Det här med "pystrimning"...

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
In The White
Moderator
Inlägg: 20273
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Det här med "pystrimning"...

Inlägg av In The White »

Sitter och funderar på att skaffa en seriös pysventil. :roll:
Den laddar ju 0,62 bar i dagsläget med BSR tryckklocka. Men i bland vill man kanske ha lite mer brus i kubbarna, då hade det varit smidigt att höja laddet
0,1 bar med en pysventil.

Vet inte riktigt hur laddet kommer bete sig om man gör så här? Någon som provat?

In The White
Moderator
Inlägg: 20273
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av In The White »

Står i valet och kvalet mellan dessa två ventiler. Den ena kula/fjäder, den andra pys.

http://www.streetperformance.se/laddtry ... r-/12204-0

http://atechmotor.com/universal/turbo-o ... lerventil/

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av qubert »

En pysventil, oavsett sort, ger ju en väldigt enkel och hyfsat pålitlig laddtrycksökning. Nackdelen är ju att du på inget sätt reglerar laddkurvan, utan både turbolagg och varvtal där turbon "kommer" och "avtar" blir i stort sett oförändrade. Alternativet är ju en elektronisk laddtryckskontroller, som låter dig reducera turbolagg, bygga tryck lite tidigare i registret och bibehålla mer tryck högre upp i registret. Finns bra videos om bägge sorterna, här är två:

Pysventil: https://www.youtube.com/watch?v=Lje5Tiqp40w" onclick="window.open(this.href);return false;
Elektronisk kontroller: https://www.youtube.com/watch?v=OL11Etw7ZSg" onclick="window.open(this.href);return false;

In The White
Moderator
Inlägg: 20273
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av In The White »

Min tanke är ju att smidigt och lätt kunna justera den sista 0,1 baren upp eller ner, så det blir ju inte så mycket "pysning".

Det lutar starkt åt ATM:s lilla smidiga pysventil jag länkade till tidigare.

In The White
Moderator
Inlägg: 20273
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av In The White »

Ingen som testat?

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av EmEss »

Jag skulle nog vilja ge dig tipset att byta tillbaka till orginal wg, köpa en magnetventil för laddtryck från en 850/v70 på skroten och sedan styra trycket med en VEMS Round :) eller nån annan digital boost controller.

Tycker de andra verkar vara så dyrt. Nu har du iof redan lagt pengar på en annan wg... Kanske tom redan har en wbo2...

In The White
Moderator
Inlägg: 20273
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av In The White »

Jo, elektroniskt styrt laddtryck hade ju varit fint. Dock är jag helt inkompetent vad gäller allt som har med elektronik att göra. :P

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av EmEss »

Haha, du har ju forumet till hjälp ;)

In The White
Moderator
Inlägg: 20273
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av In The White »

Jo, iofs.
Men jag tror nog jag provar med en mekanisk laddtrycksstyrning först.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av EmEss »

Haha! Doit!
Men rekomenderar dig (liksom alla andra som trimmar och donar) att fixa en bredbandslambdamätare så du får koll på grejjerna =>

In The White
Moderator
Inlägg: 20273
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av In The White »

Jag brukar kolla stiften, dom ger ändå en ganska bra indikation om den går för snålt. Nu är det bara 0,1 bar jag tänkt höja förutom det jag laddar i
dagsläget. Tror jag är ganska "safe" då chipet är anpassat för 0,95 bar och 205hk. Laddar i dagsläget bara 0,62 bar. Stiften är i dagsläget oboybruna
och fina.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av Robban67 »

Låter tryggt :)

Det finns många sätt att " bonntrimma " utan koll pågrejerna , inte bra sätt tycker jag så spela safe du :)

har en kille hemma i området som gjort en sak som kan resultera i spikningar om han inte kollar av läget ordentligt , han har lagt 2 brickor mellan skruvarna på WG:ns fäste på turbon vilket gör att då kommer WG:n längre fram och det dröjer längre innan det öppnar för rätt tryck .. tydligen ger detta 0,2bar / bricka som läggs mellan...

Kan dock intyga att bilen går bra , men frågan är om det är så klokt i längden att ha det så ....

mvh

Robban
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20273
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av In The White »

Det där med brickor blir samma som att justera en klocka med gängad stång. Det man ska passa sig för är att chimsa för mycket, då kan inte
wastegaten öppna alls.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av EmEss »

Bra att du kör någelunda safe. Bara jag som har kontrollbehov ;)
Men så skulle jag aldrig lägga pengar på en ställbar btr eller en annan wg heller.
Sånn e jag ;) (Nu får jag inte ens ha en riktig volvo för sambon :( toffel... Men när ungarna blir äldre då jävlar! )

In The White
Moderator
Inlägg: 20273
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av In The White »

Ställbar WG-klocka eller någonslags pys/kula-fjäder är man ju hänvisad till på 7/900 då dom inte har elektroniskt styrt laddtryck.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av EmEss »

Ja, det är iaf det enklaste sättet :) dock dyrt (t-kors e ju en bra budget version annars :) )

In The White
Moderator
Inlägg: 20273
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av In The White »

T-kors är ju helt klart billigast, men det känns lite väl epa. :P

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Det här med "pystrimning"...

Inlägg av EmEss »

Haha ;) allt är relativt :)

Skriv svar