B230FK dör på tomgång

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

B230FK dör på tomgång

Inlägg av rockabillyrebel »

Tjäna, har problem med min 945a..
Motorn e utbytt och har blivit renoverad med nya lager ringar osv,
Först så fanns inget komp o ingen gnista.. Fixat båda problemen nu.
Men nu så mottänder den, alltså gnistan kommer när kolven fortf är i komprissionstakt..

Var ej med när växellåda/svänghjul monterades, om det monteras fel, kan detta fel uppenbara sig då?
Räcker det med att lossa startmotorn för att se markeringen på svänghjulet eller måste hela växellådan ner?

Tacksam för svar / rockabillyrebel
Senast redigerad av 1 rockabillyrebel, redigerad totalt 5 gånger.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3718
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230FK mottänder, svänghjul?

Inlägg av einar- »

Du bör kunna se eller iaf känna om det sitter rätt genom hålet för startmotorn. Det är väl ett uppehåll mellan hålen på ett ställe på svänghjulet och det ska peka mot startmotorn i ÖD om jag inte missminner mig.

Som synes så finns det rätt så gott om plats med startmotorn ur vägen
Bild
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: B230FK mottänder, svänghjul?

Inlägg av rockabillyrebel »

einar- skrev:Du bör kunna se eller iaf känna om det sitter rätt genom hålet för startmotorn. Det är väl ett uppehåll mellan hålen på ett ställe på svänghjulet och det ska peka mot startmotorn i ÖD om jag inte missminner mig.

Som synes så finns det rätt så gott om plats med startmotorn ur vägen
[ Bild ]
Okej, demontera startmotorn då :) men tror du att felaktigt monterat svänghjul kan vara problemet i mitt fall? För fördelarn på 940 går ej att sätta fel va?

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3718
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230FK mottänder, svänghjul?

Inlägg av einar- »

Känns helt klart som att det kan vara något sånt om den förtänder så den slår back för så långt gick inte ens att justera fördelarna på de äldre. Och du har kollat så kammen står rätt när motorn är i ÖD?
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: B230FK mottänder, svänghjul?

Inlägg av rockabillyrebel »

einar- skrev:Känns helt klart som att det kan vara något sånt om den förtänder så den slår back för så långt gick inte ens att justera fördelarna på de äldre. Och du har kollat så kammen står rätt när motorn är i ÖD?
Känns definitivt som att de e värt o kolla!
Kammen står enligt markering och båda kamnockarna pekar snett uppåt som ett v :)
Tack så mycket för svar!

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: B230FK mottänder, svänghjul?

Inlägg av EmEss »

Hur har du nollat vevaxeln? Remskivans spår kan vara väldigt glappt, sitter den fel så stämmer ju inte de märket.

Dubbelkolla att tändkablarna sitter rätt också

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: B230FK mottänder, svänghjul?

Inlägg av rockabillyrebel »

EmEss skrev:Hur har du nollat vevaxeln? Remskivans spår kan vara väldigt glappt, sitter den fel så stämmer ju inte de märket.

Dubbelkolla att tändkablarna sitter rätt också
Vevaxeln är nollad med mejsel i cylindern så de verkligen blir öd :) markeringen på vevaxelns remhjul stämde inte för 5 öre...

Bra att du sa de med tändkablar.. Känner på mig att jag gjort en dundertabbe, satt o kolla på garaget och hittade av en slump en tråd om tändkablar och hur dem ska placeras. Jag har satt dem 1-3-4-2 från vänster till höger, men så ska de ju inte va... 4-2-1-3 ska dom väll sitta om man börjar från vänster?
Kanske borde sluta jobba med bilar ;)

Edit : 4-3-1-2 tändföljd

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3718
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230FK mottänder, svänghjul?

Inlägg av einar- »

Om du står framifrån och tittar på motorn så sitter tändkablarna 1-2-4-3 från vänster till höger

edit: Jag gjorde en tabbe för många år sen och satte kablarna 1-2-3-4 och bilen ville inte starta. Massa startgas i insuget och fullgas sen small det och insugsslangen gick i tre bitar och gallret från lmm satt inkilad i reflektorn :)
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: B230FK mottänder, svänghjul?

Inlägg av EmEss »

4-3-1-2 ska dom sitta sett framifrån.
Tändföljden blir således 1-3-4-2 :)

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: B230FK mottänder, svänghjul?

Inlägg av EmEss »

Nu tror jag att vi inte är överens om vilken cyl som är cyl 1.
Men cyl 1 är längst fram mot kamdrevet

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3718
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230FK mottänder, svänghjul?

Inlägg av einar- »

Hmm var (är) nog lite trött när jag kollade på bilden så de vart lite bakvänt :roll:
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: B230FK mottänder, svänghjul?

Inlägg av rockabillyrebel »

Som jag förstör så måste de bli 4-3-1-2 :)
Va nog lite stressad när jag satte dit kablarna... Detta skall testas imorgon och förhoppningsvis startar den efter de :)
Tack för alla svar! Återkommer med resultat imorgon!

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: B230FK dör på tomgång

Inlägg av rockabillyrebel »

Problemet löst! Svänghjulet stog åt helvette fel o kasst bränslepumprelä va tjuvarna!

Dock har jag nytt problem.. Bilen har absolut ingen tomgång.. Så fort man släpper gas så dör den, rengjort spjäll o justerat spjällägesgivare samt bytt tomgångsmotor till en som jag vet fungerar!
Finns inga felkoder på varken tändning eller bränsle!
Ngn med ideer?

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: B230FK dör på tomgång

Inlägg av lustgas »

funkar soppapumpen??
mera mos

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: B230FK dör på tomgång

Inlägg av rockabillyrebel »

lustgas skrev:funkar soppapumpen??
Man hör att den jobbar o kommer fram soppa, o gasar man så går motorn.. Kamremmen skall dubbelkollas på måndag!

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: B230FK dör på tomgång

Inlägg av lustgas »

luftmassemätaren kanske som e sönder??
mera mos

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: B230FK dör på tomgång

Inlägg av lustgas »

brukar väl gå som en röv om den e sönder,å tomgång finns väl knappt.Har självt bytt på min ft snurra.Hade dock inga problem med den mätaren som satt men ville testa en annan som jag hade liggandes för å se om den funkade.Värt iallafall å kolla:)
mera mos

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: B230FK dör på tomgång

Inlägg av rockabillyrebel »

lustgas skrev:luftmassemätaren kanske som e sönder??
Bytt lmm också :/ glömde skriva de!

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: B230FK dör på tomgång

Inlägg av EmEss »

Kontrollera spjällgivare med diagnosfunktionen i diagnosdosan!
Provkör tomgångsmotorn med diagnosfunktionen i diagnosdosan

=>

Info:
Noterade häromdan när jag kollade på en fördelare att det står på fördelaren vilken utgång som ska till vilken cyl!

börnman
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 03 jan 2007, 21:31
Kör: volvo 242, duett
Ort: vimmerby

Re: B230FK dör på tomgång

Inlägg av börnman »

Hej har liknade problem med min 945a ena stunden så är tomgång helt normal men sedan när man kört en sväng så stannar den på 1500 rpm men om jag stänger av bilen och startar igen så blir den normal. Har bytt tomgångsmotorn. .

Skriv svar