekunder innan jag han stanna och gick som vanligt, morgonen därpå så startade den som vanligt, gick lite oroligt vid gaspådrag blev en liten "möööp..." för att några hundra meter senare sluta helt.

Jag startade bilen och man får hålla bra med gas för att den ska hållas vid liv, den kan lägga sig på normal tomgång och verka helt vanlig ibland,men gasar man till så går den ner på 200 varv(?) eller dör, och ibland funkar det att gasa, ibland så under fullgas så kan den lägga sig på ett visst varvtal och stanna där, då går den extremt ojämnt (kanske bara tänder på vissa cylindrar?) men turbon börjar ladda på för fullt och den dumpar när man släpper gasen.

händer också att det blir väldigt höga avgas(eller insugs) knallar vid fullgas när den står på tomgång, efter det så brukar den varva upp normalt för att sedan gå oroligt igen.

Jag har bytt LMM och gjort en översyn, jag pressade även åt returen till bensinen, hur hård ska slangen bli utav trycket i systemet?

Inga felkoder, lambda börjar lysa när man drar ur LMM men slocknar när man tar bort minuspolen.

Tack för din tid, -Malawie
Senast redigerad av 1 Malawie, redigerad totalt 27 gånger.
Bild

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: 960 reagerar inte på gas. B204FT

Inlägg av taz »

Gadda ihop dig med HenrikG, han har liknande problem på sin 780 B204GT -90!

Den tjuvdör och går igång igen under färd
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: 960 reagerar inte på gas. B204FT

Inlägg av HenrikG »

Japp, liknande men inte alls lika grova symptom.
Sen jag tog fram den ur vinterförvaringen har den dött under färd fyra gånger, två gånger första dagen och sen två gånger dagen efter.
Under körning på jämn gas och utan laddtryck har varvräknaren dippat ett par gånger för att sedan lägga sig på noll och bilen dö. Detta varar någon sekund bara och sen har den återstartat av sig själv. Har kört ca 45 mil sedan senaste gången den dog.
Känns som tändningsrelaterat tycker jag. Ibland rycker den till på laddtryck också, men bara ytterst lite. Tänkte byta stift, fördelarlock, rotor och tändkablar som nästa steg.

Ditt problem känns mera bränslerelaterat tycker jag, speciellt med att du måste hålla gas för att den ska orka ibland.
Hur har du det med bränslefiltret?
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Användarvisningsbild
Malawie
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 dec 2013, 18:43
Kör: 960 2.0 Turbo -92
Ort: Ulricehamn

Re: 960 reagerar inte på gas. B204FT

Inlägg av Malawie »

HenrikG skrev:Japp, liknande men inte alls lika grova symptom.
Sen jag tog fram den ur vinterförvaringen har den dött under färd fyra gånger, två gånger första dagen och sen två gånger dagen efter.
Under körning på jämn gas och utan laddtryck har varvräknaren dippat ett par gånger för att sedan lägga sig på noll och bilen dö. Detta varar någon sekund bara och sen har den återstartat av sig själv. Har kört ca 45 mil sedan senaste gången den dog.
Känns som tändningsrelaterat tycker jag. Ibland rycker den till på laddtryck också, men bara ytterst lite. Tänkte byta stift, fördelarlock, rotor och tändkablar som nästa steg.

Ditt problem känns mera bränslerelaterat tycker jag, speciellt med att du måste hålla gas för att den ska orka ibland.
Hur har du det med bränslefiltret?

Tack för svar, bränslefiltret är bara 2 år gammalt, och det känns som att den skulle bli sämre stegvis om det var problemet?

Tror jag missade det, men bilen är okörbar, den har ingen ork över huvud taget och enda sättet att köra är att varva upp till 6000rpm och slira på kopplingen, då kommer man några meter framåt. har besikning och körförbud om 1,5 vecka, och sedan ska jag tyvärr sälja av bilen.

Men som sagt, bränsletryck? vad ska det vara, för jag antar att man kan mäta det med någonting vid spridarbryggan?
Bild

Användarvisningsbild
Malawie
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 dec 2013, 18:43
Kör: 960 2.0 Turbo -92
Ort: Ulricehamn

Re: 960 reagerar inte på gas. B204FT

Inlägg av Malawie »

Det var insprutningspumpen som hade lagt av.
Bild

Skriv svar